AnonymBruker Skrevet 21. mars #21 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dvs jeg setter på klokker og sier at nå jobber vi med dette frem til da. Så er det pause/fri/premie eller hva som funker best. Det der har jeg lurt litt på. Å ta skolearbeid i økter på 30min på og 15 min pause eller noe. Hva gjør du? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ene ungdommen sluttet på alle fritidsaktiviteter og har derfor ingen treninger i uken. Har meldt han inn i Sats og satt krav om to treninger der i uken samt en løpetur/fjelltur. Merker STOR forskjell på han mtp overskudd og humør Sliter litt med dette. Han vil ikke aktiviteter, men det tror jeg er pga spillavhengigheten. Bli vanskelig å tvinge ham til ting også. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men han trenger virkelig tett oppfølging og hjelp til struktur og rekkefølge, påminnelser og jeg må sette meg inn i absolutt alt de har om på skolen Ja. Gjenkjennelig. Hvis det glipper her, så sklir alt ut veldig fort.. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #22 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det der har jeg lurt litt på. Å ta skolearbeid i økter på 30min på og 15 min pause eller noe. Hva gjør du? Sliter litt med dette. Han vil ikke aktiviteter, men det tror jeg er pga spillavhengigheten. Bli vanskelig å tvinge ham til ting også. Ja. Gjenkjennelig. Hvis det glipper her, så sklir alt ut veldig fort.. Anonymkode: 99798...40a Er han sosial gjennom spillingen? Hva slags type spill spiller han? Anonymkode: db9bf...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #23 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Er han sosial gjennom spillingen? Hva slags type spill spiller han? Anonymkode: db9bf...6c4 Ikke veldig. Har ikke helt oversikten. Det ene spillet er flerbruker, men enkle greier. Andre spill er enkle offline spill fordi mor kutter internettet hjemme. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #24 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ikke veldig. Har ikke helt oversikten. Det ene spillet er flerbruker, men enkle greier. Andre spill er enkle offline spill fordi mor kutter internettet hjemme. Anonymkode: 99798...40a Høres ut som uvitenhet fra mor sin side. Det er svært lett å se spillingen og skrike avhengighet med en gang. Jeg er voksen kvinne, som gamer selv. Er også under utredning for adhd. Og har barn med adhd som gamer. Foreldrene/moren må snu litt på tankegangen. Han spiller ikke nødvendigvis fordi han er avhengig. Har han nevrodivergent hjerne, som går på høygir, så er spillingen en måte å kanalisere tankene på så de ikke spinner i alle retninger. Hans måte å slappe av på. Ved ubehandlet adhd er det ganske fælt gjort mot han å kutte ut den ene tingen som fungerer, uten å ta andre grep. Tenker at utredning, behandling og riktig tilrettelegging bør komme først. Og så bør de sette seg inn i spillverdenen litt. Det er jo ganske mange ulike spill. For barn med adhd er spill en svært god arena for sosial samhandling. Mange synes sosiale settinger er vanskelig. Men er man del av et spill fellesskap så kan det gjøre underverker. Anonymkode: db9bf...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #25 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke veldig. Har ikke helt oversikten. Det ene spillet er flerbruker, men enkle greier. Andre spill er enkle offline spill fordi mor kutter internettet hjemme. Anonymkode: 99798...40a Stakkars ungdom... Kanskje han trenger online spilling med venner? Om det er det han mestrer.. Anonymkode: b2ad4...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #26 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter litt med dette. Han vil ikke aktiviteter, men det tror jeg er pga spillavhengigheten. Bli vanskelig å tvinge ham til ting også. Anonymkode: 99798...40a Foreldre kan tvinge barna sine til mye. Barn og ungdom vet ofte ikke sitt eget beste. Ikke voksne heller for øvrig. Vi måtte gå på en aktivitet. Fysisk aktivitet er veldig viktig og ofte særlig for oss m adhd Anonymkode: e683b...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #27 Del Skrevet 21. mars Ang spillene kan jeg være litt tydeligere: Jeg har litt (men ikke mye) innsikt i spill. Dette er ikke en "Ibelin" historie. Det er mobiltelefonspill med høy intensitet og det flerbrukerspillet er ikke sosialt. Det er bare at man deltar som team. Det kan være ulike team sammensetninger. Ja. Det kan være en måte for ham å slappe av (i teorien) men har han spilt lenge, er han snarere mer stressa og på høygir enn når han ikke spiller. Mor prøver å respektere hans behov for å spille, men når han har droppet lekser, prøvelesing og holdt skjult ting han skulle gjort osv, så eskalerer det ganske heftig og hun kutter nettet og av og til inndrar telefonen. Men jeg ser ikke helt at det finnes noen god utgang på de episodene. Mulig han reagerer helt motsatt av hva man tror på sånt. Det beste er å unngå at man havner i den situasjonen i utgangspunktet. Når det gjelder skolearbeid, så ser jeg tydelig at han sliter med å fokusere, han blafrer gjennom notater og nettleserfaner uten mål og mening. Når jeg hjelper ham så pleier jeg å sette meg inn i stoffet, lukke PC og gå igjennom alt muntlig. Det virker å fungere. Men det er tidkrevende. Han er to forskjellige personer. Når han ikke er på telefon og vi gjør ting sammen så er han helt i balanse og veldig trivelig. Når han spiller i timesvis/døgner og mor prøver å rive ham løs fra det, så blir han mer eller mindre aggressiv og det hele blir ganske ille. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #28 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Stakkars ungdom... Kanskje han trenger online spilling med venner? Om det er det han mestrer.. Anonymkode: b2ad4...2e2 Avtalen er at han får spille så lenge han har skolearbeid i orden (og deltar på minst 1 aktivitet). Så jeg synes ikke så veldig synd på ham. Som skrevet i forrige innlegg så er ikke de spillene sånne hvor man skaffer seg online venner. Men, ja, det gir ham en mestringsfølelse og en virkelighetsflukt han sikkert trenger. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #29 Del Skrevet 21. mars Det er forskjell på spillavhengighet og ADHD. Er du spillavhengig så spiller du fordi du er avhengig av spille. En ungdom med ADHD som søker seg til spilling gjør det fordi spillingen gir en enorm mestringsfølelse ungdommen ikke opplever noe annet sted. Spill har øyeblikkelige konsekvenser og belønning for kreativitet og oppgaveløsning. En matteoppgave gir ikke tilbakemelding på om den er løst riktig og konsekvensene kommer på et senere tidspunkt. Grunnen til at helsevesenet er stresset over pågangen av ADHD-utredninger er fordi de vet at de ikke får tak alle som trenger mest hjelp. De ender opp uføre og kommer seg aldri tilbake i jobb fordi de lever uten konsekvenser og mestring. Anonymkode: 0e59c...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #30 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noen som bet om noen gode ressurser Problemet er spilleavhengighet, null innsats på skole. Klarer ikke fokusere på en oppgave. Glemmer ting han har lovet osv. Vil gjerne sette meg inn i den adhd tilstanden som ligger til grunn slik at jeg kan takle problemene riktig. Anonymkode: 99798...40a Høres helt vanlig ut.. lån boken «Diagnosefellen»på biblioteket! Anonymkode: 2f9d4...2bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #31 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres helt vanlig ut.. lån boken «Diagnosefellen»på biblioteket! Anonymkode: 2f9d4...2bc Styr unna, sier no jeg. Anonymkode: db9bf...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #32 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Avtalen er at han får spille så lenge han har skolearbeid i orden (og deltar på minst 1 aktivitet). Så jeg synes ikke så veldig synd på ham. Som skrevet i forrige innlegg så er ikke de spillene sånne hvor man skaffer seg online venner. Men, ja, det gir ham en mestringsfølelse og en virkelighetsflukt han sikkert trenger. Anonymkode: 99798...40a Hvis det er adhd, så er det ganske dumt å kreve at han deltar på en aktivitet, om han ikke ønsker selv. ADHD tømmer deg for energi. Og hvis du ikke liker aktiviteten, så risikerer du bare å gå hele uka og grue deg til nok en arena du hater. Får helt vondt av denne ungdommen som burde fått ordentlig utredning og hjelp for lenge siden. Denne hardt mot hardt-greia og strenge linjen skyver han jo bare mer inn i en vanskelig situasjon. Han trenger ikke å bli behandlet som lat, avhengig eller håpløs. Han trenger hjelp. Anonymkode: db9bf...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #33 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke mitt barn. Men jeg er godt kjent med ham og prøver å forstå problematikken. Slik jeg forstår det, blir ting litt annerledes dersom han faktisk har ADHD. Da er det enkelte ting som ikke vil fungere som i vanlig barneoppdragelse. Her er reaksjonsmønsteret når ting blir en konflikt det som får meg til å lure på dette. Akkurat nå er jeg mer opptatt av å forstå, mer enn å sette diagnose. Det er ikke opp til meg å gjøre. Anonymkode: 99798...40a Jeg er nysgjerrig på hva som vil fungere i en barneoppdragelse om barnet har ADHD? Anonymkode: 75aad...920 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå