Gå til innhold

Alltid kvalm etter narkose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt veldig kvalm tidligere, men har gitt beskjed hver gang, så jeg har fått ekstra kvalmestillende, og mulig annen narkose, så de siste 3 operasjonene har jeg ikke blitt noe kvalm. Kun veldig blodtrykksfall, men er jo normalt det også.

Anonymkode: 1da6e...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sist jeg fikk narkose fortalte de at det er to ulike narkoser som gis. 

Den gammeldagse «ekte» narkosen som legger deg ned dypt og brukes til større inngrep, og den mer moderne og lette varianten som brukes i mindre inngrep. 

Sistnevnte blir man ikke kvalm av. 

Anonymkode: 49bee...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som vet hvilken medisin man blir kvalm av? Er det opioider?

Anonymkode: 3ef23...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i narkose i totalt 8 ganger, har blitt kvalm én av gangene. Kun én! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært i narkose tre ganger de siste femten årene, sist gang for tre år siden, og har blitt veldig kvalm hver gang. Ingen har nevnt noe om kvalmestillende, så takk for den opplysningen! Kvalmen har vart lengre for hver gang, nå sist varte den i seks, syv timer. 

Anonymkode: 1b56a...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Noen som vet hvilken medisin man blir kvalm av? Er det opioider?

Anonymkode: 3ef23...a71

Stort sett. 

Anonymkode: 1de79...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hatt narkose tre ganger, har aldri vært kvalm.

Mannen min var skikkelig kvalm første gangen han opererte. Kastet opp i flere timer før de fikk roet det ned. Andre gangen så sa han i fra og da ga de han ekstra mye kvalmestillende. Da ble han bare litt kvalm.

Anonymkode: c484e...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her:

Tusen takk for svar alle sammen!

Vet ikke hva slags narkose jeg fikk i dag, men fikk Paracet og Deksametason før inngrepet (sistnevnte skal være mot kvalme), aner ikke om jeg fikk noe intravenøst, men jeg har ikke vært kvalm et sekund. Trøtt og groggy ja, men ikke kvalm.

Vel overstått altså, helt uten kvalme! Glad for det! :)

Anonymkode: 9b397...45d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sist jeg fikk narkose fortalte de at det er to ulike narkoser som gis. 

Den gammeldagse «ekte» narkosen som legger deg ned dypt og brukes til større inngrep, og den mer moderne og lette varianten som brukes i mindre inngrep. 

Sistnevnte blir man ikke kvalm av. 

Anonymkode: 49bee...c33

Det er ikke sant. Det fins to hovedtyper narkose: gass eller total intravenøs Anestesi. Gass gir mer kvalme. Begge typer kan brukes til alle typer inngrep. 

Anonymkode: 83b47...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

TS her:

Tusen takk for svar alle sammen!

Vet ikke hva slags narkose jeg fikk i dag, men fikk Paracet og Deksametason før inngrepet (sistnevnte skal være mot kvalme), aner ikke om jeg fikk noe intravenøst, men jeg har ikke vært kvalm et sekund. Trøtt og groggy ja, men ikke kvalm.

Vel overstått altså, helt uten kvalme! Glad for det! :)

Du fikk nok ondansetron i.v underveis ^_^ hvis man sover på propofol sp er det kvalmestillende i seg selv og mange slipper unna kvalme med propofol. De som må ha narkose med gass kan ofte bli kvalme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fame skrev (1 time siden):

Du fikk nok ondansetron i.v underveis ^_^ hvis man sover på propofol sp er det kvalmestillende i seg selv og mange slipper unna kvalme med propofol. De som må ha narkose med gass kan ofte bli kvalme

Hadde ikke gass nei, så da stemmer sikkert det. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir alltid kvalm og får kvalmestillende før jeg skal i narkosen og intravenøst med en gang jeg våkner opp igjen.

Anonymkode: 9613e...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært i narkose mange ganger, både lange og korte. Alt fra 10-15 min til 12 timer. Har aldri vært kvalm etterpå. Det eneste som har vært ulikt er tiden det tar å våkne ordentlig etterpå. Jo lengre tid i narkose, dess lengre tid har jeg vært surrete. Har egentlig opplevd de korte narkosene som verst, for da har jeg ofte blitt sendt hjem før jeg har rukket å våkne ordentlig. 

En anestesilege fortalte meg at de som blir bilsyk og som lett blir sjøsyk (lett som i ikke store bølger) har større risiko for å bli kvalm etter narkose. Han nevnte også at folk som har hatt krystallsyken tidligere har høyere risiko.

Anonymkode: 64418...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hatt narkose fire ganger,blitt kvalm én gang. 

Anonymkode: cd0c9...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sover i 3 døgn etterpå, - jeg er en av de som må ha store doser, har vist stor toleranse , men er aldri blitt kvalm.

Anonymkode: 347cf...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...