AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Hei, dere! Da har jeg fått tilbud om jobb som rådgiver i NAV. Statlig ansettelse. Oppstart i juni. Men…. lønna var 30 000 kr lavere enn hva jeg har i grunnlønn i kommunen… Altså; tilleggene for kveld og helg er IKKE tatt med, selvsagt. Men jeg ønsker samme grunnlønn som jeg har nå i dag…. Er det gode muligheter for å forhandle? Har noen gode tips…? Og hvordan blir det mht lønnsforhandlingene i år? Jeg går vel glipp av lønnsøkningen der også også i den nye stillingen siden jeg starter 1/6? Kan dette tas med som et argument i lønnsforhandlingene? Anonymkode: 95b5d...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 21. mars #2 Del Skrevet 21. mars Staten er tidvis litt bakvendtland. Som fagarbeider får man godt betalt i staten, mens slike arbeidsoppgaver ofte settes ut på anbud til luselønn i kommuner. Med passe høy utdanning (f.eks jurist) får man ofte bedre lønn i kommunen enn i staten. Mistenker at det er pga. LO og sentrale oppgjør, hvor det ønskes kronetillegg fremfor prosenter når lønnsforhandlingene pågår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #3 Del Skrevet 21. mars Jeg tenker du bør forhandle her. Man skal ikke gå ned i lønn når man bytter jobb, hvis det ikke er noe helt spesielt, at man bytter jobb for å få noe mindre krevende, og mer fritid. 30 000 er ikke all verden, tipper det er lettere å få til det enn hvis du hadde bedt om mye mer. Anonymkode: eab99...c18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars Da jeg begynte i staten forhandlet jeg selvsagt på lønn (forhandler alltid på lønn). Forhandlet meg opp 150 000,- fra lønna jeg hadde i kommunen Anonymkode: ec018...2dd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars Tusen takk for svar, dere! Men hva kan man argumentere med? Kan man rett og slett bruke nåværende lønn som et argument? At man ikke ønsker å gå ned i grunnlønn? Eller bør jeg komme med noe annet..? Jeg er ikke «særlig kvalifisert» for stillingen. Jeg har den kompetansen de ber om. Anonymkode: 95b5d...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 21. mars #6 Del Skrevet 21. mars (endret) Jeg tror du bør si at "Jeg forventer at dere betaler det jeg hadde i min tidligere stilling som et minimum" Jeg gjorde dette da jeg søkte jobb i litt trange tider i bransjen min og de godtok uten noen diskusjon, å gå ned i lønn er ikke akkurat det som skaffer deg nye ansatte. Endret 21. mars av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Del Skrevet 21. mars Hvilket lønnsspenn sto i stillingsutlysningen? I mitt fylke får vi dessverre ikke tilby søkerne mer enn det som står i utlysningen. Man har også krav på å få lønnen vurdert på nytt innen et år som nyansatt i staten, men man er jo selvfølgelig ikke garantert en økning av den grunn. Jeg vet om noen kolleger som fikk lavere lønn enn de ønsket, og som leverte 2.5.3.-krav etter avtale med leder etter en stund i stillingen. Anonymkode: 14b90...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tusen takk for svar, dere! Men hva kan man argumentere med? Kan man rett og slett bruke nåværende lønn som et argument? At man ikke ønsker å gå ned i grunnlønn? Eller bør jeg komme med noe annet..? Jeg er ikke «særlig kvalifisert» for stillingen. Jeg har den kompetansen de ber om. Anonymkode: 95b5d...cef Ja du kan si at du ikke ønsker å gå ned i lønn, og at du forventer minimum det du har idag, vet de hva du tjener idag? Anonymkode: 07b85...d8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen takk for svar, dere! Men hva kan man argumentere med? Kan man rett og slett bruke nåværende lønn som et argument? At man ikke ønsker å gå ned i grunnlønn? Eller bør jeg komme med noe annet..? Jeg er ikke «særlig kvalifisert» for stillingen. Jeg har den kompetansen de ber om. Anonymkode: 95b5d...cef Jeg argumenterte med erfaring, formell kompetanse, videreutdanning og spisskompetanse. Samtidig forhandlet jeg med arbeidsgiveren jeg hadde, på bakgrunn av nytt jobbtilbud, og slik fikk jeg tilbud om økt lønn begge steder og de "konkurrerte" litt med hverandre. Perfekt for meg Anonymkode: ec018...2dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg argumenterte med erfaring, formell kompetanse, videreutdanning og spisskompetanse. Samtidig forhandlet jeg med arbeidsgiveren jeg hadde, på bakgrunn av nytt jobbtilbud, og slik fikk jeg tilbud om økt lønn begge steder og de "konkurrerte" litt med hverandre. Perfekt for meg Anonymkode: ec018...2dd Da hadde du jo ganske gode forhandlingskort! Heldiggris 😊 Anonymkode: 95b5d...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilket lønnsspenn sto i stillingsutlysningen? I mitt fylke får vi dessverre ikke tilby søkerne mer enn det som står i utlysningen. Man har også krav på å få lønnen vurdert på nytt innen et år som nyansatt i staten, men man er jo selvfølgelig ikke garantert en økning av den grunn. Jeg vet om noen kolleger som fikk lavere lønn enn de ønsket, og som leverte 2.5.3.-krav etter avtale med leder etter en stund i stillingen. Anonymkode: 14b90...e9a Jeg husker ikke, men den høyeste lønnen var 584 000. Det kunne jeg levd med liksom. Anonymkode: 95b5d...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars Hadde kanskje sagt noe om at økonomiske forpliktelser gjør at du iallefall ikke kan gå NED i lønn. Banken din har sikkert gitt deg huslån basert på en viss inntekt, så å gå ned i lønn nå vil være svært ugunstig for deg. Anonymkode: 0b877...a60 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg husker ikke, men den høyeste lønnen var 584 000. Det kunne jeg levd med liksom. Anonymkode: 95b5d...cef Da skal du absolutt bare forhandle i vei og argumentere godt for egen kompetanse etc.. Hvis de vil ha deg, så får de det til. En venn av meg klarte å snakke seg opp noen lønnstrinn mer enn han ble tilbudt da han begynte å jobbe på mitt Nav-kontor for noen år siden. Vet han blant annet begrunnet det med nedgang i lønn hvis han byttet jobb. Anonymkode: 14b90...e9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Me0987 Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tusen takk for svar, dere! Men hva kan man argumentere med? Kan man rett og slett bruke nåværende lønn som et argument? At man ikke ønsker å gå ned i grunnlønn? Eller bør jeg komme med noe annet..? Jeg er ikke «særlig kvalifisert» for stillingen. Jeg har den kompetansen de ber om. Anonymkode: 95b5d...cef Argumentene du kan bruke må være knyttet til din kompetanse og hva du kan bidra med i denne stillingen. Sekundært kan du argumentere for at det ikke er aktuelt for deg å gå ned i lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars Tusen takk for all hjelp, dere!!!! Anonymkode: 95b5d...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for svar, dere! Men hva kan man argumentere med? Kan man rett og slett bruke nåværende lønn som et argument? At man ikke ønsker å gå ned i grunnlønn? Eller bør jeg komme med noe annet..? Jeg er ikke «særlig kvalifisert» for stillingen. Jeg har den kompetansen de ber om. Anonymkode: 95b5d...cef Jeg hadde rett og slett sagt at det blir uaktuelt å gå såpass mye ned i lønn fra min nåværende stilling. Og når de spør hva jeg tjener per dags dato så drar jeg på og oppgir 60-70 000 mer enn den lønnen som er presentert i tilbudet. Så sier de kanskje OK og tilbyr deg for eksempel 50 000 mer. Anonymkode: fb859...92d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet lørdag kl 23:03 #17 Del Skrevet lørdag kl 23:03 Husk at du ikke kommer med på årets lønnsoppgjør. Du bør få minimum det du får i dag + 4,5% som er forventet lønnsvekst i år. Det er ofte vanskeligere å få noe ekstra når man først har begynt i ny jobb. Tiden for å forhandle lønn er nå. Du må sjøl vurdere hvor mye du er at du er verdt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:12 #18 Del Skrevet lørdag kl 23:12 Har du husket at i staten trekker de pensjon av lønna di mens de i kommunen har trukket det før årsinntekten oppgis? Hvis ikke er det enda større differanse. Anonymkode: adc8a...b66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå