Gå til innhold

NAV ber om kontoutskrifter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper du aldri, aldri, aldri vil trenge støtte fra NAV da du kommer til å måtte spise både hatten og også bite av deg tungen når du innser hva det innebærer av forvrengt mistillit å havne innunder NAV-systemet. 

Må også nevne at jeg har et vedtak på uføretrygd, men har etter mange år klart med behandlig og hardt arbeid klart å komme meg tilbake til arbeid, 100%, hvor jeg tjener en akseptabel sum, noe over gjennomsnittet.

Så joda, jeg har mange, mange ganger trengt støte fra NAV.

Og neida, jeg hakke spist hatten min, noen gang.

Så det så.

Anonymkode: ca394...7f2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt stavefeil må jeg visst leve med, så der kan jeg spise en del av hatten, men utover det så har jeg i stor grad vært i samme situasjon som tråden omtaler.

Hah. Hvem bør egentlig spise hatten nå?

Anonymkode: ca394...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du hatt uvanlig høy lønn de siste månedene for å mer foreldrepenger? Da kan det være de vil se på om det har vært en faktisk lønn over tid.

Mange med eget firma som spekulerer i dette. Bra at NAV følger opp

Anonymkode: 89e5e...003

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt enig i at det er bra de etterspør informasjon, skriver jeg forstår NAV. Men helt innsyn i all min økonomi og mitt forbruk, jeg bare liker det ikke av en eller annen grunn.. Men de har fått alt de skal ha. Lurer bare på om andre har opplevd det samme ved foreldrepengesøknad, eller sykepenger for den saks skyld. Om dette er standar prosedyre i slike tilfeller.. :) 

Anonymkode: be535...c7c

Det de sjekker er at lønna er reell. At lønna kommer inn på kontoen din og ikke minst at beløpet ikke går tilbake til selskapet like etterpå. 

Anonymkode: fb869...42a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nooni skrev (6 timer siden):

Det finnes dem som har sparekontoer (som var ment til oppussing, reise, bryllup etv) og som mener at dette bør holdes utenfor NAVs vurderinger. 

Hvis man ikke har penger å leve for så bruker man oppussingskontoen, finanskontoen ment for investeringer, man bruker opp sparekontoen og man bytter ut luksusbilen før man sender søknad og ber om at NAV (Altså oss som betaler skatt) skal betaler et livsopphold for en. 

Men det er ikke alle enig om. Derfor spør NAV om kontoutskrifter. 

Dette gjelder om en person søker om sosialstønad. 

I TS sin situasjon er det for å ettergå at hun faktisk har krav på foreldrepengene og for å ettergå at hun faktisk har fått den lønna hun skal ha, og ikke har ført tilbake noe til firmaet. Slik er det i alle saker der foreldrepenge-søker jobber i eget firma eller er ansatt i firma hos nær familie. Hun skal motta foreldrepenger for faktisk lønn. Ikke på bakgrunn av en lønn som kan være satt proforma for å melke systemet. Derfor trenger Nav dokumentasjon på hva som har gått inn, og hva som har gått ut, og hvor det har gått, for å sikre at hun ikke får mer penger enn hun har krav på. Dordi dette gjelder samfunnsøkonomien. Velferdsbudsjettet er ikke utømmelig. 

Anonymkode: 21a4a...058

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Herregud for noen svar du har fått. Selvsagt ikke greit at NAV krever innsyn i alle kontoene dine. De har ingenting med din privatøkonomi å gjøre. Hvilke overføringer du har fått inn eller ut av ulike kontoer skal ikke ha noe med saken å gjøre. Det som gjelder her er hva du har mottatt av lønn. Om NAV trenger fullt innsyn bør det eventuelt være dokumentasjon fra AS som gjelder og ikke dine private kontoer. 

Anonymkode: f3ad2...19a

Det er ikke helt ukjent i familiebedrifter at det overføres penger privat istedenfor lønn. Derfor ønsker NAV å se kontoutskrifter. 

Anonymkode: 798a4...69d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En venninne måtte det samme da hun fikk barn for 11 år siden :)

Anonymkode: 7d57f...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du hatt uvanlig høy lønn de siste månedene for å mer foreldrepenger? Da kan det være de vil se på om det har vært en faktisk lønn over tid.

Mange med eget firma som spekulerer i dette. Bra at NAV følger opp

Anonymkode: 89e5e...003

Nei samme lønn i ett år, har fast stillingsprosent. Ingen lønnsøkning siste 3 måneder, har knapt klart jobbe de prosentene/timene i avtalen som høygravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke uvanlig at det skje svindel i disse sakene, så de kontrolleres nøye. Sett tilfeller der folk ikke er reelt ansatt. De står registrert med inntekt og så viser konto at de ikke får lønn eller at pengene føres tilbake til firmaet innen kort tid. 

Anonymkode: f58b2...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke uvanlig at det skje svindel i disse sakene, så de kontrolleres nøye. Sett tilfeller der folk ikke er reelt ansatt. De står registrert med inntekt og så viser konto at de ikke får lønn eller at pengene føres tilbake til firmaet innen kort tid. 

Anonymkode: f58b2...576

Skjønner ikke at folk får seg til.. Foreldrepenger skal jo dekke den inntekten man taper i fordi man ikke kan jobbe disse månedene man er hjemme med barnet. I mitt tilfelle taper firmaet penger på at jeg er borte også. Men her vi bor er det umulig få inn en stedsfortreder på lik linje som meg for kun de månedene, mtp. opplæring/kurs og alt som følger med. Men jeg skal jo ha min faste inntekt likevel, det skal jo ikke gå utover meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som har oppleve det samme? 
Har sendt inn alt, men fortsatt ikke fått noe vedtak eller tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...