Gå til innhold

Innsyn i avdød forelders journal, hvor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Av helsemessige årsaker må jeg grave frem opplysninger om avdød forelders helse. Hvordan går jeg frem? De døde i 2007, og bodde på en annen kant av landet, så jeg var aldri tett på (lang historie). Jeg har ikke lenger papirene om sykehus/behandlere fra den siste tiden. Noen som vet hvordan man går frem, mtp be om kopi av journaler e.l.?

Anonymkode: 84d47...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For å be om min datters journal gikk jeg inn på Helsenorge hvert fall og ba om jornauner. Men kanskje du må ringe lokal sykehuset og kommunen dersom vedkommende hadde kommunale helsetjenester og forhøre deg?

Anonymkode: 2e4b6...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Journaler oppbevares vel ikke lengre enn i ti år?

Anonymkode: 93456...48c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo men da er de i arkivet

TS ta kontakt med siste lege/sjukeheim e.l du vet de var hos evt ta kontakt med kommunelegen

Anonymkode: cf6f8...262

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må egentlig då være deres nærmeste pårørende (altså den de selv gav opp som nærmeste pårørende mens de fortsatt levde). Ellers må du søke om innsyn på medisinsk grunnlag -  men det er ikke sikkert du får det godkjent. Det letteste er da gjerne om din fastlege søker om innsyn på medisinsk grunnlag -med attest fra deg. 

Anonymkode: d82b8...72a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo men da er de i arkivet

TS ta kontakt med siste lege/sjukeheim e.l du vet de var hos evt ta kontakt med kommunelegen

Ikke nødvendigvis, for etter ti år kan de bli tilintetgjort i samarbeid med riksarkivaren, om det ikke skjer blir journalen overført til et offentlig arkivdepot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok kontakt med sykehuset i regionen der de bodde. Det ble mistenkt genetisk sykdom og jeg fikk innsyn i det som var relevant for dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar, det pekte meg i retning arkiver. På Helsenorge-appen hadde de oversikt over ulike helsearkiver i Norge, der fant jeg riktig arkiv. Arkivet etter avdøde personer ligger under Arkivverket, og på deres  nettsider kunne jeg logge meg inn med BankID og legge inn forespørsel.
Måtte svare på noen spørsmål - min rolle ift avdøde (barn), fødselsdato/personnummer avdøde, siste sykehus osv. Veldig enkel og grei prosess.

Det var andre behandlingssteder inne i bildet de siste årene, men siste tiden var palliativ pleie på Ullevål, så jeg starter der. Da vil jeg iallfall få noen hint videre, om ikke det jeg leter etter kommer frem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke peiling men ville bare inn å si at det er supert at du gir tilbakemelding her om råd du fikk funket. Ofte så kommer det mange råd mer eller mindre gode men vi får aldri vite om rådene fungerte og førte fram. 

Anonymkode: f6fb7...b81

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke peiling men ville bare inn å si at det er supert at du gir tilbakemelding her om råd du fikk funket. Ofte så kommer det mange råd mer eller mindre gode men vi får aldri vite om rådene fungerte og førte fram. 

Anonymkode: f6fb7...b81

Sant! Skal prøve å følge opp 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk for svar, det pekte meg i retning arkiver. På Helsenorge-appen hadde de oversikt over ulike helsearkiver i Norge, der fant jeg riktig arkiv. Arkivet etter avdøde personer ligger under Arkivverket, og på deres  nettsider kunne jeg logge meg inn med BankID og legge inn forespørsel.
Måtte svare på noen spørsmål - min rolle ift avdøde (barn), fødselsdato/personnummer avdøde, siste sykehus osv. Veldig enkel og grei prosess.

Det var andre behandlingssteder inne i bildet de siste årene, men siste tiden var palliativ pleie på Ullevål, så jeg starter der. Da vil jeg iallfall få noen hint videre, om ikke det jeg leter etter kommer frem. 

Jeg er spent på om du får tilgang, si gjerne i fra.

Var du oppført som nærmeste pårørende?

Anonymkode: 42b92...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er spent på om du får tilgang, si gjerne i fra.

Var du oppført som nærmeste pårørende?

Ja, jeg er enebarn, og det var ingen øvrig nær familie, så jeg var oppgitt som nærmeste pårørende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg er enebarn, og det var ingen øvrig nær familie, så jeg var oppgitt som nærmeste pårørende. 

Da skal det vel ikke være noe problem å få ut hva som helst. Håper du finner det du leter etter 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Av helsemessige årsaker må jeg grave frem opplysninger om avdød forelders helse. Hvordan går jeg frem? De døde i 2007, og bodde på en annen kant av landet, så jeg var aldri tett på (lang historie). Jeg har ikke lenger papirene om sykehus/behandlere fra den siste tiden. Noen som vet hvordan man går frem, mtp be om kopi av journaler e.l.?

Vet du hvem som var fastlege? Eller hvilket sykehus de tilhørte? 
Hvis ikke ta en telefon til pasient,og brukerombudet og bed dem om hjelp til å navigere i systemet. 

Anonymkode: e3c49...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke nødvendigvis, for etter ti år kan de bli tilintetgjort i samarbeid med riksarkivaren, om det ikke skjer blir journalen overført til et offentlig arkivdepot.

Du er flink til å sitere lovtekst, men dette gjelder ikke offentlige virksomheter, herunder offentlige sykehus og helsehus blant annet. De aller fleste pasientjournaler er mulig å oppdrive.

Du kan lese om Norsk helsearkiv på nettsiden til Arkivverket. 

Anonymkode: 3ea45...797

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du må egentlig då være deres nærmeste pårørende (altså den de selv gav opp som nærmeste pårørende mens de fortsatt levde). Ellers må du søke om innsyn på medisinsk grunnlag -  men det er ikke sikkert du får det godkjent. Det letteste er da gjerne om din fastlege søker om innsyn på medisinsk grunnlag -med attest fra deg. 

Feil, men du må enten være barn eller forelder av avdøde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette stemmer ikke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hva du uttaler deg om her? Neppe. 
Barn av avdøde har normalt rett på innsyn i foreldres journaler. Unntaket er dersom det er tydelig at avdøde ville motsatt jeg at innsyn blir gitt. 

Det er en gammel myte. Journaler skal aldri makuleres. Noe ble tidligere levert til Fylkeslegen, nå Statsforvalter. Noe ble levert til statsarkiv, og noe til Riksarkiv. Nå er der et eget arkiv for lavdøde, men hvor lenge journalene oppbevares før de blir avlevert varierer etter kapasitet de ulike stedene. 
Noe er og avlevert til byarkiv, helt avhengig av om det er kommunal helsetjeneste, sykehjem eller sykehus. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feil, men du må enten være barn eller forelder av avdøde

Stemmer fortsatt ikke. 

Slutt å svare når dere ikke har peiling, det blir bare for dumt å gi ts i hennes situasjon feilinformasjon.

Anonymkode: e3c49...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far fikk sin mors journal da han kontaktet sykehuset.

Hun hadde da vært død i nesten 60 år.

Anonymkode: ec022...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...