Gå til innhold

Innkalling til foreldremøte i arbeidstiden, der det er umulig å si nei - hvordan håndtere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har FAU hos oss funnet på noe "lurt". På grunn av den rare stemningen på foreldremøter der de som er uenige med den politisk korrekte meninger, blir hysjet ned og driti ut foran alle andre, er det svært få som deltar i disse møtene utenom "klikken". I tillegg til den dårlige stemningen er mesteparten av foreldremøtet gruppearbeid der man sitter rundt et bord 4-5 stykker, tegner på et stort ark med fargeblyanter, diskuterer, for så å kjøre presentasjon av gruppenes arbeid. Altså, akkurat som i barnehagen/på småtrinnet.

Skolen har nå sendt innkalling til foreldremøte som begynner klokka 15. De fleste er på jobb på den tiden. I tillegg får barna forskjøvet skoledag, slik at de får lov til å delta på foreldremøtet sammen med foreldrene. Det vil si at det å droppe foreldremøtet vil gå direkte ut over barnet, som vil sitte der alene mens alle andre har foreldre med. 

Hvordan håndtere dette? Jeg har mulighet til å ta fri fra jobb og jobbe disse sure timene inn igjen dagen etterpå. Men jeg har ingen lyst til å snakke foran plenum eller si noe i forbindelse med gruppeoppgavene. Jeg har nok presentasjoner og gruppearbeid på jobb. Dette er fritiden, og jeg synes de angriper dette helt feil.

Hva er for øvrig skolens rolle i dette, og synes dere det er en god ide at barna overværer et foreldremøte? Jeg trodde foreldremøter var frivillige, skulle arrangeres på kveldstid og være for det meste informasjon frem og tilbake. Man får heller ikke snakket så fritt med barn til stede, og barna blir i tillegg introdusert for problemer som de egentlig ikke trenger å få innsikt i. Jeg hadde for eksempel aldri tatt opp problemet med fatshaming av to elever, som min datter fortrolig fortalte om, mens hun hører på. Men jeg hadde lett tatt dette opp med kun voksne til stede.

Hva synes dere?

Anonymkode: 14fc6...3ce

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Foreldremøter holdes jo av kontaktlærer. Tør du å snakke med læreren da og si at dette føles veldig ubehagelig?

Kan du si at det ikke passer fordi du er på jobb og få noen til å hente barnet ditt? Ev at barnet går hjem selv om det er stort nok? 

Veldig merkelig opplegg å ha med barna, det hører jo ikke hjemme på et foreldremøte.

Anonymkode: 83fe2...970

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldremøter holdes jo av kontaktlærer. Tør du å snakke med læreren da og si at dette føles veldig ubehagelig?

Kan du si at det ikke passer fordi du er på jobb og få noen til å hente barnet ditt? Ev at barnet går hjem selv om det er stort nok? 

Veldig merkelig opplegg å ha med barna, det hører jo ikke hjemme på et foreldremøte.

Anonymkode: 83fe2...970

Jeg trodde fagsamtale/kontaktmøte ble holdt av kontaktlærer, ikke foreldremøter for alle foreldre. Barnet er jo også på skolen da, og må være med på dette foreldremøtet. Jeg synes også at barn ikke hører hjemme på slike møter, da de ikke bør høre alt som sies der. Hvis de virkelig vil ha foreldrenes mening om ting, må de kutte ut dette tullete gruppearbeidet der alle snakker etter flertallets pipe, og ikke ha med barna.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har type jobb at jeg vet aldri når jeg må på jobb. Jeg kan ikke si nei det passer ikke når jeg må på jobb. Da må alt annet vike. Så jeg svarte bestandig jeg kommer hvis jeg ikke må på jobb. Jeg ofret mye mer for møter som omhandlet mitt barn. Ikke fau møtene. Det var bare de samme gamle som satt i de møtene lell som mente dem var verdensmestere. Så det fant jeg ut fort at jeg ikke gidda. Og den type jobb jeg har så må jeg svelge mange kameler for sjansen er veldig stor for at jeg møter dem i mitt jobb. Så jeg holder mange meninger kun for meg selv. 

Anonymkode: 195f2...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har type jobb at jeg vet aldri når jeg må på jobb. Jeg kan ikke si nei det passer ikke når jeg må på jobb. Da må alt annet vike. Så jeg svarte bestandig jeg kommer hvis jeg ikke må på jobb. Jeg ofret mye mer for møter som omhandlet mitt barn. Ikke fau møtene. Det var bare de samme gamle som satt i de møtene lell som mente dem var verdensmestere. Så det fant jeg ut fort at jeg ikke gidda. Og den type jobb jeg har så må jeg svelge mange kameler for sjansen er veldig stor for at jeg møter dem i mitt jobb. Så jeg holder mange meninger kun for meg selv. 

Anonymkode: 195f2...7b0

Jeg tenkte også å sitte der, nikke, smile og holde kjeft. Lide meg gjennom disse 2,5 timene med møte. Men jeg synes det både er rart å ha barna til stede, og å legge det opp sånn at man føler seg forpliktet til å delta (siden det blir veldig synlig at ens barn er det eneste/ett av veldig få uten foreldre til stede).

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Passer ikke slikt som de setter opp i arbeidstiden gir jeg beskjed tilbake om det. "Jeg er på jobb på det tidspunktet så vi kan dessverre ikke delta". Så gir jeg beskjed til barnet om å dra hjem til vanlig tid/ når møtet starter.

Anonymkode: a029b...5fd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du skriver jo i klartekst hva som er årsaken her, ts. Foreldrene på skolen har valgt å være ufine og muligens oppføre seg utagerende/truende på foreldremøter. Dette er et problem som har vart over tid. 

Når voksne velger å ikke oppføre seg voksent er det en del voksne som naivt tror de vil velge oppføre seg med barn til stede. Barna her skal altså være «buffer» mellom foreldrene og lærerne. Noe som er trenden over hele linja - lærerne og deres ledere tør eller vil i liten grad irettesette utagerende foreldre. Selvsagt vil det ikke fungere - voksne som banner og roper blant andre voksne gjør det samme hjemme, og vil gjøre det samme med masse barn i lokalet.

Du er ikke den rette til å ta dette opp, ts, for du er jo helt klart en av foreldrene dette tiltaket er rettet mot. Du vil dermed påregnelig ikke bli tatt på alvor. 

Men det ER på sin plass å påpeke ovenfor kommunens oppvekstsjef e.l. at å inkludere barn i et foreldremøte for å «roe gemyttene» neppe kommer til å fungere. Og å spørre hva de tenker gjøre når gemyttene koker mellom aggressive voksne, med barna i lokalet. Om du likevel velger være den som tar det opp (e-post til kommunens oppvekstsjef med kopi til sentralbord) så forsøk å skrive som et mer normalt oppegående menneske? Gi det en hjertelig innsats, så har du i alle fall en marginal sjanse  til å bli tatt på alvor. (For livet funker slik - oppfører du deg som en tåpe blir du tatt for å være en tåpe, og behandlet som en tåpe)

Anonymkode: e1ff6...623

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse fellesmøtene på skolen deltar man på hvis man kan og hvis ikke så lar man bare være å komme. Barnet kan gå hjem eller bli, det er garantert andre foreldre som ikke møter opp enten pga jobb eller fordi de rett og slett ikke bryr seg med å gå.

Anonymkode: beb58...463

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du gjør, er å hente barnet ditt (evt sier til barnet ditt at h*n skal gå hjem etter skoleslutt). Uten å delta på dette såkalte foreldremøtet. Foreldremøtet er det kontaktlærerene som avholder, ikke FAU. FAU driver på med helt andre ting. 

Anonymkode: adacb...70e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skriver jo i klartekst hva som er årsaken her, ts. Foreldrene på skolen har valgt å være ufine og muligens oppføre seg utagerende/truende på foreldremøter. Dette er et problem som har vart over tid. 

Når voksne velger å ikke oppføre seg voksent er det en del voksne som naivt tror de vil velge oppføre seg med barn til stede. Barna her skal altså være «buffer» mellom foreldrene og lærerne. Noe som er trenden over hele linja - lærerne og deres ledere tør eller vil i liten grad irettesette utagerende foreldre. Selvsagt vil det ikke fungere - voksne som banner og roper blant andre voksne gjør det samme hjemme, og vil gjøre det samme med masse barn i lokalet.

Du er ikke den rette til å ta dette opp, ts, for du er jo helt klart en av foreldrene dette tiltaket er rettet mot. Du vil dermed påregnelig ikke bli tatt på alvor. 

Men det ER på sin plass å påpeke ovenfor kommunens oppvekstsjef e.l. at å inkludere barn i et foreldremøte for å «roe gemyttene» neppe kommer til å fungere. Og å spørre hva de tenker gjøre når gemyttene koker mellom aggressive voksne, med barna i lokalet. Om du likevel velger være den som tar det opp (e-post til kommunens oppvekstsjef med kopi til sentralbord) så forsøk å skrive som et mer normalt oppegående menneske? Gi det en hjertelig innsats, så har du i alle fall en marginal sjanse  til å bli tatt på alvor. (For livet funker slik - oppfører du deg som en tåpe blir du tatt for å være en tåpe, og behandlet som en tåpe)

Hvilken rolle har sentralbordet her? Oppriktig nysgjerrig. 

Anonymkode: ad18e...839

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er jeg den rette til å ta det opp. Jeg har aldri vært ufint, og aldri vært aggressiv. Det er JEG som flere ganger ble hysjet ned og nesten kjeftet på da jeg ytret mening om ting som gikk på tvers av det disse FAU-medlemmene mente. Det var heller ingen kontroversielle meninger. Det gjaldt blant annet en sak der de ønsket å ha en regel om forbud mot middagsrester i matpakka, grunnet sjalusi fra andre barn. Jeg stemte mot og argumenterte med at jeg har et barn som driver med idrett på høyt nivå, og som ikke kommer til å prestere hvis han må spise bare brødskiver hele skoledagen. Vi lager sunne, proteinrike alternativer til brødskiver som bevisst har økt hans prestasjoner. Jeg ser også at flere barn som kommer på besøk til oss rett fra skolen, har hele matpakka med de tørre skivene sine intakt (dette sa jeg selvfølgelig ikke på møtet).

En annen sak gjaldt seksuell trakassering fra en gutt mot ei jente i klassen, der jeg etterlyste tiltak. Jeg ble da snakket ganske hardt til, og guttens mor (som sitter i FAU) fløy rett i trynet på meg. Så nei, disse møtene er ikke rettet mot foreldre som meg. 

TS

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Disse fellesmøtene på skolen deltar man på hvis man kan og hvis ikke så lar man bare være å komme. Barnet kan gå hjem eller bli, det er garantert andre foreldre som ikke møter opp enten pga jobb eller fordi de rett og slett ikke bryr seg med å gå.

Anonymkode: beb58...463

Barnet kan ikke gå hjem, da det er forskjøvet skoledag, og barnet MÅ være på skolen under hele møtet.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nå har FAU hos oss funnet på noe "lurt". På grunn av den rare stemningen på foreldremøter der de som er uenige med den politisk korrekte meninger, blir hysjet ned og driti ut foran alle andre, er det svært få som deltar i disse møtene utenom "klikken". I tillegg til den dårlige stemningen er mesteparten av foreldremøtet gruppearbeid der man sitter rundt et bord 4-5 stykker, tegner på et stort ark med fargeblyanter, diskuterer, for så å kjøre presentasjon av gruppenes arbeid. Altså, akkurat som i barnehagen/på småtrinnet.

Skolen har nå sendt innkalling til foreldremøte som begynner klokka 15. De fleste er på jobb på den tiden. I tillegg får barna forskjøvet skoledag, slik at de får lov til å delta på foreldremøtet sammen med foreldrene. Det vil si at det å droppe foreldremøtet vil gå direkte ut over barnet, som vil sitte der alene mens alle andre har foreldre med. 

Hvordan håndtere dette? Jeg har mulighet til å ta fri fra jobb og jobbe disse sure timene inn igjen dagen etterpå. Men jeg har ingen lyst til å snakke foran plenum eller si noe i forbindelse med gruppeoppgavene. Jeg har nok presentasjoner og gruppearbeid på jobb. Dette er fritiden, og jeg synes de angriper dette helt feil.

Hva er for øvrig skolens rolle i dette, og synes dere det er en god ide at barna overværer et foreldremøte? Jeg trodde foreldremøter var frivillige, skulle arrangeres på kveldstid og være for det meste informasjon frem og tilbake. Man får heller ikke snakket så fritt med barn til stede, og barna blir i tillegg introdusert for problemer som de egentlig ikke trenger å få innsikt i. Jeg hadde for eksempel aldri tatt opp problemet med fatshaming av to elever, som min datter fortrolig fortalte om, mens hun hører på. Men jeg hadde lett tatt dette opp med kun voksne til stede.

Hva synes dere?

Her har de alltid foreldremøter med kun elev og foreldre på dagtid. Og med alle foreldre ettermiddag.

Anonymkode: f7e48...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ring kommunen og gi beskjed om at dette er uhørt! Rektor bør også bli kontaktet for å snakke disse FAU-folka til vett!

Jeg hadde bare hentet barnet tidlig den dagen og reist rett hjem!

Anonymkode: 9e765...4cf

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Åh, lø :klappe:

Anonymkode: 23feb...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har de alltid foreldremøter med kun elev og foreldre på dagtid. Og med alle foreldre ettermiddag.

Det er det jeg også er vant med. Kontaktmøte/fagsamtale i arbeidstiden, med elev og lærer, og felles foreldremøter på kveldstid.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ring kommunen og gi beskjed om at dette er uhørt! Rektor bør også bli kontaktet for å snakke disse FAU-folka til vett!

Jeg hadde bare hentet barnet tidlig den dagen og reist rett hjem!

Da får barnet fravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenkte også å sitte der, nikke, smile og holde kjeft. Lide meg gjennom disse 2,5 timene med møte. Men jeg synes det både er rart å ha barna til stede, og å legge det opp sånn at man føler seg forpliktet til å delta (siden det blir veldig synlig at ens barn er det eneste/ett av veldig få uten foreldre til stede).

TS

Siterte dette innlegget, men leste flere fra deg TS.

Slik jeg forstå er det flere i klassen som oppfører seg dårlig, og som prøver å ha felles regler for alt, og at du har fått pes for at du mener at man kan ha den matpakken man vil? 
Da hadde jeg bare holdt kjeft, og fortatt å sende med middagsrester i matpakken. 

Det er alltid noen foreldre som vil tre regler ned over hodet på alle, fordi de selv ikke klarer å ta avgjørelser på egne vegne,  at de ikke tåler at lille Per blir lei seg for at Kari har med bedre matpakke en han. 

du snakker om utviklingssamtaler. Der man sitter med lærer, elev og foresatt. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får barnet fravær.

Er det så farlig da? Er det ikke snakk om barneskole her? Fravær betyr niks og nada.

Anonymkode: 590c3...96e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer, og hos oss starter foreldremøtene (jeg tenker da på møter ledet av kontaktlærer med alle foreldrene på trinnet tilstede) rundt kl. 17. Vi har slike møter en gang hvert semester. 

Alle andre møter, som utviklingssamtaler, samarbeidsmøter med foreldre og instanser osv. holdes innenfor lærerens arbeidstid, de skal altså være ferdige før kl. 15:30. Vi har mye bundet tid på min arbeidsplass, og det forventes at vi legger slike ting til arbeidstiden vår. Det er heller ikke anledning for foreldre å ringe oss etter arbeidstid. Selvstendig tid bruker vi til å forberede undervisning, ikke til foreldrekontakt. 

Jeg skjønner ikke helt når foreldre klager på at møter i skolen holdes i arbeidstiden; sånn er det jo med de fleste andre instanser også. Lege, tannlege, BUPP, PPT, helsestasjon - jeg hadde jo aldri funnet på å klage fordi fastlegen ikke kan ta meg imot etter endt arbeidstid.

Anonymkode: 7e1c3...0c9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da får barnet fravær.

Samma faen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...