Gå til innhold

Forsvaret mener at dages ungdom er i for dårlig form.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er sesjon i dag: https://www.forsvaret.no/sesjon/fysisk-test-pa-sesjon

De siste 15 år har det vært fysiske tester på sesjon, så i 15 års periode før det var det ikke, så det er ikke rart det ikke er tall. 

For tre år siden var lyden litt annet om de potensielle rekruttene: https://www.forsvaretsforum.no/fysiske-krav-forstegangstjeneste-kronikk/bedre-fysisk-form-hos-dagens-rekrutter/297035

Anonymkode: 086a3...418

Her er det relevant at det også står at kun 15 prosent tar førstegangstjenesten.  Forsvaret velger ut de 15 prosent  beste og likevel er det mange som ikke er i god nok form. Da kan man bare  spekulere i hvor dårlig form det hadde vært om alle (menn) måtte utføre førstegangstjenesten slik det var tidligere. 

Anonymkode: e4144...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her er det relevant at det også står at kun 15 prosent tar førstegangstjenesten.  Forsvaret velger ut de 15 prosent  beste og likevel er det mange som ikke er i god nok form. Da kan man bare  spekulere i hvor dårlig form det hadde vært om alle (menn) måtte utføre førstegangstjenesten slik det var tidligere. 

Dette er også relevant siden det er ønsket at flere skal ta førstegangstjenesten slik vi får et mer solid forsvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det norske samfunnet er jo ekstremt stillesittende, og over 70 % av den voksne befolkningen er overvektig. Da er det jo heller ikke rart at unge voksne ikke duger fysisk. 

Anonymkode: ecd38...255

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har en 07er som i høst fikk epost fra Forsvaret og skulle selvrapportere om fysiske ferdigheter som vil bli målt på sesjon. Han er sånn midt på treet, trener 2-3 ganger i uka, men trener jo ikke med ta stille lengde, kroppsheving og løper jo ikke masse km verken på tredemølle eller ute.  Jeg forstår hvorfor forsvaret mener folk er i dårlig form, for det er få på sønnens kull som løper mye,

Anonymkode: 086a3...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Noe av problemet er at dagens barn og ungdom blir spesialiserte for tidlig. De spiller kun fotball, håndball etc. Satser tidlig og driver ikke med flere ulike idretter som utvikler forskjellige egenskaper. De har mistet allsidigheten man trenger. 

Anonymkode: 41101...d1d

Tror ikke hoved problemet er spesialisering, det jeg tror er hovedproblemet er at alt for mange bruker alt for mye tid på nettbrettet og dermed går glipp av mulighetene til å være aktive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

litt på siden av tråden kanskje, men, hvis nå Norge mot formodning skulle bli invadert: Hvem konkret hadde blitt beordret ut for å forsvare? Det hadde jo ikke vært særlig lurt å sende unge 20-30 åringer ut? Noen må jo bygge landet opp igjen etterpå. 

Anonymkode: 1a2db...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

litt på siden av tråden kanskje, men, hvis nå Norge mot formodning skulle bli invadert: Hvem konkret hadde blitt beordret ut for å forsvare? Det hadde jo ikke vært særlig lurt å sende unge 20-30 åringer ut? Noen må jo bygge landet opp igjen etterpå. 

Haha, du vil sende pensjonistene og ta brodden på eldrebølgen? :nigo:

Anonymkode: c6dbc...1d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Haha, du vil sende pensjonistene og ta brodden på eldrebølgen?

😄 Jeg ville kanskje ikke ordlagt meg slik, men .. hvis noen skal beordres til å sette livet i fare, så ihvertfall ikke de yngste spirene som overhode ikke har noen skyld i at det ble krig mellom landene. De har livet foran seg, og, som sagt, de må jo heller spares til etterpå - slik at de kan bygge opp igjen det som generasjonen før ødela. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig ikke imot at folk er i god fysisk form, men kan ikke se en eneste grunn til at ungdom skal ofres på slagmarka mens lederen av land som har besluttet krigen sitter beskyttet for alle farer. De kunne møtes og avgjort krigen i løpet av null tid. Utstyrt med et balltre, så får de dundre løs til en står igjen. Enorme besparelser på forsvarsbudsjettet og lidelser for folk og fe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

😄 Jeg ville kanskje ikke ordlagt meg slik, men .. hvis noen skal beordres til å sette livet i fare, så ihvertfall ikke de yngste spirene som overhode ikke har noen skyld i at det ble krig mellom landene. De har livet foran seg, og, som sagt, de må jo heller spares til etterpå - slik at de kan bygge opp igjen det som generasjonen før ødela. 

Søtt at du tror den yngre generasjonen er i stand til å bygge opp noe som helst 😆

Anonymkode: ba300...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søtt at du tror den yngre generasjonen er i stand til å bygge opp noe som helst 😆

Anonymkode: ba300...be0

De i arbeidsfør alder bygger landet hver eneste dag, men dessertgenerasjonens arroganse vil ingen ende ta. 

Anonymkode: c6dbc...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser tydelig både i 71 grader nord og kompani lauritzen at muskler bygget på treningssenter ikke tar deltagerne spesielt langt. At de «ikke er vant til» å gå med sekk i skauen er bare en annen måte å si at de ikke er tilpasningsdyktige og ikke har den utholdenheten og viljen som kreves. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Søtt at du tror den yngre generasjonen er i stand til å bygge opp noe som helst

ergo skal vi ofre dem synes du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du vil sende ut Norges voksne befolkning? Hvor over 70 % er overvektige rumpesittere som er vant med hjemmekontor, fleksitid og å klage på at strømstøtta er for lav og at 5 % årlig lønnsforhøyelse ikke er bra nok? 🤣🤣 Ingen voksne nordmenn er villige til å ofre noe som helst eller til å kjenne på kraftig ubehag over tid. Vi er landet som ble for rikt. Det vil ta russerne 4 små timer å kløyve Norge i to ved Hellmobotn.

Anonymkode: ecd38...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje kunne man hatt en dobbelt-time i uka siste året på videregående hvor ungdommen gikk i skogen med sekk.

Både for å gjøre dem klar til førstegangstjenesten, men også for å prøve å få dem til å få mersmak på fysisk aktivitet og fortsette å gå turer i skogen etter videregående. 

Man kunne også forklart foreldre og barna fordelen ved å gå/sykle til skolen for å holde seg i form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har du kilde på at ungdommen gjør det bra på sesjon? Dette med fysiske tester på sesjon er vel relativt nytt så tror ikke det er noe sammenligningsgrunnlag. Da jeg var i førstegangstjenesten for 20 år siden var det ingen fysiske tester på sesjon.

https://www.forsvaretsforum.no/fysiske-krav-forstegangstjeneste-kronikk/bedre-fysisk-form-hos-dagens-rekrutter/297035

Anonymkode: a09ef...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Forsvaret kan være langt mer selektive nå, kontra 20-30-40++ år siden. Da jeg var inne, på midten av 2000-tallet, så hadde vi folk inne som var i så dårlig form - og så overvektige - at de praktisk talt ikke fikk på seg marsjstøvlene, én fyr måtte springe rundt i joggesko halve rekrutten, for det var det eneste han fikk på beina. Nå hører det med historien at akkurat denne fyren havnet på vakt og sikring (portvakt), og ble i adskillig bedre form...men fortatt, det var mange som overhodet ikke hadde noe der å gjøre. En haug som ikke klarte noen pushups, hang-ups, og som brukte 20+ min på 3000m. 

Disse hadde aldri kommet forbi sesjon i dag. Når jeg nå er på HV-øvelse, så ser jo ungdommen på garnisonene topptrente ut. 

Men et problem er jo at veldig mange ungdom har null erfaring med å trø ute i marka med sekk, eller generelt trø turer som er lengre enn 5 km med noe på ryggen. Har du "hele livet" sprunget på tredemølle iført shorts og joggesko til 3000 kr, så vil ikke dette nødvendigvis bety at du gjør det bra på 15 km marsj i bratt terreng, med tungt lass på slep. 

Nå skal det også sies at det er en oberstløytnant på GSV som ytrer dette. GSV er jegertjeneste, som betyr lange, lange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Den lenken viser endringen fra 2005 til i dag. Men allerede i 2005 var nivået svært lavt. Det vet jeg fordi det var omtrent da jeg var i førstegangstjenesten. I tillegg så var langt flere i førstegangstjenesten på den tiden samtidig som de i dag også har over dobbelt så stort grunnlag å plukke vernepliktige fra. Så forsvaret kan være lang mer selektive i dag enn de var i 2005.

Så synes ikke den lenken viste at ungdom i dag er i bedre form enn tidligere. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Forsvaret kan være langt mer selektive nå, kontra 20-30-40++ år siden. Da jeg var inne, på midten av 2000-tallet, så hadde vi folk inne som var i så dårlig form - og så overvektige - at de praktisk talt ikke fikk på seg marsjstøvlene, én fyr måtte springe rundt i joggesko halve rekrutten, for det var det eneste han fikk på beina. Nå hører det med historien at akkurat denne fyren havnet på vakt og sikring (portvakt), og ble i adskillig bedre form...men fortatt, det var mange som overhodet ikke hadde noe der å gjøre. En haug som ikke klarte noen pushups, hang-ups, og som brukte 20+ min på 3000m. 

Disse hadde aldri kommet forbi sesjon i dag. Når jeg nå er på HV-øvelse, så ser jo ungdommen på garnisonene topptrente ut. 

Jeg var i førstegangstjenesten omtrent samtidig som deg. 

Noe som også er relevant her var at dette var like etter 11. september og Norge sendte soldater til Afghanistan. Inntrykket fra min avdeling var at det da ble veldig synlig hvor mange som var i dårlig form.

Hos oss slet forsvaret veldig med å finne nok tjenestedyktige til å sende til Afghanistan. Nå handlet delvis det om at man må melde seg frivillig til å dra til utlandet, så bare der siles mange ut. Men det handlet også om at mange av de som ønsket å dra til utlandet var i for dårlig form. Enkelte fikk dra likevel, fordi forsvaret ønsket å få fylt opp kvoten og gamblet på at de ikke ville komme i en farlig situasjon hvor den dårlige formen ville føre til at noen ble drept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå skal det også sies at det er en oberstløytnant på GSV som ytrer dette. GSV er jegertjeneste, som betyr lange, lange turer.

Samtidig skulle man tro at de som søker seg inn til GSV er i langt bedre form enn gjennomsnittet i forsvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har helt rett, dagens ungdom sitter kun inne og spiller på dataen. 

Anonymkode: 3a4ee...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...