AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Skrevet 20. mars Har en far som titt og ofte spør meg om å låne penger. Jeg har gutt bort/lånt han noen tusenlapper det siste året. Men dette går utover økonomien min, altså sparingen min. Jeg har jo penger, men ønsker å spare de til fremtiden min? Mistenker at han er dårlig til å disponere pengene sine, og at jeg gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette å overføre penger. Har lyst til å slutte å låne bort/gi han penger, tenker han må ta tak i pengeforbruket, prioritere annerledes. Hvordan si nei? Har egentlig bare lyst til å si at jeg ikke har råd, at jeg har brukt de på lån els... selv om det ikke stemmer. Bare for å få slutt på forespørslene Anonymkode: 54bd1...001
Daisy-love Skrevet 20. mars #2 Skrevet 20. mars «Nei» er en fullverdig setning. Anbefaler deg å spare i det du får penger inn på kontoen. Det er lurt uansett. Da har du faktisk ikke penger å låne bort også. Fint å kunne hjelpe hverandre i kriser, men ikke være noen andres lommebok. Er en vanskelig balanse å finne noen ganger. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Skrevet 20. mars Har bare en forelder igjen og hadde ikke lånt henne et øre. Ingenting å hente hos meg, har ingen tid eller penger å gi bort. Skikkelige foreldre vil aldri ta i mot penger fra barna sine, aldri. Anonymkode: de951...a37 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Skrevet 20. mars Ja. Min mor var slik, hun hadde sine utfordringer .. men var snill og god. Anonymkode: 93050...548
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Skrevet 20. mars Siden du skriver det på denne måten regner jeg med at han ikke betaler deg tilbake. Nei hadde jeg sagt. Du har ikke noe forsørgeransvar for faren din. Anonymkode: 29292...507 1
Phoenix Heart Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars Jeg hadde lånt til min mor, for da vet jeg at jeg hadde fått pengene tilbake. Men hadde aldri lånt penger til min far.
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Skrevet 20. mars Jeg kunne lånt mamma penger, men det er fordi jeg vet jeg ville gått dem tilbake etter kort tid. Da pappa døde samtidig som hun skulle betale en unormalt stor regning og det meste av pengene deres sto på hans låste kontorer, hadde jeg lånt henne det hun trengte hvis det ikke hadde løst seg i tide. Hadde hun vært som din far, hadde jeg ikke "lånt" henne penger jeg ikke hadde råd til å miste. Anonymkode: 9c856...122
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Skrevet 20. mars Hvis han ikke betaler tilbake er det vel ikke lån Anonymkode: 1d425...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Skrevet 20. mars Nei. Det hadde vært svært urimelig. De tjener mer enn meg. Måtte være noe spesielt, og garanti for tilbakebetaling. Jeg har ikke råd til å gi bort penger til dem. I ditt tilfelle bør du si nei. Ingen lærer av at andre ordner opp for dem. Anonymkode: de641...933
AnonymBruker Skrevet 20. mars #10 Skrevet 20. mars Er bare å si at du ikke har mulighet til å låne bort mer penger. Trenger ikke komme med noen videre forklaring. Anonymkode: 435ed...bb5
AnonymBruker Skrevet 20. mars #11 Skrevet 20. mars Det hadde aldri skjedd. Men om min far, min n eneste gjenlevende forelder hadde trengt penger, hadde jeg strukket meg veldig langt. Anonymkode: 99ef1...005 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #12 Skrevet 20. mars Jeg har lånt penger til moren min mange ganger. Hun betaler tilbake. Jeg låner ikke penger til broren min som har Schizofreni, fordi han ikke klarer å betale tilbake. Men det hender jeg sender han noen penger så han kan kose seg litt i en hverdag som er langt fra enkel. Anonymkode: 4e915...cef 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #13 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en far som titt og ofte spør meg om å låne penger. Jeg har gutt bort/lånt han noen tusenlapper det siste året. Men dette går utover økonomien min, altså sparingen min. Jeg har jo penger, men ønsker å spare de til fremtiden min? Mistenker at han er dårlig til å disponere pengene sine, og at jeg gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette å overføre penger. Har lyst til å slutte å låne bort/gi han penger, tenker han må ta tak i pengeforbruket, prioritere annerledes. Hvordan si nei? Har egentlig bare lyst til å si at jeg ikke har råd, at jeg har brukt de på lån els... selv om det ikke stemmer. Bare for å få slutt på forespørslene Anonymkode: 54bd1...001 Hvordan er økonomien hans? Er han i en vanskelig situasjon som han ikke kan noe for, så ville jeg støttet han litt økonomisk - gitt at han var en god far for deg i barndommen. Anonymkode: 4e915...cef
AnonymBruker Skrevet 20. mars #14 Skrevet 20. mars Jeg er ufør mor, på minste sats, og kunne aldri ramlet meg inn å spørre ungene om penger. Jeg har derimot lånt de mindre beløp oppigjennom, for jeg vet de spør kun om det er krise. Att jeg da i mellomtiden kanskje må kjøpe billigere mat og droppe utskeielser for å kunne låne ut, ville jeg heller aldri opplyse de om. Om det var helt krise, og noe som var totalt utenfor min kontroll, og jeg viste att ungene hadde råd til det, så jo, kanskje kunne jeg spurt om ett lån. Men da hadde det virkelig brent under føttene mine også, huset stått i brann og kjelleren full i vann. Men å låne penger i hytt og pine tyder jo på ett overforbruk og att din far lever totalt over evne, og noe sier meg att om han er frekk nok til å spørre deg, så låner han nok av "alle andre" rundt seg også. Anonymkode: d6a01...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Skrevet 21. mars Jeg lånte pappa masse penger da jeg var 19 og fikk min første jobb. Ofte lånte han så mye som rundt 80% av lønningen. Fikk ikke igjen ett øre og nå har han vært død i mange år. I tillegg tok han pengene jeg hadde fått i gave/arvet etter bestefar. tror igrunn aldri han hadde planer om å betale tilbake, men våget aldri å si han imot. Så med mindre du vet du får igjen hadde jeg sakt nei. Anonymkode: 99abc...8c8
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Skrevet 21. mars Spørs helt hva de trengte pengene til. Men hvis det var gjentakende så hadde jeg heller tilbudt å hjelpe å gå gjennom økonomien. Hjelpe med å sette opp et budsjett. Anonymkode: 168d9...034
AnonymBruker Skrevet 21. mars #17 Skrevet 21. mars Jeg tenker at familie bør støtte hverandre her i verden. for meg er det utenkelig at foreldrene mine hadde spurt om å låne penger, men hadde de kommet i en knipe så hadde jeg selvfølgelig villet hjelpe. Jeg håper jeg aldri kommer i en situasjon der jeg blir nødt til å spørre barna mine om et lån og tror ikke det vil skje. Men om jeg hadde kommet i den situasjonen så håper jeg at de ville ha hjulpet. Anonymkode: ae798...52b
AnonymBruker Skrevet 21. mars #18 Skrevet 21. mars Hva trenger han penger til? Er han ufør eller pensjonist? Er han alkoholiker? Hvis det er til livsnødvendig opphold, så kan han vel søke NAV om nødhjelp? Hvis det er til «luksus», så kan du jo si nei. Hvis han er stakkarslig av seg, har hatt et tøft liv og det var snakk om penger til sunn mat eller en hyggelig aktivitet, så vet jeg ikke om jeg hadde hatt hjerte til å si nei hvis jeg hadde hatt råd. Anonymkode: 4a3e5...d56
AnonymBruker Skrevet 21. mars #19 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.58): Har en far som titt og ofte spør meg om å låne penger. Jeg har gutt bort/lånt han noen tusenlapper det siste året. Men dette går utover økonomien min, altså sparingen min. Jeg har jo penger, men ønsker å spare de til fremtiden min? Mistenker at han er dårlig til å disponere pengene sine, og at jeg gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette å overføre penger. Har lyst til å slutte å låne bort/gi han penger, tenker han må ta tak i pengeforbruket, prioritere annerledes. Hvordan si nei? Har egentlig bare lyst til å si at jeg ikke har råd, at jeg har brukt de på lån els... selv om det ikke stemmer. Bare for å få slutt på forespørslene Anonymkode: 54bd1...001 Man låner ikke penger av andre, uansett relasjon. Da er svaret nei, beklager jeg trenger pengene mine selv. Det er jo heller ikke snakk om lån, når pengene ikke betales tilbake. Anonymkode: 408e4...799
AnonymBruker Skrevet 21. mars #20 Skrevet 21. mars Nei det hadde blitt helt feil til meg. Jeg er vant med at når du tjener penger selv så skal du klare deg selv. Så jeg har aldri spurt om penger. Ligger ikke i oss. Mine barn spør ikke en gang. Så hadde mine foreldre spurt så hadde jeg lurt på om det var svindel. Hehe Anonymkode: 7868a...0c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå