AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:20 #41 Del Skrevet fredag kl 10:20 Knirke skrev (48 minutter siden): Jeg er en av de som har påstått at sykepleier- og barnehagelærerutdannelsene er blant de enkle pga mangel på matte og tungt faglig stoff. Det er ikke det samme som å si at ALLE kan klare det. Alle klarer ikke engang å fullføre ungdomsskolen. De trenger ikke være dumme av den grunn, men de kan ha andre evner enn de som passer inn i skoleverket. Man må faktisk velge utdannelse og yrke som passer ens egne evner og personlige egenskaper. Å føle seg mindreverdig fordi man har tatt en enkel utdannelse er bare barnslig og dumt. Har man et behov for å imponere andre så kan man finne seg en annen arena der man kan briljere, f.eks idrett eller hobbyer. Enig i alt du skriver. I tillegg så bør man kunne være stolt av jobben man har selv om utdanningen ikke var akademisk krevende. Man bør være stolt av at man hjelper syke mennesker, man bør være stolt av at man gir småbarn en god start på livet, osv. Selv tok jeg en lettere utdanning enn mine venner. Selv velger jeg å være fornøyd med å ha hoppet over gjerdet der det var lavest i stedet for å prøve å ta en vanskeligst mulig utdanning. Jeg klarte utdanningen jeg tok og er fornøyd med jobben jeg har og det er det viktigste. Jeg ville ikke fått noe bedre liv av å ha måttet streve mer med å komme gjennom utdanningen. Anonymkode: 351e9...349 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:22 #42 Del Skrevet fredag kl 10:22 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hørte rykter om at dette er de to enkleste utdannelsene på bachelor-nivå i Norge. Kan absolutte alle folk fullføre disse bachelorgradene? Anonymkode: 96cae...95d Det er jo bare å google. I 2024 var strykprosenten på sykepleierutdanningen 30,7 %, en oppgang fra året før, sammen med en nedgang i snittkarakterer. For forskolelærerutdanningen så ligger strykprosenten på ca 6 %. Så det sier seg selv at ikke alle klarer å fullføre disse utdanningene. Om det er lettere innen f.eks lærer, politi og ingeniørfag har jeg ikke sjekket. Anonymkode: 457ec...fdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:41 #43 Del Skrevet fredag kl 10:41 Nei, selvsagt ikke. Man må ha noen ting på plass: - Høy nok IQ - ikke store lærevansker. Det nytter ikke. Da klarer man ikke lære pensum. - Må være strukturert nok til å klare å stå i et studieløp. Forholde seg til frister, oppmøte, spesielt i praksis. - Må ha gode nok språkkunnskaper, herunder å skrive tekster og lese faglitteratur - Gode nok kommunikasjonsevner og menneskelige egenskaper/samhandling til at man ikke stryker i praksis eller ryker i egnethetsvurderingen Her er det nok en hel del folk som ryker på ett eller flere punkter. Anonymkode: 93860...93f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:47 #44 Del Skrevet fredag kl 10:47 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dersom sykepleien bruker boka" Menneskekroppen Fysiologi og anatomi" av Sand, Sjaastad, Haug, Bjålie og Toverud så er den temmelig uforståelig skrevet og vil gi høy strykprosent med mindre man har en veldig god foreleser. Jeg leste leksa før forelesning og fikk ikke forståelsen, men foreleseren forklarte alt på en god måte og det ble B på eksamen. Etter forelesning kunne jeg gå tilbake til boka og forstå nesten hver eneste bokstav. Anonymkode: 5d958...944 Jeg kjenner den boka godt. Jeg er ikke enig i at den er uforståelig skrevet, men den er på et vesentlig høyere faglig nivå enn det eksamen er. På eksamen er det ingen av spørsmålene som egentlig krever dyptgående svar, det forventes kunnskap på et ganske overflatisk nivå (se sensorveiledningen), men det krever at man har oversikt over pensum. Mens Sjaastad et al går vesentlig dypere. Dermed er det fort å drukne i detaljer man ikke får spørsmål om på eksamen. Spesielt faglig svake studenter sliter med dette. Man henger seg opp i detaljer, og ser ikke helheten. Anonymkode: 93860...93f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:51 #45 Del Skrevet fredag kl 10:51 