Gå til innhold

NAV ber om kontoutskrifter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

NAV krever innsyn i mine kontoer mtp. foreldrepengesøknad. Ansatt i familiebedrift, variabel lønn i 2 år men fast lønn i en ca 65% stilling i omtrent et år. Har sendt inn sikkert 60 sider i dag med papir, men med en ekkel følelse da jeg føler de mistenker meg for noe.
Andre som har vært ansatt i bedrift med nær relasjon/ eget AS som har opplevd det samme? 

Forstår NAV på en måte da det sikkert er en del «fjusk» innenfor nære relasjoner, men synes de krever mye når de ber om innsyn i alle mine private kontoer. Bør holde med regnskapsfører sine innsendte opplysninger. 

Anonymkode: be535...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei,

NAV krever innsyn i mine kontoer mtp. foreldrepengesøknad. Ansatt i familiebedrift, variabel lønn i 2 år men fast lønn i en ca 65% stilling i omtrent et år. Har sendt inn sikkert 60 sider i dag med papir, men med en ekkel følelse da jeg føler de mistenker meg for noe.
Andre som har vært ansatt i bedrift med nær relasjon/ eget AS som har opplevd det samme? 

Forstår NAV på en måte da det sikkert er en del «fjusk» innenfor nære relasjoner, men synes de krever mye når de ber om innsyn i alle mine private kontoer. Bør holde med regnskapsfører sine innsendte opplysninger. 

Hei!

Kult, det er utrolig bra at NAV faktisk ettergår søkere før de gir ut stønad. Det burde bli mer av slikt, da vil vi alle betalere mindre, og de som faktisk er berettighet støtte vil få det.

Om man har rett på stønad burde det ikke være noe problem å legge frem sin informasjon. Om man ønsker å holde det hemlig for offentligheten, burde det være rett og rimelig at man heller ikke kan kreve noe (utover det utrolige mengden vi alle får) fra samfunnet - altså oss alle.

Anonymkode: ca394...7f2

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan mistenke deg så mye de vil, eller så mye "mistanke" du skaper i hodet ditt.

Det har ingenting å si så lenge du ikke har noen svin på skogen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei!

Kult, det er utrolig bra at NAV faktisk ettergår søkere før de gir ut stønad. Det burde bli mer av slikt, da vil vi alle betalere mindre, og de som faktisk er berettighet støtte vil få det.

Om man har rett på stønad burde det ikke være noe problem å legge frem sin informasjon. Om man ønsker å holde det hemlig for offentligheten, burde det være rett og rimelig at man heller ikke kan kreve noe (utover det utrolige mengden vi alle får) fra samfunnet - altså oss alle.

Helt enig i at det er bra de etterspør informasjon, skriver jeg forstår NAV. Men helt innsyn i all min økonomi og mitt forbruk, jeg bare liker det ikke av en eller annen grunn.. Men de har fått alt de skal ha. Lurer bare på om andre har opplevd det samme ved foreldrepengesøknad, eller sykepenger for den saks skyld. Om dette er standar prosedyre i slike tilfeller.. :) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men helt innsyn i all min økonomi og mitt forbruk, jeg bare liker det ikke av en eller annen grunn..

Skjønner det, men skal du ha fra det offentlige - altså oss alle, så må du også gi.

Min økonomi er privat, men for å holde den slik ber jeg ikke om noe.

Man gir, og man tar eller får. Ev. så kan man holde seg "stille". Noe på spissen, men det er da velkjent at om man søker sosialstønad så må man legge frem beviser både på forbruk og lav inntekt.

Det er helt på sin plass, uten transparens vil ikke velferdssystemet fungere. Og bra er det! Hva som er standard posedyre ifm. de spesifikke ytelsene vet jeg ei, men jeg tolket heller ikke spørsmålet i tråden dithen. Les ev. egen HI på ny om du skulle være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis de ikke skal kunne få innsyn i private kontoer kan vi vel bare legge ned alle stønader. Hvis ikke blir det tomt for penger hos NAV.

Anonymkode: 2121c...cf0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Herregud for noen svar du har fått. Selvsagt ikke greit at NAV krever innsyn i alle kontoene dine. De har ingenting med din privatøkonomi å gjøre. Hvilke overføringer du har fått inn eller ut av ulike kontoer skal ikke ha noe med saken å gjøre. Det som gjelder her er hva du har mottatt av lønn. Om NAV trenger fullt innsyn bør det eventuelt være dokumentasjon fra AS som gjelder og ikke dine private kontoer. 

Anonymkode: f3ad2...19a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leverte inn slikt da jeg søkte om sosialhjelp til strømregningen en gang.. 25 år siden. Husker jeg synes det var « flaut» , selvom jeg ikke hadde noe og skjule. Vet ikke helt hvorfor, men jeg var jo ung. 
Jeg tenker at de er en grunn til at de ber om slikt, uten at man skal ta det personlig. Det er andre som jukser til seg penger de ikke skal ha, desverre, og da er det best for oss alle og våre felles penger at de sjekker nøye? 

Anonymkode: 2d3a8...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner det, men skal du ha fra det offentlige - altså oss alle, så må du også gi.

Man gir, og man tar eller får. Ev. så kan man holde seg "stille". Noe på spissen, men det er da velkjent at om man søker sosialstønad så må man legge frem beviser både på forbruk og lav inntekt.

