AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:23 #141 Del Skrevet mandag kl 08:23 I Grosny skrev (På 21.3.2025 den 10.34): Bachelor er bedre enn fagbrev fordi man får høyere lønn og følgelig høyere pensjon, dessuten åpner det seg massevis av alternative yrkesvariasjoner. Fagbrev er heller ikke lett. Mye praksis. Det er ingen automatikk i at Bachelor gir høyere lønn og pensjon enn fagbrev, nei. sen rørlegger eller elektriker tjener vanligvis mer enn en lærer, sykepleier, historiker eller sosialantropolog. Bedre enn en jurist som ikke er advokat også. AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 13.21): Det er jo helt riktig at disse to utdanningene er blant de enkleste bachelorene rent teorimessig (sykepleier er selvsagt vanskeligere enn barnehagelærer), men fagfeltene består jo av flere dimensjoner enn teoretisk kunnskap. Anonymkode: b093b...b12 Hva er «selvsagt» vanskeligere med sykepleiestudiet? AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 14.38): Matematikken er ikke tøff. Antar du mener medikamenteksamen. Det er pluss, minus, gange og deling. Det er ikke matematikken som tar knekken på folk her, det er forståelsen for det sykepleiefaglige, altså hva man skal gange og plusse med hva. Hva er dose, hva er mengde, hva er styrke, og hvordan fungerer dette. Anatomi, fysiologi, å lære seg alle de kjemiske prosessene osv er vanskelig. Det er mye i sykepleien som er hardt pensum, og disse emnene er ikke noe man kan reflektere seg til. Vet du ikke hva musklene heter så vet du ikke det, etc. Kan du ikke de latinske navnene på organer og forstår du ikke gassutveksling, og hvordan det påvirker sykdom og medisinering, så gjør du ikke det. Sykepleien er absolutt ikke en grad man seiler seg gjennom. Anonymkode: c9df0...06d Noen seiler seg gjennom, noen jobber seg gjennom, noen sliter seg gjennom og noen stryker. Jeg seilte meg gjennom med middelmådige karakterer, men måtte jobbet meg gjennom for å få toppkarakterer. Det var imidlertid ikke verdt å jobbe for da karakterene ikke er relevante for om man får jobb. Like greit å feste seg gjennom studiet med minimal innsats og få akkurat like god jobb og lønn som de som jobbet hardt. AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.43): Ikke sikker, men jeg innbiller meg at i alle fall en gang i tiden at sykepleierstudenten måtte ha brukbar innsikt i cellebiologien. Det kan i verste fall være et stort tema. Bare i synapse-verden skal du ha forklaringmodeller for nevroners aksjonspotensialer og refraktære perioder.🤠 Vi er vel ikke på peptid nivå her, men likevel. Sitronsyresyklusen omfatter en rekke deler av kroppens indre funksjoner. Må du ta for deg absolutt hele den runden får hukommelsen ben å gå på. Synes forøvrig barnehagelærer vs sykepleie er en tullete sammenligning. Anonymkode: 6c250...77b Hvorfor er sammenligningen tullete? Fordi du innbiller deg at sykepleien er vanskeligere, eller fordi de er ulike? Du tar helt feil om du tror sykepleiere kan sitronsyresyklusen og forklaringsmodeller for nevroners aksjonspotensialer og refraktære perioder. Studiet er mer i retning «Hva er Kari Martinsens omsorgsteori, og hvordan er den forskjellig fra Florence Nightingales?» og «Hva er et normalt blodtrykk?» AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 21.13): I Norge kan man jobbe som ambulansearbeider med fagutdanning, i Sverige kreves 3 årig sykepleie + 1 årig spesialisering i ambulanse så man blir ambulanssjuksköterska. Det er flere sånne ulikheter mellom land, det er derfor ”sykepleieruutdanning” fra mange land ikke godkjennes i Norge. Kan ikke sammenligne alle som har phd engang. I mange land kan man gå rett fra bachelor til phd. Anonymkode: 0c989...e8b Og norsk sykepleierutdanning er piss sammenlignet med f.eks. amerikansk eller australsk, der sykepleierene gjør mye som i Norge er legeoppgaver. AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 10.52): Jeg tror ikke i det hele tatt på at en med to barn under 4 år synes at det var veldig veldig lett å kombinere med sykepleierstudiet. Ingen ting tror jeg på det, da studiestedene ikke tilrettelegger for studenter med barn, man som regel får praksisplass (hvertfall et par ganger i løpet av studiet) med en god og lang reisevei og arbeidstider som ikke er forenelig med åpningstider i barnehagen, man får en turnus der man ikke har noe innflytelse selv. At man på alle praksissteder har veiledere og sjefer som er ekstra runde i kantene er usannsynlig. Og nå har jeg ikke engang nevnt fraværsreglene på maks 10%, noe som er veldig krevende med TO barn under 4 år som som alle andre barn helt sikkert er masse syke de første årene i barnehagen, og som sikkert smitter sine foreldre med alt mulig av sykdommer- som alle andre barn gjør. At man KJEMPELETT klarer å unngå fravær utover 3 dager hver eneste praksisperiode samtidig som man leverer alle oppgaver og gruppeoppgaver ser jeg på som ekstremt usannsynlig. Spesielt om det i tillegg er «VELDIG VELDIG» lett. Jeg tror denne personen lyver for å sette sykepleiere i dårlig lys, som så mange andre i dette forumet gjør. - For å gjennomføre sykeplesstudiet med 2 barn under 4 år er beintøft og krever VELDIG mye av den andre forelderen og studenten selv. Så jeg tror det bare er piss og bullshit, og ønsker gjerne at personen kommer med noe informasjon som bekrefter utsagnet sitt om at den har gått sykepleien. Anonymkode: 645d4...8bd Det krever da virkelig ikke mer enn å faktisk jobbe som sykepleier med 2 barn under 4 år, og det er det da utrolig mange som gjør? AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 14.23): At en du kjenner til har klart å studere medisin med barn betyr ikke at det er «veldig veldig lett» å studere stykepleie med to barn under 4 år, og grunnen til at jeg mener det er løgn har jeg beskrevet. Anonymkode: 645d4...8bd Jeg tror også det er veldig lett, ikke som aleneforelder, men om man er to voksne i familien. AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 17.32): Så du mener altså at det er veldig, veldig lett å gjennomføre sykepleiestudiet med to barn under fire år? Det er dét jeg diskuterer – ikke om det er mulig, men om det faktisk er så enkelt som noen påstår. De som hevder at dette er helt uproblematisk, har aldri studert sykepleie selv – og det er nettopp det jeg prøver å få fram. Folk lyver om hvor enkelt det er, ofte for å nedvurdere sykepleiere. Derfor ber jeg vedkommende om å komme med noe konkret som viser at de faktisk har gjennomført dette studiet. Hvis du har jobbet med sykepleiestudiet, vet du også at man ikke kan ha mer enn 10 % fravær i praksis før man mister muligheten til å fullføre. Og hvis du har barn, vet du hvor ofte de er syke – og hvor ofte du selv blir smittet. Hvordan løser man det når man må følge veilederens turnus, begynne klokken 07:00 før barnehagen åpner, og jobbe kvelder uten mulighet for fleksibilitet? Du sier selv at du har valgt fleksibilitet framfor høyere inntekt – men en sykepleierstudent har ingen fleksibilitet. De må følge studiets rammer, uansett situasjon. Så hva er det vi egentlig diskuterer? Det jeg sier, er at jeg ikke tror på noen som påstår at det er “veldig, veldig lett” å gjennomføre sykepleiestudiet med to små barn. Jeg tror rett og slett hun lyver. Anonymkode: 645d4...8bd Eller så er det forskjell på hva man anser som lett. Jeg anser for eksempel sykepleiestudiet som betydelig enklere enn juss-studiet, medisin-studiet, eller det å jobbe som sykepleier. Anonymkode: bbd21...3a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:43 #142 Del Skrevet mandag kl 08:43 Jeg har gått barnehagelærer studiet og der var studenter som ikke besto studiet. Noen få fordi teorien var for vanskelig, mens de andre var fordi de i praksis viste at de ikke var egnet. En på studiet mitt viste klart at han var uegnet ved å si til en far at sønnen hans var en uoppdragen drittunge og at de burde se selv i speilet før de påpekte andre barns oppførsel. Vi hadde praksis i samme barnehage og det ble ikke godt mottatt. Jeg ler hver gang jeg tenker på det. Anonymkode: b88e8...284 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:51 #143 Del Skrevet mandag kl 08:51 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Har man fagbrev og mangler fag til generall studiekompetanse så er det fort gjort å havne på voksenopplæring-vgs. Der kan norsken være rigget for integrering av innvandrere og ha liten vektlegging på akademisk skriving. Anonymkode: 5d958...944 Men hva i alle dager har dette med det akademiske nivået på sykepleien å gjøre? Det du sier her gjelder da for absolutt alle utdanninger. Jeg forstår ikke sammenhengen. Snakker du deg bort? Anonymkode: 645d4...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet mandag kl 09:22 #144 Del Skrevet mandag kl 09:22 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er ingen automatikk i at Bachelor gir høyere lønn og pensjon enn fagbrev, nei. sen rørlegger eller elektriker tjener vanligvis mer enn en lærer, sykepleier, historiker eller sosialantropolog. Bedre enn en jurist som ikke er advokat også. Hva er «selvsagt» vanskeligere med sykepleiestudiet? Jeg sammenligner innenfor samme fag, og da er jeg ganske sikker på at bachelor gir høyere lønn . Tariffene sier også dette. Men det finnes selvfølgelig unntak. Angående seile seg gjennom matematikken, der greit det hvis du får toppkarakter allikevel. Toppkarakteren innebærer null feil, og kalles "bestått". Men man kan seile fint igjennom dersom man er nøyaktig og har lært alt. Jeg tror det er mye mer krevende å studere sykepleier enn å jobbe som det fordi man vanligvis må jobbe ekstra når man studerer. Når man kommer seg i arbeid så kan mange slippe å jobbe ekstra, og da blir livet lett. Men blir man pålagt mye overtid så blir det allikevel tungt å jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet mandag kl 09:53 #145 Del Skrevet mandag kl 09:53 De fleste normalt oppegående hadde vell klart teorien, men f.eks. samboer som er høyt utdannet hadde ikke håndtert praksisen verken innen sykepleie eller i barnehage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:58 #146 Del Skrevet mandag kl 09:58 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man fagbrev og mangler fag til generall studiekompetanse så er det fort gjort å havne på voksenopplæring-vgs. Der kan norsken være rigget for integrering av innvandrere og ha liten vektlegging på akademisk skriving. Anonymkode: 5d958...944 "Rigget" faktisk 😄 Det vanlige er at man samler folk på samme nivå i samme klasse. Anonymkode: 267cb...687 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:59 #147 Del Skrevet mandag kl 09:59 AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.45): Så klart ikke. Barnehagelærer er mye lettere enn sykepleierutdanningen da. Noen klarer jo ikke utdannelse i det hele tatt pga feks konsentrasjonsvansker. Man trenger ikke være mindre smart av den grunn. Anonymkode: baa6c...7f4 Lettere mtp hva? Personlig misliker jeg sterkt når folk forenkler ting og setter grupper opp mot hverandre på denne måten. Å heve sykepleierutdanning (vanskeligere) ved å tråkke ned barnehagelærerutdanning (enklere) er en grov forenkling av sannheten. De fokuserer på veldig forskjellig ting og der noen vil slite mer med en utdanning grunnet feks mer komplisert matte, vil andre kanskje ha vansker med å kunne sette seg inn i det pedagogiske, hvordan hjelpe noen som ikke ønsker (men som trenger) hjelp/assistent. Tror sistnevnte er viktig å pongtere: er du syk eller skadet vil du gjerne ha hjelp, men å møte barn som sliter er krevende på en helt annen måte. I tillegg må du ta med deg jobben på en helt annen måte. Jeg kan fortsette men jeg tror jeg har fått frem poenget mitt: vi hever ikke en ved å tråkke ned en annen. Anonymkode: 61763...0cc 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:03 #148 Del Skrevet mandag kl 10:03 Historie og bibliotek tror jeg også må være blant de enkleste bachelorprogrammene. Barnehagelærer sier seg selv er enkelt. Sykepleier likeså. Anonymkode: db042...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:17 #149 Del Skrevet mandag kl 10:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva i alle dager har dette med det akademiske nivået på sykepleien å gjøre? Det du sier her gjelder da for absolutt alle utdanninger. Jeg forstår ikke sammenhengen. Snakker du deg bort? Anonymkode: 645d4...8bd Det handler om det akademiske nivået til enkelte STUDENTER som kommer inn på studiet. Har man fagbrev mangler man mye kompetanse i norsk og for å ta disse norsktimene er det relevant å stille spørsmål hvorvidt det blir like mye trening på akademisk skriving som tiltenkt med tanke på andre grupper som trenger norsk for å få generell studiekompetanse. Angående norsk. Skremmende mange som hadde «innvandrernorsk» som knapt kunne skrive og snakke norsk, men hvor det ikke syntes på karakterene så kravene for gode karakterer i den norskkoden er latterlig lave og forbereder ihvertfall ikke til håndtere akademisk norsk. Anonymkode: 0c989...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:25 #150 Del Skrevet mandag kl 10:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det handler om det akademiske nivået til enkelte STUDENTER som kommer inn på studiet. Har man fagbrev mangler man mye kompetanse i norsk og for å ta disse norsktimene er det relevant å stille spørsmål hvorvidt det blir like mye trening på akademisk skriving som tiltenkt med tanke på andre grupper som trenger norsk for å få generell studiekompetanse. Angående norsk. Skremmende mange som hadde «innvandrernorsk» som knapt kunne skrive og snakke norsk, men hvor det ikke syntes på karakterene så kravene for gode karakterer i den norskkoden er latterlig lave og forbereder ihvertfall ikke til håndtere akademisk norsk. Anonymkode: 0c989...e8b De fleste som går sykepleien har generell studiekompetanse. Hva har det med det akademiske nivået på utdanningen å gjøre? Og hvorfor er ikke det du sier her likt for alle studier? Anonymkode: 645d4...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:29 #151 Del Skrevet mandag kl 10:29 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Historie og bibliotek tror jeg også må være blant de enkleste bachelorprogrammene. Barnehagelærer sier seg selv er enkelt. Sykepleier likeså. Anonymkode: db042...3fa Hvor lett et studie er avhenger jo gjerne av interesser og forutsetninger. I tillegg påvirker og vurderingsformene vanskelighetsgraden en del. Det er forskjell på om det er mappevurderinger, prosjekt, presentasjoner, muntlig eksamen, rapporter, hjemmeeksamen eller om kun en skoleeksamen som avgjør hele karakteren, da kan noen ganger litt mer tilfeldigheter avgjøre. Anonymkode: 0c989...e8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:32 #152 Del Skrevet mandag kl 10:32 Jeg misliker både matte og anatomi og hadde av den grunn ikke orket å stå i å måtte lære meg det. Jeg hadde heller ikke taklet å ta blodprøver, stelle sår eller kateterisere pasienter. Selve menneskebiten er jeg derimot god på og jeg er akademisk anlagt så jeg ville fått gode karakterer på eksamener som har med dette å gjøre. Men jeg hadde aldri kommet meg gjennom tre år på sykepleien. Jeg valgte et annet hjelpeyrke men uten stell, anatomi og matte (+++). Anonymkode: 19339...a83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:39 #153 Del Skrevet mandag kl 10:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste som går sykepleien har generell studiekompetanse. Hva har det med det akademiske nivået på utdanningen å gjøre? Og hvorfor er ikke det du sier her likt for alle studier? Anonymkode: 645d4...8bd Sykepleieutdanningen var tradisjonelt ikke en akademisk utdanning, men en praktisk høyskoleutdanning og det sitter fortsatt litt fast i utdanningen enten man vil eller ikke. Studentenes akademiske nivå er ikke likt på alle studier, det er større eller mindre grad av studenter med realkompetanse på ulike studier og kvotene for det er ikke det samme. Anonymkode: 0c989...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet mandag kl 10:48 #154 Del Skrevet mandag kl 10:48 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): "Rigget" faktisk 😄 Det vanlige er at man samler folk på samme nivå i samme klasse. Anonymkode: 267cb...687 Jeg tror det også er vanlig at disse voksenopplæringskursene har bare en klasse, og hvis fornorskning blir prioritert så kan det gå på bekostning av akademisk skriving. Endret mandag kl 10:49 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet mandag kl 10:53 #155 Del Skrevet mandag kl 10:53 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor lett et studie er avhenger jo gjerne av interesser og forutsetninger. I tillegg påvirker og vurderingsformene vanskelighetsgraden en del. Det er forskjell på om det er mappevurderinger, prosjekt, presentasjoner, muntlig eksamen, rapporter, hjemmeeksamen eller om kun en skoleeksamen som avgjør hele karakteren, da kan noen ganger litt mer tilfeldigheter avgjøre. Anonymkode: 0c989...e8b Tidsfaktoren er også viktig, dersom man har nok tid både til å lære og til eksamen så er studiet mye enklere enn hvis man har for lite tid. En jeg kjenner fortalte meg at hen alltid leverte i løpet av de siste fem minuttene og at det var vanskelig å klare å skrive godt på alle punkter innenfor tidsbegrensningen. Hen fortalte også pga hjemme-eksamen hadde tiden blitt veldig forkortet. En stor del av studentene må jobbe ekstra for å klare sine utgifter til husleie og alt mulig. Disse har lite tid til overs. Jeg tror det var mye lettere å studere for 30 år siden fordi færre måtte jobbe mye ved siden av. I dag så er det lettest for de yngste som bor hjemme hos mamma og pappa. Endret mandag kl 10:56 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:54 #156 Del Skrevet mandag kl 10:54 I Grosny skrev (På 21.3.2025 den 10.34): Bachelor er bedre enn fagbrev fordi man får høyere lønn og følgelig høyere pensjon, dessuten åpner det seg massevis av alternative yrkesvariasjoner. Fagbrev er heller ikke lett. Mye praksis. Det var noe forskning fra en tid tilbake som viste at i et livsperspektiv lønte det seg ikke å ta sykepleierutdanninga, i motsetning til fagbrev i helsefag. Jeg finner ikke tilbake til det, kanskje noen annen kan lenke til det? Anonymkode: c366b...6bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:56 #157 Del Skrevet mandag kl 10:56 stan skrev (På 21.3.2025 den 7.45): Det enkle svaret er nei. Noen er ikke egnet. Noen mangler mental og akademisk kapasitet. Men er man normalt oppegående så kanskje. Matematikken er tøff for sykepleiere. Nei anatomien er tøff Anonymkode: fdc08...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet mandag kl 11:02 #158 Del Skrevet mandag kl 11:02 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var noe forskning fra en tid tilbake som viste at i et livsperspektiv lønte det seg ikke å ta sykepleierutdanninga, i motsetning til fagbrev i helsefag. Jeg finner ikke tilbake til det, kanskje noen annen kan lenke til det? Anonymkode: c366b...6bd Hvis det er sant at man kommer økonomisk bedre ut av det som helsefagarbeider, så antar jeg at flere helsefagarbeidere har slitsom skiftordning og derfor oftere får tillegg for ubekvem arbeidstid. En sykepleier som jobber skift har flere muligheter til å få dagstilling, f.eks. som mellomleder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:04 #159 Del Skrevet mandag kl 11:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei anatomien er tøff Anonymkode: fdc08...95a Strykprosent i anatomi på sykepleie var 30 % i 2024. Det er lav strykprosent på medisinstudiet. Det er korrelasjon mellom ksrakterer vgs og prestasjoner i studiet. Anatomien blir tøff fordi forutsetningene er tøffere. Anonymkode: 0c989...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet mandag kl 11:13 #160 Del Skrevet mandag kl 11:13 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Strykprosent i anatomi på sykepleie var 30 % i 2024. Det er lav strykprosent på medisinstudiet. Det er korrelasjon mellom ksrakterer vgs og prestasjoner i studiet. Anatomien blir tøff fordi forutsetningene er tøffere. Anonymkode: 0c989...e8b Men legene har vel også mer tid til anatomistudiet? Jeg tror anatomi er mye lettere for de som bruker mye tid. Sykepleierne har såpass få måneder at de får mindre oversikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå