Gå til innhold

Venninner som bare vil snakke på tlf 😬

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ærlig og prøver å runde av, men de snakker og snakker og jeg vil ikke være uhøflig

Ts

Anonymkode: ca1a4...713

Du må bli modigere og tørre å stå i ubehaget. Du er ikke uhøflig når du sier du må legge på, men det er vennene dine som ikke lytter til deg. Er det egentlig så gode venner da?
Du må tydeligvis bli enda tydeligere og bryte de av når du må legge på. Lag deg en setning på forhånd som du repeterer til de. Som f.eks. "Det var veldig hyggelig å prate med deg, men nå kjenner jeg at jeg må legge på." Ikke la de fortsette monologen sin. Ta ansvar for deg selv og det er ikke farlig om de blir litt irriterte på deg. Det er mye bedre enn at du går over egen grenser og blir dårlig.

Anonymkode: 3899e...974

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sier lett ting som «du, jeg må få gjort litt greier her så vi må snakkes, var koselig å preikes. Hadem😁»  eller enkelt og greit «men du, vi må prates, jeg må en tur på do»  

Anonymkode: 32145...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare de som bestemmer hvor lenge dere skal snakke, det gjør du også. Når du ikke vil snakke lenger, så sier du «Ha det bra» og legger på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker å snakke telefonen, men orker ikke flere timer for så å ligge utslått på sofaen resten av kvelden eller være preget av telefonsamtaler dagen etterpå.

Det må da gå an å moderere seg?

Ts

Jeg fatter ikke at voksne mennesker ikke klarer å sette grenser for seg selv jeg. 

Anonymkode: 6e137...fe4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slapp av du da..

Det er en beskrivelse av hvordan de er, og gir dere mer info om hvordan de er på tlf og at de helst vil skravle i timesvis.

ts

Du kunne fint fått frem at de helst vil skravle i timesvis uten å fremstille dem ensidig negativt. Bare la være å ta telefonen om de er jo jævlige og patetiske da. Men du kan jo vise dem startinnlegget ditt i denne tråden så løser nok problemet sitt, for etter å ha lest hva du faktisk synes om dem vil de sikkert ikke snakke med deg mer, hverken et kvarter eller flere timer. 

Du høres forresten minst like sutrete ut selv med all klagingen over migrene og sliten og stakkars deg.

Anonymkode: 0c5be...01a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fatter ikke at voksne mennesker ikke klarer å sette grenser for seg selv jeg. 

I så fall er du veldig heldig! Mange av oss har vokst opp med og blitt lært at våre meninger ikke teller, at alle andre kommer før en selv osv. Det er mulig å jobbe seg ut av det, men det er veldig krevende på mange nivåer. For en som ikke kjenner på dette problemet kan det virke merkelig at noen mangler så mye egenverdi at man ikke klarer å gjøre det som kreves for at man skal ha det greit. Da er det fint å kunne benytte forum som dette for veiledning. For mange vet faktisk ikke hva som er greit å gjøre for egen del. Sånn som grensesetting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kunne fint fått frem at de helst vil skravle i timesvis uten å fremstille dem ensidig negativt. Bare la være å ta telefonen om de er jo jævlige og patetiske da. Men du kan jo vise dem startinnlegget ditt i denne tråden så løser nok problemet sitt, for etter å ha lest hva du faktisk synes om dem vil de sikkert ikke snakke med deg mer, hverken et kvarter eller flere timer. 

Du høres forresten minst like sutrete ut selv med all klagingen over migrene og sliten og stakkars deg.

Jeg forstår ikke hvorfor du er så aggressiv og full av forakt i tonen din til en person som søker støtte.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg liker å snakke telefonen, men orker ikke flere timer for så å ligge utslått på sofaen resten av kvelden eller være preget av telefonsamtaler dagen etterpå.

Det må da gå an å moderere seg?

Ts

Noen mennesker klarer ikke det, så da må du la vær og ta tlf. Er jo du som tillater det.

Anonymkode: b6458...c0f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Og du høres ikke ut som om du har noen venner i det hele tatt. Utrolig nedlatende innlegg!

Anonymkode: 016a7...600

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke så lett å avbryte midt i en tåredrippende fortelling, eller i det jeg sier at jeg må runde av så begynner de på et nytt problem eller dilemma.

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oj, tror du har stått opp med feil fot i dag!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gir ikke helt mening at du mener man må lide seg gjennom lange kjedelige samtaler når man ikke vil fordi man må stille opp når venner har behov, men selv orker du ikke lage samtaler på Messenger - hva om vennen din har behov for lange samtaler på messenger da? Hvem har bestemt at lange telefonsamtaler er bedre? 

Dette.

Ts, du fremstiller dem som fæle tapere, det er ikke noe hyggelig av en "venn". Kanskje like greit å fase ut mennesker du så tydelig ser ned på. Du kunne fint luftet tanker om hvordan man får avsluttet raskere med skravlete venninner, uten å degradere dem sånn, det er jo ikke relevant for diskusjonen, kun en unnskyldning for at du skal få slenge dritt om dem.

Jeg ser ikke på de som fæle tapere, men de vil helst snakke i timesvis om livet sitt og det kan være litt slitsomt for alle og enhver.

Ts

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke så lett å avbryte midt i en tåredrippende fortelling, eller i det jeg sier at jeg må runde av så begynner de på et nytt problem eller dilemma.

Ts 

De bruker deg jo bare. Jeg hadde ikke orket å snakke med småfulle venner og andre energivampyrer som bare skal bruke en som søppelbøtte. Du må skaffe deg litt egenrespekt! 

Anonymkode: 2da72...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De bruker deg jo bare. Jeg hadde ikke orket å snakke med småfulle venner og andre energivampyrer som bare skal bruke en som søppelbøtte. Du må skaffe deg litt egenrespekt! 

Anonymkode: 2da72...b34

De bruker meg ikke og ringer fordi de vil snakke med meg, om meg og om sitt liv, men det blir for lenge. Hun som er sytete er en energityv, men hun som er småfull er søt og grei.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja disse venninnene burde absolutt jobbe med grensesetting. Spesielt hun som lever i et dårlig forhold og tydeligvis har et alt for høyt alkoholinntak. Hun andre burde få seg en hobby og prøve å finne andre å sosialisere med. Å ringe og tømme seg i timesvis til en venninne med migrene er ikke innafor. Her har faktisk ikke TS ansvaret alene, da venninnene hennes også må få nesen ut av sin egen navle og tenke på andre enn seg selv. Spesielt når hun flere ganger har sagt at nå har hun migrene og må avslutte.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvordan løser jeg dette dilemmaet for å slippe å bruke én til to timer i telefonen hver gang jeg snakker med de?

Si tydelig i fra om at nå er det nok, du er sliten/dårlig og på tur til å få et migreneanfall, så nå må samtalen avsluttes. Hvis den andre fortsetter likevel, så tillat deg å være streng og si at "det var trist å høre, men vi må nesten snakkes en annen gang. Jeg klarer rett og slett ikke sitte i telefonen mer! Beklager! Takk for at du ringte, vi snakkes! Hadet!" Og legg på. Hvis noen kommenterer det i ettertid, så dra en spansk en om at du ble akutt kvalm av migrenen og måtte avslutte for å ikke spy i telefonen. Selv den mest skravlesjuke og følsomme venninne vil vel synes det er en evig god nok unnskyldning. Ellers er de egoistiske energityver, og da er det i hvert fall ikke noe å ha dårlig samvittighet over.

Anonymkode: e7d90...5e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...