Det er helt på sin plass, uten transparens vil ikke velferdssystemet fungere. Og bra er det! Hva som er standard posedyre ifm. de spesifikke ytelsene vet jeg ei, men jeg tolket heller ikke spørsmålet i tråden dithen. Les ev. egen HI på ny om du skulle være uenig.

Det er da vel inntektene de er interessert i og ikke hva du bruker pengene til? 
Her må det da være noe du har misforstått? 

Anonymkode: 6870f...bb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei!

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis du blir rammet av en ulykke eller alvorlig sykdom som tilsier at du trenger å få støtte fra NAV mener du det er greit å blottlegge hver minste lille utgiftspost fra dine private kontoer? Om du mener dette seriøst lurer jeg fortsatt på om du ikke ville foretrukket å kun utlevere relevant info da det ikke er behov for å blottlegge hele din privatøkonomi? Du fremlegger det som om TS har noe å skjule, men jeg kan garantere deg at man ikke trenger å ha noe å skjule for å ville holde privatøkonomien utenfor NAV sitt innsyn. NAV har rett på innsyn i det som er relevant for saken, hvilket i dette tilfellet gjelder lønnsutbetalinger (eller andre overføringer) fra AS til TS. Hvor mye TS bruker på Kondomeriet eller i den lokale pub´en per måned er irrelevant for saken. 

Håper du aldri, aldri, aldri vil trenge støtte fra NAV da du kommer til å måtte spise både hatten og også bite av deg tungen når du innser hva det innebærer av forvrengt mistillit å havne innunder NAV-systemet. 

Hilsen ei som gjerne skulle vært kreftfri og anser kampen mot NAV som verre enn kampen mot kreften.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, jeg har ikke problemer med å utlevere den informasjonen de vil ha, her er alt på det rene. Men er første gang jeg opplever. Sist gang jeg søkte foreldrepenger er 5 år siden og da jobbet jeg innenfor kommunen, da gikk alt sin gang av seg selv. Det er bare det at jeg ikke liker å blottlegge min økonomi, og bare lurer på om dette er standard mtp. ansettelser i AS som familie eier.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikker på at de ikke bare har bedt om bekreftelse fra banken din på at lønn går inn, men ikke blir ført tilbake til firmaet?

Anonymkode: 64b23...add

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hei,

Hei! Ikke noe å bekymre seg over så lenge du ikke får mye mer enn det du sier du gjør. De graver ikke noe dypere i utgangspunktet, og spør bare for å få litt oversikt over inntektene dine:) Voldsomt negative svar her!

Anonymkode: baf73...b82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nav kan be om komplette kontoutskrifter, men du kan helt fint sladde disse. De har nemlig ingenting med om du bruker en femtilapp daglig på troika og cola eller om du har månedsabonnement på megadildoer og medlemsskap i en swingersklubb. 

Sladd utgiftspostene, la selve transaksjonen stå. Du sladder selvfølgelig ikke inntektskildene. 

Har de videre spørsmål utover dette får de kontakte deg igjen. 

Anonymkode: dfd40...dad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nav kan be om komplette kontoutskrifter, men du kan helt fint sladde disse. De har nemlig ingenting med om du bruker en femtilapp daglig på troika og cola eller om du har månedsabonnement på megadildoer og medlemsskap i en swingersklubb. 

Sladd utgiftspostene, la selve transaksjonen stå. Du sladder selvfølgelig ikke inntektskildene. 

Har de videre spørsmål utover dette får de kontakte deg igjen. 

Anonymkode: dfd40...dad

Det kan jo være en fin måte å kamuflere tilbakeføring/utgifter til AS etter å ha mottatt innbetaling/lønn fra samme AS.

Dessuten ber ikke NAV om at TS sender inn dokumentasjon i form av kontoutskrifter, men de ber om innsyn som oftest tilsier at de samhandler med banken direkte i.f.t dette. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det er vanlig at dette blir gjort når det er nær relasjon. 

Anonymkode: 8b081...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, Nav krever innsyn ofte. Der pengene avhenger av formue er det obligatorisk. Det er ikke det samme med sykepenger. Nav kan også kreve mer innsyn hvis det er noe tull eller feil i begynnelsen. Da hender det de sjekker nærmere bare for å være sikre på at det ikke er tull.

Anonymkode: aa099...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes dem som har sparekontoer (som var ment til oppussing, reise, bryllup etv) og som mener at dette bør holdes utenfor NAVs vurderinger. 

Hvis man ikke har penger å leve for så bruker man oppussingskontoen, finanskontoen ment for investeringer, man bruker opp sparekontoen og man bytter ut luksusbilen før man sender søknad og ber om at NAV (Altså oss som betaler skatt) skal betaler et livsopphold for en. 

Men det er ikke alle enig om. Derfor spør NAV om kontoutskrifter. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet i Nav og du skulle bare visst hvor mye svindel vi tok i familiebedrifter. Har du alt på det rene går dette helt fint. Men alt for mange ansetter fruen/familien for å få dem inn i NAV-systemet. En av de «verste» sakene hadde dama gått på konstant ytelse fra NAV i 8 år basert på et fiktivt arbedisforhold i familiebedrift. 

Anonymkode: 3ddcf...a2d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er da vel inntektene de er interessert i og ikke hva du bruker pengene til? 
Her må det da være noe du har misforstått? 

Anonymkode: 6870f...bb0

Misforstått akkurat hva forno?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...