AnonymBruker Skrevet 24. mars #61 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 15.28): Det er tragisk. Den gang da jeg gikk befalsskolen på midten av nittitallet var snittet på 3000 meter 1015. Selv løp jeg på litt mindre en 10 minutter. Hadde vært interessant å høre hva snittet er i dag. Anonymkode: c1e45...df0 Snitt på 10:15 tror jeg ingen ting på. Når jeg var inne i 2005-2006 tror jeg røykdykker kravet var 11:30 og det var nok av folk som sleit med det. Og i dag er vel toppkarakter kravet 12 minutter. Anonymkode: 2a7d8...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #62 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 11.10): Men da jeg var i førstegangstjenesten slet min avdeling også med at flere av de som hadde meldt seg til utenlandstjeneste ikke var i god nok fysisk form til å klare minstekravene. Dette var soldatene som hadde trent i et helt år og som var blant de mest motiverte. Likevel så var det flere av dem som ikke klarte minstekravene. Anonymkode: e4144...637 Det er jo ganske ille. Etter hva jeg har forstått så må man klare minstekravene med en veldig stor margin for å bli jeger f.eks. jeg husker når jeg var inne i marinen i 2005 til 2006 så syns jeg minstekravene til MJK var veldig overkommerlige egentlig, men likevel tenkte jeg at jeg hadde nok ikke klart meg gjennom opptaket selv om jeg hadde klart minstekravene ganske lett. Etter hva jeg husker fra sessjonen tok jeg 3000 meter på 10:45, litt over 50 godkjennte pushups (tok 60, men var noen som ikke ble godkjennt da jeg ikke var helt nedi gulvet med brystet), 60 situps, og 12 hangups (etter å ha skallet hodet i bomen over så jeg ble svimmel på første reppen siden det var to bommer og den øverste hadde sklidd ned til rett over den jeg hang i). På svømming derimot var jeg svak, spesiellt når vi skulle svømme med overall på litt senere i tjenesten, men der var det ikke noe tidskrav, bare å fullføre et hvisst antall meter. Anonymkode: 2a7d8...852 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #63 Del Skrevet 24. mars Wilma89 skrev (På 21.3.2025 den 11.48): Det tror jeg på. Sto senest i går trafikkvakt for barneskolen barna mine tilhører. Ligger en ungdomsskole like ved. Majoriteten av de som skulle til ungdomsskolen kjørte forbi på elsparkesykkel eller elsykkel. Kan jo ikke være bra for formen å miste så mye «naturlig» bevegelse. Jeg må nesten hver morgen "krangle" (la oss heller si: være mottaker for en masse klager, for det er jeg som bestemmer) med særlig 9-åringen om det å ta beina fatt og gå til skolen i 1,5 km. For "iiiiiiiingen andre går". Og det verste er... at det er jammen meg ganske sant. Venninner som bor betydelig nærmere skolen blir KJØRT. Jeg holder fast på mitt, at det er like bra for dem å gå til skolen selv om andre blir kjørt, så noe annet er uaktuelt. Før gikk ALLE, det var ikke snakk om noe annet. Hadde alle gått hadde jeg sluppet det maset hver dag... det irriterer meg. Vi hadde alle sluppet det! 9-åringene trener fotball i vinter sammen med de tre neste årskullene (eldre enn dem) og fikk kjøre seg skikkelig på kondisjon. Så mye klaging...herregud. Så ja, barna, etter en viss alder, er i latterlig dårlig form. Mens 1.klassingen er fortsatt så mye aktiv ila dagen at hun er i god form. De leker masse og er mye ute. Men fra 2. klasse...blir det så mye stillesitting. Merkbar endring hos oss i alle fall. Og så kommer el-syklene ja. Livsfarlig på så mange måter. Har sagt at el-greier kan de kjøpe seg selv når de er myndige og bestemmer selv. Det får de ikke av oss. Kan ha vanlig sykkel, vanlig sparkesykkel, så noe i kroppen iaf må bevege seg... Anonymkode: 6c73f...af6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #64 Del Skrevet 24. mars Det er irrelevant med fysisk form idag. Man sender bare droner og missiler mot hverandre fra lang avstand uansett. Så fyrer man igjen artilleri fra lang avstand. Så bruker man kampfly fra lang avstand. Så bruker man fregatter og ubåter fra lang avstand. Osv. Bakkestyrker har ikke blitt noe annet enn clean up crew etter at man har smadret og fyrt av det meste fra avstand. At Russland og Ukraina har en stillingskrig hvor det ryker en del menn hver dag skyldes nettopp at de driver med bakkekrig der flåtene er svært lite involvert fra begge sider og det samme gjelder flyvåpenet som er brukt minimalt. Å bruke et eller annet fly nesten nede i "single digits" er ikke særlig intensiv kamp. Mer som sporadisk støtte til bakkestyrkene. Dessuten har begge sider umettelig behov for droner, så de forbruker mer enn de evner å produsere. Hadde produksjonskapasiteten vært større, så ville de bare dronet hverandre ihjel fra avstand. Ingen som bryr seg hvem som løper 3 KM raskest her. Har noen sett de ukrainske soldatene? Rundt 45 års alder er snittet, flere av de drikker og røyker som faen. Mye av det samme ser man på den russiske siden. Man driter i fysisk utholdenhet. Det teller lite nå for tiden. Anonymkode: bb1a4...662 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #65 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er jo ganske ille. Etter hva jeg har forstått så må man klare minstekravene med en veldig stor margin for å bli jeger f.eks. jeg husker når jeg var inne i marinen i 2005 til 2006 så syns jeg minstekravene til MJK var veldig overkommerlige egentlig, men likevel tenkte jeg at jeg hadde nok ikke klart meg gjennom opptaket selv om jeg hadde klart minstekravene ganske lett. Etter hva jeg husker fra sessjonen tok jeg 3000 meter på 10:45, litt over 50 godkjennte pushups (tok 60, men var noen som ikke ble godkjennt da jeg ikke var helt nedi gulvet med brystet), 60 situps, og 12 hangups (etter å ha skallet hodet i bomen over så jeg ble svimmel på første reppen siden det var to bommer og den øverste hadde sklidd ned til rett over den jeg hang i). På svømming derimot var jeg svak, spesiellt når vi skulle svømme med overall på litt senere i tjenesten, men der var det ikke noe tidskrav, bare å fullføre et hvisst antall meter. Anonymkode: 2a7d8...852 Meg du siterer. Nå har jeg aldri vært i noe jeger-avdeling. Jeg var i hæren, men i en avdeling med helt ordinære soldater. Min bror derimot var på fallskjermjeger-opptaket. Han var den som gjorde det best på de fysiske testene ved innrykk, men han klarte fortsatt ikke opptaket. Han gikk lei av å gå langt med tung sekk, lite søvn, lite mat, hele tiden være sliten, at kroppen verker, osv. Slik jeg forstod broren min så er det dette som er det vanskelige på opptaket. Det at man er svært ukomfortabel og vet at det er frivillig å være der slik at man når som helst kan trekke seg. Igjen, jeg har ikke vært i noen jegeravdeling. Men jeg vil tippe det er tilsvarende i marinejeger-kommandoen bare enda hardere. Silings-prosessen for å velge ut hvem som kan bli marinejegere foregår over 2 år og i følge intervjuer så har det vært enkelte år hvor de ikke har tatt opp noen siden ingen var gode nok. Så standarden der er nok skyhøy. Du gjorde det svært bra på de fysiske testene. Anonymkode: e4144...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå