Gå til innhold

Unnvikende personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Flere som har det?

Mann42

Anonymkode: 4b78f...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja.

Kvinne41

Anonymkode: a4657...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, fikk diagnosen som 20-åring.

K 30

Anonymkode: 0e8c0...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her også. Kvinne 42. Fikk diagnosen for rundt 20 år siden. 

Anonymkode: 4f2b6...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan opplever dere det og hva er mest plagsomt med diagnosen? Hvordan fungerer dere i vennskap? Har en venninne jeg vet har denne diagnosen, men opplever henne som en hvilken som helst annen venninne

Anonymkode: ac16f...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvordan opplever dere det og hva er mest plagsomt med diagnosen? Hvordan fungerer dere i vennskap? Har en venninne jeg vet har denne diagnosen, men opplever henne som en hvilken som helst annen venninne

Unngår folk i stor grad og særlig over lengre tid fordi jeg er redd for å bli ‘avslørt’ og vedkommende vil skjønne at jeg er mer uinteressant, mindre kul og mindre smart enn først antatt. Jeg tørr av samme grunn ikke gå på kafe med folk og to mannshånd er nesten verre enn sammen med flere.

På jobb går det likevel stort sett greit. Har en jobb som bare innebærer små doser sammen med andre og dette kan jeg i stor styre selv. Og 90% er jo jobbsnakk som jeg mestrer godt. Men sliter med lunsjen.

Anonymkode: fe8db...561

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Psykologen påstår det, men jeg er uenig. K30 

Anonymkode: 31e42...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Jeg fungerer greit i små settinger, men blir veldig rar og ekstremt angstfylt i store grupper. K50

Anonymkode: e12de...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, fikk den og borderline i samme utredning, hatt dem i 3 år.

K24

Anonymkode: 7191d...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også fått beskjed om at jeg har denne. M44.

Liker meg ikke i større grupper, særlig om det forventes jeg skal si noe, og holder meg gjerne i utkanten av rommet. Har blitt flinkere sosialt de siste årene, men aldri vært i et forhold, og har få venner.

Synes det var veldig vanskelig å gå en slik diagnose i starten, personlighetsforstyrrelse høres så fælt ut, men går ok nå, nesten ingen som vet det. Og det forklarer jo litt når jeg ser på de vanligste trekkene. Ikke alt som stemmer selvsagt, men en del. Kan slite med å ta bestemmelser, og liker ikke å møte ukjente i sosiale settinger. Samtaler kan bli kleint særlig tomprat.

Anonymkode: 55eec...6af

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har også fått beskjed om at jeg har denne. M44.

Liker meg ikke i større grupper, særlig om det forventes jeg skal si noe, og holder meg gjerne i utkanten av rommet. Har blitt flinkere sosialt de siste årene, men aldri vært i et forhold, og har få venner.

Synes det var veldig vanskelig å gå en slik diagnose i starten, personlighetsforstyrrelse høres så fælt ut, men går ok nå, nesten ingen som vet det. Og det forklarer jo litt når jeg ser på de vanligste trekkene. Ikke alt som stemmer selvsagt, men en del. Kan slite med å ta bestemmelser, og liker ikke å møte ukjente i sosiale settinger. Samtaler kan bli kleint særlig tomprat.

Men alts, dette er jo også veldig vanlig for folk som er introverte?

Anonymkode: 57019...166

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men alts, dette er jo også veldig vanlig for folk som er introverte?

Ja, det stemmer jo. Men jeg er sikkert mer unnvikende (synes ting er utfordrende) på noen ting enn det som er vanlig. Ikke lett det her med diagnoser 😊 Men det er selvsagt mulig det er feilsatt også, egentlig vanskelig for meg å bedømme.

Men en ting jeg har oppdaget de siste årene, er at jeg egentlig liker sosial kontakt, vertfall med den rette typen mennesker. Hyggelig å treffe folk og prate, men ikke med egoister eller der det er umulig å "komme til" fordi kjeften går i et sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det stemmer jo. Men jeg er sikkert mer unnvikende (synes ting er utfordrende) på noen ting enn det som er vanlig. Ikke lett det her med diagnoser 😊 Men det er selvsagt mulig det er feilsatt også, egentlig vanskelig for meg å bedømme.

Men en ting jeg har oppdaget de siste årene, er at jeg egentlig liker sosial kontakt, vertfall med den rette typen mennesker. Hyggelig å treffe folk og prate, men ikke med egoister eller der det er umulig å "komme til" fordi kjeften går i et sett.

Jeg som introvert hater sosial kontakt med folk jeg ikke liker. Med rette folk blomstrer jeg. Hva slags utfordringer har du som gjør at det bikker over i UPF? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg som introvert hater sosial kontakt med folk jeg ikke liker. Med rette folk blomstrer jeg. Hva slags utfordringer har du som gjør at det bikker over i UPF? 

Du unngår bevisst å ta noen form for personlig risiko eller engasjere deg i aktiviteter i frykt for å havne i pinlige situasjoner, du tar veldig lite til ingen sosial kontakt med andre og det hemmer det i hverdagen. Du unngår sosiale relasjoner i frykt for x, y, z; vanligvis latterliggjøring, å bli «avslørt», ydmyket, etc. 

Anonymkode: 007aa...8fa

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte også å si… Unnvikende personlighetsforstyrrelse er ikke i nærheten av å være introvert, sjenert eller tilsvarende. Det er en hemmende personlighetsforstyrrelse som man gjerne må ta lett på selv når man har den, men for f.eks. pårørende så kan det være hjerteskjærende å se på. Det er ofte svært ensomme mennesker som VIL ha kontakt, men unngår det fordi det skremmer dem så, stresser dem så mye, gir dem så angst at de lar vær. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du unngår bevisst å ta noen form for personlig risiko eller engasjere deg i aktiviteter i frykt for å havne i pinlige situasjoner, du tar veldig lite til ingen sosial kontakt med andre og det hemmer det i hverdagen. Du unngår sosiale relasjoner i frykt for x, y, z; vanligvis latterliggjøring, å bli «avslørt», ydmyket, etc. 

Okey, det er jo en vesentlig forskjell fra å være introvert. Jeg svarte bare ut ifra det som stod i kommentaren til AB, som for meg er en helt vanlig introvert-greie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte også å si… Unnvikende personlighetsforstyrrelse er ikke i nærheten av å være introvert, sjenert eller tilsvarende. Det er en hemmende personlighetsforstyrrelse som man gjerne må ta lett på selv når man har den, men for f.eks. pårørende så kan det være hjerteskjærende å se på. Det er ofte svært ensomme mennesker som VIL ha kontakt, men unngår det fordi det skremmer dem så, stresser dem så mye, gir dem så angst at de lar vær. 

Skjønner ❤️ 

Hva er det som forårsaker dette, er det f.eks traumer, mobbing i oppvekst o.l? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg overtenker i sosiale settinger, stresset etter sosiale settinger fordi jeg er redd for at jeg har dummet meg ut, vanskelig å få nye venner fordi jeg er redd for å bli avvist. 

Anonymkode: 1a01c...876

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har.. sammen en kpstd.

Livet er jo litt ensomt da. Selv undviker jeg nære relasjoner, konfrontasjon av alle slag.. og egentlig egne følelser- og ergo alt som bringer frem de vanskelige følelsene.. 

Hardt liv😉

Anonymkode: 440dc...4fe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ❤️ 

Hva er det som forårsaker dette, er det f.eks traumer, mobbing i oppvekst o.l? 

en mor som alltid har mislikt deg? 

Anonymkode: 7fc7a...d4a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...