AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Del Skrevet 21. mars Jeg leier ut en del av eiendommen min. Leia er lav, så er ikke det at jeg er avhengig av å få den inn på tiden. Men leia blir satt inn på en konto som går til diverse vedlikehold og utgifter ved det. Nå er det slik at jeg ikke har fått leia inn når den skulle. Hvor mange dager over tiden er det innafor at jeg purrer? Jeg vil ikke virke sur heller😅 Anonymkode: b28ac...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Del Skrevet 21. mars Ikke la det gå lenge, da blir det lett utnyttet senere. Det er greit å sende en melding dagen etter, maks to dager etter og informere om at den mangler og spørre om den er på vei. Anonymkode: 552fc...b6e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Del Skrevet 21. mars 2 uker etter forfall, da purrer man. Det er standard prosedyre. Anonymkode: 45004...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars Ta høyde for noen bankdager selv om det strengt tatt ikke er en ting lenger, vi purrer etter tre dager der jeg jobber. Dte kan ha skjedd noe i banken og da er det greit at leietaker får beskjed så raskt som mulig så de ikke tror de har mer tilgjengelige midler enn de egentlig har. Anonymkode: d22c1...801 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 2 uker etter forfall, da purrer man. Det er standard prosedyre. Anonymkode: 45004...b97 Det er absolutt ikke standard. Skal man ta purregebyr skal det ha gått 14 dager, og det skal være 14 dager forfall på et inkassovarsel, men det er noe annet. Vi purrer alt som ikke har kommet inn på dag fire, så går det 14 dager til før inkassovarsel sendes med 14 dager betalingsfrist, deretter inkasso. Anonymkode: d22c1...801 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Del Skrevet 21. mars Jeg hadde ventet 4-5 virkedager før jeg purra på om dette var første gang. Om dette er noe som skjer regelmessig ville jeg sjekka om problemet er datoen for overføring eller lignende. Feks at man kan løse det med å flytte datoen fra 01 til 15 eller noe i den duren. Om det bare er latskap ville jeg sagt tydelig ifra om at det skal være inne på konto til avtalt tid og at konsekvensen ved å ikke overholde det er forsinkelsesgebyr på x kroner hver gang uansett årsak. Anonymkode: d69a9...951 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Del Skrevet 21. mars Trenger ikke purre, bare spørre fint? Jeg har vært ALTFOR tålmodig med min leietaker, og da utnyttet han tålmodigheten min så til de grader, helt til jeg sa han måtte flytte, og hvis jeg ikke fikk pengene mine på tida så var det ingen nåde. Sto på mitt til og med når han sa han ikke hadde noe steder å bo og ingen penger 😩 Det var hardt, men nå betaler NAV for ham. Anonymkode: 24f09...317 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg leier ut en del av eiendommen min. Leia er lav, så er ikke det at jeg er avhengig av å få den inn på tiden. Men leia blir satt inn på en konto som går til diverse vedlikehold og utgifter ved det. Nå er det slik at jeg ikke har fått leia inn når den skulle. Hvor mange dager over tiden er det innafor at jeg purrer? Jeg vil ikke virke sur heller😅 Anonymkode: b28ac...d78 Du purrer dagen etterpå. Altså etter maks 24 timer. Å purre og å være ufin er to helt forskjellige ting. Det er synd så mange forveksler de to. Ufin velger man kun være om man er et dysfunksjonelt menneske - det er aldri ok. Å purre normalt høflig er veldig greit og ryddig. «Hei, ser at leien ikke kom inn som vanlig i går. Går det bra med deg/dere?» f.eks. Anonymkode: 055f0...95d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 21. mars #9 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg leier ut en del av eiendommen min. Leia er lav, så er ikke det at jeg er avhengig av å få den inn på tiden. Men leia blir satt Nå er det slik at jeg ikke har fått leia inn når den skulle. Hvor mange dager over tiden er det innafor at jeg purrer? Jeg vil ikke virke sur heller😅 Anonymkode: b28ac...d78 Det kommer an på... Hvis det er en ny leietaker hadde jeg sagt fra etter to dager, hvis det er en som har leid lenge og aldri før vært sen med husleien hadde jeg ventet en uke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Del Skrevet 21. mars En helt vennlig påminnelse dagen etter forfall er helt ok. Det er ingen grunn til å somle med en utgift man vet man har og det er ingenting å vinne på å sitte og vente og være "snill". Det blir bare utnyttet senere. Da vet man at man har minst 2 uker å gå på. Anonymkode: 11aa4...5d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Del Skrevet 21. mars Jeg pleier å purre etter 10 dager. Men sender da sms « hei, ser at husleien ikke har kommet inn som avtalt den 15 i mnd, er galt greit?» Så pleier vi å finne en løsning sammen. Anonymkode: 8cb4d...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars Vi purrer seks dager etter forfall i vårt AS. Anonymkode: 32290...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:14 #13 Del Skrevet mandag kl 22:14 Da har det gått over tre over forfallsdato, leia er ennå ikke på konto. Første melding sendte jeg 8-9 dager etter forfall. Da skrev jeg noe sånn som «Jeg ser at leien ikke er kommet inn. Går alt bra, vil den komme snart?» Da var svaret at det skulle han fikse. Da tiden passerte to uker etter forfall, sendte jeg ny melding. Da lurte jeg på om han muligens hadde overført til feil konto. Det hadde han visst ikke, han svarte at han skulle prøve å få betalt. Denne gangen svarte han fra en iPhone, tidligere har han ikke hatt det. Tolker det jo dithen at han har hatt penger til å betale 1000-lappen i leie, men ikke prioritert det. Når det har gått tre uker over forfall, kan jeg sende denne meldingen? Er jeg innafor lover og regler? «Det har nå gått tre uker over forfall, uten at jeg har mottatt månedlig leie som avtalt. Jeg anser derfor dette som en oppsigelse. Forventer at «båten» din fjernes fra stedet innen ei uke/ syv dager, da andre står i kø for å leie. Mvh» Anonymkode: b28ac...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet mandag kl 22:24 #14 Del Skrevet mandag kl 22:24 AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 10.51): Jeg leier ut en del av eiendommen min. Leia er lav, så er ikke det at jeg er avhengig av å få den inn på tiden. Men leia blir satt inn på en konto som går til diverse vedlikehold og utgifter ved det. Nå er det slik at jeg ikke har fått leia inn når den skulle. Hvor mange dager over tiden er det innafor at jeg purrer? Jeg vil ikke virke sur heller😅 Anonymkode: b28ac...d78 Vi praktiserer 10 virkedager, skjer det 3 ganger på et år blir ikke kontrakten videreført. Gir de derimot beskjed om at leien blir forsinket er det helt ok og medføre ikke ekstra kost eller purring samt det går ikke utover videreføring av leieavtale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:07 #15 Del Skrevet i går, 06:07 Lenge siden jeg var leietaker. Men kan huske å ha fått en slik melding en gang. 2-3 dager etter forfall. Det var bare flaut, og jeg la meg langflat. Jeg trodde jeg hadde fast trekk, men det hadde gått ut etter en periode. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Da tiden passerte to uker etter forfall, sendte jeg ny melding. Da lurte jeg på om han muligens hadde overført til feil konto. Det hadde han visst ikke, han svarte at han skulle prøve å få betalt. Denne gangen svarte han fra en iPhone, tidligere har han ikke hatt det. Tolker det jo dithen at han har hatt penger til å betale 1000-lappen i leie, men ikke prioritert det. Anonymkode: b28ac...d78 Jeg får gratis telefon gjennom jobb, nå ny iPhone annethvert år. Det fikk jeg også den gangen jeg leide for å spare opp til egenkapital. Anonymkode: b106b...e3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:39 #16 Del Skrevet i går, 06:39 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Lenge siden jeg var leietaker. Men kan huske å ha fått en slik melding en gang. 2-3 dager etter forfall. Det var bare flaut, og jeg la meg langflat. Jeg trodde jeg hadde fast trekk, men det hadde gått ut etter en periode. Jeg får gratis telefon gjennom jobb, nå ny iPhone annethvert år. Det fikk jeg også den gangen jeg leide for å spare opp til egenkapital. Anonymkode: b106b...e3e Han som leier hos meg har ikke jobb, så dette er ikke jobbtelefon. Derfor jeg stusset😅. Det er heller ikke snakk om leilighet eller noe stort, så om han blir sagt opp mister han ikke hus og hjem på noe vis. Jeg lurer egentlig bare på om meldingen jeg vurderer å sende er juridisk lovlig å sende? Anonymkode: b28ac...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 06:47 #17 Del Skrevet i går, 06:47 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da har det gått over tre over forfallsdato, leia er ennå ikke på konto. Første melding sendte jeg 8-9 dager etter forfall. Da skrev jeg noe sånn som «Jeg ser at leien ikke er kommet inn. Går alt bra, vil den komme snart?» Da var svaret at det skulle han fikse. Da tiden passerte to uker etter forfall, sendte jeg ny melding. Da lurte jeg på om han muligens hadde overført til feil konto. Det hadde han visst ikke, han svarte at han skulle prøve å få betalt. Denne gangen svarte han fra en iPhone, tidligere har han ikke hatt det. Tolker det jo dithen at han har hatt penger til å betale 1000-lappen i leie, men ikke prioritert det. Når det har gått tre uker over forfall, kan jeg sende denne meldingen? Er jeg innafor lover og regler? «Det har nå gått tre uker over forfall, uten at jeg har mottatt månedlig leie som avtalt. Jeg anser derfor dette som en oppsigelse. Forventer at «båten» din fjernes fra stedet innen ei uke/ syv dager, da andre står i kø for å leie. Mvh» Anonymkode: b28ac...d78 Snakker vi om utleie av bolig/leilighet her, eller lager/plass til gjenstander? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:22 #18 Del Skrevet i går, 07:22 Snublefot62 skrev (34 minutter siden): Snakker vi om utleie av bolig/leilighet her, eller lager/plass til gjenstander? Det er snakk om båtplass, ikke bolig. ts Anonymkode: b28ac...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 07:24 #19 Del Skrevet i går, 07:24 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er snakk om båtplass, ikke bolig. ts Anonymkode: b28ac...d78 Det hadde vært en grei opplysning å starte med? Mange av svarene du har fått ser ut til å ta utgangspunkt i at det er snakk om leie av bolig. Nå som det ikke er det blir spørsmålet hva som er avtalt dere mellom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:35 #20 Del Skrevet i går, 07:35 Snublefot62 skrev (9 minutter siden): Det hadde vært en grei opplysning å starte med? Mange av svarene du har fått ser ut til å ta utgangspunkt i at det er snakk om leie av bolig. Nå som det ikke er det blir spørsmålet hva som er avtalt dere mellom. Har ikke leiekontrakt, da «leieboer» fulgte med kjøpet av eiendommen og denne båtplassen. Derfor jeg spør om råd her inne, fordi jeg ikke har en kontrakt å lese i😅 Anonymkode: b28ac...d78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå