AnonymBruker Skrevet 21. mars #21 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt, ingen regel uten unntak. Hvis du ikke hadde sykepengerett da du fikk innvilget aap, så begynner i en ny jobb, så kan du tjene opp sykepengerett. Tror faktisk ikke man må jobbe 26 uker en gang, men 4. I tilfeller hvor du utsettes for yrkesskade, kan du også ha rett på sykepenger uten at du har opptjent ny rett. Men dette er ganske kompliserte regler, derfor så bør personen heller ringe Nav. Hun har mest sannsynlig ikke rett på sykepenger, men det vet ikke vi, for vi kan ikke alle reglene og vi har ikke all informasjonen om hennes situasjon. Anonymkode: 635a8...5f8 Men hvis du ikke hadde rett til sykepenger før du begynner på aap, så tjener du ikke opp rett om du mottar aap og jobber. Kan du vise til lovverk for det du sier her? Anonymkode: a9ce2...037 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #22 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kort fortalt så gjelder dette en tilfelle der en person har mottatt AAP i en lenger periode i påvente av en operasjon etter yrkesskade. Komplikasjoner etter operasjon forlenget rehabiliteringen og er fullstendig midlertidig ufør pga.det nå. Fastlege/sykehus har fortalt at sykepenger kan benyttes nå, de vet om at AAP har vært inntektskilden i forkant av operasjonen. Sykemeldinger ble sendt til NAV, nav ber om å godkjenne/sende sykemeldinger men påstår at sykepenger ikke vil bli utbetalt da man fortsatt står på AAP og ikke har jobbet i minst 26 uker. Nav har itillegg satt opp flere tiltak som ble igangsatt før operasjonen og dets komplikasjoner, som vedkommende ikke kommer til å klare å gjennomføre pga.smerter. Har man rett på sykepenger? Dersom man ikke har rett på sykepenger under AAP, hvorfor ble sykemeldinger sendt på MinSide på Nav som krevde å bli utfylt og sendt? Anonymkode: 49951...f0b R dette en godkjent yrkesskade, så er reglene annerledes enn om det ikke er yrkesskade. Reglene er innfløkte og kompliserte, så jeg skal ikke engang forsøke å forklare regelverket. Her bør personen få hjelp av noen som kan reglene, om pasient og brukerombudet hjelper her eller om personen bør få advokathjelp for ikke å trø feil i et komplisert regelverk, vil jeg heller ikke uttale meg om. Ved yrkesskade har man og flere rettigheter mht å få hjelp enn om det ikke er yrkesskade. Anonymkode: f88ca...0d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #23 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Man må ha jobbet i 26 uker før man har krav på ny sykemeldingsperiode/sykepenger. Som AAP-mottaker skal også meldekort fylles ut. Anonymkode: 833cf...4d3 Det som er så håpløst med slike tråder der vanlig regelverk ikke følges fordi dette er en yrkesskade er alle dere som kommer med uttalelser som ikke er relevante. Fordi dere tror dere vet, men absolutt ikke vet og dermed feilinformerer gjennom hele tråden. Anonymkode: f88ca...0d9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #24 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Men hvis du ikke hadde rett til sykepenger før du begynner på aap, så tjener du ikke opp rett om du mottar aap og jobber. Kan du vise til lovverk for det du sier her? Anonymkode: a9ce2...037 Jeg har ingen planer om å studere folketrygdloven eller rundskrivene til denne i natt😂 Du må gjerne kose deg med disse om du vil. Men når det gjelder nevnte lovverk er det farlig å være bastant. HOVEDREGELEN er at man ikke opptjener ny sykepengerett mens man mottar aap. Men som sagt, det finnes unntak. Som ved yrkesskade, i noen tilfeller, eller dersom man IKKE har gått til maksdato før man få aap, og deretter begynner i en ny deltidsjobb, og blir syk etter at man har opptjeningstid på fire uker i behold. Det er ikke sikkert ts sin venn har krav på sykepenger lenger enn 260 dager likevel, selv om hun har godkjent yrkesskade. Ikke dersom hun allerede har fått sykepenger fra Nav på grunn av nevnte yrkesskade i 248 dager, f.eks. Men dersom hun var sykmeldt for noe annet, gikk til maksdato, og ble utsatt for yrkesskade i opptjeningstiden kan hun ha rett på nye 248 dager fra Nav (pluss 16 fra ag) fra når sykmeldingen på grunn av yrkesskaden startet. Det fins stakkars personer som har rett på en salig kombinasjon av sykepenger, aap og uføretrygd.... De får detaljerte og komplekse instrukser for hvordan de skal fylle ut meldekortene. Det er et superkomplisert regelverk. Derfor må ikke ts stole på kg. Jeg ville ikke stolt på noe jeg leste på kg. For alt du vet, så finner jeg bare på dette her. Det er best å ringe Nav, som kan se hele ts sin venn sine vedtak og sykehistorie. Anonymkode: 635a8...5f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #25 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.04): Men skal det være nødvendig? Man får jo spørsmål om sykdom når man fyller til meldekortet. Det blir besvart der. Anonymkode: 49951...f0b Det er ikke vanlig praksis på mitt nav kontor i alle fall. Det er ikke normslt sett nødvendig med sykmelding når en har aap. Men uansett så er det lurt å snakke med nav om det og få riktig svar der. Anonymkode: 1a272...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #26 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.36): Nei, sykemelding fylles av selve pasienten. Ca 5 spørsmål. Igen påstår at man skal påta seg legeerklæring/dokumentasjon selv. Dette gjelder spørsmål som stilles når man skal FYLLE ut søknad om sykepenger. Spørsmålet er hvorfor blir man bedt om å fylle ut en SØKNAD OM SYKEPENGER , der det blir spurt spørsmål man allerede blir spurt når man sender meldekort, og hvorfor skal søknad om sykepenger fylles ut i det hele tatt når man ikke skal få sykepenger? Anonymkode: 49951...f0b Jeg tror bare det er slik at de ikke klarer å skille mellom de som har aap og ikke der man sender inn sykemeldinger. Vi har nettopp hatt en sak på jobben med ei som ble sykemeldt og gikk på aap. Vedkommende hadde ikke sagt på jobben at hun gikk på aap og jobben forskutterte derfor sykepenger i flere mnd. Det ble kjipt da søknaden om sykepenger ble avslått og hun måtte betale tilbake lønn for mange mnd 😕 Men han på nav sa da at de ikke alltid klarte å fange opp at dette i sitt system. Anonymkode: ca8e7...72e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå