Grüner Skrevet lørdag kl 20:08 #121 Del Skrevet lørdag kl 20:08 AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.40): Hørte rykter om at dette er de to enkleste utdannelsene på bachelor-nivå i Norge. Kan absolutte alle folk fullføre disse bachelorgradene? Anonymkode: 96cae...95d Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:19 #122 Del Skrevet lørdag kl 20:19 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har litt samme erfaring, men ikke fra Trondheim. Jeg studrte I Oslo og vanka i en nokså stor gjeng der der mange kjente hverandre fra tidligere, og vi var derfor godt fordelt utover ulike studiesteder i og rundt byen. Noen gikk BI, en gikk faktisk i Ås men bodde likevel i byen, selv gikk jeg siv øk på Bislet (Oslo Met nå), en gikk på NISS, og en del gikk div på UiO. Et par på jussen som selvsagt jobba livet av seg, og det følte jeg at jeg gjorde også. Men noen av de som surra rundt oppe på Blindern hadde svært slække dager husker jeg... 😅 Anonymkode: 5608d...7be Det er velkjent at mange ikke profesjonsutdanninger har mindre forelesninger, mindre veiledning og mindre obligatoriske innleveringer. Jeg hadde på grunnfag 0 veiledning og 0 innleveringer, få forelesninger og en 8 timers eksamen som dekket et halvt år studie. Så bodde jeg på hybel med en som gikk studie på en høyskole, hadde mange småfag, flere små innleveringer, masse forelesninger og øvinger, og eksemene var små og enkle for pensumet var ikke så stort. Kravene for å få gode karakterer var ekstremt lave sammenlignet med å skrive på 1 oppgave på 8 timer på enormt stort pensum. Anonymkode: 0c989...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:36 #123 Del Skrevet lørdag kl 22:36 AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.13): Min foreleser mente det var veldig mye der som var vanskelig å forstå. For studentene er det jo også et helt nytt fagspråk med mange nye ord. Studentene blir faglig ok når boka støttes med mange gode forelsninger, men du har rett i at den går dypt, og det er jo tidkrevende. Anonymkode: 5d958...944 Man trenger i alle fall ikke detaljlese Sjaastad for å få A på eksamen. Eksamen er på et ganske overflatisk nivå. Anonymkode: 93860...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 02:02 #124 Del Skrevet søndag kl 02:02 Det viktige er vel om man klarer yrket og å stå i det i mange år. Å bestå det teoretiske i førskolelærerutdanningen kunne jeg klart halvt i svime med nittini i promille. Men å utholde tjue hylende krapyler av noen bakteriebomber en halv dag i en barnehage, DET hadde blitt for mye for meg. Anonymkode: 7111d...859 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 02:43 #125 Del Skrevet søndag kl 02:43 AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 19.15): Hvilket år var dette? Anonymkode: 0c84b...bd7 I 2024. Anonymkode: 9607b...693 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet søndag kl 07:33 #126 Del Skrevet søndag kl 07:33 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 11.33): Har man gått gjennom vgs med full fordypning i realfag kan nok sykepleiestudiet oppleves som mindre akademisk for enkelte. Det kommer jo helt an på hva forventningene til studiet var. Jeg har også pratet med mange studenter med fagbrev som helsearbeider som trodde utdanningen ikke var så vanskelig fordi de hadde så mye praksis fra før av, noen av de strøk i praksis fordi de kunne ikke forstå nye krav som sykepleier, det teoretiske ble også tungt for teori på vgs var milevis unna. Grunnene til at man dropper ut av studier er mange, mest av sjokket er likevel mengden teori med anatomi. Anonymkode: 0c989...e8b Hva er egentlig akademisk? Eller mindre akademisk? Jeg assosierer akademisk med litteratursøk,referaneføring, apa-stil,og forskningsmodeller og tror det er så mye av dette at de som hadde litteratursøk, referanseføring og apa-stil fra klasse 1 i videregående kommer MYE lettere gjennom studiet. Ikka-akademisk, det må vel være yrkesskolebiten. Det praktiske og praksisperiodene? Det er det ikke-akademiske som i så fall gjør studiet mer krevende enn mange andre bachelorer. Problemet med teori i anatomi er nok tidsmangel og også at det tar tid å lære seg alle ukjente nye ord. Alt er vanskelig hvis tiden er knapp. Endret i går, 07:38 av I Grosny 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:45 #127 Del Skrevet søndag kl 07:45 I Grosny skrev (10 minutter siden): Hva er egentlig akademisk? Eller mindre akademisk? Jeg assosierer akademisk med littteratursøk,referaneføring, apa-stil,og forskningsmodeller og tror det er så mye av dette at de som hadde litteratursøk, referanseføring og apa-stil fra klasse 1 i videregående kommer MYE lettere gjennom studiet. Ikka-akademisk, det må vel være yrkesskolebiten. Det praktiske og praksisperiodene? Det er det ikke-akademiske som i så fall gjør studiet mer krevende enn mange andre bachelorer. Problemet med teori i anatomi er nok tidsmangel og også at det tar tid å lære seg alle ukjente nye ord. Alt er vanskelig hvis tiden er knapp. Ble sikkert svare den andre personen du siterer… men ville nå uansett bare si at det er veldig mye akademisk skriving på sykepleien, og det har ikke så mye med realfag på videregående å gjøre, det er ikke det man lærer seg akademisk skriving 😊 Anonymkode: 645d4...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:15 #128 Del Skrevet søndag kl 08:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ble sikkert svare den andre personen du siterer… men ville nå uansett bare si at det er veldig mye akademisk skriving på sykepleien, og det har ikke så mye med realfag på videregående å gjøre, det er ikke det man lærer seg akademisk skriving 😊 Anonymkode: 645d4...8bd Om du mener veldig mye akademisk, så mener du vel sammenliknet med fagbrev, for sammenliknet med flere andre bachelorgrader er det på grunn av all praksisen helt klart mindre akademisk. Har du realfag på vgs har du erfaring med å komme deg gjennom tungt teoretisk materiale, det ER en grunn for at det gis ekstrapoeng for realfag. Har du biologi 2 og kjemi 2 og r2 matte og i tillegg mer teoretisk norsk fra studiespes er du rett og slett bedre teoretisk rustet. Yrkesfag har halvparten så mye norsk som studiespes og det er lite tekstanalyse og tekstforståelse. Av studentene som strøk i praksis så hadde flere fagbrev, det ga de en falsk trygghet og de lot seg ikke veilede til å forstå at det er andre vurderingskriterier på sykepleie. Anonymkode: 0c989...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:09 #129 Del Skrevet søndag kl 13:09 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om du mener veldig mye akademisk, så mener du vel sammenliknet med fagbrev, for sammenliknet med flere andre bachelorgrader er det på grunn av all praksisen helt klart mindre akademisk. Har du realfag på vgs har du erfaring med å komme deg gjennom tungt teoretisk materiale, det ER en grunn for at det gis ekstrapoeng for realfag. Har du biologi 2 og kjemi 2 og r2 matte og i tillegg mer teoretisk norsk fra studiespes er du rett og slett bedre teoretisk rustet. Yrkesfag har halvparten så mye norsk som studiespes og det er lite tekstanalyse og tekstforståelse. Av studentene som strøk i praksis så hadde flere fagbrev, det ga de en falsk trygghet og de lot seg ikke veilede til å forstå at det er andre vurderingskriterier på sykepleie. Anonymkode: 0c989...e8b Det er mange innleveringer på sykepleien, vi hadde vel i snitt 5-6 innleveringer pr praksisperiode som skulle skrives med krav til akademisk oppgaveskriving, dog ikke på mange tusen ord pr oppgave, men likevel mange oppgaver som skal skrives på riktig måte, med kildehenvisning, litteraturliste osv. I tillegg mange relativt store oppgaver som leveres inn utenom praksisperioden. Hva mener du med at studenter som strøk i praksis hadde fagbrev? Generell studiekompetanse er krav for å komme inn på sykepleien, så skjønner ikke hvorfor de med fagbrev var i sykepleiepraksis? Jeg har reakfagkomoetanse (har dog kun biologi og matte, men kan ikke se at det er veldig mye akademisk skriving innen kjemi og fysikk heller), og det er klart at jeg derfor gikk inn på sykepleie studiet med mer kompetanse om disse emnene enn de uten, men det gjorde meg ikke mer kompetent på akademisk oppgaveskriving av den grunn. Du kan jo heller ikke sammenligne nivået på vgs yrkesfag med nivået på en bachelorgrad. Det blir som å sammenligne ungdomsskolen med barnetrinnene på Steinerskolen. Jeg forstår ikke hva yrkesfag har med nivået av akademisk metode på sykepleierstudiet å gjøre? Anonymkode: 645d4...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:14 #130 Del Skrevet søndag kl 13:14 De fleste kan klare det, men om noen vil det lenger med tanke på slik de blir behandlet i arbeidslivet, dét er noe annet... Anonymkode: c49c5...6cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:22 #131 Del Skrevet søndag kl 13:22 Når jeg ser sykepleierene på det sykehuset hvor jeg jobber, så tror jeg virkelig at alle kan klare det. Mer distré type mennesker skal man lete lenge etter. Anonymkode: 0e00e...9d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:28 #132 Del Skrevet søndag kl 13:28 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er mange innleveringer på sykepleien, vi hadde vel i snitt 5-6 innleveringer pr praksisperiode som skulle skrives med krav til akademisk oppgaveskriving, dog ikke på mange tusen ord pr oppgave, men likevel mange oppgaver som skal skrives på riktig måte, med kildehenvisning, litteraturliste osv. I tillegg mange relativt store oppgaver som leveres inn utenom praksisperioden. Hva mener du med at studenter som strøk i praksis hadde fagbrev? Generell studiekompetanse er krav for å komme inn på sykepleien, så skjønner ikke hvorfor de med fagbrev var i sykepleiepraksis? Jeg har reakfagkomoetanse (har dog kun biologi og matte, men kan ikke se at det er veldig mye akademisk skriving innen kjemi og fysikk heller), og det er klart at jeg derfor gikk inn på sykepleie studiet med mer kompetanse om disse emnene enn de uten, men det gjorde meg ikke mer kompetent på akademisk oppgaveskriving av den grunn. Du kan jo heller ikke sammenligne nivået på vgs yrkesfag med nivået på en bachelorgrad. Det blir som å sammenligne ungdomsskolen med barnetrinnene på Steinerskolen. Jeg forstår ikke hva yrkesfag har med nivået av akademisk metode på sykepleierstudiet å gjøre? Anonymkode: 645d4...8bd Mener studenter som har fagbrev + påbygg eller fagbrev og kommet inn på realkompetanse. Med yrkesfag og akademisk metode mener jeg at norskfaget på yrkesfag ikke forbereder til oppgaveskriving på univetsitetsnivå. Når det gjelder å sammenligne nivåene så mente jeg at de med fagbrev SELV mente egen kompetanse var høy når de kom inn på studiet. Anonymkode: 0c989...e8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:31 #133 Del Skrevet søndag kl 13:31 Selvfølgelig ikke, har man null interesse for disse yrkene så klarer man ikke det. Anonymkode: 48379...fb0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:47 #134 Del Skrevet søndag kl 13:47 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mener studenter som har fagbrev + påbygg eller fagbrev og kommet inn på realkompetanse. Med yrkesfag og akademisk metode mener jeg at norskfaget på yrkesfag ikke forbereder til oppgaveskriving på univetsitetsnivå. Når det gjelder å sammenligne nivåene så mente jeg at de med fagbrev SELV mente egen kompetanse var høy når de kom inn på studiet. Anonymkode: 0c989...e8b Men at man har hatt lite akademisk skriving på yrkesfag har ingen ting med sykepleierstudiet å gjøre. De færreste som går sykepleien har gått yrkesfag, uansett. Så sykepleierstudenter har verken mer eller mindre akademisk skriving i verktøyskassa si enn andre, men mindre man har gått andre studieløp i forkant. Og det ér en akademisk grad, det er det jo bare å anerkjenne. Det er MASSE oppgaveinnleveringer, mer enn mange andre har, og hver av de oppgavene krever akademisk tilnærmelse. Anonymkode: 645d4...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:51 #135 Del Skrevet søndag kl 13:51 Jeg kan ikke uttale meg om sykepleierutdanningen, men har selv tatt barnehagelærerstudiet. Den teoretiske biten mener jeg var enkel selv om mange av mine medstudenter sikkert ikke ville vært enig. For å være helt ærlig er det nesten skremmende å se hvor lite fag man behøver å kunne for å få bestått på eksamen og til tross for dette er det en god del som stryker også. Noen blir også silt vekk på annet vis iøpet av årene, spesielt i forbindelse med praksisperioder. Av de som begynte på studiet samtidig med meg var det kun ca 60% som fullførte. Samtidig er yrket til tider svært krevende. Man utsettes for en høy emosjonell belastning, og man har mildt sagt elendige rammeforhold i hverdagen. Man står ofte i en skvis mellom forventninger fra foreldre, kollegaer og ledelse på toppen av føringer fra politikerene. Det å lede barna er faktisk den enkleste biten av alt, og det som oppleves som mest givende. Anonymkode: 55f7c...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:53 #136 Del Skrevet søndag kl 13:53 Venninne som er sykepleier måtte ta et par forsøk på dette med medisin regning, eller noe, der slet hun men så gikk det bra. Så jeg tror jeg som sliter med matte ikke hadde klart det. Anonymkode: 45a9c...698 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:54 #137 Del Skrevet søndag kl 13:54 Tilleggsopplysning til innlegget mitt over. Jeg har andre akademiske studier i bunn, og det er med denne bakgrunnen jeg mener at teorien på barnehagelærerstudiet er enkel Anonymkode: 55f7c...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet i går, 07:43 #138 Del Skrevet i går, 07:43 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 8.45): Ble sikkert svare den andre personen du siterer… men ville nå uansett bare si at det er veldig mye akademisk skriving på sykepleien, og det har ikke så mye med realfag på videregående å gjøre, det er ikke det man lærer seg akademisk skriving 😊 Anonymkode: 645d4...8bd Enig, er det norsk og engelsk som er kjernefagene innenfor akademisk skriving, litteratursøk, kildevurdering, kildehenvisning, forskningsmodeller og APA-stil på vgs? Realfagene er trolig mest nyttig på andre studier. Jeg tror at de yngste studentene har lært mest av dette og at voksne som gikk på vgs for mer enn 10 år siden har en jobb å gjøre med å oppgradere seg. Akademisk skriving er uvant for de som ikke er trent i det, og det tar tid å bli godt trent. Medisinregning er som sagt enkel matematikk (7.klasse?), men det krever en god del trening, full fokus, nøye lesing av oppgavene og tilstrekkelig avslappet tilnærming absolutt uten slurv. Jeg synes egentlig medisinregning og annen praktisk regning kunne fått mer plass på høyere grunnskoletrinn. Det er kanskje for enkelt for briljerende matemattikklærere, men det er det gunnleggende som er viktig i livet og yrkeslivet. Endret i går, 07:51 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:55 #139 Del Skrevet i går, 07:55 AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 23.36): Man trenger i alle fall ikke detaljlese Sjaastad for å få A på eksamen. Eksamen er på et ganske overflatisk nivå. Anonymkode: 93860...93f Jeg tror ikke studentene vet hvor nøye de må lese Sjaastad et al for å bestå trygt, og da er det naturlig å lese alt skikkelig. Det tar tid og da risikerer man å komme på etterskudd. Anonymkode: 5d958...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:01 #140 Del Skrevet i går, 08:01 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er mange innleveringer på sykepleien, vi hadde vel i snitt 5-6 innleveringer pr praksisperiode som skulle skrives med krav til akademisk oppgaveskriving, dog ikke på mange tusen ord pr oppgave, men likevel mange oppgaver som skal skrives på riktig måte, med kildehenvisning, litteraturliste osv. I tillegg mange relativt store oppgaver som leveres inn utenom praksisperioden. Hva mener du med at studenter som strøk i praksis hadde fagbrev? Generell studiekompetanse er krav for å komme inn på sykepleien, så skjønner ikke hvorfor de med fagbrev var i sykepleiepraksis? Jeg har reakfagkomoetanse (har dog kun biologi og matte, men kan ikke se at det er veldig mye akademisk skriving innen kjemi og fysikk heller), og det er klart at jeg derfor gikk inn på sykepleie studiet med mer kompetanse om disse emnene enn de uten, men det gjorde meg ikke mer kompetent på akademisk oppgaveskriving av den grunn. Du kan jo heller ikke sammenligne nivået på vgs yrkesfag med nivået på en bachelorgrad. Det blir som å sammenligne ungdomsskolen med barnetrinnene på Steinerskolen. Jeg forstår ikke hva yrkesfag har med nivået av akademisk metode på sykepleierstudiet å gjøre? Anonymkode: 645d4...8bd Har man fagbrev og mangler fag til generall studiekompetanse så er det fort gjort å havne på voksenopplæring-vgs. Der kan norsken være rigget for integrering av innvandrere og ha liten vektlegging på akademisk skriving. Anonymkode: 5d958...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå