Gå til innhold

Forsvaret mener at dages ungdom er i for dårlig form.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser jo det at klatrestativ, trær osv forsvinner fra bhg, lekeplasser og skoler fordi kommunen osv ikke vil stå til ansvar for skaddene. 

Husker selv vi hadde en del klatrestativ tilogmed på videregående der jeg gikk på midten av 90 tallet og vi hadde konkurranser om hvem som kom foryest mellom, hvem klarte henge lengst osv. Ser ikke slik i dag

Anonymkode: 9637e...f68

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er det ikke bare forsvaret som mener, det er en realitet for oss som har folk I arbeid også.

Jeg har ca 50 pers i arbeid, ikke veldig tungt fysisk men du må Lea litt på deg i løpet av dagen. I 3 av 4 ansettelser velger vi å ansette noen som er 55 år + pga fysisk form, og det tenker jeg er et dårlig tegn for dagens unge.

Jeg mener problemet er at hverdagstrimmen mer eller mindre har blitt borte. Før fikk vi inn en viss for for trim med å gå/sykle til skole, venner og fritidsaktiviteter så alle fikk noe bevegelse i hverdagen.

Dette har for mange blitt mer eller mindre borte pga foreldre som er dumsnille og kjører barna over alt/kjøper elsparkesykkel etc så de slipper å bevege seg.

Anonymkode: 656eb...bd7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå synser jeg veldig her, men fysisk aktivitet ute må jo være bedre enn å stampe rundt i treningssenteret der man må vente på tur og ha pause, osv.. Tredemølle som man tilpasser; «åh mer incline nå. Nå ble jeg sliten, så da setter jeg den ned igjen» 😅

Ser på 71 grader nord at flere influensere som trener, de sliter veldig når de da skal bære sekk og gå langt og oppover bakker.

Anonymkode: 1ff89...81e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er ikke rart de mener man er i dårlig form, de medisinerer jo barn med normalt aktivitetsnivå fra ung alder for å få de til å passe inn i denne merkelige A4 formen der de forventer at barn skal sitte i ro fra de er 5.5 år så da er det ikke rart at dette forplanter seg når man vokser til og. Man blir jo ikke oppmuntret til aktivitet. Er man aktiv så er det klager på lyd og hva man gjør. Er man barn og ungdom i dag så er man så skvist inn i samfunnet at mange for angst og depresjon før de er myndige.

Anonymkode: 50408...6a5

Det er fullt mulig å være aktiv selv om man må sitte i ro i enkelte situasjoner også. Jeg kan heller ikke plutselig forlate det jeg gjør på jobben for å hoppe og løpe rundt, men jeg holder meg i aktivitet på fritiden og innenfor de rammer jeg har på jobben.

Vi satt i ro på skolen da jeg gikk der, men var ute i fritiden og hadde ingen skjerm å glane på. 

Anonymkode: e8fb9...acb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dessverre har foreldre sluttet å sende barna sine i Speideren.

Der fikk vi (også jenter..!) lære å klatre i trær, håndtere kniv, bygge gapahuk, gå langt med sekk, tenne bål, overleve ei natt eller to i skauen, hvordan håndtere det sosiale når det er mange ulike personligheter på tur.

Anonymkode: 75451...051

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at rekruttene tåler trening.

Dette må en da avklare på sesjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er fullt mulig å være aktiv selv om man må sitte i ro i enkelte situasjoner også. Jeg kan heller ikke plutselig forlate det jeg gjør på jobben for å hoppe og løpe rundt, men jeg holder meg i aktivitet på fritiden og innenfor de rammer jeg har på jobben.

Vi satt i ro på skolen da jeg gikk der, men var ute i fritiden og hadde ingen skjerm å glane på. 

Anonymkode: e8fb9...acb

Helt enig!

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dessverre har foreldre sluttet å sende barna sine i Speideren.

Der fikk vi (også jenter..!) lære å klatre i trær, håndtere kniv, bygge gapahuk, gå langt med sekk, tenne bål, overleve ei natt eller to i skauen, hvordan håndtere det sosiale når det er mange ulike personligheter på tur.

Anonymkode: 75451...051

Helt enig! Det med å fungere sosialt er også et godt poeng. Det er en del som ikke har lært at man må oppføre seg selv om man ikke får viljen sin og selv om man har en dårlig dag. Det gjelder spesielt når man enten bor tett på hverandre eller må jobbe sammen.

Flintis skrev (2 timer siden):

Det viktigste er vel at rekruttene tåler trening.

Dette må en da avklare på sesjonen.

Problemet her er vel at om forsvaret kun skulle valgt de som er i god nok form så ville de ikke fått inn nok rekrutter. Så langt flere ungdommer må komme i bedre form slik at forsvaret får nok rekrutter.

TS

Anonymkode: e4144...637

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Helt enig!

Helt enig! Det med å fungere sosialt er også et godt poeng. Det er en del som ikke har lært at man må oppføre seg selv om man ikke får viljen sin og selv om man har en dårlig dag. Det gjelder spesielt når man enten bor tett på hverandre eller må jobbe sammen.

Problemet her er vel at om forsvaret kun skulle valgt de som er i god nok form så ville de ikke fått inn nok rekrutter. Så langt flere ungdommer må komme i bedre form slik at forsvaret får nok rekrutter.

TS

Joda, men 3 måneder trening på rekruttskole vil jo bedre formen på unge mennesker drastisk. Slik det er nå har jeg inntrykk av at de velger nettopp de best trente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av problemet er at dagens barn og ungdom blir spesialiserte for tidlig. De spiller kun fotball, håndball etc. Satser tidlig og driver ikke med flere ulike idretter som utvikler forskjellige egenskaper. De har mistet allsidigheten man trenger. 

Anonymkode: 41101...d1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noe av problemet er at dagens barn og ungdom blir spesialiserte for tidlig. De spiller kun fotball, håndball etc. Satser tidlig og driver ikke med flere ulike idretter som utvikler forskjellige egenskaper. De har mistet allsidigheten man trenger. 

Nja, ikke spesialisering, ball er i stor grad ball, så har du lært deg å håndtere ball så klarer du mye annet balllidrett. Jeg spilte håndball, men mestret lett volleyball, basket, fotball, innebandy.  Kjørte barna mine sine trinn til 5 og 6. trinns skoleturnering i håndball. INGEN av gutta spilte håndball, men det betydde ikke at de ikke mestret det, mange hadde fine skudd og pasninger. 

Utfordringen er mer alle som slutter tidlig med både idrett og generell fysisk aktivitet.  At man mener frafall er pga spesialsering/mer trening/mer seriøst så hvorfor skal så mye sktivitet være på lavt nivå. 

Anonymkode: 086a3...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er skremmende.

Anonymkode: 3ade5...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nja, ikke spesialisering, ball er i stor grad ball, så har du lært deg å håndtere ball så klarer du mye annet balllidrett. Jeg spilte håndball, men mestret lett volleyball, basket, fotball, innebandy.  Kjørte barna mine sine trinn til 5 og 6. trinns skoleturnering i håndball. INGEN av gutta spilte håndball, men det betydde ikke at de ikke mestret det, mange hadde fine skudd og pasninger. 

Utfordringen er mer alle som slutter tidlig med både idrett og generell fysisk aktivitet.  At man mener frafall er pga spesialsering/mer trening/mer seriøst så hvorfor skal så mye sktivitet være på lavt nivå. 

Men poenget er at ballidrett uansett om det er håndball eller fotball ikke er nok. Det er ikke allsidig trening. At man klarer å spille håndball og volleyball fordi man har spilt fotball er ikke definisjonen på allsidighet. Tidligere drev unger med flere ulike idretter. Nå velger barn i mye større grad sin idrett tidlig og driver kun med den. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Flintis skrev (21 timer siden):

Joda, men 3 måneder trening på rekruttskole vil jo bedre formen på unge mennesker drastisk. Slik det er nå har jeg inntrykk av at de velger nettopp de best trente.

Mulig 3 måneder på rekruttskole vil bedre formen drastisk. Det er jo slik det burde være. Men som jeg skrev i et av mine tidligere innlegg så var problemet under min førstegangstjeneste at de som var i dårligst form fort ble skadet under rekrutten og derfor ikke klarte/ville trene seg til bedre form.

Jeg vet ikke om min førstegangstjeneste var representativ for forsvaret. Men da jeg var i førstegangstjenesten slet min avdeling også med at flere av de som hadde meldt seg til utenlandstjeneste ikke var i god nok fysisk form til å klare minstekravene. Dette var soldatene som hadde trent i et helt år og som var blant de mest motiverte. Likevel så var det flere av dem som ikke klarte minstekravene. 

Problemet er heller ikke kun at de har hatt lite fysisk aktivitet i ungdommen, det er også at de sliter med overvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mulig 3 måneder på rekruttskole vil bedre formen drastisk. Det er jo slik det burde være. Men som jeg skrev i et av mine tidligere innlegg så var problemet under min førstegangstjeneste at de som var i dårligst form fort ble skadet under rekrutten og derfor ikke klarte/ville trene seg til bedre form.

Jeg vet ikke om min førstegangstjeneste var representativ for forsvaret. Men da jeg var i førstegangstjenesten slet min avdeling også med at flere av de som hadde meldt seg til utenlandstjeneste ikke var i god nok fysisk form til å klare minstekravene. Dette var soldatene som hadde trent i et helt år og som var blant de mest motiverte. Likevel så var det flere av dem som ikke klarte minstekravene. 

Problemet er heller ikke kun at de har hatt lite fysisk aktivitet i ungdommen, det er også at de sliter med overvekt. 

Edit: I teorien så kan man gå ned mye i vekt i førstegangstjenesten. Men hadde det vært lett å gå ned i vekt så hadde ikke folk slitt med overvekt.  Jeg kan ikke huske noen av de som kom inn som overvektige avsluttet førstegangstjenesten med normal vekt.  Mange av dem gikk ned i vekt den første måneden av førstegangstjenesten, men de klarte ikke å holde på den vektnedgangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men poenget er at ballidrett uansett om det er håndball eller fotball ikke er nok. Det er ikke allsidig trening. At man klarer å spille håndball og volleyball fordi man har spilt fotball er ikke definisjonen på allsidighet. Tidligere drev unger med flere ulike idretter. Nå velger barn i mye større grad sin idrett tidlig og driver kun med den. 

Synes veldig mange av mine barns lagkamerater har i 1-7 trinn drevet med både ski, friidrett, turn i tillegg til ballidretten og gjerne minst en til. (Mine har bært innom håndball, fotball, basket og turn og står masse på langrenn og alpint om vinteren og golf og beachvolley på sommeren. Nesten ingen av de som er igjen på mine barns lag har kun drevet med den idretten.  Yngste har også gått på NTGU, og de som driver med ballidrett er uten tvil de mest allsidige. Min yngste har ikke slitt i en eneste gren og de har klatret, padlet, skøytet, gått på ski, styrketrening, svømt, flere ballidretter, kampsport, padel, golf og mye mer. Det var lett å få 6 i fysak og kroppsøving. De fra golf, motorcross, dans, roing hadde mye større utfordringer med allsidigheten.  Yngste var sjelden den som løp fortest eller løftet tyngst det var de som drev med kraftidrett eller utholdenhetsidrett, men var ikke dårlig i noe.  Men det er litt sånn at de som er aktiv i idrett lenge også gjerne har en aktiv livsstil.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke nødvendigvis i for dårlig form - faktisk gjør ungdommen (som blir kalt inn nå) det bra på fysiske tester. 

Det forsvaret klager over er at ungdommen ikke er vant med å gå tur i skauen, med tung sekk. 

Det er jo et reellt problem for forsvaret sin del, men på den andre siden er det jo bare sånn det har blitt - unge i dag er ikke like interesserte i friluft, som generasjonene før. 

Anonymkode: a09ef...3fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 9.35):

Nå synser jeg veldig her, men fysisk aktivitet ute må jo være bedre enn å stampe rundt i treningssenteret der man må vente på tur og ha pause, osv.. Tredemølle som man tilpasser; «åh mer incline nå. Nå ble jeg sliten, så da setter jeg den ned igjen» 😅

Ser på 71 grader nord at flere influensere som trener, de sliter veldig når de da skal bære sekk og gå langt og oppover bakker.

Anonymkode: 1ff89...81e

Får ikke fitness/bodybuilder kropp av å trø ute i skogen. Unge i dag har lyst på fet kropp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det forsvaret klager over er at ungdommen ikke er vant med å gå tur i skauen, med tung sekk. 

Det var vel kondisjon og utholdenhet generelt som de klaget på?

At ungdommen trener styrke på treningsstudio er vel og bra, men det har liten praktisk nytte i militæret.

Anonymkode: 47f6d...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke nødvendigvis i for dårlig form - faktisk gjør ungdommen (som blir kalt inn nå) det bra på fysiske tester. 

Det er jo et reellt problem for forsvaret sin del, men på den andre siden er det jo bare sånn det har blitt - unge i dag er ikke like interesserte i friluft, som generasjonene før. 

Har du kilde på at ungdommen gjør det bra på sesjon? Dette med fysiske tester på sesjon er vel relativt nytt så tror ikke det er noe sammenligningsgrunnlag. Da jeg var i førstegangstjenesten for 20 år siden var det ingen fysiske tester på sesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er sesjon i dag: https://www.forsvaret.no/sesjon/fysisk-test-pa-sesjon

De siste 15 år har det vært fysiske tester på sesjon, så i 15 års periode før det var det ikke, så det er ikke rart det ikke er tall. 

For tre år siden var lyden litt annet om de potensielle rekruttene: https://www.forsvaretsforum.no/fysiske-krav-forstegangstjeneste-kronikk/bedre-fysisk-form-hos-dagens-rekrutter/297035

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...