AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Del Skrevet 21. mars Jeg er så lei min kontorjobb og har nylig fått meg en vikar stilling i hjemmetjenesten. Jeg trives så utrolig godt og vil så gjerne bli helsefagarbeider. Sykepleier tror jeg blir for tungt for meg, med tanken på at jeg er straks 30 år og det å ta en deltidsstudie over 4 år er ikke noe jeg har mulighet til. Noen som har tips til hva den raskeste veien er? Jeg vet jeg kan ta fagbrev som privatist, men trenger jo fortsatt praksis. Som jeg har skjønt det er det enten 2 år i praksis eller så må du ha 5 års erfaring. Begge disse er jo veldig tidskrevende. Men det finnes vel ingen vei rundt det? Anonymkode: f701c...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Del Skrevet 21. mars Du er ikke 30 engang. Tar omtrent like lang tid til å bli sykepleier enn helsefagarbeider. Mye bedre jobbmuligheter. Plutselig har 4 år gått og du har fremdeles over 30 år som sykepleier. Anonymkode: bcb22...24d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Del Skrevet 21. mars Mange kommuner har sånn program du kan følge der du jobber og får opplæring på arbeidsplassen, og får ta eksamen etter noen år. Husker ikke hvor mange år. Men da får man lønn under utdanning. Anonymkode: c2f35...767 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars Sjekk om de har MFY i ditt fylke. Det er en ny modell for voksenopplæring, helsefagarbeider er et av programmene. Du vil da bli realkompetansevurdert i forhold til hva du trenger. Siden du er 30 år, regner jeg med at du vil få godskrevet en del. Det kan være mulig å ta helsefagarbeider på 1-2 år i skole/praksis og gå opp til fagprøve. Anonymkode: 66fd5...911 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars Fagbrev på jobb er en annen aktuell ordning Anonymkode: a1a24...644 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #6 Del Skrevet 23. mars Veldig mange har gjort det, ikke nøl hvis det er dette du virkelig vil. Go for it! Men husk at dette er et lønnstaper-yrke. Anonymkode: 67fed...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #7 Del Skrevet 23. mars Som sykepleier anbefaler jeg deg ikke å bli sykepleier. Trives du med ansvarsmengden til helsefagarbeidere så er det mye bedre. Sykepleiere har mye ansvar, samtidig mye arbeid du mest sannsynligvis ikke ser at de har. Da jeg ble sykepleier fikk jeg bare mer arbeid på en arbeidsdag, skulle jobbe 80% av oppgavene som helsefagarbeider hadde. Så skulle jeg jobbe 50% i tillegg til sykepleieroppgaver. Trodde en ble betalt fordi en ahadde mer ansvar og høyere utdanning, men nei vi skal jobbe 50% mer hver eneste vakt. Trodde det var tull. Har hodepine hver eneste dag etter jobb. Koblet bedre av da jeg hadde mindre ansvar og gikk som helsefagarbeider. For å ikke glemme at helsefagarbeidere på jobb er omtrent alltid ferdig før tiden, mens sykepleierene løper over tid titt og stadig. Er en god sykepleier, er nok derfor jeg er sliten, hadde personlig trivdes langt bedre som helsefagarbeider (selv med dårligere lønn) på arbeidsplassen her. Kan være der er annerledes der du trives med å jobbe. Er det en ting jeg vil gi deg råd om, om du har sykepleierutdannelse og velger å jobbe som helsefagarbeider så kommer du alltid til å gjøre langt mer enn en helsefagarbeider da helsevesenet er kynisk med sine arbeidere. Vil råde deg sterkt til å tenke godt over hva du trives med i jobben, for sykepleiere og helsefagarbeidere kan ha ekstremt forskjellige arbeidshverdager selv på samme vakt! Anonymkode: 9884b...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå