Snublefot62 Skrevet 8. april #21 Del Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Har ikke leiekontrakt, da «leieboer» fulgte med kjøpet av eiendommen og denne båtplassen. Derfor jeg spør om råd her inne, fordi jeg ikke har en kontrakt å lese i😅 Anonymkode: b28ac...d78 Det er litt imponerende hvor mange opplysninger du kommer med litt og litt 😅 Det første du bør gjøre er å forsikre deg om at det ikke er registrert noen avtale i grunnboken på leie av plassen. Er det ikke det så hadde jeg gått på leietaker og sagt opp avtalen med begrunnelse i manglende betaling for leie. Men vær forberedt på at leietaker kan slenge en avtale på bordet som regulerer dette som du ikke er kjent med. Du må da etterfølge avtalen og bestemmelsene der, selv om du ikke visste avtalen fantes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april #22 Del Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.16): Det er absolutt ikke standard. Skal man ta purregebyr skal det ha gått 14 dager, og det skal være 14 dager forfall på et inkassovarsel, men det er noe annet. Vi purrer alt som ikke har kommet inn på dag fire, så går det 14 dager til før inkassovarsel sendes med 14 dager betalingsfrist, deretter inkasso. Anonymkode: d22c1...801 Du kan fint sende ut purring med purregebyr før det har gått 14 dager over forfall. Det kan sendes ut dagen etter Men om det er til privat så skal ikke purregebyret overstige den faktiske kostnaden det er å sende ut purringen. Til firmaer er det andre regler og gebyrene kan være høyere om man skulle ønske det. Derimot skal purringen / inkassovarselet ha minimum 14 dagers betalingsfrist før det evt kan overføres inkasso Jeg jobber på regnskapsavdelingen hos ett stort firma og vi sender ut purringer på ubetalte fakturaer på dag 4 over forfall, med gebyrer til firmakunder og dag 7 til private kunder, til disse uten gebyrer for å gjøre det enkelt ihht det nye regelverket. Og til trådstarter - Jeg ville faktisk purret på en hyggelig måte allerede ett par dager etter at det skulle ha vært betalt dersom det ikke er ett langt leieforhold som har gått fint over tid. Da hadde jeg nok ventet noe for å være grei. "Hei. Du, jeg kan ikke se å ha fått inn leie denne måneden. Vil du sjekke hva som kan ha skjedd? Du pleier jo alltid å betale i tide... (bla bla bla)" Anonymkode: c3034...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå