AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:15 #61 Del Skrevet fredag kl 18:15 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Da har jeg større tro på at barnevernspedagogutdanningen er enklere (ikke oslo). Der var det relativt lite praksis, kun ett individuelt arbeidskrav pr semester (resten gruppe), og kun én eksamen pr semester.. Bachloren skrev man også i gruppe. Jeg både jobbet og tok opp fag ved siden av, for å få inn de siste sekserne jeg manglet for en annen utdanning. Siste semester tok jeg parallelt med annen utdanning. Så kan ikke akkurat si at arbeidsmengden var voldsom høy.. Men enhver idiot kan komme seg gjennom de aller fleste bachlorgrader, bare de får god nok tid, og mange nok forsøk.. Anonymkode: 9607b...693 Hvilket år var dette? Anonymkode: 0c84b...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:15 #62 Del Skrevet fredag kl 18:15 Mange stryker på eksamen første året på sykepleien. Anatomi har hatt høy strykprosent over tid😬 Jeg har en venninne som jobber på en høyskole og hun fortviler over hvor lite ressurser de har til å følge opp studentene, og f.eks. til å være sensor på eksamen. Resultatet er at de slipper igjennom studenter som burde vært stoppet fordi de må jobbe gratis dersom de skal ta tak i det. Anonymkode: f4633...5f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:16 #63 Del Skrevet fredag kl 18:16 cafflatte skrev (9 minutter siden): Jeg er nysgjerrig, hva skjer dersom du stryker på medikamentregning? Må du ta ny eksamen året etter? Man har tre forsøk på samme år, stryker du for 3. gang mister du vel studieplassen mener jeg Anonymkode: b3a0b...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet fredag kl 18:17 #64 Del Skrevet fredag kl 18:17 Selvsagt klarer ikke alle å gjennomføre disse studiene. Det er jo mange som ikke fullfører VGS en gang. Men at de akademiske kravene er relativt lette, stemmer nok, selv på sykepleie. Men som med andre profesjonsutdanninger er det veldig viktig med personlig egnethet. Om du ikke trives med å jobbe med mennesker, ikke evner å vise empati, ikke takler stress og høyt tempo og ikke samarbeider godt med andre så er ikke profesjonene barnehagelærer og sykepleier noen lett utdanning. For disse egenskapene er vanskeligere å tilegne seg enn selve teorien på studiet. Og det vil gjerne bli avslørt, enten av deg selv eller andre, i praksis. Legeyrket er mye mer enn bare latin, anatomi og kjemi. Du må faktisk klare å se andre mennesker. Slik er det også med sykepleier og barnehagelærer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:22 #65 Del Skrevet fredag kl 18:22 stan skrev (11 timer siden): Det enkle svaret er nei. Noen er ikke egnet. Noen mangler mental og akademisk kapasitet. Men er man normalt oppegående så kanskje. Matematikken er tøff for sykepleiere. Jeg er normalt oppegående, god i matte hvis jeg må og det er logisk. Har en bachelor i annet fagfelt. Kunne allikevel ikke blitt sykepleier da jeg ikke tåler å se blod. Får blodtrykksfall når jeg ser sår, både store og små. Anonymkode: 8e3fb...0c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:24 #66 Del Skrevet fredag kl 18:24 Sykepleie f.eks er jo ikke så vanskelig som å bli lege eller professor i matte liksom. Men det krever en evne til å ta til seg kunnskap om kroppen. I tillegg så skal man funke i praksis. Man skal kunne samhandle med pasienter, gi omsorg, gjøre praktiske prosedyrer osv. det er ikke sånn at ALLE mennesker klarer det! Anonymkode: 0f58c...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:26 #67 Del Skrevet fredag kl 18:26 Medikamentregning er faktisk ganske enkel matte. Men det kreves 100% på eksamen, ellers stryker du. Handler mye om å forstå begrepene dose,styrke og mengde og hvordan de forholder seg til hverandre. Anonymkode: 0f58c...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:29 #68 Del Skrevet fredag kl 18:29 Ikke alle, for jeg kan ikke det. Er stokkdum når det kommer til matte. Har udiagnotisert dyskalkuli. Nekter å teste meg for jeg vil ikke ha papirer på hvor ubrukelig jeg er. Anonymkode: b352f...558 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:31 #69 Del Skrevet fredag kl 18:31 cafflatte skrev (22 minutter siden): Jeg er nysgjerrig, hva skjer dersom du stryker på medikamentregning? Må du ta ny eksamen året etter? Veldig ulikt fra studiested til studiested, men noen steder kan du rekke å bruke alle tre forsøk på ett studieår. Det er gjerne progresjonskrav og har du ikke bestått visse fag til en gitt tid i studiet kan du ikke gå videre i studiet. Anonymkode: 0c989...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:32 #70 Del Skrevet fredag kl 18:32 Ja! Til og med katten min klarer å ta disse utdannelsene. Anonymkode: 560fe...e58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet fredag kl 18:35 #71 Del Skrevet fredag kl 18:35 Jeg synes det er helt greit å få vaksiner, blodprøver og.l., men jeg selv synes det er helt forferdelig å gjøre det på andre - jeg HAR gjort det før, men hjernen min forestiller seg at noen gjør det på meg samtidig som jeg gjør det på andre 🤢 Det finnes folk som absolutt ikke er gode lærerr, selv om de selv har høy utdanning, fordi de klarer ikke å forklare ting på en måte som er forståelig for andre. De karer ikke tilpasse kunnskapsnivået riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:43 #72 Del Skrevet fredag kl 18:43 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sykepleie f.eks er jo ikke så vanskelig som å bli lege eller professor i matte liksom. Men det krever en evne til å ta til seg kunnskap om kroppen. I tillegg så skal man funke i praksis. Man skal kunne samhandle med pasienter, gi omsorg, gjøre praktiske prosedyrer osv. det er ikke sånn at ALLE mennesker klarer det! Anonymkode: 0f58c...266 Ikke sikker, men jeg innbiller meg at i alle fall en gang i tiden at sykepleierstudenten måtte ha brukbar innsikt i cellebiologien. Det kan i verste fall være et stort tema. Bare i synapse-verden skal du ha forklaringmodeller for nevroners aksjonspotensialer og refraktære perioder.🤠 Vi er vel ikke på peptid nivå her, men likevel. Sitronsyresyklusen omfatter en rekke deler av kroppens indre funksjoner. Må du ta for deg absolutt hele den runden får hukommelsen ben å gå på. Synes forøvrig barnehagelærer vs sykepleie er en tullete sammenligning. Anonymkode: 6c250...77b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:43 #73 Del Skrevet fredag kl 18:43 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke alle, for jeg kan ikke det. Er stokkdum når det kommer til matte. Har udiagnotisert dyskalkuli. Nekter å teste meg for jeg vil ikke ha papirer på hvor ubrukelig jeg er. Anonymkode: b352f...558 Du har sikkert noe annet du er god på. Vi har alle våre styrker og svakheter. Betyr ikke at man er dum selv om. En jeg kjenner ble kalt dum i hele oppveksten pga dysleksi. Idag driver hen eget firma. Det går så det suser. Man har regnskapsførere til å ordne med regnskapet. Hens styrke er salg, løsningsorientert, veldig serviceminded og er godt til å fikse alt med skruer. Anonymkode: 0c84b...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet fredag kl 18:56 #74 Del Skrevet fredag kl 18:56 AnonymBruker skrev (11 timer siden): At dere virkelig mener at anatomien og matten er vanskelig er veldig bekymringsverdig Anonymkode: 1cf96...e2c Det er departementet og universitetene som burde bekymre seg. Hvis man ikke klarer å sette opp pensum og undervisning slik at de aller fleste klarer det så vil man gå glipp av utdannet arbeidskraft og får mangel på kvalifiserte folk. Jeg mener at departementet mangler ambisjoner hvis de på enkelte studier bare sitter igjen med 70 % av de som begynner når bachelordiplomet skal deles ut. Matte og anatomi er egentlig ikke vanskelig, iallfall ikke hvis man har nok tid, egnede bøker og gode forelsere. Jeg tror tid er en mangelvare og at det kommer flere og flere læringsmål inn uten at det blir frigjort tid til dette. Det verste jeg har hørt om i så henseende var fra vernepleierstudentene. De måtte skrive en stor praksisrelatertoppgave med høye beståttkrav samtidig som de hadde praksis. I praksis bør man fokusere på praksis, ikke på oppgaveskriving fordi praksis er en fin måte å lære hvordan ting gjøres på forskjellige arbeidsplasser, og da bør man være til stede i dette i stedet for å surre med oppgave hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:58 #75 Del Skrevet fredag kl 18:58 Jeg var ferdig utdannet barnehagelærer i fjor. Klassen startet med 66 elever. Underveis har mange falt av. Vi var 15stk som gikk ut av studiet til slutt med en bachelorgrad. Anonymkode: 024a9...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:06 #76 Del Skrevet fredag kl 19:06 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var ferdig utdannet barnehagelærer i fjor. Klassen startet med 66 elever. Underveis har mange falt av. Vi var 15stk som gikk ut av studiet til slutt med en bachelorgrad. Anonymkode: 024a9...794 Sånn er det ofte når opptakskrav er lave og mange kommer uforberedt til kravene i studiet. Ikke overrasket over frafallet. Anonymkode: 0c989...e8b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:08 #77 Del Skrevet fredag kl 19:08 Det er sikkert mange som klarer utdanningen som likevel ikke er egnet, og gjør en elendig jobb. Pensum og eksamen gir jo bare en brøkdel av det du trenger for å klare yrket, det er i alle fall min oppfatning. Nå har jeg tatt en annen bachelor i tillegg, som jeg syns var enklere enn sykepleier… Uten at jeg syns noen av de var veldig krevende. Det var innenfor samfunnsfag. Anonymkode: 074ea...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:34 #78 Del Skrevet fredag kl 19:34 stan skrev (12 timer siden): Det enkle svaret er nei. Noen er ikke egnet. Noen mangler mental og akademisk kapasitet. Men er man normalt oppegående så kanskje. Matematikken er tøff for sykepleiere. De er jo ikke interessert i matematikk de fleste av dem, så selvfølgelig er det vanskelig. Man er ikke god på ting man ikke er interessert i, men mindre man er en puggehest. Anonymkode: c2c96...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:35 #79 Del Skrevet fredag kl 19:35 De enkleste utdanningene må jo være de med færrest eksamener og obligatoriske ting. Enkelt å ikke feile. Anonymkode: c2c96...991 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:51 #80 Del Skrevet fredag kl 19:51 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De enkleste utdanningene må jo være de med færrest eksamener og obligatoriske ting. Enkelt å ikke feile. Anonymkode: c2c96...991 De enkleste er bachelor med masse gruppeoppgaver/gruppeeksamener. Jeg som har min utdanning pre Bolognaprosess er litt skremt over enkelte bachelorutdanningers lave nivå. Anonymkode: 0c989...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå