AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Noen som bet om noen gode ressurser Problemet er spilleavhengighet, null innsats på skole. Klarer ikke fokusere på en oppgave. Glemmer ting han har lovet osv. Vil gjerne sette meg inn i den adhd tilstanden som ligger til grunn slik at jeg kan takle problemene riktig. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars Han kan ikke spille hele tiden. Det er det første som må reguleres. Bor han hjemme så reguler det. Avhengighet gjør at alt annet blekner og er kjedelig. Gjør lekser med ham. Lær ham A-B-metoden. For ham er enhver oppgave totalt uoversiktlig, og kan se ut som et vagt berg. Anonymkode: e683b...4ac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): A-B-metoden ??? Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Del Skrevet 20. mars Å ta et steg av gangen. Kartlegge hva det første man må gjøre er. Når det er ferdig, ta det neste. Og så videre. Bruke denne oppgaven på alt som skal gjøres. Bryte ned oppgaver i små bestanddeler. Anonymkode: e683b...4ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Noen som bet om noen gode ressurser Problemet er spilleavhengighet, null innsats på skole. Klarer ikke fokusere på en oppgave. Glemmer ting han har lovet osv. Vil gjerne sette meg inn i den adhd tilstanden som ligger til grunn slik at jeg kan takle problemene riktig. Anonymkode: 99798...40a Så tenåringen har ingen diagnose? Anonymkode: 75aad...920 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så tenåringen har ingen diagnose? Anonymkode: 75aad...920 Nei. Det ble antydet da han var liten men ikke fulgt noe mer opp. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det ble antydet da han var liten men ikke fulgt noe mer opp. Anonymkode: 99798...40a Du er klar over at barn kan ha de problemene du refererer til uten å ha ADHD og at man kan ha ADHD uten å ha de problemene? Anonymkode: 75aad...920 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du er klar over at barn kan ha de problemene du refererer til uten å ha ADHD og at man kan ha ADHD uten å ha de problemene? Anonymkode: 75aad...920 Ja , det er jeg klar over. Nå har jeg bare skrevet noen korte stikkord om ham. Det er mer. Men jeg er ikke helt overbevist om at han har adhd. Jeg har lyst til å lese meg litt opp på dette. Det er måten han reagerer på når man setter hardt mot hardt som bekymrer meg litt. Jeg hadde håpet noen hadde tips om ressurser, fagstoff jeg kan se på. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Del Skrevet 20. mars Det har du fått. Mennesker med adhd har lettere for å bli avhengig, så du må regulere spillingen ved avledning og finne på noe annet. Send ham på en sport eller annen hobby. A-b er tips. Vanestabling er også tips, såkalt habit stacking. Tidlig i seng. Tidlig opp. Regime, ikke utflyting. Han regulerer ikke seg selv og det må læres grundigere. Anonymkode: e683b...4ac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja , det er jeg klar over. Nå har jeg bare skrevet noen korte stikkord om ham. Det er mer. Men jeg er ikke helt overbevist om at han har adhd. Jeg har lyst til å lese meg litt opp på dette. Det er måten han reagerer på når man setter hardt mot hardt som bekymrer meg litt. Jeg hadde håpet noen hadde tips om ressurser, fagstoff jeg kan se på. Anonymkode: 99798...40a Poenget er at det er de problemene som er til stede her og nå somdu må ta fatt og ikke henge deg opp i en diagnose som du ikke engang vet om barnet ditt har? Anonymkode: 75aad...920 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei. Det ble antydet da han var liten men ikke fulgt noe mer opp. Anonymkode: 99798...40a Hvorfor fulgte du ikke det opp da? Da hadde han gjerne fått hjelp tidligere! Anonymkode: e0fde...2d1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars Han burde dått hjelp tidligere, ta han med til legen, henvisning til bup! Gjør han det på skolen og? Spilleavheninghet er typisk ved adhd, men kan være andre ting og. Poenget ved å ta tak i om det kan være adhd, er for å klare å hjelpe han ved sånne ting og evt andre ting! Anonymkode: b2ad4...