AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Del Skrevet 22 timer siden Har dere opplevd noe skummelt i norsk natur før? Har selv vært veldig tett på aggressive elg men alltid kommet meg unna. Kunne tenkt meg å se en gaupe eller et villsvin men har enda ikke opplevd det. Anonymkode: a6838...7fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden Tråkka nesten på ein hoggorm, som IKKJE vart glad for det. 😅 Anonymkode: e2ede...9af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tråkka nesten på ein hoggorm, som IKKJE vart glad for det. 😅 Anonymkode: e2ede...9af De ER ekle og de! Har faktisk gjort det samme! Det var på Sørlandet hvor jeg brukte å feriere hvert år. Så faktisk hoggorm hvert år i oppveksten! Anonymkode: a6838...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Nei, og har vært mye ute i fjellet. Har sett mye hoggorm, men synes ikke de er så skumle. Møtte på ei litt hissig ku med kalv en gang, det var litt ubehagelig. Rygget rolig bort mens jeg snakket rolig til henne. Men bor på Vestlandet, så ingen elg het. Anonymkode: 48c6c...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Del Skrevet 15 timer siden Aldri. Har vært mye ute i skog og mark, og det skumleste jeg har opplevd var å se en elg på god avstand. Bor i Tromsø, og hoggorm har vi ikke her. Anonymkode: d3bbe...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Del Skrevet 15 timer siden Har sett bjørn da, men på avstand 🙂 Anonymkode: dc451...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har sett bjørn da, men på avstand 🙂 Anonymkode: dc451...da4 De er kjempefine dyr men dette er marerittet mitt. Det finnes masse artikler om hva man skal og ikke skal gjøre men er stygt redd for at jeg hadde blitt veldig stressa Anonymkode: a6838...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har sett bjørn da, men på avstand 🙂 Anonymkode: dc451...da4 Det er skummelt det 😱 Anonymkode: 16ed2...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har dere opplevd noe skummelt i norsk natur før? Har selv vært veldig tett på aggressive elg men alltid kommet meg unna. Kunne tenkt meg å se en gaupe eller et villsvin men har enda ikke opplevd det. Anonymkode: a6838...7fb Har opp igjennom årene 3 opplevelser som var potensielt farlig. Alle 3 var med kjøttfe på utmarksbeite langt til fjells. Sist gang var i fjor med en stor flokk ungokser som kom løpende brått på og endte med at jeg måtte vade ut i en stri elv for å komme meg unna. En av de andre gangene måtte jeg løpe hals over hode ned til tregrensa og et godt stykke videre før de stoppet å jage meg. Det var nesten like skummelt da jeg måtte opp igjen dagen etter for å finne igjen ryggsekken min på fjellet. Jeg måtte ha den av for å klare å løpe fort nok. Første gang var jeg med hund. Kuer responderer ofte aggressivt på hunder. Da var de heldigvis mer opptatt av hunden en av meg. Jeg slapp selvfølgelig løs bikkja så den fikk løpt unna. Jeg fikk trukket meg unna og fant igjen bikkja en god stund etterpå. Den ene kua som jaget meg ble avlivet/slaktet på senhøsten en stund etter den var tatt inn fra beitet. Den var farlig og skadet bonden og angrep barnebarna til bonden blant annet. Man skal ikke spøke meg kjøttfe på utmarksbeite😅 Anonymkode: b212f...c46 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Hadde en elgkalv rundt huset som var forlatt av moren. Den gikk og spiste epler som lå på plenen, og ble rimelig tam etterhvert. Vi fortsatte å mate den med gulrøtter, epler++. Den ble faktisk så tam at den kom til døra for å "tigge" etter mat. Merkelig nok ble den bare mer og mer "mannevond" og det endte med at den sparket bollen vi hadde matet den fra ut av nevene, og jagde etter oss. Den gikk så til angrep på matbollen og knuste den til pinneved. Etter dette hadde vi en livsfarlig elg gående rundt huset helt til jævelen heldigvis fikk ei kule under elgjakta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Men bor på Vestlandet, så ingen elg het. Anonymkode: 48c6c...ca2 Det finnes elg på Vestlandet. F.eks det finnes bistand i Voss. Elg blir også sporadisk sett enda nærere kysten. Det skumleste jeg opplevde var da jeg traff en mann på fjelltur, som sto lenge og så på meg mens jeg fortsatt å gå. Er kvinne selv. Anonymkode: 2f84b...6e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden Jeg kjørte rundt og lette etter et sted å bo tilbake i 2010. Jeg bare tok med med hunden, pakket bilen, kjørte til andre siden av landet og satte inn annonse. Jeg sov en del i bilen og en del i telt, og også hos venner. Jeg tilbrakte en del netter rett over Lillehammer, i skogen, der det var en forsømt eng, en bekk og en utedo, perfekt campingsted. En natt sov jeg i bilen fordi det regnet, og hunden min sov bak i stasjonsvogna med bakluka åpen, bundet pga sau og vilt. I løpet av natta så hopper hunden min plutselig ut av bilen og løper avgårde, slik at jeg kjenner rykket i bilen når hun når enden av tauet. Og den bjeffingen når båndet ikke gikk lenger har jeg ikke hørt maken til verken før eller siden. Jeg tenkte det var sikkert bare en sau, og la meg til å sove i igjen. Et par dager senere kommer en mann bort til meg der oppe, han hadde hytte i nærheten og pleide å sjekke inn med meg for å høre hvordan det gikk. Den dagen spurte han om jeg ikke var redd for rovdyr når jeg overnattet sånn. Jeg svarte at jeg aldri har sett noe stort rovdyr i norsk natur, så nei. Da fortalte han at det var blitt sett bjørn i området for et par dager siden, kun kilometer fra der jeg sov.. Tenker det var bra det regnet så fælt den sommeren at jeg ofte valgte bilen foran teltet Anonymkode: 82502...0db 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #13 Del Skrevet 50 minutter siden ltfutt skrev (4 timer siden): Hadde en elgkalv rundt huset som var forlatt av moren. Den gikk og spiste epler som lå på plenen, og ble rimelig tam etterhvert. Vi fortsatte å mate den med gulrøtter, epler++. Den ble faktisk så tam at den kom til døra for å "tigge" etter mat. Merkelig nok ble den bare mer og mer "mannevond" og det endte med at den sparket bollen vi hadde matet den fra ut av nevene, og jagde etter oss. Den gikk så til angrep på matbollen og knuste den til pinneved. Etter dette hadde vi en livsfarlig elg gående rundt huset helt til jævelen heldigvis fikk ei kule under elgjakta. Eplene var sikkert gjæret og elgen ble ruset. Det skjer ofte at elger spiser nedfallsfrukt som har ligget en stund og gjæret, og fulle elger blir mannevonde. Anonymkode: b59f7...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 45 minutter siden #14 Del Skrevet 45 minutter siden En gang jeg gikk I fjellene i Tromsø hørte jeg fjellreven for første gang. Hadde hørt lirype lede på Tromsøya før, men lydene oppe i fjellene var annerledes. Da ante jeg ikke hva det var, og han jeg gikk gir med mente det kunne være Jerv. Tanken på å møte på en sulten jerv ble mer og mer skremmende etterhvert som vi gikk og lyden kom fra flere steder. Men til slutt fikk vi se rype, og kom frem til at lyden stammet fra den. Anonymkode: b59f7...32c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 41 minutter siden #15 Del Skrevet 41 minutter siden Var på skogstur et år og kikket litt nærmere på bakken og bladene når jeg tok en pause. Så at det var tett i tett med mørke prikker. Ved nærmere inspeksjon innser jeg at det KRYR av flått! Altså, det var sikkert hundrevis synlige på bare noen få kvm. Synes det var litt skummelt jeg 🤣 I alle fall ekkelt. Anonymkode: 27397...f68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 39 minutter siden #16 Del Skrevet 39 minutter siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En gang jeg gikk I fjellene i Tromsø hørte jeg fjellreven for første gang. Hadde hørt lirype lede på Tromsøya før, men lydene oppe i fjellene var annerledes. Da ante jeg ikke hva det var, og han jeg gikk gir med mente det kunne være Jerv. Tanken på å møte på en sulten jerv ble mer og mer skremmende etterhvert som vi gikk og lyden kom fra flere steder. Men til slutt fikk vi se rype, og kom frem til at lyden stammet fra den. Anonymkode: b59f7...32c Rype er så koselig lyd. Jeg har en som bor utenfor soveromsvinduet mitt hver vinter, og den lager så koselige lyder. På morgenskvisten kan jeg se den utenfor vinduet løpende frem og tilbake i jakt på mat 🥰 Anonymkode: 27397...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 33 minutter siden #17 Del Skrevet 33 minutter siden (endret) Møtt noen elgkuer med kalv opp gjennom, det har vært ekkelt. Har hunder og møtt beitedyr (kyr, søyer med lam) som har vært aggressive og faktisk løpt etter meg og hundene (hundene i bånd, ingen av dem har bjeffet og vi har holdt god avstand). Østlandet og Hardangervidda. Endret 33 minutter siden av Alice123 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #18 Del Skrevet 32 minutter siden Fikk ormebitt to ganger på en sommer. Det første var mest styr med. En natt på sykehus . Gått på noen elger og med kalv. Gått bra. Anonymkode: 71592...437 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #19 Del Skrevet 25 minutter siden Våkna i teltet ei natt av at det var et steinras nedover fjellet. Helt sinnsykt høy lyd. Var ganske skrekkslagen, men det gikk bra! Anonymkode: 81470...587 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 minutter siden #20 Del Skrevet 15 minutter siden Møtte ungokser som var på beite i fjellet. De snøftet og skrapte i bakken så vi var redd de skulle angripe. Det var ingen trær eller steder å gjemme seg bak. Vi grep steiner på bakken, avtalte å snu ryggen til slik at de ville stange sekken, og ikke magen, hvis de gikk til angrep. Så gikk vi i en stor bue rundt. En annen gang løp jeg etter en hund som hadde stukket av. Jeg og hunden løp nesten rett på en elgku med kalv.. Jeg trakk meg rolig unna mens elgkua stirret på meg. Heldigvis hørte også hunden på meg og trakk seg unna. Anonymkode: e8782...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå