Gå til innhold

Være hjemme til barnet er 2 år?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var hjemme med mine, og det er jeg veldig glad for 🥰

Det å kunne gi så mye kjærlighet til barna når de er så små er uvurderlig ❤️

Vi var i åpen barnehage sammen, og det var akkurat passe.

Anonymkode: 88397...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg valgte å gå 5-6 mnd i ulønnet permisjon for at det skulle passe til bhgstart. Kunne ikke tenke meg å være enda et år hjemme uten inntekt.

Endret av Ny Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 3 barn, og har vært hjemme 1-2 ekstra år med 2 av dem. 

Det ene barnet som måtte starte i barnehagen da han var nesten 1 år (10-11 mnd) pga studieløp, er noe jeg har angret hele livet hans på..det er noe av det vondeste jeg har vært med på. Han gråt hver dag han ble levert, sprang etter meg, klatret over gjerdet i barnehagen..det ble så galt at de måtte sette inn ekstra personell på morgenen for å kunne ivareta han. Slik var det i mange år.
Han var et typisk «klistremerkebarn» helt fra fødsel av..og hadde jeg hatt erfaringen og kunnskapen jeg har i dag, hadde jeg ikke latt han begynne i barnehagen før han var 3 år - og klar for å løsrive seg litt fra meg. Jeg har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg ikke hoppet av studiene mine, og tok han ut av barnehagen når det var så vanskelig for ham😔😔 Det som var rart var at trivdes veldig godt etter noen timer i barnehagen, og de ansatte elsket den lille koseklumpen. Han hadde masse venner, og var alltid med på aktivitetene..men leveringssituasjonen var helt uutholdelige for ham. 
Hadde aldri sendt en 1 åring i barnehage i dag. Da hadde jeg heller gått ned i standard på bolig, bil, levestandard osv, for å kunne være hjemme med barnet (slik jeg gjorde med de to andre barna). 

Anonymkode: 238f3...c22

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ny Bruker skrev (1 time siden):

Det er svindel, ja. Arbeidsgiveren registrerte til og med oppsigelse 2 mnd. tilbake i tid for at hun skulle unngå karantene fra dagpenger. Så hun fikk 16.000 i dagpenger og 6.000 kr i kontantstøtten hver mnd. 

Intervjuene og NAV-møter kolliderte aldri med muligheten for faren til å sitte hjemme med barnet et par ganger i året. 

Barnet født i juni, så hun kunne fint bruke barnehage fra august, men valgte å få støtte fra staten i 12 mnd ekstra.

Oi, mye rart som foregår ja. 

Anonymkode: 25633...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste begynte i barnehage når han var 16 måneder, og yngste ved 11 måneder. De har begge trivdes i barnehagen. Det har ikke vært noen utfordringer med å levere dem der. Vi valgte en liten nabolagsbarnehage med 50 barn. 

Anonymkode: 49f90...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre var ca to år når de begynte i barnehagen. Vi løste det med at jeg jobbet ettermiddag og kveld disse årene.

Anonymkode: 06675...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kjem an på kvar du bur, og om du har barn i nettverket ditt, trur eg. Det gjekk kjempefint då vi budde i by med open barnehage. Etter at vi flytta til ein mindre plass, så vart det lite (paralell)leik med  andre barn fordi det var sjelden barn på leikeplassane i nærmljøet. Vennene mine hadde ikkje fått barn enda, og barna i slekta er ein god del eldre. Angrar ikkje, vi kjeda jo oss ikkje akkurat, men ser at ho burde ha sosialisert meir med småbarn før ho begynte i bhg, for overgangen vart brå.

Anonymkode: 44235...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våres startet ikke i bhg før de var 3.5 år. Årsak vi hadde mulighet til å ha de hjemme. Gubben jobbet turnus i anlegg borte 2 uker hjemme 2 uker. Jeg drev gårdsbruk med melkeku, sau og gris,  med en liten renholds jobb ved siden. Hadde egentlig tenkt å droppe alt av bhg siden de hadde søsken barn som og gikk hjemme. Så selv om de startet i  bhg fikk de aldri fulle dager

Anonymkode: 3df89...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg skulle ønske alle barn fikk være hjemme til 2 år. Mine har vært rundt 1,5 ved barnehageoppstart. Vi har ikke hatt råd til noe annet. Det har gått fint, det òg.

Anonymkode: 50e69...ee3

Det ønsker ikke jeg 

Anonymkode: 9d5c3...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale på det sterkeste å ha barna hjemme til de er to år. Ettåringer har ingenting i barnehagen å gjøre, de trenger de nærmeste omsorgspersonene sine mer enn noe annet. De har ikke behov for å sosialiseres i denne alderen. Det er bare noe tull enkelte sier for å rettferdiggjøre tidlig barnehagestart.

Dette sier jeg som pedagog som har jobbet på småbarnsavdeling i mer enn 10 år til sammen, og som småbarnsmor selv. Mitt barn var to år ved barnehagestart, og har korte dager, og alltid fri en-to dager i uka.

Får jeg et barn til, så vil jeg vente like lenge, om ikke lenger. Du får aldri den dyrebare tiden igjen, og den er så verdifull med tanke på tilknytning. Barnehagen kan aldri erstatte mamma. ♥️

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cafflatte skrev (På 21.3.2025 den 18.43):

Hadde ikke vært mulig å være hjemme med min. Han var ekstrem aktiv og utforskende. Han hadde kjedet seg hjemme med meg.

Det hadde så klart vært mulig, hvis man som forelder gadd å gjøre noe med barnet sitt. Da må man være aktiv og utforskende med barnet sitt da! Og hvis man ikke orker/gidder det, så hvorfor får man barn da?

Alle små barn vil aller helst være med mamma, noe annet er bare tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
veronicalake skrev (53 minutter siden):

Jeg vil anbefale på det sterkeste å ha barna hjemme til de er to år. Ettåringer har ingenting i barnehagen å gjøre, de trenger de nærmeste omsorgspersonene sine mer enn noe annet. De har ikke behov for å sosialiseres i denne alderen. Det er bare noe tull enkelte sier for å rettferdiggjøre tidlig barnehagestart.

Dette sier jeg som pedagog som har jobbet på småbarnsavdeling i mer enn 10 år til sammen, og som småbarnsmor selv. Mitt barn var to år ved barnehagestart, og har korte dager, og alltid fri en-to dager i uka.

Får jeg et barn til, så vil jeg vente like lenge, om ikke lenger. Du får aldri den dyrebare tiden igjen, og den er så verdifull med tanke på tilknytning. Barnehagen kan aldri erstatte mamma. ♥️

Tullete svar, blir provosert , min hadde behov for mer enn foreldrene sine jo uansett hva du måtte mene 

Anonymkode: 9d5c3...516

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte en mellomløsning. Jobbet 50% etter det første året med permisjon og hadde dagmamma i 50%, slik at jeg både beholdt kontakten med arbeidsplassen og fikk mer tid sammen med barnet mitt. Da bodde vi billig, og vi var to om å ha inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.14):

Helt greit valg å ta. Men ikke si at foreldre ikke klarer å gi nok stimuli til en 1,5 åring. Det er dritslitsomt men helt fint mulig. Bare ikke mange som orker eller gidder eller har råd, og det er ok også. Men vær ærlig, ikke påstå at bhg er BEDRE enn å ha ettåringer hjemme.

Anonymkode: 8f8bd...114

Signerer denne. Man skal tilby et veldig ressurssvakt hjem dersom en 12 mnd gammelt barn som hverken kan gå eller snakke har det bedre i bhg enn hjemme med far eller mor.

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 10.02):

Hadde min hjemme til han var 1,5. Skulle gjerne hatt ham hjemme lengre, men det gikk ikke økonomisk. Syns personlig permisjonen er altfor kort i Norge. Jada, det er en av de bedre, men det ER tidlig å sende barn i barnehagen når de knapt er et år gamle. Og det er tidlig for far å overta før amming er mindre viktig. Tenker egentlig at mor burde ha hele permisjonen ( 1år) og så et halvt år etter det til far. Da er det enklere for far å overta, amming er mindre viktig og barnet er mer klar for å klare seg uten mor og far vil nok ha mer glede av samværet med barnet. Haha - nå kommer Kvinneguiden og tar meg. Jeg sa det jeg sa! 

Anonymkode: c0192...498

Norge sin permisjonsordning er lysår bedre enn i absolutt alle andre land i verden men klart, det er typisk norsk å sutre og klage. Du syns sikkert at strømstøtta og barnetrygden er for lav også, og at de ytterst symbolske prisene for bhg og SFO er for høye.

Anonymkode: c2cf0...09e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hatt alle mine 3 barn hjemme til de var ca 2 år, og skal være gjøre det samme med nr 4. Med de to første var det jeg som var hjemme hele tiden, mens med nr 3 har far tatt mesteparten av tiden. Så blir det min tur, evt at vi deler på med nr 4. 

Jeg koste meg hjemme, og hadde også veldig flaks med at begge gangene var det flere i samme barselgruppe som var hjemme ekstra slik at vi hadde noen å være sammen med. Det har nok vært litt tyngre for mannen som ikke hadde samme nettverk å være sammen med på dagtid, men det krever bare litt mer av han for å fylle dagene. Det er også veldig fint for resten av søskenflokken å ha en forelder hjemme, slipper SFO og ingen tidsklemme. 

Anonymkode: 6fc6a...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært hjemme med mine til de var 2 år. Det er jeg så glad for at jeg valgte! Ville aldri vært den tiden foruten. Vi dro i åpen barnehage en dag i uka og på sanggruppe og bading for småbarn. Barna fikk en rolig og trygg start på livet. 

Tilvenning i barnehagen  når de startet gikk også veldig bra. 

Jeg er selv pedagog i barnehage foresten. 

Anonymkode: 7d174...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg var og dagpengemottager med ettåringen min, falt meg ikke inn at det var svindel. Ble til og med sendt på jobbsøkerkurs, da måtte pappaen og min mor passe barnet.

Anonymkode: 3aab7...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...