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars Her er det vel først og fremst spillavhengigheten dere må gjøre noe med. Å ikke tenke at det skyldes en diagnose han pr dags dato ikke har fått bekreftet at han har. Anonymkode: de47a...65c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars Jeg er kanskje litt motvekt her! Synes det er fint at dere prøver å ta tak i ting på en egenhånd fremfor å løpe til BUP og rope på diagnose og medisiner. Ville oppsøkt kommunalt psykisk helseteam og PPT, de kan gi gode råd Anonymkode: 189cf...5a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars Kjenner du ikke barnet? Du har vel funnet ut hva som fungerer og ikke for mange år siden? Anonymkode: 9a78b...3eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sigrid<3 Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars Det finnes puggespill slik som Gimkit og blooket. De gir deg spørsmål som du har laget for å få ting i spillet. Det er litt som kahoot bare mer spill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #17 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor fulgte du ikke det opp da? Da hadde han gjerne fått hjelp tidligere! Anonymkode: e0fde...2d1 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjenner du ikke barnet? Du har vel funnet ut hva som fungerer og ikke for mange år siden? Anonymkode: 9a78b...3eb Ikke mitt barn. Men jeg er godt kjent med ham og prøver å forstå problematikken. Slik jeg forstår det, blir ting litt annerledes dersom han faktisk har ADHD. Da er det enkelte ting som ikke vil fungere som i vanlig barneoppdragelse. Her er reaksjonsmønsteret når ting blir en konflikt det som får meg til å lure på dette. Akkurat nå er jeg mer opptatt av å forstå, mer enn å sette diagnose. Det er ikke opp til meg å gjøre. Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #18 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Noen som bet om noen gode ressurser Problemet er spilleavhengighet, null innsats på skole. Klarer ikke fokusere på en oppgave. Glemmer ting han har lovet osv. Vil gjerne sette meg inn i den adhd tilstanden som ligger til grunn slik at jeg kan takle problemene riktig. Anonymkode: 99798...40a Du sier null innsats på skole. Er du sikker på at han ikke bare har gitt opp? Min med adhd (nå 22)og tiltak som fungerte: - etter han fikk ny lærer på barneskolen på 5.trinn, som foreslo leksefri, fikk han et nytt liv både hjemme og på skolen. Han fikk lærelysten tilbake. Den ble drept allerede første uken i 1. Trinn. På ungdomsskolen - jeg måtte gjøre lekser sammen med han. Alltid. Jeg måtte eks dekke over alle oppgavene, bortsett fra den han skulle gjøre ( eks matteark med masse oppgaver ) hvis ikke ble det overvelmende. - på ungdomsskolen hadde han et sett med bøker hjemme, og et på skolen. Jeg leste pensum for meg selv, og gjenfortalte til han. - ved pugging til prøver ( gjorde sammen) hadde jeg alltid "godbiter" og kakao. -mye på skolen ble gjort muntlig i tillegg til skriftlig. - fritak i nynorsk -skrive på pc (til tider uleselig skrift pga dårlig finmotorikk) - lærere som ikke så på han som lat og glemsk, og fikk ikke beskjed om at han skrev stygt og måtte ta seg bedre tid (etter å ha gjort det beste han kunne og brukt laaaang tid) Ang gaming: Dette var det eneste i livet han faktisk følte at han mestret og var god i. Han hadde fri tilgang, med disse betingelsene (ungdomsskolen) 1. Mellom visse klokkeslett måtte han spørre om det var tid til å starte et game. (Typisk rundt middag og leksetid, leggetid) 2. Venner skal alltid prioriteres over gaming. Vi opplevde at i vinterhalvåret var det mye gaming, sommerhalvåret var han mest ute. Med disse tiltakene gikk han ut av ungdomsskolen med 4,8 i snitt. På vgs (yrkesfag) fikk han 5,2 i snitt. Hadde han ikke fått hjelp til skolearbeid hjemme, samt hatt lærere som SÅ han, hadde livet hans i dag sett helt annerledes ut! Men fy søren så krevende det er å være forelder, jeg hadde ikke noe egentlid disse årene😅 Anonymkode: 7d45d...a49 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #19 Del Skrevet 21. mars Takk. Interessant. Her er vi ikke like heldige med lærerne... Er det vanlig at ungdom med ADHD er dårlige på lese/skrive/språk ? Anonymkode: 99798...40a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #20 Del Skrevet 21. mars Jeg har selv ADHD og passer på at barna får mer hjelp til tidsstyring enn det jeg selv fikk. Dvs jeg setter på klokker og sier at nå jobber vi med dette frem til da. Så er det pause/fri/premie eller hva som funker best. Ene ungdommen sluttet på alle fritidsaktiviteter og har derfor ingen treninger i uken. Har meldt han inn i Sats og satt krav om to treninger der i uken samt en løpetur/fjelltur. Merker STOR forskjell på han mtp overskudd og humør. Som om han føler han mestrer bedre og det smitter over til skolearbeidet. Men han trenger virkelig tett oppfølging og hjelp til struktur og rekkefølge, påminnelser og jeg må sette meg inn i absolutt alt de har om på skolen (9.klassing her). Du kan og be om at ppt vurderer hvorvodt han har behov for noen tilpasninger på skolen. God erfaring med ppt! Anonymkode: f8d3f...b24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå