Gå til innhold

Amerikansk blanding - tips til bruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har hatt en pose med Amerikansk blanding i fryseren noen mnd og ønsker å bruke den opp. Utfordringen er at jeg ikke er så glad i denne... Jeg liker gulrot, erter og mais, men av en eller annen grunn, er jeg ikke så glad i denne i seg selv

Har noen tips til hvordan jeg kan bruke denne opp, uten bare å varme den opp i litt smør og vann?

Kan man lage den i en form for stappe eller i andre retter der denne blandingen ikke ligger for seg selv på tallerkenen? 

Kan man fryse ned igjen retter man har brukt denne frossen blandingen i? Jeg bor alene, så klarer ikke spise opp alt på en gang.

Anonymkode: b6cee...1d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi bruker det når vi lager stekt ris (med masse krydder), når vi lager eggerøre, i potetstappe ol. Generelt ting vi kan blande det sammen med andre ting. 

Anonymkode: def57...aa8

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og du trenger ikke bruke hele posen på en gang. Er bare å ta det du klarer å spise, og lukke resten av posen igjen 

Anonymkode: def57...aa8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker det også stekt. 

Anonymkode: 3e6ff...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terteskjell! 😍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cabaret 😀

Anonymkode: ef043...cd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lage litt tykk hvitsaus så det blir en stuing. Knakkpølse delt i fire stekt sakte, kokt potet og litt smeltet smør fra panna. 😋

Endret av Sjonkel-Donkel
.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker den i lapskaus, fiskegrateng eller stekt ris 

Anonymkode: b9717...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Perfekt til stekt ris, ja. 

Kan også ha det i en gryte med bønner, kjøtt osv også krydre. Kan lage mexicansk gryte, f.eks.

Anonymkode: 06dab...eea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en pose i fryseren som jeg kun bruker hvis jeg trenger å ise ned skader på armer og bein. :fnise: 

Ellers: Kjøpe fersk farsedeig, blande inn amerikansk blanding og lage lunsjkaker?

Anonymkode: dcbbc...a50

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også godt å koke opp med grønnsaksbuljong, la litt vann være igjen, tilsette smør og litt creme fraiche og kjøre med stavmixer så det blir en stappe :D

Anonymkode: 83d74...807

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt en pose med Amerikansk blanding i fryseren noen mnd og ønsker å bruke den opp. Utfordringen er at jeg ikke er så glad i denne... Jeg liker gulrot, erter og mais, men av en eller annen grunn, er jeg ikke så glad i denne i seg selv

Har noen tips til hvordan jeg kan bruke denne opp, uten bare å varme den opp i litt smør og vann?

Kan man lage den i en form for stappe eller i andre retter der denne blandingen ikke ligger for seg selv på tallerkenen? 

Kan man fryse ned igjen retter man har brukt denne frossen blandingen i? Jeg bor alene, så klarer ikke spise opp alt på en gang.

Anonymkode: b6cee...1d5

Lag «chicken pot pie» suppe. Den skal ha gulrot, erter og mais. For det må jo bli en suppe - frosne grønnsaker er helt greie på smak, men konsistensen blir uggen i alt annet enn suppe.

Anonymkode: 6c05a...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjonkel-Donkel skrev (2 timer siden):

Lage litt tykk hvitsaus så det blir en stuing. Knakkpølse delt i fire stekt sakt, kokt potet og litt smeltet smør fra panna. 😋

Enig i denne, evt som bare tilbehør kan du ha den i hvitsaus, oppi ildfast form med litt ost på toppen og gratinere i ovnen så det blir en grateng ved siden av nesten hva som helst :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stekt ris. 

Anonymkode: 1f132...efa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det sammen med spagetti og kjøttsaus for å få i barna litt ekstra grønt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stekt ris eller lapskaus. 

Anonymkode: a59b7...4ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en pose i fryseren som jeg kun bruker hvis jeg trenger å ise ned skader på armer og bein. :fnise: 

Ellers: Kjøpe fersk farsedeig, blande inn amerikansk blanding og lage lunsjkaker?

Anonymkode: dcbbc...a50

Trur ikke du skal bruke den posen du sikkert har tint og fryst en del ganger i såfall 😅

Anonymkode: 3e6ff...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den sammen med lapskausblanding og fryste edamamebønner i grønnsakslapskaus. Det er når vi vil ha en «dump and go»-versjon av lapskaus. Litt næringsgjær og/eller soyasaus gjør den enda bedre, og (masse) nykvernet pepper 😋 Kjempegod på mattermos på tur (da er det meste godt, så anbefales om du ikke er så glad i det å ta det med på tur), men har også fryst ned igjen. 

Må sies at jeg faktisk liker amerikansk blanding da, men det spises likevel ikke så ofte. God i stekt ris som andre nevner, og fått det i potetmos en gang som var ok. Også fått servert potetkarbonader eller hva en skal kalle det. Er en eldre hos meg som er god på å bruke opp rester, og laget små burgere av rester av kokte poteter, og blant annet amerikansk blanding. Disse lunsjkakene mange ferskvaredisker selger, har vel også noe ala amerikansk blanding i seg. Er med kjøttfarse, og er en form for karbonader. Vet de er populære, men kjøper de ikke selv. Kan sikkert enkelt lages hjemme. Fant en oppskrift her: https://gladkokken.no/oppskrifter/lunsjkaker-vekker-gode-minner-og-smaker-godt (så nå at de var nevnt før her, men uten link)😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...