AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Jeg har to venninner som kun vil snakke på tlf og det leeenge! Hun ene er i et kjærlighetsløst forhold og hun og mannen er gift kun for barnas del, men hun er fornøyd med det (sier hun), for hun har ikke noe interesse av sex lenger. Hun drikker vin hver kveld og ringer meg ofte litt snøvlete, og da går det lett både en og to timer. Den andre føler seg ensom og har ikke så mange venner, og ringer til meg for å ventilere og snakke, og det går vinter og vår før hun er ferdig. Jeg har migrene og det som trigger mest er telefonsamtaler, derfor setter jeg pris på korte samtaler på 10-15 min eller lydmeldinger/ tekstmeldinger, men de vil ringes og 15 min blir fort til 60 ++ Hun som er litt snøvlete når hun ringer er litt morsom og søt, men hun andre er ofte sytete og snakker på innpust og utpust så fort at jeg av og til lurer på om hun har tatt amfetamin, men det vet jeg at hun ikke har. Det er spørsmål jeg må svare på, hjelpe henne å ta valg og hjelpe henne å løse problemer, og så sier hun alltid at hun savner meg og at det er godt å høre stemmen min, men jeg føler ikke det samme og klarer ikke å si det tilbake. Ofte finner jeg på unnskyldninger for å slippe å snakke så lenge, og sier at jeg har en avtale jeg må rekke eller at telefonen holder på å gå tom for strøm og at jeg ikke finner laderen. Hvordan løser jeg dette dilemmaet for å slippe å bruke én til to timer i telefonen hver gang jeg snakker med de? Anonymkode: ca1a4...713 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan løser jeg dette dilemmaet for å slippe å bruke én til to timer i telefonen hver gang jeg snakker med de? Anonymkode: ca1a4...713 Flytt til en plass der de ikke har mobilsignal? Anonymkode: 808a1...8d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars Anbefaler deg å være relativt ærlig, samtidig som du kan bruke migrenen som syndebukk. Begynn samtalen med: «så hyggelig at du ringer! Men jeg tror vi nå holde det kortere enn vanlig, jeg har merket at migrenen min trigges når jeg prater lenge i telefonen.» Avslutt med «vet du, det var veldig koselig å prate med deg, men jeg tror jeg må legge på. Kjenner det dessverre ble nok nå. Men vi prates vel snart igjen. Takk for at du ringte!» Noe i den duren. Anonymkode: 921f6...668 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Del Skrevet 20. mars Ikkje ta telefonen! Send så ei melding om at du har masse migrene for tida og ikkje kan snakke i telefonen. Etter ei stund kan du sende melding og forklare at du pga migrenen berre kan snakke eit kvarter kvar gong ❤️ Og legg til at du set pris på samtalen med dei. Anonymkode: 0ac9d...146 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Del Skrevet 20. mars Dette er greia i dag, skjønner jeg. "Jeg har sosial angst så jeg orker ikke å treffe venner, jeg har den og den lidelsen så da orker jeg ikke prate i telefon, venner sender meg melding og jeg blir stresset av det så orker ikke svare".... Alle prioriterer kun seg selv og sitt og skjønner ikke at vennskap er gi og ta. Noen ganger må man stille opp selv om man ikke alltid har lyst. Det er god terapi i samtale med venner. For all del, sett grenser. Men de grensene må ikke være for strenge for da kan det være at vennene dine ikke gidder mer med deg, fordi du tar deg aldri tid. Jeg er selv ikke superglad i lange telefonsamtaler selv, men jeg tar meg tid når venner trenger meg selv om jeg er sliten etter lange jobbdager. Passer det overhodet ikke så skrur jeg av tlf. Lange samtaler på messenger orker jeg i hvert fall ikke. Anonymkode: ab113...3e2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Del Skrevet 20. mars Hadde jeg ikke blitt dårlig i hodet av lange telefonsamtaler, så hadde det jo ikke alltid passet å kakle i telefonen i timesvis hver gang de ringer heller. Jeg sender ofte lydmeldinger til noen venner og de har begynt å sende lydmelding tilbake, og det funker veldig greit, men disse to damene må altså bare snakke i telefonen. Sender jeg en sms ser jeg at de har sett meldingen, men de svarer meg sjeldent. Veldig merkelig🤨 Ts Anonymkode: ca1a4...713 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er greia i dag, skjønner jeg. "Jeg har sosial angst så jeg orker ikke å treffe venner, jeg har den og den lidelsen så da orker jeg ikke prate i telefon, venner sender meg melding og jeg blir stresset av det så orker ikke svare".... Alle prioriterer kun seg selv og sitt og skjønner ikke at vennskap er gi og ta. Noen ganger må man stille opp selv om man ikke alltid har lyst. Det er god terapi i samtale med venner. For all del, sett grenser. Men de grensene må ikke være for strenge for da kan det være at vennene dine ikke gidder mer med deg, fordi du tar deg aldri tid. Jeg er selv ikke superglad i lange telefonsamtaler selv, men jeg tar meg tid når venner trenger meg selv om jeg er sliten etter lange jobbdager. Passer det overhodet ikke så skrur jeg av tlf. Lange samtaler på messenger orker jeg i hvert fall ikke. Anonymkode: ab113...3e2 Jeg liker å snakke telefonen, men orker ikke flere timer for så å ligge utslått på sofaen resten av kvelden eller være preget av telefonsamtaler dagen etterpå. Det må da gå an å moderere seg? Ts Anonymkode: ca1a4...713 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg liker å snakke telefonen, men orker ikke flere timer for så å ligge utslått på sofaen resten av kvelden eller være preget av telefonsamtaler dagen etterpå. Det må da gå an å moderere seg? Ts Anonymkode: ca1a4...713 You do you. Det er ikke verre enn at du kan moderere. Avrunde på en empatisk måte etter 1 time. Eller en halv time. Alt etter hva du trenger. Det er bedre å være ærlig enn å være passiv aggressiv, som det du er nå. Anonymkode: ab113...3e2 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): You do you. Det er ikke verre enn at du kan moderere. Avrunde på en empatisk måte etter 1 time. Eller en halv time. Alt etter hva du trenger. Det er bedre å være ærlig enn å være passiv aggressiv, som det du er nå. Anonymkode: ab113...3e2 Jeg er ærlig og prøver å runde av, men de snakker og snakker og jeg vil ikke være uhøflig Ts Anonymkode: ca1a4...713 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #10 Del Skrevet 20. mars Jeg hadde ærlig talt latt være å tatt telefonen. Og sendt sms etterpå at jeg har migrene. Slik gjør jeg det selv når jeg har migrene. Hadde lett brukt den på disse to. Anonymkode: 2da72...b34 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #11 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg er ærlig og prøver å runde av, men de snakker og snakker og jeg vil ikke være uhøflig Ts Anonymkode: ca1a4...713 Kvifor vil du ikkje vere uhøfleg? Dei er jo allereie uhøfleg mot deg. Anonymkode: 0ac9d...146 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars (endret) Men kan du ikke bare si det? Enten i det du merker det - "Nå kjenner jeg migrenen røre på seg, så nå må vi gi oss for i dag" - eller ta det opp på et mer generelt grunnlag - "Jeg orker sjelden mer enn et kvarters tid i telefonen, det trigger så lett migrenen" - og minne om det når det trengs. At de har andre kommunikasjonsønsker og -behov enn deg er helt greit (lydmeldinger er mitt verste mareritt...), men det betyr ikke at du må oppfylle dem. Ditt ansvar er å sette og formidle dine egne grenser. Hvis du sier at du må legge på, men likevel fortsetter samtalen, sier du jo egentlig at det ikke var så alvorlig ment. Endret 21. mars av Daria 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars Jeg er ikke så glad i å kakle i mobilen selv TS så forstår deg. Du må bare skjære igjennom og si at nå må du legge på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er greia i dag, skjønner jeg. "Jeg har sosial angst så jeg orker ikke å treffe venner, jeg har den og den lidelsen så da orker jeg ikke prate i telefon, venner sender meg melding og jeg blir stresset av det så orker ikke svare".... Alle prioriterer kun seg selv og sitt og skjønner ikke at vennskap er gi og ta. Noen ganger må man stille opp selv om man ikke alltid har lyst. Det er god terapi i samtale med venner. For all del, sett grenser. Men de grensene må ikke være for strenge for da kan det være at vennene dine ikke gidder mer med deg, fordi du tar deg aldri tid. Jeg er selv ikke superglad i lange telefonsamtaler selv, men jeg tar meg tid når venner trenger meg selv om jeg er sliten etter lange jobbdager. Passer det overhodet ikke så skrur jeg av tlf. Lange samtaler på messenger orker jeg i hvert fall ikke. Anonymkode: ab113...3e2 Forstår ikke dette svaret, TS tar seg jo tid. Er du en av disse som krever så fryktelig mye av vennene dine, og mener det er ok? Med småbarn i hus må samtaler alt Anonymkode: dd4e4...a30 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars *_avbrytes ofte her, heldigvis har jeg venner som forstår og vet dette, og selv om den ene står i full gråt så er det ok at den andre helt plutselig sier «ops, våpen unge, må løpe», og så legge på. Det er heller ingen som krever at det skal ringes opp igjen umiddelbart, antar den andre trengte å ordne barn/sove selv/opptatt i stedet. Anonymkode: dd4e4...a30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ærlig og prøver å runde av, men de snakker og snakker og jeg vil ikke være uhøflig Ts Anonymkode: ca1a4...713 Kjære deg. Du har utlevert dine to "venninner" som "plager deg" med telefonsamtaler. Den ene drikker for mye vin og snøvler, den andre er mislykket i sitt forhold. I stedet for å sette grenser for deg selv, og fortelle disse at du sliter med helsen, og syns det er koselig at de tar kontakt, men i kveld har du begrenset kapasitet fordi du kjenner migrenesymptomer, så velger du heller å bitche om de her inne fordi du er konfliktsky og ikke vil være "uhøflig". Vennskap handler ikke om å være falsk og påtatt høflig. Sett grenser. Fortell hvordan du har det. Ikke vær redd for å være sårbar. De er jo det med deg. Anonymkode: ab113...3e2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #17 Del Skrevet 21. mars Jeg har også migrene og den blir ofte trigget av å snakke lenge i tlf. Har satt grenser, som etter x antall år nå er begynt å bli respektert😅Ville begynt asap ts! ikke utsett. Og ikke føy deg…vi dør ikke om folk er sure på oss. Da er det verre med sterke smerter og oppkast😌 Anonymkode: e72fc...69c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #18 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette er greia i dag, skjønner jeg. "Jeg har sosial angst så jeg orker ikke å treffe venner, jeg har den og den lidelsen så da orker jeg ikke prate i telefon, venner sender meg melding og jeg blir stresset av det så orker ikke svare".... Alle prioriterer kun seg selv og sitt og skjønner ikke at vennskap er gi og ta. Noen ganger må man stille opp selv om man ikke alltid har lyst. Det er god terapi i samtale med venner. For all del, sett grenser. Men de grensene må ikke være for strenge for da kan det være at vennene dine ikke gidder mer med deg, fordi du tar deg aldri tid. Jeg er selv ikke superglad i lange telefonsamtaler selv, men jeg tar meg tid når venner trenger meg selv om jeg er sliten etter lange jobbdager. Passer det overhodet ikke så skrur jeg av tlf. Lange samtaler på messenger orker jeg i hvert fall ikke. Anonymkode: ab113...3e2 Det gir ikke helt mening at du mener man må lide seg gjennom lange kjedelige samtaler når man ikke vil fordi man må stille opp når venner har behov, men selv orker du ikke lage samtaler på Messenger - hva om vennen din har behov for lange samtaler på messenger da? Hvem har bestemt at lange telefonsamtaler er bedre? AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kjære deg. Du har utlevert dine to "venninner" som "plager deg" med telefonsamtaler. Den ene drikker for mye vin og snøvler, den andre er mislykket i sitt forhold. I stedet for å sette grenser for deg selv, og fortelle disse at du sliter med helsen, og syns det er koselig at de tar kontakt, men i kveld har du begrenset kapasitet fordi du kjenner migrenesymptomer, så velger du heller å bitche om de her inne fordi du er konfliktsky og ikke vil være "uhøflig". Vennskap handler ikke om å være falsk og påtatt høflig. Sett grenser. Fortell hvordan du har det. Ikke vær redd for å være sårbar. De er jo det med deg. Anonymkode: ab113...3e2 Dette. Ts, du fremstiller dem som fæle tapere, det er ikke noe hyggelig av en "venn". Kanskje like greit å fase ut mennesker du så tydelig ser ned på. Du kunne fint luftet tanker om hvordan man får avsluttet raskere med skravlete venninner, uten å degradere dem sånn, det er jo ikke relevant for diskusjonen, kun en unnskyldning for at du skal få slenge dritt om dem. Anonymkode: 0c5be...01a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #19 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikkje ta telefonen! Send så ei melding om at du har masse migrene for tida og ikkje kan snakke i telefonen. Etter ei stund kan du sende melding og forklare at du pga migrenen berre kan snakke eit kvarter kvar gong ❤️ Og legg til at du set pris på samtalen med dei. Anonymkode: 0ac9d...146 Dette. Ikke alle har forståelse eller empati for at man ikke orker å snakke. Anonymkode: b6458...c0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #20 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det gir ikke helt mening at du mener man må lide seg gjennom lange kjedelige samtaler når man ikke vil fordi man må stille opp når venner har behov, men selv orker du ikke lage samtaler på Messenger - hva om vennen din har behov for lange samtaler på messenger da? Hvem har bestemt at lange telefonsamtaler er bedre? Dette. Ts, du fremstiller dem som fæle tapere, det er ikke noe hyggelig av en "venn". Kanskje like greit å fase ut mennesker du så tydelig ser ned på. Du kunne fint luftet tanker om hvordan man får avsluttet raskere med skravlete venninner, uten å degradere dem sånn, det er jo ikke relevant for diskusjonen, kun en unnskyldning for at du skal få slenge dritt om dem. Anonymkode: 0c5be...01a Slapp av du da.. Det er en beskrivelse av hvordan de er, og gir dere mer info om hvordan de er på tlf og at de helst vil skravle i timesvis. ts Anonymkode: ca1a4...713 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå