Gå til innhold

Kan absolutt alle folk klare barnehagelærer utdanning og sykepleier utdanning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

stan skrev (På 21.3.2025 den 6.45):

Det enkle svaret er nei. 

Noen er ikke egnet. 

Noen mangler mental og akademisk kapasitet. 

Men er man normalt oppegående så kanskje. 

Matematikken er tøff for sykepleiere. 

Ekspander  

Matematikken er på barneskolenivå.

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 6.46):

Selvfølgelig ikke. Halvparten stryker for tida på medikamentregning på sykepleien. Og det er jo faktisk folk som har et OK snitt fra videregående. 

Anonymkode: b091a...317

Ekspander  

De stryker fordi de er helt elendige i matte. Det er helt enkel matematikk, enkle ligninger med en ukjent.

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 6.56):

matten på sykepleie på medikament er beinhard for noen som ikke kan matte for eksempel, tror ganske mange ville strøket på den alene, så kommer alt det andre i tillegg som veldig mange ikke er så god på.. Så nei, definintvt ikke sykepleie for alle.. 

Barnehagelærer vet jeg ikke så mye om men jeg ser for meg en hel haug med mennesker som ville feilet stort der også! Mange av dem sitter daglig på KG :P

Anonymkode: fcc4a...257

Ekspander  

Ja, og en norsk test er beinhard for en som ikke kan norsk, men du skal ha helt eksepsjonelt dårlige matematikk-kunnsklaper for å stryke på medikamentregningstesten. Det er oppgaver som "Bricanyl 0,5 mg per ml injeksjonsvæske, pasienten skal ha 1 mg over 24 timer. Hvis du blander den i 1000 ml NaCl, hvor mange ml per time?" og evt "hvor mange dråper per minutt", da trenger du bare å vite ca hvor mange dråper det er per ml på den spesifikke væsken (blod er f.eks. tjukkere enn vann, så litt færre dråper per ml). Eller "pasienten skal ha 1 gram paracetamol, hvor mange tabletter på 500 mg er det?" 

Man må altså kunne regne ligninger med en ukjent, noe 9-åringen min fint klarer, og vite ting som at det er 1000 ml i en liter, 1000 mg i et gram, at det er 1000 mcg I et mg og rett og slett kunne måleenhetene.

Men nei, alle kan selvsagt ikke klare å komme seg gjennom sykepleiestudiet, det er jo ikke alle som kommer seg gjennom videregående engang, og sykepleie er psykisk tungt selv om det ikke er intellektuelt tungt. Det tøffeste er imidlertid å klare jobben, ikke studiet. Jeg kunne nok tatt hele studiet på ett år i stedet for tre, men jeg klarte ikke å jobbe mer enn 2 år før jeg måtte omskolere meg. De som holder ut i yrket er sinnsykt tøffe.

Sykepleiet er ikke blant studiene som krever høyest IQ å komme seg gjennom, men det krever at man håndterer å jobbe med til dels utakknemlige og krevende mennesker, at man takler å jobbe under stort press og uten å settes pris på av ledelsen, med dårlige turnuser, at man ikke mister hodet i en liv og død situasjon, at man takler kroppsvæsker, blod, stygge lukter, at man klarer å være vennlig men ikke ettergivende overfor rabiate mennesker i krise etc. 

Sykepleiere imponerer meg mye mer enn en eller annen kontorrotte som kan sitte alene på det fine kontoret sitt i behagelige pene klær, der det lukter godt og er passe ventilert, kan ta hjemmekontor ved behov, selv om vedkommende sitter med intellektuelt avansert arbeid som går den gjennomsnittlige sykepleier rett over hodet.

Anonymkode: bbd21...3a5

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer, og jeg tenker at de fleste kan klare de fleste utdannelser -om ikke på normert tid. 

Vi er alle født med ulike egenskaper,  jeg tar feks matematikk relativt enkelt, men jeg strever med tegning. Jeg vokste opp i en familie som hverken var interessert i matematikk eller tegning, og dermed ble jeg aldri god i tegning -mens matematikken var jeg selvgående på. Hadde jeg derimot vokst opp i Nedrumfamilien hadde jeg antageligvis vært ok i tegning. 

Jeg har tre barn, en av dem er ikke god i matematikk, men siden resten av oss er det og matematikk er en del av hverdagen vår, så har barnet vårt blitt vesentlig bedre i matematikk enn det ville blitt om det vokste opp i en annen familie. 

Så for å svare på ditt (egentlig litt tåpelige) spørsmål, ja, jeg tenker at de fleste kan greie de nevnte studiene, men for noen vil det kreve vesentlig mer enn andre, da de ikke har fått tillært seg sine faglige mangler i oppveksten (slik som med meg og tegning). 

Anonymkode: f855b...88f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 21.3.2025 den 7.12):

Nei, selvfølgelig ikke. 
For det første er sykepleier-og barnehagelærerutdanningen to helt forskjellige bachelorer.

Er sykepleier selv, og vet om mange som har måttet slutte på sykepleierutdanningen. Enten har de fått sjokk i praksis, eller så har de strøket flere ganger i anatomi/fysiologi og/eller medikamentregning. 

Medikamentregning er ikke rakettforskning, men har du lav tallforståelse går det bare ikke. Det er dessuten krav om null feil på passeringstesten. 
Mine medstudenter uten realfaglig bakgrunn slet ekstremt med anatomi og fysiologi. På eksamen må du vise at du forstår kompliserte biologiske og kjemiske prosesser i menneskekroppen. 

Ekspander  

Dersom sykepleien bruker boka" Menneskekroppen Fysiologi og anatomi" av Sand, Sjaastad, Haug, Bjålie og Toverud så er den temmelig uforståelig skrevet og vil gi høy strykprosent med mindre man har en veldig god foreleser. Jeg leste leksa før forelesning og fikk ikke forståelsen, men foreleseren forklarte  alt på en god måte og det ble B på eksamen. Etter forelesning kunne  jeg gå tilbake til boka og forstå nesten hver eneste bokstav.   

Anonymkode: 5d958...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.23):

Dersom sykepleien bruker boka" Menneskekroppen Fysiologi og anatomi" av Sand, Sjaastad, Haug, Bjålie og Toverud så er den temmelig uforståelig skrevet og vil gi høy strykprosent med mindre man har en veldig god foreleser. Jeg leste leksa før forelesning og fikk ikke forståelsen, men foreleseren forklarte  alt på en god måte og det ble B på eksamen. Etter forelesning kunne  jeg gå tilbake til boka og forstå nesten hver eneste bokstav.   

Anonymkode: 5d958...944

Ekspander  

Godt mulig. Vedlagt «min» bok fra rundt 1990 😝

Så bra at du hadde en dyktig foreleser! Har også et inntrykk av at de med en genuin interesse for anatomi har mye større sjans for å komme gjennom enn de som vil bli sykepleier bare fordi de tror det er et lett studium og/eller enkelt å få jobb. 
Har også et bokverk jeg kjøpte for noen år siden, «Det friske og syke mennesket» (Wyller). Har ikke sett så mye i det for å være ærlig, men det er liksom to bøker i ett, flere bind. Hvert bind er den friske fysiologien på den ene siden og patofysiologi på den andre. Veldig oversiktlig. 

IMG_8849.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at flere studenter stryker hvert år så sier det seg vel selv. Og studenter stryker både i teoridelen og praksisdelen, så at det er praksis gjør det ikke nødvendigvis lettere. 

Anonymkode: bc62b...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (På 21.3.2025 den 6.57):

Jeg tror de letteste bachelorene er noen av de som ikke har praksisperioder.

Ekspander  

Personlig tror jeg noen av de letteste studiene er noen av humanioragreieun på Blindern. I min studentomgangskrets  var det i alle fall et par stykker som tok sånne utdanninger, og de jobba ikke akkurat livet av seg for å komme igjennom studiene for å si det sånn.... Jeg tror det er enklere enn sykepleie og pedagogutdanninger med praksis.

Anonymkode: 5608d...7be

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.20):

Jeg er lærer, og jeg tenker at de fleste kan klare de fleste utdannelser -om ikke på normert tid. 

Anonymkode: f855b...88f

Ekspander  

Litt usikker på det. Tror nok det finst en del utdanninger som er for krevende for mange. 

Men jeg tror så og si alle hadde klart høyere utdanning i en eller annen form om de hadde ønsket det. 

Anonymkode: 5608d...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnehagelærer og tenker at den utdannelsen er mulig for alle som klarer å lese bøker, tilegne seg kunnskap og skrive oppgaver på høyskolenivå. 
Men å faktisk jobbe i barnehage er ikke for hvem som helst. Det krever en viss tykkhudethet og stamina som man kanskje slipper i andre yrker.

Etter snart 20 år i bransjen har jeg sett at yrkestittelen min har sunket mer og mer i verdi. Hvem som helst kan få det til, det er bare dumme folk som gidder å jobbe i barnehage og forresten er de aldri til stede. Det virker for meg merkelig at i et samfunn der man på død og liv skal kaste barn ut av huset når de er ett år også skal bruke masse energi på å sette spørsmål rundt de ansattes egnethet. Det blir mindre og mindre tillit og jeg bruker mye mer tid på å forklare foreldre hvorfor vi gjør som vi gjør nå enn da jeg starta… man kan undre seg på hvorfor det har blitt slik.

Anonymkode: 422c8...288

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.18):

Matematikken er enkel for sykepleiere. Det er på ungdomsskolenivå. Men prøven må børe feilfri. Jeg klarte den uten problem, og hadde 3 i matte på videregående. 

Anonymkode: 1264b...2ef

Ekspander  

Det er mange som ikke klarer en 3er.

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.19):

At dere virkelig mener at anatomien og matten er vanskelig er veldig bekymringsverdig 

Anonymkode: 1cf96...e2c

Ekspander  

Som matematikklærer gjennom mange år vet jeg dessverre at ikke alle vil klare matten i medikamentutregningen. 

Og klarer du ikke å lære noe som mange mener er veldig enkelt, så er yrket kanskje ikke for deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjennskap til mange som har strøket i praksis i begge utdanningene og mye handler om at de ikke tar til seg læring/ikke lar seg veilede og er fastlåste i visse mønstre og har samtidig slitt med teorien. 

Anonymkode: 0c989...e8b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.19):

Matematikken er på barneskolenivå.

De stryker fordi de er helt elendige i matte. Det er helt enkel matematikk, enkle ligninger med en ukjent.

Ja, og en norsk test er beinhard for en som ikke kan norsk, men du skal ha helt eksepsjonelt dårlige matematikk-kunnsklaper for å stryke på medikamentregningstesten. Det er oppgaver som "Bricanyl 0,5 mg per ml injeksjonsvæske, pasienten skal ha 1 mg over 24 timer. Hvis du blander den i 1000 ml NaCl, hvor mange ml per time?" og evt "hvor mange dråper per minutt", da trenger du bare å vite ca hvor mange dråper det er per ml på den spesifikke væsken (blod er f.eks. tjukkere enn vann, så litt færre dråper per ml). Eller "pasienten skal ha 1 gram paracetamol, hvor mange tabletter på 500 mg er det?" 

Man må altså kunne regne ligninger med en ukjent, noe 9-åringen min fint klarer, og vite ting som at det er 1000 ml i en liter, 1000 mg i et gram, at det er 1000 mcg I et mg og rett og slett kunne måleenhetene.

Men nei, alle kan selvsagt ikke klare å komme seg gjennom sykepleiestudiet, det er jo ikke alle som kommer seg gjennom videregående engang, og sykepleie er psykisk tungt selv om det ikke er intellektuelt tungt. Det tøffeste er imidlertid å klare jobben, ikke studiet. Jeg kunne nok tatt hele studiet på ett år i stedet for tre, men jeg klarte ikke å jobbe mer enn 2 år før jeg måtte omskolere meg. De som holder ut i yrket er sinnsykt tøffe.

Sykepleiet er ikke blant studiene som krever høyest IQ å komme seg gjennom, men det krever at man håndterer å jobbe med til dels utakknemlige og krevende mennesker, at man takler å jobbe under stort press og uten å settes pris på av ledelsen, med dårlige turnuser, at man ikke mister hodet i en liv og død situasjon, at man takler kroppsvæsker, blod, stygge lukter, at man klarer å være vennlig men ikke ettergivende overfor rabiate mennesker i krise etc

Sykepleiere imponerer meg mye mer enn en eller annen kontorrotte som kan sitte alene på det fine kontoret sitt i behagelige pene klær, der det lukter godt og er passe ventilert, kan ta hjemmekontor ved behov, selv om vedkommende sitter med intellektuelt avansert arbeid som går den gjennomsnittlige sykepleier rett over hodet.

Anonymkode: bbd21...3a5

Ekspander  

Så det er imponerende å velge en utdanning du vet kan ta knekken på muskler/ledd med dårligere lønn, dårligere turnus mm ?  For meg ville det vært å kaste bort kroppen min og ikke utnytte personligheten min. Jeg VET at jeg ikke hadde tålt mange år med gå/løfte/stå og turnus frister ikke. Jeg valgte en utdanning som ville gi meg frihet i jobben, ikke måtte jobbe tett innpå folk hele tiden og mulighet for fleksibilitet og hjemmekontor. Det var et bevisst valg å velge bort utdanning som ikke passer meg. Jeg valgte jo bort realfag også for matte var aldri min greie på vg.   Det handler både om å gå etter interesser, men også innse sine begrensninger. Jeg valgte bort læreryrke for jeg har ikke nok tålmodighet med barn og unge. Jeg er glad i egne barn, men få andre barn.  Det er dermed like feil av meg å bli både fagarbeider i bua og helse som lærer og sykepleier.  

Med utgangspunkt i det så er det legitimt å spørre, hvorfor kun fagbrev, hva ev stopper/begrenser deg fra å lære mer ?   

Jeg har jo møtt mange flinke fagarbeidere og det handler ikke om samfunnsnytten, men jeg blir ofte overrasket over hvor antilæring og antiskole mange er.  Skal jeg rakkes ned på for at jeg liker utdanning, jeg liker læring og jeg ser læring i alt. Jeg liker å lese forskning. Jeg har i jobben også vært på veldig mange disputaser og spesielt for sykepleiere og det var svært lite som jeg - som ufaglært innen helse - ikke hang med på og det var fordi de var akademiske i tilnærmingen.  Jeg har jobbet tett på mange utdanninger, vært med og jobbet frem programplaner og emneplaner i fag/program jeg ikke engang har tatt.  Jeg har hatt hundrevis av studenter på mitt kontor og jeg har sett tusenvis av eksamenskarakterer og laget mye statistikk. Jeg har fratatt masse studenter studieplassene sine, men like mye vært med å lage tilpasninger for at studenter som forsto egne begrensninger tidlig ba om hjelp også skulle kunne klare seg.  Mine jobber har vist at det er for mange uten gode forutsetninger som studerer. Det er IKKE høyere utdanning sin skyld for kravene på universitetsfag har ikke økt, snarere tvert i mot.  Har du tatt realfag med biologi og matte på vgs er det enklere å klare sykepleierutdanningen.  På mange sivingutdanninger er det krav om visse fagkombinasjoner, det hjelper. Sykepleierutdanningen tar i tillegg til mange uten mye naturfag og matte, mange med realkompetanse og læringskurven er ekstra bratt der.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har påstått at sykepleier- og barnehagelærerutdannelsene er blant de enkle pga mangel på matte og tungt faglig stoff. Det er ikke det samme som å si at ALLE kan klare det. Alle klarer ikke engang å fullføre ungdomsskolen. De trenger ikke være dumme av den grunn, men de kan ha andre evner enn de som passer inn i skoleverket.

Man må faktisk velge utdannelse og yrke som passer ens egne evner og personlige egenskaper. Å føle seg mindreverdig fordi man har tatt en enkel utdannelse er bare barnslig og dumt. Har man et  behov for å imponere andre så kan man finne seg en annen arena der man kan briljere, f.eks idrett eller hobbyer.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 21.3.2025 den 8.13):

Det er mange som ikke klarer en 3er.

Som matematikklærer gjennom mange år vet jeg dessverre at ikke alle vil klare matten i medikamentutregningen. 

Og klarer du ikke å lære noe som mange mener er veldig enkelt, så er yrket kanskje ikke for deg. 

Ekspander  

De fleste som stryker kan matematikken, men feiler pga lesefeil, kanskje pga eksamensangst. Det er ikke matematikken som er vanskelig. Det vanskelige er full fokus hele tiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.04):

Så det er imponerende å velge en utdanning du vet kan ta knekken på muskler/ledd med dårligere lønn, dårligere turnus mm ?  For meg ville det vært å kaste bort kroppen min og ikke utnytte personligheten min. Jeg VET at jeg ikke hadde tålt mange år med gå/løfte/stå og turnus frister ikke. Jeg valgte en utdanning som ville gi meg frihet i jobben, ikke måtte jobbe tett innpå folk hele tiden og mulighet for fleksibilitet og hjemmekontor. Det var et bevisst valg å velge bort utdanning som ikke passer meg. Jeg valgte jo bort realfag også for matte var aldri min greie på vg.   Det handler både om å gå etter interesser, men også innse sine begrensninger. Jeg valgte bort læreryrke for jeg har ikke nok tålmodighet med barn og unge. Jeg er glad i egne barn, men få andre barn.  Det er dermed like feil av meg å bli både fagarbeider i bua og helse som lærer og sykepleier.  

Med utgangspunkt i det så er det legitimt å spørre, hvorfor kun fagbrev, hva ev stopper/begrenser deg fra å lære mer ?  

Ekspander  

Bachelor er bedre enn fagbrev fordi man får høyere lønn og følgelig høyere pensjon, dessuten åpner det seg massevis av alternative yrkesvariasjoner. Fagbrev er heller ikke lett. Mye praksis. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde virkelig ikke klart å gjennomføre en utdanning som barnehagelærer eller sykepleier.

Siste stedene jeg kunne tenke meg å jobbe og det hadde jo vist seg på innsatsen min. Hadde ikke klart medikamentutregning heller. 

Anatomi og resten hadde gått bra, men en ukes utplassering i en barnehage hadde ødelagt meg ;) 

Anonymkode: 2c324...d5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer til å bli barnehagelærer nå (jeg er på 2. året i studieforløpet), og i min klasse har det ved vært semester vært noen som ikke har kunnet fortsette. Årsakene har vært at de ikke har vært skikket, ikke klart å bestå andreinnlevering av arbeidskrav da det har vært for akademisk krevende for enkelte, ikke bestått en eksamen, for psykisk tøft og ikke bestått praksis. Så nei, ikke alle kan klare den utdanningen, men det betyr nødvendigvis ikke at det ikke er en utdanning de fleste ikke vil klare.

Anonymkode: 884db...2fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  I Grosny skrev (På 21.3.2025 den 9.29):

De fleste som stryker kan matematikken, men feiler pga lesefeil, kanskje pga eksamensangst. Det er ikke matematikken som er vanskelig. Det vanskelige er full fokus hele tiden.

Ekspander  

Mange grunner, men det man ikke kan er jo vanskelig. 

Men hvorfor mener du fokus er vanskelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en del som strøk i både fag og praksis når jeg gikk førskolen. Det er meningen at praksisveileder skal sile ut uegnede studenter allikevel hender det at noen ikke blir fanget opp og det merkes ute i feltet.

Anonymkode: e1cc5...cdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste klarer nok barnehagelærerutdanning.

Men å jobbe som bhglærer? DET er noe annet 

Anonymkode: 3f6e7...e83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående medikament-regningen. Jeg er ikke sykepleier, men min søster er det. Hun strøk 2 ganger før hun klarte det. Det var ikke matematikken i seg selv som hun slet med, men det at hun var nervøs for å gjøre feil. 

Min søster hadde 4 i matematikk på videregående og 5 i snitt på karakterkortet. 

Anonymkode: 351e9...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...