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Personlig tror jeg noen av de letteste studiene er noen av humanioragreieun på Blindern. I min studentomgangskrets var det i alle fall et par stykker som tok sånne utdanninger, og de jobba ikke akkurat livet av seg for å komme igjennom studiene for å si det sånn.... Jeg tror det er enklere enn sykepleie og pedagogutdanninger med praksis. Anonymkode: 5608d...7be Husker da jeg studerte… jeg studerte i utlandet, ingen av studiene som er nevnt her. Vi hadde 35+ timer med organisert undervisning, flere prøver per uke, obligatorisk oppmøte, og skyhøy strykprosent. Jeg besøkte vennene mine som gikk på NTNU, de studerte diverse bachelorer av det lettere slaget (ikke sykepleie eller lærer, altså). De hadde helg fra kl 12 på torsdag til kl 10 på tirsdag. Var dritings minst tre kvelder hver helg (helga var jo veldig lang…), leste veldig lite. De kom seg gjennom med ok karakterer. De hadde et ganske så enkelt liv sammenlignet med meg. 🤣 Anonymkode: 93860...93f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:18 #46 Del Skrevet fredag kl 11:18 Ikke absolutt alle klarer å regne medisiner, derfor utgår sykepleier for noen. Men å passe unger gjør jo selv dyr, så det er absolutt ikke vanskelig å bøi barnehagepedagog. Anonymkode: 2b3b1...c6c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:03 #47 Del Skrevet fredag kl 12:03 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ikke absolutt alle klarer å regne medisiner, derfor utgår sykepleier for noen. Men å passe unger gjør jo selv dyr, så det er absolutt ikke vanskelig å bøi barnehagepedagog. Anonymkode: 2b3b1...c6c Passe barn=BUA. Veilede, evaluere, planlegge=pedagog Anonymkode: 0c989...e8b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:18 #48 Del Skrevet fredag kl 12:18 For en tullete myte du har hørt. Eller kan ikke akkurat kalle det en "myte" for jeg har aldri hørt om noe slikt før, så det må være et "enkeltmanns-dumskapsutsagn". I begge dissse yrkene må de ha høy sosial kompetanse. Dw kommer ikke gjennom utdanningen engang om ikke har det fordi praksis er også noe som må bestås. De må være gode i sosiale interaksjoner, formidlingsevne, respons, oppføre seg diplomatisk i de mest rare situasjoner.. Det er en egenskap som man enten har, eller ikke har. F.eks er disse to utd noe som blir veldig vanskelig for folk med Asperger eller sosial angst. Uansett hvor skoleflinke og teoretisk gode de er. Men mange som har vanskelig for teoretisk læring kan bli kjempegode lærere og sykepleiere. Innen sykepleie er det mange yrkesretninger som ikke krever så mye "hjernekraft"/matte i jobben. Og det er årsaken for at sykepleieutdanningen kun har 3 i karakterkrav på matte. Også de som ikke er de beste teoretikerne blir fantastiske sykepleiere. Anonymkode: 9fb7d...e72 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:21 #49 Del Skrevet fredag kl 12:21 Hva mener du med "absolutt alle folk"? Hvis du tenker på absolutt alle som har oppnådd generell studiekompetanse uten tilrettelegginger eller fritak for fag, og har høy nok poengsum til å komme inn via vanlig opptak, så blir svaret mitt faktisk JA. Forutsatt at vedkommende egner seg til yrket og består skikkethetsvurderingen underveis i studiet. Det er jo helt riktig at disse to utdanningene er blant de enkleste bachelorene rent teorimessig (sykepleier er selvsagt vanskeligere enn barnehagelærer), men fagfeltene består jo av flere dimensjoner enn teoretisk kunnskap. Anonymkode: b093b...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:28 #50 Del Skrevet fredag kl 12:28 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hørte rykter om at dette er de to enkleste utdannelsene på bachelor-nivå i Norge. Kan absolutte alle folk fullføre disse bachelorgradene? Anonymkode: 96cae...95d Ikke absolutt alle, nei. Mennesker kommer med ulike forutsetninger, som vi alle vet. Noen klarer ikke gjennomføre normert videregående utdannelse, og vil da selvsagt heller ikke kunne mestre høyere utdannelse. Men la oss ta for gitt at du har rundt 100 i iq. Da bør du kunne gjennomføre ethvert masterstudie i Norge. Så har du … mer enn 85 bør du kunne karre deg gjennom enhver bachelor eller altså et studie på nivå med sykepleier. Det er mulig du må bruke mer tid, men det er noe helt annet enn å ikke kunne gjennomføre. Vi ønsker at «alle skal med» i Norge. Så vi legger lista så lavt som vi tenkelig kan. Alle bachelorutdanninger er altså «enkle». De er bygget opp for at folk flest skal kunne gjennomføre dem. Intet samfunn er jo tjent med å sette så høye krav at en «normalinnbygger» ikke kan innfri dem. Anonymkode: 93422...dbe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet fredag kl 12:29 #51 Del Skrevet fredag kl 12:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke absolutt alle klarer å regne medisiner, derfor utgår sykepleier for noen. Men å passe unger gjør jo selv dyr, så det er absolutt ikke vanskelig å bøi barnehagepedagog. Anonymkode: 2b3b1...c6c Så man tar en bachelor for å "passe unger"? Vet du hva som skjer i en barnehage og hva som er pedagogens arbeidsoppgaver? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 12:31 #52 Del Skrevet fredag kl 12:31 Da har jeg større tro på at barnevernspedagogutdanningen er enklere (ikke oslo). Der var det relativt lite praksis, kun ett individuelt arbeidskrav pr semester (resten gruppe), og kun én eksamen pr semester.. Bachloren skrev man også i gruppe. Jeg både jobbet og tok opp fag ved siden av, for å få inn de siste sekserne jeg manglet for en annen utdanning. Siste semester tok jeg parallelt med annen utdanning. Så kan ikke akkurat si at arbeidsmengden var voldsom høy.. Men enhver idiot kan komme seg gjennom de aller fleste bachlorgrader, bare de får god nok tid, og mange nok forsøk.. Anonymkode: 9607b...693 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:38 #53 Del Skrevet fredag kl 13:38 stan skrev (4 timer siden): Det enkle svaret er nei. Noen er ikke egnet. Noen mangler mental og akademisk kapasitet. Men er man normalt oppegående så kanskje. Matematikken er tøff for sykepleiere. Matematikken er ikke tøff. Antar du mener medikamenteksamen. Det er pluss, minus, gange og deling. Det er ikke matematikken som tar knekken på folk her, det er forståelsen for det sykepleiefaglige, altså hva man skal gange og plusse med hva. Hva er dose, hva er mengde, hva er styrke, og hvordan fungerer dette. Anatomi, fysiologi, å lære seg alle de kjemiske prosessene osv er vanskelig. Det er mye i sykepleien som er hardt pensum, og disse emnene er ikke noe man kan reflektere seg til. Vet du ikke hva musklene heter så vet du ikke det, etc. Kan du ikke de latinske navnene på organer og forstår du ikke gassutveksling, og hvordan det påvirker sykdom og medisinering, så gjør du ikke det. Sykepleien er absolutt ikke en grad man seiler seg gjennom. Anonymkode: c9df0...06d 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:23 #54 Del Skrevet fredag kl 16:23 Står nok også på egnethet. Finnes plenty av folk som overhodet ikke er i stand til å jobbe med barn eller andre mennesker. Anonymkode: e1f49...400 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet fredag kl 17:54 #55 Del Skrevet fredag kl 17:54 stan skrev (7 timer siden): Mange grunner, men det man ikke kan er jo vanskelig. Men hvorfor mener du fokus er vanskelig? Det er mulig at fokus er vanskelig fordi man vet at man ikke kan feile. Hvis eksamen er på 3 timer (jeg er ikke sikker på hvor lang tid det tar), så har man en time med full fokus for å regne feilfritt igjennom, 1 time til å regne en gang til, og en time til gang nr 3. Å holde full fokus en full time er det ikke alle som klarer uten en glipp. I og med at det er null feiltoleranse og at man har mye å tape så kan stress og angst skape problemer. Jeg tror altså at de fleste som stryker egentlig kan alt, men det er jo unntak (altså noen som ikke kan alt) som f.eks. har huller i kunnskap om f.eks. enheter. Vanskeligst er det nok å lese oppgaven nøye nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet fredag kl 18:03 #56 Del Skrevet fredag kl 18:03 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ikke absolutt alle, nei. Mennesker kommer med ulike forutsetninger, som vi alle vet. Noen klarer ikke gjennomføre normert videregående utdannelse, og vil da selvsagt heller ikke kunne mestre høyere utdannelse. Men la oss ta for gitt at du har rundt 100 i iq. Da bør du kunne gjennomføre ethvert masterstudie i Norge. Så har du … mer enn 85 bør du kunne karre deg gjennom enhver bachelor eller altså et studie på nivå med sykepleier. Det er mulig du må bruke mer tid, men det er noe helt annet enn å ikke kunne gjennomføre. Vi ønsker at «alle skal med» i Norge. Så vi legger lista så lavt som vi tenkelig kan. Alle bachelorutdanninger er altså «enkle». De er bygget opp for at folk flest skal kunne gjennomføre dem. Intet samfunn er jo tjent med å sette så høye krav at en «normalinnbygger» ikke kan innfri dem. Anonymkode: 93422...dbe Jeg tror ikke lista legges så lavt som mulig. Et eksempel er at man har begynt med hjemme-eksamener med alle hjelpemidler tilgjengelig. Med alle hjelpemidler anså universiteter eksamenen som lettere og de kuttet tiden med kanskje 30%. Men hjemmeksamen er mer tidkrevende enn skolebenk fordi kravet til å føre referanser kommer i tillegg til besvarelsene. Dette er tidkrevende og kan føre til tidsnød og stryk fordi man ikke klarer å svare utfyllende nok på alle oppgavene. For å klare en hjemme-eksamen er pacing viktig. Å gå etter karakter A eller B kan være katastrofalt fordi man da kan bruke for mye tid på oppgave 1 og 2. Da er det bedre å jobbe litt kjappere og mer lettvint slik at man rekker å besvare alle oppgavene med jevn kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet fredag kl 18:07 #57 Del Skrevet fredag kl 18:07 Jeg er nysgjerrig, hva skjer dersom du stryker på medikamentregning? Må du ta ny eksamen året etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:13 #58 Del Skrevet fredag kl 18:13 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg kjenner den boka godt. Jeg er ikke enig i at den er uforståelig skrevet, men den er på et vesentlig høyere faglig nivå enn det eksamen er. På eksamen er det ingen av spørsmålene som egentlig krever dyptgående svar, det forventes kunnskap på et ganske overflatisk nivå (se sensorveiledningen), men det krever at man har oversikt over pensum. Mens Sjaastad et al går vesentlig dypere. Dermed er det fort å drukne i detaljer man ikke får spørsmål om på eksamen. Spesielt faglig svake studenter sliter med dette. Man henger seg opp i detaljer, og ser ikke helheten. Anonymkode: 93860...93f Min foreleser mente det var veldig mye der som var vanskelig å forstå. For studentene er det jo også et helt nytt fagspråk med mange nye ord. Studentene blir faglig ok når boka støttes med mange gode forelsninger, men du har rett i at den går dypt, og det er jo tidkrevende. Anonymkode: 5d958...944 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:13 #59 Del Skrevet fredag kl 18:13 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Så klart ikke. Barnehagelærer er mye lettere enn sykepleierutdanningen da. Noen klarer jo ikke utdannelse i det hele tatt pga feks konsentrasjonsvansker. Man trenger ikke være mindre smart av den grunn. Anonymkode: baa6c...7f4 Å påstå at bhglærer utdanningen er lettere. Det tror jeg ikke. Det er to vidt forskjellige utdanninger. Pedagogisk ledelse og pedagogikk er ikke enkelt. Det er enormt mye psykologi å sette seg inn i. Mye pensum. Så er det noe som heter personlig egnethet. Det gjelder spesielt for denne utdanningen med tanke på at man jobber med barn. Anonymkode: 0c84b...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:15 #60 Del Skrevet fredag kl 18:15 Leste over bacheloren til søsteren min en gang før hun sendte inn (sykepleier), utrolig nok bestod hun. Barnehageutdanning er sånn du må være tøff for å fullføre, nettopp fordi det er mye flau praksis og oppgaver der. En fyr jeg kjenner sa han hadde en eller annen oppgave i å spille blokkfløyte.. 3 voksne mennesker som satt på andre siden av rommet og bestemte om han skulle bestå eller ei. Det hadde ikke jeg klart. Anonymkode: c9391...b5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå