Gå til innhold

Bursdagsfeiring på restaurant

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om man inviterer nærmeste familie på bursdagsfeiring på restaurant, er det forventet at man spanderer eller at alle betaler for seg? Har ikke så mye erfaring, så bare lurer op hva andre tenker.

Anonymkode: 9007e...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sånt avtaler vi på forhånd :) 

Anonymkode: ad90b...041

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man inviterer nærmeste familie på bursdagsfeiring på restaurant, er det forventet at man spanderer eller at alle betaler for seg? Har ikke så mye erfaring, så bare lurer op hva andre tenker.

Det bør spesifiseres i innbydelse . Har vært med på begge deler . Da står det evnt : vi ønsker å spandere , evnt vi ønsker å invitere til spleiselag og feiring av bursdag . Tror de færreste forventer å bli spandert på, men det kan jo også oppleves litt ekskluderende å feire på restaurant for folk m dårlig råd ( som det er mange av nå) 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det er nær familie, så betaler den som inviterer til bursdagsfeiring. Det er anneledes om det er en vennegjeng som skal feire en bursdag, da er det mer canlig å betale for seg.

Anonymkode: 34b41...5b0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg inviterer, så betaler jeg. Blir vi enige om at vi går ut å spiser, betaler vi hver for oss. 

Anonymkode: 98a8e...543

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min familie pleier alle betale for seg selv, men vi er ganske mange i familien (10 søsken) slik at det ville blitt ganske dyrt. Vi spleiser vel egentlig på det meste av mat generelt sett om vi samles alle sammen. 

Anonymkode: 7b6c7...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for at dere deler erfaringer, ser det er litt ulikt hvordan folk praktiserer det.😊 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette må du avklare på forhånd. Det blir fort pinlig hvor noen forventer at du betaler og så tenkte du at alle betaler for seg og kanskje hadde noen ikke ønsket eller hatt råd til å komme om de måtte betale selv så dette må du absolutt avklare når du inviterer.

Anonymkode: d3855...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere ting avgjør hvem som betaler. Den økonomiske situasjon til bursdagsbarn vs gjester, alder (innviterer ikke en 19 åring og ber han betale selv), hva som har vært lagt opp til tidligere når de andre har feiret.

Sett at det kun er voksne (bursdagsbarn og gjester), og alle har noenlunde samme økonomiske situasjon. Så kan du invitere og si at du ikke ønsker gaver, men at de betaler sin mat - og at du kjøper et par flasker vin til maten.

Personlig kunne jeg ALDRI invitert til bursdag og bedt gjestene betale selv. Da holder jeg heller festen hjemme

Anonymkode: 9ee35...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nærmeste familie: Du betaler. Slekta: Du skriver i invitasjonen at du inviterer på aperitiff og at du ikke ønsker gaver da din glede er at de vil feire med deg.

Er du  over gjennomsnittet bemidlet: Alle forventer du betaler og at det er fri bar.

Anonymkode: 93104...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på restaurant med nærmeste familie ved flere anledninger (18 årsdag, 25 årsdag og min 30 årsdag). Da har alle betalt for seg selv. 25 årsdagen var forsåvidt en suprise, så der hadde jeg ikke så mye å si. 
Hadde ikke hatt råd å spandert på alle uansett (vi kan være 30 stk på det meste!) så det er egentlig en selvfølge i vår familie at hver og en betaler. Da forventer jeg absolutt ikke gave i tillegg, synes det bare er hyggelig at de kommer å feirer! 

Farmor er den eneste som betalte for alle på sin 80 årsdag, men det var avtalt på forhånd! Hun satt jo i en litt annen økonomisk situasjon + at da var vi aller nærmeste familie (8 stk). 

Tenker at du bare må kommunisere det på forhånd. Føler ikke det er en selvfølge at man skal betale for x antall gjester. Spesielt når man tenker på hvordan økonomien er i dag! Det er bedre å nevne det på forhånd uansett, så er du sikker hvis det er det du tenker. 

Jeg hadde ikke forventet å blitt spandert på, men du har de personene som tar det som en selvfølge så lenger man ikke sier noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi lander på et kompromiss der vi spanderer maten og gjestene står for drikke selv. Da kan de drikke vann gratis eller bestille brus, vin, øl etter eget ønske. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Når jeg inviterer så spanderer jeg 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 21.26):

Hvis gjestene skal betale for seg selv, blir gaven mye mindre, det blir som å spleise på konfirmasjonen

Anonymkode: e8aca...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis gjestene skal betale for seg selv, blir gaven mye mindre, det blir som å spleise på konfirmasjonen

Beklager, feil tråd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...