Gå til innhold

Unnvikende personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Oi dersom dette stemmer er jeg feildiagnostisert. Jeg erK42, har unnvikende pf. Hvor har du dette fra?

Jeg har aldri vært ensom og ønsker ikke kontakt med folk. Har en venninne, ektefelle og et familiemedlem jeg har kontakt med og det holder lenge for meg. Jeg er en person som folk gjerne tar kontakt med, men jeg trekker meg unna. Ønsker ikke å omgås folk. Chatting over sosiale medier går greit.
Psykologen som diagnostiserte meg spurte meg hvor jeg ville bodd om jeg kunne velge og jeg svarte på hardangervidda. Han lurte på hvor lenge jeg kunne gått uten kontakt med andre og jeg svarte et par år. Muligens lenger. Jeg er ett og slett ikke interessert i sosial kontakt. MEN! Jeg elsker dyr og oppsøker de om jeg ser dem. Har også alltid hatt hund og kunne ikke levd uten.

Anonymkode: 8dbe2...383

Kanskje du er schizoid? 

Anonymkode: 57019...166

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi dersom dette stemmer er jeg feildiagnostisert. Jeg erK42, har unnvikende pf. Hvor har du dette fra?

Jeg har aldri vært ensom og ønsker ikke kontakt med folk. Har en venninne, ektefelle og et familiemedlem jeg har kontakt med og det holder lenge for meg. Jeg er en person som folk gjerne tar kontakt med, men jeg trekker meg unna. Ønsker ikke å omgås folk. Chatting over sosiale medier går greit.
Psykologen som diagnostiserte meg spurte meg hvor jeg ville bodd om jeg kunne velge og jeg svarte på hardangervidda. Han lurte på hvor lenge jeg kunne gått uten kontakt med andre og jeg svarte et par år. Muligens lenger. Jeg er ett og slett ikke interessert i sosial kontakt. MEN! Jeg elsker dyr og oppsøker de om jeg ser dem. Har også alltid hatt hund og kunne ikke levd uten.

Det er dette jeg også kjenner litt på, at min mangel på interesse for folk feiltolkes som at jeg er redd for dem. Jeg er ikke redd, det er bare så utrolig lite givende. Jeg står trygt i avgjørelsene mine, og trenger ikke andres meninger om dem, men jeg er ikke redd for andres meninger. Det er kanskje mer det at det irriterer meg at andre skal mene noe om hvordan jeg lever livet mitt, så da unngår jeg dem, og lever helt fint med det. Kunne sikker bodd alene med hunden min i lang, lang tid uten å behøve kontakt med mennesker. 

Anonymkode: b4c6b...486

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har lurt på om jeg har dette, eller om jeg bare er «vanlig introvert». 
Fungerer greit på jobb med kollegaer jeg kjenner godt. Har mye klientkontakt, det går også fint, for da er jeg i jobb rollen.

Men; sosiale sammenkomster med folk jeg ikke kjenner, seminarer, dugnader, mingling, fester etc, føler jeg meg nærmest tilbakestående. Greier ikke small talk, har høy puls, føler meg konstant stresset og teit, tenker at alle (med god grunn) synes jeg er fjern og rar, og er helt utslitt etterpå. Overanalyserer alt jeg gjorde og sa, og er ekstremt selvkritisk. Unngår slike ting så langt jeg kan. 😕

Anonymkode: 82a6b...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har lurt på om jeg har dette, eller om jeg bare er «vanlig introvert». 
Fungerer greit på jobb med kollegaer jeg kjenner godt. Har mye klientkontakt, det går også fint, for da er jeg i jobb rollen.

Men; sosiale sammenkomster med folk jeg ikke kjenner, seminarer, dugnader, mingling, fester etc, føler jeg meg nærmest tilbakestående. Greier ikke small talk, har høy puls, føler meg konstant stresset og teit, tenker at alle (med god grunn) synes jeg er fjern og rar, og er helt utslitt etterpå. Overanalyserer alt jeg gjorde og sa, og er ekstremt selvkritisk. Unngår slike ting så langt jeg kan. 😕

Anonymkode: 82a6b...c47

Jeg vil beskrive meg selv som ganske lik, og har fått diagnosen sosial angst. Er jo mye likt med unnvikende personlighetsforstyrrelse, men personlighetsforstyrrelse er jo mye mer gjennomgripende.

Anonymkode: b46b0...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje du er schizoid? 

Jeg står faktisk unnvikende pf/schizoid I journalen min. Jeg relaterer dog ikke 100% til alt som beskrives om schizoid diagnosen, men mesteparten stemmer absolutt. Jeg kan f eks føle empati, men det er sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg står faktisk unnvikende pf/schizoid I journalen min. Jeg relaterer dog ikke 100% til alt som beskrives om schizoid diagnosen, men mesteparten stemmer absolutt. Jeg kan f eks føle empati, men det er sjeldent. 

Det kan nok være nyanser innenfor beskrivelser til alle diagnoser, tenker jeg. De med unnvikende PF ønsker jo egentlig kontakt med mennesker, men klarer ikke. Å genuint ikke ønske å omgås mennesker, er mer vanlig for shizoid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det kan nok være nyanser innenfor beskrivelser til alle diagnoser, tenker jeg. De med unnvikende PF ønsker jo egentlig kontakt med mennesker, men klarer ikke. Å genuint ikke ønske å omgås mennesker, er mer vanlig for shizoid. 

Skjønner, da tilhører nok jeg schizoid og ikke upf. Har ærlig talt ikke all verdens kunnskap om dette, da jeg bare fikk diagnosen under en brannslukningsfase i terapi og ikke kjenner andre med diagnosen. Vi er vel heller ikke en gruppe som søker mye oppmerksomhet og kan sikkert derfor være vanskelig å lære om 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt ærlig, stol heller på behandleren din som har undersøkt deg og er fagperson enn en uformell diagnosebeskrivelse fra en random på KG...

Anonymkode: 1ad43...e2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 23.07):

Jepp. Unnvikende og borderline 

Livredd gjøre feil,tør ikke prate i tlf , livredd kjeft, unngår det aller meste. Generelt livredd gjøre feil eller skuffe mennesker. Kan få fulstendig angst anfall om jeg f.eks ikke kom tidsnok til et møte. Tror da alle skal kjefte på meg,hate meg. Tar aldri tlf,kun sms. 

Årsak? En mor som sa alt var alltid min feil "skam deg" "du må være som naboen" osv samt grov mobbing 10 år skolegang. 

Anonymkode: dec13...bdd

Jeg har det helt likt som deg❤️❤️

Anonymkode: 461a4...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt ærlig, stol heller på behandleren din som har undersøkt deg og er fagperson enn en uformell diagnosebeskrivelse fra en random på KG...

Jeg har googlet en del etter at jeg kom over tråden. Enig med deg, stol aldri på kvinneguiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 23.21):

Jeg FØLER meg frisk fra den diagnosen, men det er jo fordi jeg unngår folk og situasjoner som trigger det unnvikende i meg. Velger veldig ofte alenetid fremfor å være sammen med folk jeg liker og er glad i, bare for å unngå å komme i situasjoner/samtaler hvor jeg må gå på akkord med meg selv. Jeg har verken sosial angst eller er på spekteret, men det føles slik når jeg har med mennesker å gjøre. I grupper virker det f eks helt umulig for meg å si noe som helst uten å tråkke noen på tærne. Klarer heller ikke lyve noe særlig, føler mine egentlige meninger pipler ganske tydelig frem når jeg snakker (eller ikke snakker). Uansett hva jeg ender opp med å gjøre, er det alltid galt for noen, liksom.

Anonymkode: cfba6...ba4

Jeg har engstelig unnvikende pf men kom i overgangsalderen og nå klarer jeg bare ikke å stoppe meg fra å si hva jeg mener. Oooog jeg kverner veldig på det etterpå. Jeg er sosial og jeg blir veldig sliten av det. Må ha masse egentid for å hente meg inn. Jeg er litt usikker på om jeg hadde fått diagnosen i dag. Før turte jeg aldri si mine meninger og stå for de, jeg bare bøyde nakken og unngikk alt. Jeg merker fort om mennesker er genuine eller ikke. Feks var det ei som klagde på en nabo som fester mye men at jeg plages av en nabo som spilte høy musikk i hagen var jo bare koselig mente hus (hun kunne ikke høre det hos seg). Så sa hun at folk kunne flytte på landet hvis ikke de tålte det. Da tente jeg og sa rett imot om hensyn til hverandre når man bor tett på hverandre og at andre som ikke ville det kunne bo på landet. Nå har jeg kverna på det noen dager.

Anonymkode: da33a...48e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kanskje du er schizoid? 

Jeg kjenner meg igjen i den du siterte sin beskrivelse og er ikke schizoid, men har unnvikende. Det er større forskjeller mellom disse pf-ene enn å ønske eller ikke ønske kontakt med andre.

Anonymkode: 91091...47a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I utgangspunktet enig med deg, men skal vi samtidig snakke om hvor mange av disse fagpersonene som har gitt feil diagnoser? For det skjer mer ofte enn man skulle tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjenner meg igjen i den du siterte sin beskrivelse og er ikke schizoid, men har unnvikende. Det er større forskjeller mellom disse pf-ene enn å ønske eller ikke ønske kontakt med andre.

Anonymkode: 91091...47a

Jeg vet at det ikke er det alene. Jeg svarte brukeren i forhold til brukeren hun igjen svarte på, og derfor ga henne et "kanskje schizoid". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne før de landet på autisme. Har i ettertid skjønt at flere autister har blitt tildelt denne personlighetsforstyrrelsen først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...