AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Del Skrevet 21. mars Norske rekrutter er i dårlig fysisk form. Det sier oberstløytnant Audun Jørstad, som ber ungdommen komme seg ut av treningsstudioet. https://www.aftenposten.no/norge/i/VzB0j6/norske-rekrutter-i-daarlig-form-kom-dere-ut-av-treningsstudioet Merk også at han tar opp dette med at treningsstudio ikke gir relevant fysisk form for soldat-yrket. Da vi startet med kroppsøvingsfaget i skolen så var det opprinnelig for å gjøre guttene klare til førstegangstjenesten. Det har vi gått bort fra nå. Men bør vi gå tilbake og gjøre kroppsøvingsfaget mer relevant for førstegangstjenesten? Jeg tror det er en god ide. Både for å gjøre barna klar for førstegangstjenesten, men også fordi det er snakk om allsidig trening som uansett er sunt for kroppen. Anonymkode: e4144...637 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Del Skrevet 21. mars Da jeg var i førstegangstjenesten var noe av det morsomste jeg likte hinderløypa: Videoen starter på 16:07 som er der hvor han begynner å løpe og er ferdig rundt 19:11. Så dere trenger ikke se hele videoen. Slike hinderløyper trener hele kroppen. Man må bruke alle musklene, det er fordel å være litt myk og det er fordel å ha litt mot slik at man faktisk tør å gjøre øvelsene. Det siste tror jeg er noe som i større grad bør vektlegges i kroppsøving. Det å bygge opp selvtillit. Dagens barn har alt for ofte vokst opp med foreldre og skoler som er alt for redde for at barna slår seg. Her jeg bor har de fjernet mange lekestativer fordi de i dag regnes som "for farlige" selv om jeg aldri har hørt om noen barn bli alvorlig skadet i disse. I verste fall har enkelte vært litt uheldige og fått blåmerke og grått i ti minutter før de er klare til å fortsette å leke igjen. Tror barna i dag går glipp av mye læring fordi foreldre og skoler er for redde for at barna slår seg litt. Anonymkode: e4144...637 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 21. mars #3 Del Skrevet 21. mars Det tror jeg på. Sto senest i går trafikkvakt for barneskolen barna mine tilhører. Ligger en ungdomsskole like ved. Majoriteten av de som skulle til ungdomsskolen kjørte forbi på elsparkesykkel eller elsykkel. Kan jo ikke være bra for formen å miste så mye «naturlig» bevegelse. 9 1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 8.46): Da vi startet med kroppsøvingsfaget i skolen så var det opprinnelig for å gjøre guttene klare til førstegangstjenesten. Det har vi gått bort fra nå. Men bør vi gå tilbake og gjøre kroppsøvingsfaget mer relevant for førstegangstjenesten? Jeg tror det er en god ide. Både for å gjøre barna klar for førstegangstjenesten, men også fordi det er snakk om allsidig trening som uansett er sunt for kroppen. Ekspander Det var en gang tilfellet ja, men mange den gang som ikke klarte noe som helst egentlig. Men de kan også brukes i forsvaret , de kan også brukes i krig men ikke i aktive krigshandling og i frontlinjen. Det kan bare de som er godt trent, er utholdende og tåler masse fysisk og psykisk stress og belasting. Du skal være godt trent ! Og med det mener jeg ikke nødvendigvis masse muskler ! Men tvers igjennom godt trent. Gå langt med tung opp pakning i terreng ! Kunne sove ute under mildt sagt kummerlige forhold og "like" det, og om du ikke liker det må du i alle fall håndtere det. Kunne adlyde ordre og ikke begynne å syte og kverulere og si " det er urettferdig ", alle må få vær med å bestemme ! Og hvordan i alle dager skal man klare dette i et stort antall blant dagens unge som er født fra 2000 frem til i dag ? Og om man ikke får det til så kan man bare drite i det ! De vil ikke overleve i en stridssone i mer en noen dager maksimalt, verken fysisk eller psykisk. Krig er det mest brutale man kan utsette et menneske for. Bare ekstrem tortur over tid kan være verre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars Wilma89 skrev (På 21.3.2025 den 10.48): Det tror jeg på. Sto senest i går trafikkvakt for barneskolen barna mine tilhører. Ligger en ungdomsskole like ved. Majoriteten av de som skulle til ungdomsskolen kjørte forbi på elsparkesykkel eller elsykkel. Kan jo ikke være bra for formen å miste så mye «naturlig» bevegelse. Ekspander Det tror jeg også og det er nok her det reelle problemet er. Bunnivået på den fysiske formen hos tenåringene blir svært lavt når de ikke engang går/sykler til skolen. Mange av dem lever også på skoleboller og lignende. Tror disse elsparkesyklene kommer til å bli et folkehelseproblem over tid. TS Anonymkode: e4144...637 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Del Skrevet 21. mars TomKrus skrev (På 21.3.2025 den 11.00): Det var en gang tilfellet ja, men mange den gang som ikke klarte noe som helst egentlig. Men de kan også brukes i forsvaret , de kan også brukes i krig men ikke i aktive krigshandling og i frontlinjen. Det kan bare de som er godt trent, er utholdende og tåler masse fysisk og psykisk stress og belasting. Du skal være godt trent ! Og med det mener jeg ikke nødvendigvis masse muskler ! Men tvers igjennom godt trent. Gå langt med tung opp pakning i terreng ! Kunne sove ute under mildt sagt kummerlige forhold og "like" det, og om du ikke liker det må du i alle fall håndtere det. Kunne adlyde ordre og ikke begynne å syte og kverulere og si " det er urettferdig ", alle må få vær med å bestemme ! Og hvordan i alle dager skal man klare dette i et stort antall blant dagens unge som er født fra 2000 frem til i dag ? Og om man ikke får det til så kan man bare drite i det ! De vil ikke overleve i en stridssone i mer en noen dager maksimalt, verken fysisk eller psykisk. Krig er det mest brutale man kan utsette et menneske for. Bare ekstrem tortur over tid kan være verre. Ekspander Helt enig i at ungdommen også bør få mer forståelse for at ikke alt skal være gøy. Noen ganger så må man bare gjøre det selv om man skulle ønske å slippe. Man ser også hvor mange unge voksne som sliter når de får ansvar for eget liv, fordi de aldri hadde lært seg at det er oppgaver som må gjøres selv om de ikke er gøye. Anonymkode: e4144...637 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 21. mars #7 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.07): Helt enig i at ungdommen også bør få mer forståelse for at ikke alt skal være gøy. Noen ganger så må man bare gjøre det selv om man skulle ønske å slippe. Man ser også hvor mange unge voksne som sliter når de får ansvar for eget liv, fordi de aldri hadde lært seg at det er oppgaver som må gjøres selv om de ikke er gøye. Anonymkode: e4144...637 Ekspander Og langt ut over dette, forsvaret var ikke lett for 30 år siden heller, og mange av de unge i dag hadde aldri klart den tjenesten heller, det var et invasjonsforsvar ! I en tid der det faktisk ikke var sjanse for noe storkrig med sovjet egentlig. Det vi trenger nå er et direkte forsvar, kanskje også satt inn en andre steder en i Norge i strid. Jeg tenker på Ukraina. Veien frem dit til å takle og være klar for en sånn oppgave med slike ungdommer, et så fragmentert og splittet folk ? For det er vi faktisk med over 1 million immigranter som ikke har noe sterk nasjonalfølelse, men mer klanfølelser så sier det seg selv hvordan dette vil gå. Samtidig er det over 10.000 Ukrainske menn i Norge som ikke vil kjempe for Ukraina en gang. Prøv å samle dette i en hær og få det til å virke ! For å kjøre en krig mot Russland. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Del Skrevet 21. mars Bare se Kompani Lauritzen. Magnus Gruer «ser» jo litt trent ut, men helt håpløs i fysiske øvelser. Det er sånn mange ungdommer trener, de kan verken gå langt/løpe langt eller ha praktisk fysisk kapasitet. Anonymkode: 086a3...418 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.07): Helt enig i at ungdommen også bør få mer forståelse for at ikke alt skal være gøy. Noen ganger så må man bare gjøre det selv om man skulle ønske å slippe. Man ser også hvor mange unge voksne som sliter når de får ansvar for eget liv, fordi de aldri hadde lært seg at det er oppgaver som må gjøres selv om de ikke er gøye. Anonymkode: e4144...637 Ekspander Edit: Har også sett mange unge som tror at sjefen er slem med dem når de får arbeidsoppgaver de ikke ønsker å gjøre. TS Anonymkode: e4144...637 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 11.42): ...Tror disse elsparkesyklene kommer til å bli et folkehelseproblem over tid. TS Anonymkode: e4144...637 Ekspander Et tynt argument da de fleste som kommer med det faktisk selv kjører bil over alt... Anonymkode: 88c2d...bd5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Del Skrevet 21. mars Datteren min som er 16 år sider det er "in" med treningssenter og cardio/kondisjonstrening blir sett på som for "slitsomt". Jeg er enig i at dagens ungom er i dårlig form, og generelt er alt for late. Det er el-sykler og el-sparkeykler i hvert et hjem snart... Heldigvis har mine barn alltid vært glade i trening (har drevet aktivt med individuell- og lagidrett på høyt nivå), og både sønnen min og datteren min har vært i Forsvaret. Det er mange som tror at det å trene på senter, og å ha en fin kropp, er det samme som å være sprek og "healthy", men det er det absolutt ikke. Anonymkode: 51ce6...a0b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars Det er tragisk. Den gang da jeg gikk befalsskolen på midten av nittitallet var snittet på 3000 meter 1015. Selv løp jeg på litt mindre en 10 minutter. Hadde vært interessant å høre hva snittet er i dag. Anonymkode: c1e45...df0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 14.28): Det er tragisk. Den gang da jeg gikk befalsskolen på midten av nittitallet var snittet på 3000 meter 1015. Selv løp jeg på litt mindre en 10 minutter. Hadde vært interessant å høre hva snittet er i dag. Anonymkode: c1e45...df0 Ekspander De klarer knapt å løpe 3000 m... Sønnen min som jobber i TMBN sier at der er de aller fleste i jævlig god form, men det er jo også et krav for å få jobb der. Men i Førstegangstjenesten er nok nivået betydelig lavere. Anonymkode: 51ce6...a0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars Er ikke rart de mener man er i dårlig form, de medisinerer jo barn med normalt aktivitetsnivå fra ung alder for å få de til å passe inn i denne merkelige A4 formen der de forventer at barn skal sitte i ro fra de er 5.5 år så da er det ikke rart at dette forplanter seg når man vokser til og. Man blir jo ikke oppmuntret til aktivitet. Er man aktiv så er det klager på lyd og hva man gjør. Er man barn og ungdom i dag så er man så skvist inn i samfunnet at mange for angst og depresjon før de er myndige. Anonymkode: 50408...6a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.21): Bare se Kompani Lauritzen. Magnus Gruer «ser» jo litt trent ut, men helt håpløs i fysiske øvelser. Det er sånn mange ungdommer trener, de kan verken gå langt/løpe langt eller ha praktisk fysisk kapasitet. Anonymkode: 086a3...418 Ekspander Har samme inntrykket; mange unge står og pumper foran speilet på treningssenter for å se ut på en viss måte, men fysisk arbeid er mange håpløse på. Anonymkode: a0c85...5de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 14.41): De klarer knapt å løpe 3000 m... Sønnen min som jobber i TMBN sier at der er de aller fleste i jævlig god form, men det er jo også et krav for å få jobb der. Men i Førstegangstjenesten er nok nivået betydelig lavere. Anonymkode: 51ce6...a0b Ekspander Ja, de best trente i forsvaret er nok svært godt trent. Problemet er nok at bunnivået i forsvaret er svært lavt og at svært mange i førstegangstjenesten er på dette bunnivået. Selv var jeg i førstegangstjenesten for 20 år siden og allerede da var det svært mange som var i alt for dårlig form. Dette var ikke kun i rekrutten, men også på slutten av tjenesten hvor man i utgangspunktet skulle ha trent i nesten ett år. Men de som var i dårligst form da de kom inn i førstegangstjenesten fikk svært ofte ulike skader som gjorde at de måtte droppe fysisk trening og dermed kom de aldri i bedre form. Det var ikke snakk om alvorlige skader, men at de hadde vondt nok til at de måtte ha egentrening og den egentreningen var typisk på så lavt nivå at de ikke kom i bedre form. Jeg vil tippe at dette er et problem i dag også. At de som er i dårligst form lett får smerter når de for første gang på mange år må presse kroppen fysisk. Det kan både være reelle skader, men det kan også være at de aldri har lært å bite tennene sammen når ting blir ukomfortabelt. Sier ikke at man skal presse seg så hardt at man gjør skaden verre. Men det er mye ubehag som ikke trenger å være farlig. Anonymkode: e4144...637 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 21. mars #17 Del Skrevet 21. mars Tråden er ryddet for spam (innlegg kun bestående av lenke). Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #18 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 14.41): De klarer knapt å løpe 3000 m... Sønnen min som jobber i TMBN sier at der er de aller fleste i jævlig god form, men det er jo også et krav for å få jobb der. Men i Førstegangstjenesten er nok nivået betydelig lavere. Anonymkode: 51ce6...a0b Ekspander «Rekorden min på 3000 meter er 2000 meter»🤣 Anonymkode: 93946...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #19 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 14.50): Er ikke rart de mener man er i dårlig form, de medisinerer jo barn med normalt aktivitetsnivå fra ung alder for å få de til å passe inn i denne merkelige A4 formen der de forventer at barn skal sitte i ro fra de er 5.5 år så da er det ikke rart at dette forplanter seg når man vokser til og. Man blir jo ikke oppmuntret til aktivitet. Er man aktiv så er det klager på lyd og hva man gjør. Er man barn og ungdom i dag så er man så skvist inn i samfunnet at mange for angst og depresjon før de er myndige. Anonymkode: 50408...6a5 Ekspander Hvem er «de»? Anonymkode: 93946...fe5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #20 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 6.31): Hvem er «de»? Anonymkode: 93946...fe5 Ekspander Voksne? Foreldre, lærere, politikere, samfunnet? Anonymkode: bb997...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå