Gå til innhold

Tips til gode borettslag i Oslo/omegn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og samboer etablerer oss nå med barn, og trenger å flytte til et godt borettslag i Oslo. Vi trenger et barnevennlig miljø, og at det er enkelt å bo der med barn mtp god lagringsplass til utstyr osv. Vi må også ha grei parkeringsordning og gjerne sykkelbod hvis mulig. Økonomi må selvsagt være veldrevet. Flere forslag til nødvendigheter med barn tas imot med stor takk! Noen som har gode forslag til gode borettslag for dette i Oslo? 

Anonymkode: baa3d...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingen?

Jeg har flyttet ut av Oslo nå på grunn av en syk mor som trengte hjelp. Men jeg bodde i Lohøgda borettslag på Tveita. Helt fantastisk borettslag med masse fine grøntarealer, lekeplasser og grillplasser som var kjempetrivelige på sommeren. Stille og rolig, og nærme både t-bane og et av Oslo sine triveligste kjøpesentre (Tveita senter). I tillegg har man omtrent umiddelbar nærhet til alt man måtte trenge på Alnasenteret. IKEA ligger 7 minutter kjøring unna. Marka og turområder er heller ikke langt unna. Kjempehyggelig naboer, og en god del av leilighetene har helt fantastisk utsikt. Det er også gode parkeringsmuligheter der, og generelt mer "boltreplass" enn i mange andre borettslag. I tillegg er det jo et av de største borettslagene i Norge, så forholdene opplevdes som veldig ryddige for meg i hvert fall. 

Sukk, jeg lengter tilbake! 

Lykke til i jakten på leilighet 🙂

Anonymkode: 11492...4be

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle borettslagene på Etterstad. 

Anonymkode: 936d1...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etterstad er et godt tips, spesielt nå som Brynseng skole blir 1-10. Ellers er Kværnerbyen i omtrent samme område bestående av i all hovedsak velfungerende borettslag. Der sogner man til Vålerenga skole som har et godt rykte.  

Anonymkode: 4b85a...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen av borettslagene på Høybåten er skikkelig bra.

Man kan sammenligne tre borettslag bare for å ha litt å gå på.

Bjørnheim borettslag for eksempel er skikkelig bra. God økonomi, bra uteområder, bra vedlikeholdt mtp alder, nærhet til det meste, bra med parkeringsplasser for beboere og gjester, gode vaktmestertjenester.

Slåttevangen rett ved har gjort dårligere valg, spesielt utvendig men der har de tatt helrenovering av baderom og røropplegg mens Bjørnheim driver med rørfornying. Begge deler har pluss og minus. Slåttevangen mangler helt gjesteparkering og uteområdene er dårligere. Økonomien også men det er fortsatt et rimelig godt borettslag.

Valhal rett ved (er strengt tatt ikke på Høybråten, men sammenlignbart alikevel) er også ganske veldrevent og bra, nye baderom og bedre gjennomført utvendig vedlikehold enn Slåttevangen men her har de blant annet dårligere vaktmestertjenester og det ligger litt dårligere til. I Slåttevangen og Bjørnheim finner man perler av noen leiligheter med flott utsikt, det finner man ikke i Valhal.

Anonymkode: e66c4...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva er budsjettet deres da?

Anonymkode: 02c4e...b08

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor i byen ønsker dere å bo, er det andre ting enn bare borettslaget som er viktig? F.eks. nærhet til kollektiv, marka, sentrum, etc.

Anonymkode: 46d8f...c68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har flyttet ut av Oslo nå på grunn av en syk mor som trengte hjelp. Men jeg bodde i Lohøgda borettslag på Tveita. Helt fantastisk borettslag med masse fine grøntarealer, lekeplasser og grillplasser som var kjempetrivelige på sommeren. Stille og rolig, og nærme både t-bane og et av Oslo sine triveligste kjøpesentre (Tveita senter). I tillegg har man omtrent umiddelbar nærhet til alt man måtte trenge på Alnasenteret. IKEA ligger 7 minutter kjøring unna. Marka og turområder er heller ikke langt unna. Kjempehyggelig naboer, og en god del av leilighetene har helt fantastisk utsikt. Det er også gode parkeringsmuligheter der, og generelt mer "boltreplass" enn i mange andre borettslag. I tillegg er det jo et av de største borettslagene i Norge, så forholdene opplevdes som veldig ryddige for meg i hvert fall. 

Sukk, jeg lengter tilbake! 

Lykke til i jakten på leilighet 🙂

Takk for innspill, men der har jeg bodd (😅) og det er dessverre uaktuelt å flytte tilbake dit av to grunner:

1. Elendige parkeringsfasiliteter

2. De svære blokkene i Nåkkves vei som ruver så sinnssykt, og minner mer enn noe annet om et gigantisk sykehjem med alle oldisene som henger på Tveitasenteret (aka Costa Rica 2.0). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etterstad er et godt tips, spesielt nå som Brynseng skole blir 1-10. Ellers er Kværnerbyen i omtrent samme område bestående av i all hovedsak velfungerende borettslag. Der sogner man til Vålerenga skole som har et godt rykte.  

Noen av borettslagene på Høybåten er skikkelig bra.

Man kan sammenligne tre borettslag bare for å ha litt å gå på.

Bjørnheim borettslag for eksempel er skikkelig bra. God økonomi, bra uteområder, bra vedlikeholdt mtp alder, nærhet til det meste, bra med parkeringsplasser for beboere og gjester, gode vaktmestertjenester.

Slåttevangen rett ved har gjort dårligere valg, spesielt utvendig men der har de tatt helrenovering av baderom og røropplegg mens Bjørnheim driver med rørfornying. Begge deler har pluss og minus. Slåttevangen mangler helt gjesteparkering og uteområdene er dårligere. Økonomien også men det er fortsatt et rimelig godt borettslag.

Valhal rett ved (er strengt tatt ikke på Høybråten, men sammenlignbart alikevel) er også ganske veldrevent og bra, nye baderom og bedre gjennomført utvendig vedlikehold enn Slåttevangen men her har de blant annet dårligere vaktmestertjenester og det ligger litt dårligere til. I Slåttevangen og Bjørnheim finner man perler av noen leiligheter med flott utsikt, det finner man ikke i Valhal.

Anonymkode: e66c4...0d5

Tusen takk for gode tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for tipset, vi ønsker dessverre ikke å bo på Stovner, men tviler ikke på at det er et veldrevet borettslag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er budsjettet deres da?

Vi har landet på at vi ikke ønsker å gå særlig mye høyere enn 6.5, for å ha romsligheten vi trenger til etablering m.m. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor i byen ønsker dere å bo, er det andre ting enn bare borettslaget som er viktig? F.eks. nærhet til kollektiv, marka, sentrum, etc.

Anonymkode: 46d8f...c68

Vi er egentlig ganske åpne for flere områder i Oslo, med unntak av Stovner, Søndre Nordstrand og noen områder på Grorud. Nærhet til kollektiv er viktig og aller helst t-bane, men vi vet at vi ikke kan få i pose og sekk. Nærhet til sentrum og marka er en bonus. Har sett på Østerås også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi har landet på at vi ikke ønsker å gå særlig mye høyere enn 6.5, for å ha romsligheten vi trenger til etablering m.m. 

Vi er egentlig ganske åpne for flere områder i Oslo, med unntak av Stovner, Søndre Nordstrand og noen områder på Grorud. Nærhet til kollektiv er viktig og aller helst t-bane, men vi vet at vi ikke kan få i pose og sekk. Nærhet til sentrum og marka er en bonus. Har sett på Østerås også. 

Da lager du et Finn-søk hvor du setter maks-pris, filtrerer på områder og legger inn de kriteriene dere ønsker, antall rom, utsikt, bad osv så ser dere hva som kan være aktuelt for dere. Kanskje ta en tur i de områdene som virker aktuelle og sondere litt? 
PS: ville lagt makspris i søket litt under det dere kan strekke dere til 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg og samboer etablerer oss nå med barn, og trenger å flytte til et godt borettslag i Oslo. Vi trenger et barnevennlig miljø, og at det er enkelt å bo der med barn mtp god lagringsplass til utstyr osv. Vi må også ha grei parkeringsordning og gjerne sykkelbod hvis mulig. Økonomi må selvsagt være veldrevet. Flere forslag til nødvendigheter med barn tas imot med stor takk! Noen som har gode forslag til gode borettslag for dette i Oslo? 

Siden du etterspør og omegn. Jeg bor i Østerås borettslag. Det består av lavblokker bygget på slutten av 60 tallet. Røropplegget ble fornyet rett før pandemien. Her koster en 3 roms med garasje i underkant av 4000 mnd. Det finnes og 2 og 4 roms leiligheter. Har inntrykk av at det er godt drevet. Og husleia er godt under gjennomsnittet i området. Borettslaget har store og flotte uteområder.  I tillegg har vi kjøpesenter, buss og t-bane til Oslo. Er parkeringsplass for de som trenger det, men 1 pr leilighet. Dog lang venteliste for garasjeplass.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gamlelinja og Hallagerbakken i Søndre Nordstrand er vakre, veldrevet Bakkebygrend-borettslag. 

Anonymkode: a4b2b...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har vokst opp på Østerås selv og tviler ikke på at borettslagene er ryddige. Men min mor bor der enda og det som slår meg er den utrolig høye gjennomsnittsalderen. Sannsynligvis fordi det stadig er påfyll av eldre par som har solgt eneboligen og vil bli i Bærum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har vokst opp på Østerås selv og tviler ikke på at borettslagene er ryddige. Men min mor bor der enda og det som slår meg er den utrolig høye gjennomsnittsalderen. Sannsynligvis fordi det stadig er påfyll av eldre par som har solgt eneboligen og vil bli i Bærum. 

Jeg bor i øbl som jeg skrev i et tidligere innlegg her. Er nok en del eldre her, men og inntrykk av at det er mange i yngre genrasjoner og. I oppgangen jeg bor er det 2 barnefamilier som bor og. Og de er ikke de eneste her.

Jeg tror og at det først og fremst er leilighetene i 1 etg som er etterspurt av eldre, siden vi ikke har heis i blokkene.

Endret av Kjetil E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kjetil E skrev (40 minutter siden):

Jeg bor i øbl som jeg skrev i et tidligere innlegg her. Er nok en del eldre her, men og inntrykk av at det er mange i yngre genrasjoner og. I oppgangen jeg bor er det 2 barnefamilier som bor og. Og de er ikke de eneste her.

Jeg tror og at det først og fremst er leilighetene i 1 etg som er etterspurt av eldre, siden vi ikke har heis i blokkene.

Ja heisen er et poeng, det tror jeg er gjennomgående en greie på hele Østerås. Men i brl der jeg vokste opp er det satt inn trappeheis i flere oppganger, rett og slett fordi det er såpass mange med mobilitetsproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for innspill, men der har jeg bodd (😅) og det er dessverre uaktuelt å flytte tilbake dit av to grunner:

1. Elendige parkeringsfasiliteter

2. De svære blokkene i Nåkkves vei som ruver så sinnssykt, og minner mer enn noe annet om et gigantisk sykehjem med alle oldisene som henger på Tveitasenteret (aka Costa Rica 2.0). 

Oi, her har vi forskjellig oppfatning! Med stor parkeringsplass nederst i Erlends vei (med gjesteparkering), parkering oppover i både Erlends vei og Kristins vei, og gratis parkering på begge sider i Sigrid Undsets vei, så syns jeg at det var usedvanlig bra med parkering der til å være Oslo 😊

Og jeg syns høyblokkene var kule 😅

Men vi er alle forskjellige! Håper du finner det du leter etter 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja heisen er et poeng, det tror jeg er gjennomgående en greie på hele Østerås. Men i brl der jeg vokste opp er det satt inn trappeheis i flere oppganger, rett og slett fordi det er såpass mange med mobilitetsproblemer. 

Her er trappene for smale, ihvertfall i de to blokkene har rette trapper og platå halveis mellom hver etasje. Vet ikke hvordan det er i de blokkene som har trapp som går rundt i stedet, Mulig de er litt bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...