AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Skrevet 20. mars Lurer litt på dette: bruker de fleste norske jenter ppiller eller en annen type prevensjon? Isåfall fra hvilken alder begynner de tidligst 13år? Eller er det et veldig fåtall som gjør det? Og hva er årsakene til at disse jentene bruker f.eks ppiller? Anonymkode: a9dc9...639
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Skrevet 20. mars Min datter startet da hun var 15.år, men ikke fordi hun trengte prevensjon, men fordi hun var veldig plaget med voldsomme menssmerter. Opplever ikke at det er vanlig at de starter på prevensjon så tidlig som 13.år. Noen starter kanskje når de får kjæreste, men ellers er det ingen grunn til å gå på f.eks p-piller for morro skyld. Anonymkode: d3383...7f5
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Skrevet 20. mars Det er et fåtall jenter under 15-16årsalder som bruker hormonprevensjon basert på min erfaring med dette. Vet ikke om det finnes noe statistikk på det fra de siste åra. Debutalder hos jenter er fortsatt over 16 år, og derfor er det heller ikke naturlig å begynne med hormonprevensjon flere år før dette for de aller fleste. Det er en del jenter som trenger hormonprevensjon på grunn av kraftige menstruasjonssmerter, men igjen så har jo ikke flertallet det. Jeg kan også si basert på min erfaring at når det er jenter under seksuell lavalder som trenger hormonprevensjon så stiller man forsiktig spørsmål om de er seksuelt aktive og eventuelt om det er snakk om noen på egen alder eller ei. Man ønsker jo å avdekke det dersom det er noen som blir utsatt for overgrep for eksempel. Det virker også som at det fortsatt henger litt igjen dette med p-piller som prevensjonsvalg rett og slett fordi det er det en del unge jenter hører om, fremfor hormonspiral og p-stav som jo er mye tryggere alternativer prevensjonsmessig pga mye lavere sjanse for brukerfeil (selvsagt kan noen glemme at de må sette inn en ny spiral eller p-stav og at den så slutter å fungere den de har, men det er mye større risiko forbundet med å huske en pille hver dag) samt lavere nivå av hormoner enn i p-piller. Anonymkode: 958eb...82d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Skrevet 20. mars Min datter fikk som tolvåring, som behandling for sterke menssmerter. Anonymkode: 16bb3...1cc 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Skrevet 20. mars Veldig induviduelt. Har en som ikke går på det, snart 18år. (ikke kjæreste eller sex nei. Har kondomer). Hadde hun hatt mye smerter og blødd mye hadde hun begynt tidlig med det. Kommer ann på div. Feks kjæreste(ja noen har tidlig sex selv om man ikke tror det) eller bløding/smerter. Det kan og gjlre at de går mye opp i vekt, ikke alle tåler hormoner og dov bivirkninger med det. Og de må selv velge når de er større hva de vil putte i kroppen. Med det sagt er det mange muligheter innenfor prevansjon. Anonymkode: d6ae2...488
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars Jeg fikk som 12-13 åring, som behandling mot mye kviser. Anonymkode: 1e729...11e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Skrevet 20. mars Min fikk p stav da hun var nesten 15. Hun hadde fast kjæreste og ble seksuelt aktiv. Anonymkode: c5d1f...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Skrevet 20. mars Jeg fikk som 13, menssmerter Anonymkode: 7ab18...f15 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Skrevet 20. mars Begynte da jeg var 14, som andre nevnte menstruasjonssmerter. Er veldig glad for at jeg begynte og kunne leve et normalt liv igjen, hvor vanlig det er vet jeg ikke, men det er nok ikke uhørt eller uvanlig tror jeg. Anonymkode: 2bbf0...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Så seint som mulig. Nå er jo de fleste klar over alle bivirkningene, og ønsker å vente. Anonymkode: 6f246...a2f 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars Dersom kraftige blødninger er et problem, kan Cyklokapron være et alternativ til p-piller om man ikke har behov for prevensjon. Anonymkode: c8992...36c 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 21.52): Lurer litt på dette: bruker de fleste norske jenter ppiller eller en annen type prevensjon? Isåfall fra hvilken alder begynner de tidligst 13år? Eller er det et veldig fåtall som gjør det? Og hva er årsakene til at disse jentene bruker f.eks ppiller? Anonymkode: a9dc9...639 P-piller er primært et prevensjonsmiddel. Den seksuelle lavalder i Norge er i dag 16. år. I teorien skal derfor ikke jenter trenge p-piller før de har fylt 16.år. I praksis ser verden litt annerledes ut. Jenter har sex før fylte 16. år. Kondom burde være første valget, fordi det hindrer mer enn bare graviditet, men ungdommer tenker ikke slik. P-piller er et bedre alternativ enn graviditet og abort for unge jenter. Samtidig er p-piller bivirkninger både fysisk og ikke minst på psyke noe som har vært veldig fokusert på den siste tiden. Noen jenter får sterke mens smerter, og får p-piller av den grunn. Da er alder noe som kommer i 2. rekke. Så å svare på spørsmålet ditt med så lite info, er umulig. Du kan ikke få et svar og en alder med to streker under. Anonymkode: 60f85...8a6 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars P-stav fra rundt 12-13 år. Virker veldig vanlig nå som vi lærer ungene at alle smerter må medisineres bort. Anonymkode: 4950c...b7b 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): P-stav fra rundt 12-13 år. Virker veldig vanlig nå som vi lærer ungene at alle smerter må medisineres bort. Anonymkode: 4950c...b7b Tror det ikke er så vanlig som du påstår. Det virker som du mistror at enkelte kan ha store smerter ved menstruasjon? Man kan selvsagt bare fortsette å gå rundt med store smerter, men siden det finnes legemidler som kan hjelpe, er det relativt normalt å benytte seg av dem. Anonymkode: 235e7...324 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars Vet om noen få som fikk det på ungdomsskolen mot mensen smerter, de fleste jeg kjenner begynte på dem i løpet av vgs. Jeg personlig begynte ikke på p-piller før jeg var 20. Så jeg tror ikke det er noe fasit svar, det varierer veldig. Ville dog vært skeptisk til tidlig bruk av p-piller ettersom vi nå vet mer om bivirkningene som kan forekomme. Anonymkode: 96987...9a6
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars Jeg (18) begynte på det fast når jeg var 17 fordi jeg begynte på isotretinoin 💗 (Nå har jeg slutta) Ellers brukte jeg p-piller i en periode i forbindelse med en sydenferie på ungdomsskolen, sent på barneskolen (?) Dette fordi jeg ville unngå mensen på ferie hvor jeg ville bade. Begynte ikke med det fordi det gjorde noe vondt eller fordi jeg blødde mye. Tror de fleste på mitt kull begynte med det på vgs, eller noen få på ungdomsskolen. Anonymkode: ca617...0c8
AnonymBruker Skrevet 22. mars #17 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): P-stav fra rundt 12-13 år. Virker veldig vanlig nå som vi lærer ungene at alle smerter må medisineres bort. Anonymkode: 4950c...b7b Ligge sammenkrøket med varmeflaske, prøve å trene men helt fåfengt, prøve alle kjerringråd i boken men fremdeles ha et smertehelvete 6 dager i måneden Vs P-piller og et normalt liv hele året igjennom Nææ trenger ikke så lang betenkningstid på den. Kanskje du er masochist og synes smerte er helt vidunderlig fantastisk men de fleste vil nok ikke mene det uten at det er noe i veien med de. Anonymkode: 2bbf0...6d6 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #18 Skrevet 22. mars Datteren min var 15 da hun startet. Mye pga menssmerter. Det var utrolig lettvint for henne og venninnene å ordne p-piller og alt ble ordnet uten at jeg ble kontaktet. (Hun ble flere ganger fortalt at hun ikke trengte å fortelle mamma eller pappa om dette). Hun fortalte meg det, men følte at info om bivirkninger ol hadde vært manglende så det måtte jeg (mor) stå for. Dessverre opplevde hun sterke bivirkninger og utviklet depresjon så hun torde ikke å fortsette på de. Da var det ingen hjelp å få fra helsevesenet lengre.. Anonymkode: e5584...713 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #19 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Datteren min var 15 da hun startet. Mye pga menssmerter. Det var utrolig lettvint for henne og venninnene å ordne p-piller og alt ble ordnet uten at jeg ble kontaktet. (Hun ble flere ganger fortalt at hun ikke trengte å fortelle mamma eller pappa om dette). Hun fortalte meg det, men følte at info om bivirkninger ol hadde vært manglende så det måtte jeg (mor) stå for. Dessverre opplevde hun sterke bivirkninger og utviklet depresjon så hun torde ikke å fortsette på de. Da var det ingen hjelp å få fra helsevesenet lengre.. Anonymkode: e5584...713 Hva har skjedd med Norge? Hvorfor skal hun ikke snakke om noe så viktig med sin mor? Samfunnet har tydeligvis en agenda... Flest mulig jenter på hormonell prevensjon så tidlig som mulig! Trist.. Anonymkode: 6f246...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #20 Skrevet 22. mars Mine begynte tidlig. P-piller først så p stav når dem var 16. kraftig mensensmerter. Jeg å slet med dem men min mor nektet meg. Så når jeg var 16 så fikk jeg tak i det uten at dem viste det. Så når jeg fikk kjæreste så sa mamma. Kanskje vi skal ta praten om prevensjon. Trenger ikke sa jeg. Jeg går på pillene. Så brukte vi kondom først til vi fant ut at vi var litt mere seriøs forhold. Hun fikk sjokk. Men jeg forklarte at jeg har gått på det ei stund siden jeg sliter sånn med smertene. Så når mine unger fikk mensen så snakka vi mye om plager og slik. Så vi hadde et åpent forhold til det. Anonymkode: 1c0c2...711 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå