Gå til innhold

Hvorfor er livet mitt så latterlig vondt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I voksen alder har jeg kun opplevd nedturer. Preget av angst og virkelig mørke tanker. Aldri opplevd gjensidig kjærlighet, ingen barn. Har ikke hatt råd til å kjøpe egen bolig. Har sterke fobier mot vanlige ting folk gjør. Har en del fysiske helseproblemer.

Ser stort sett bakover i tid og mimrer. Klarer ikke se en fremtid lenger. Det vil ikke skje meg noe bra uansett, det er allerede bevist ved at ingenting har skjedd til nå.

Jobben min er lite givende, men kan ikke slutte. Jeg har ikke evner til å finne ny jobb.

Deler av familien min er et helsike å forholde seg til. Ingenting er normalt.

Jeg er midt i livet, men føler meg egentlig ferdig. Og mett på nedturene. Kanskje er det snart en kreft-diagnose rundt hjørnet, fordi mange i min familie har fått det tidlig. Og dødd av det.

Hva er det å se frem til, egentlig?

Anonymkode: 36476...db4

• Hjerte 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du mulighet til å ha en katt eller hund?

Anonymkode: 7f382...3d5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I voksen alder har jeg kun opplevd nedturer. Preget av angst og virkelig mørke tanker. Aldri opplevd gjensidig kjærlighet, ingen barn. Har ikke hatt råd til å kjøpe egen bolig. Har sterke fobier mot vanlige ting folk gjør. Har en del fysiske helseproblemer.

Ser stort sett bakover i tid og mimrer. Klarer ikke se en fremtid lenger. Det vil ikke skje meg noe bra uansett, det er allerede bevist ved at ingenting har skjedd til nå.

Jobben min er lite givende, men kan ikke slutte. Jeg har ikke evner til å finne ny jobb.

Jeg er midt i livet, men føler meg egentlig ferdig. Og mett på nedturene. Kanskje er det snart en kreft-diagnose rundt hjørnet, fordi mange i min familie har fått det tidlig. Og dødd av det.

Du må restarte deg selv for nå har du satt deg selv i offerrolle hvor du synes synd på deg selv og ser negativt på alt, og det negative fokuset ditt overskygger alt du har i livet i ditt og ting som faktisk er bra. 

• Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skaff deg en fysisk hobby. Det kan være nesten hva som helst. Det vil gi deg noen mål i livet og gi deg bedre helse.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg hatt det slik hadde jeg bygd meg en campervan og kjørt ut i verden. Gjort noe nytt iallefall, istedenfor å sitte fast. Hva som helst egentlig, bare ikke mer av det samme. 

Anonymkode: 1b1df...ce3

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvis du føler at du ikke kan/vil gjøre noe for ditt eget vel og ve, så kan du kanskje gjøre noe for andre? Finnes massevis av veldedighetsprosjeker du kunne delta i 

Anonymkode: 7d54b...d5f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vel, jeg hadde det som deg OG jeg fikk kreft. Det er bare å gratulerer liksom...

Jeg har kuttet ut de verste i familien (bror og søster). Jeg dør heller alene enn å føle meg som et helvete etter å ha pratet med dem.

Etter å ha vært singel hele livet pga tilknytningsvansker m.m., så var jeg heldig og møtte en mann som "skjønte meg". Jeg håper du også kan finne noen å støtte deg til, enten det er kjæreste eller venn. 

Anonymkode: aff90...5e1

• Liker 6
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange veiledere snakker om:

«Energien du sender ut, får du tilbake».

Dette er virkelige noe jeg selv har tenkt mye på. Har hatt min del av store utfordringer selv, og har tenkt litt sånn som deg i de mørkeste periodene. Men da sender vi ut den tunge energien til universet, tunge tanker, og de tunge tankene og energiene får vi tilbake. Vet ikke om du tror på dette, men gjør et eksperiment; ta for deg et par måneder fremover, hvor du ikke tenker en eneste negativ tanke. Man kan nemlig styre tankene sine, man kan tenke på akkurat det man selv vil tenke på. Tenk på de små positive ting, «så deilig vær det er idag», «jeg er heldig som kan gjøre sånn og sånn», «jeg er elskbar», «mange liker meg veldig godt», «jeg er veldig glad meg selv», «jeg gleder meg til sommeren» osv osv. bare gjør et forsøk og se om noe endres. Man kan velge sin egen lykke😊❤️

Anonymkode: 63df8...800

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du bor i Norge. Du er trygg, varm og mett antar jeg? Skift fokus. Du er heldigere enn mange % av verdens befolkning. 
Finn deg en hobby eller noe annet som gir deg glede. Noe som er givende.

Anonymkode: ca1d6...a80

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å legge om tankemønsteret ditt. Sett deg mål: i dag skal jeg legge merke til 10 positive ting. Er ikke så vanskelig. "Å, så fint med sol i dag." , "Det var en kul bil.", "Hun dama hadde på seg en artig jakke." , "Fin flyt i trafikken i dag." , "Jammen god kaffe de har her." , "Dette rommet hadde koselig belysning." , "Jeg kunne gått en mil i disse skoene, de er skikkelig behagelige!" , "Det var en morsom artikkel." , "Salaten hadde god crunch i dag." 

Du vil snart finne ut at det er MASSE små fine ting rundt deg som du har ignorert. Pass også på at når dårlige tanker kommer, så er du streng mot deg selv. "Nei, sånn skal jeg ikke tenke, nå skal jeg heller -" Også gjør du noe. Ta deg en spasertur. Bak brød. Støvsug stua. Lag en kopp te. Les noen sider i en bok. Vann plantene. 

Vi bestemmer selv hva slags person vi vil være. Lykke til! 

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sorthstudios skrev (1 minutt siden):

Begynn å legge om tankemønsteret ditt. Sett deg mål: i dag skal jeg legge merke til 10 positive ting. Er ikke så vanskelig. "Å, så fint med sol i dag." , "Det var en kul bil.", "Hun dama hadde på seg en artig jakke." , "Fin flyt i trafikken i dag." , "Jammen god kaffe de har her." , "Dette rommet hadde koselig belysning." , "Jeg kunne gått en mil i disse skoene, de er skikkelig behagelige!" , "Det var en morsom artikkel." , "Salaten hadde god crunch i dag." 

Du vil snart finne ut at det er MASSE små fine ting rundt deg som du har ignorert. Pass også på at når dårlige tanker kommer, så er du streng mot deg selv. "Nei, sånn skal jeg ikke tenke, nå skal jeg heller -" Også gjør du noe. Ta deg en spasertur. Bak brød. Støvsug stua. Lag en kopp te. Les noen sider i en bok. Vann plantene. 

Dette er veldig sant. Jeg har gjort samme øvelse angående et av mine barn som slet meg fullstendig ut og gjorde meg så frustrert og lei at jeg vurderte å pakke sammen og bare dra. Jeg var totalt utslitt både fysisk og mentalt. Så ingen løsning på utfordringene. 

Bestemte meg for at jeg skulle gi barnet fem positive tilbakemeldinger hver dag. Dermed begynte jeg å ha aktivt fokus på det positive, for å finne minst fem positive ting å gi tilbakemelding for hver dag. Jeg tuller ikke, innen 14 dager var frustrasjon og oppgitthet over barnet og vår relasjon som blåst bort, og de positive tingene jeg søkte, tenkte og sa ble til det jeg helt faktisk tenkte og følte. Dermed løste alt seg angående barnet og situasjonen. 

Anonymkode: 1b1df...ce3

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mange veiledere snakker om:

«Energien du sender ut, får du tilbake».

Dette er virkelige noe jeg selv har tenkt mye på. Har hatt min del av store utfordringer selv, og har tenkt litt sånn som deg i de mørkeste periodene. Men da sender vi ut den tunge energien til universet, tunge tanker, og de tunge tankene og energiene får vi tilbake. Vet ikke om du tror på dette, men gjør et eksperiment; ta for deg et par måneder fremover, hvor du ikke tenker en eneste negativ tanke. Man kan nemlig styre tankene sine, man kan tenke på akkurat det man selv vil tenke på. Tenk på de små positive ting, «så deilig vær det er idag», «jeg er heldig som kan gjøre sånn og sånn», «jeg er elskbar», «mange liker meg veldig godt», «jeg er veldig glad meg selv», «jeg gleder meg til sommeren» osv osv. bare gjør et forsøk og se om noe endres. Man kan velge sin egen lykke😊❤️

Anonymkode: 63df8...800

Yes! Dette er så sant. 

Anonymkode: 9c064...cbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hat hatt et vondt liv på mange måter. Opplevd grov mobbing, har hatt og har fysiske helseplager, har ikke fått barn foreløpig...Jeg har en fobi som i perioder har vært sterk og plaget meg mye, gikk til slutt i terapi for det. Har ikke råd til bolig nå, for jeg har mye gjeld etter sykdom, og er sliten fordi jeg må jobbe mye for å ha sjans til å snu økonomien min. Har en kjæreste men det har vært vanskelig, har slitt med tillit siden eksen gikk. Og han har sine ting.

Men jeg prøver at minimum noe i livet skal være fint, hver dag. At jeg skal være hyggelig mot meg selv, mot katten min og minst ett annet menneske, hver dag. Det kan feks bety være oppmerksom overfor en kollega, eller en på bussen, eller ansatt i en butikk. At det blir mikro-øyeblikk av litt humor, eller lykke. Jeg sier til meg selv, prøv. Iblant funker det ikke, det er også ok, fordi jeg prøvde. 

Akkurat nå ligger katten på armen min. Jeg ligger i morgenkåpe, i reint sengetøy. Har en god middag i magen. Tenker på at jeg hjalp en kollega under kurset på jobb i dag, og at jeg tok i og bar 2 bord opp, ikke bare ett som vi skulle etter kurset, så folk så at jeg sto i det. Tenker på at jeg var høflig da jeg kjøpte ny bh på H&M, selv om jeg var sliten. Tenker på gode samtaler med kolleger på bussen hjem. Tenker på at jeg dro på jobb selv om jeg har vært sliten og overveldet, tom angstfull, føler på takknemlighet for at jeg fikk gjennomført noe jeg grudde meg til. Er takknemlig fordi hårklippen min sist ble så bra, synes jeg ser fin ut uten å style håret. Er glad fordi jeg har klær jeg kler. Gleder meg til en konsert i april. Sånne ting. 

Jeg lar mørke tanker komme når de kommer. Det er lov å sørge og være frustrert. 

Anonymkode: cf838...58e

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange ting å være takknemlig for, og akkurat nå er jeg takknemlig for at jeg har en uendelig liste i et vanlig liv, og jeg er i stand til å se det. Jeg er også i stand til å glede meg til små ting til tross for at jeg nå er sykemeldt og ting er ikke så greit. 

Det er tankene dine som styrer følelsene dine. Det du tenker på (og hvordan du tenker) får du mer av. Så hvis du går hver eneste dag og tenker på - mater på - hvor begredelig livet ditt er, så blir det ikke bedre. Du mater din egen elendighet sånn at det vokser og gror. 

Jeg ville kontaktet lavterskel helse/psykiatri i kommunen og bedt om en samtale. Du trenger hjelp og verktøy på hvordan du skal hjelpe deg selv. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har i det minste en jobb? Kansje det er noen hobbyer du kan begynne med? lære deg noe nytt. bli kjent med nye mennesker. Jeg tror at det går an å ha det bra alene, om man har det bra psykisk. Jeg har en del angst, og selv om det kan være tøft noen ganger, så har jeg ting i livet mitt som gleder meg. Som en katt, hage. Jeg har også et barn, men med barn følger det store bekymringer. 

Anonymkode: f15ca...10b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min livshistorie kan fortelles som en stor tragedie med den ene ille tingen etter den andre- noen så ille at man skulle ikke tro det. Den kan også fortelles som en herlig historie om et godt og fantastisk drømmeliv. Begge deler er like sant.

Hva ønsker du å fokusere på, og hvilke valg velger du fremover for å bringe gode og interessante ting inn i livet ditt?

Anonymkode: 15374...8e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Offerrollen hjelper deg null og niks. Dette vet du selvfølgelig selv også.

Du må se fremover. Du er ikke fornøyd med livet ditt, da må du endre noe. I ditt tilfelle flere ting. Hvis du ikke endrer noe, fortsetter du i det samme negative sporet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på folket i Gaza..se hva slags helvete på jord de går igjennom mens hele verden ser stille på. Tenk hvor heldige vi er i trygge Norge  Prøv å fokusere på noe positivt. Bli med i en frivillighets organisjon,finn en hobby,finn venner fra hele verden på nett. Se matlagings video på youtube og prøv dem. Finnes masse type forskjellige treff på biblotekene rundt omkring. Prøv de. Prøv å bli kjent med andre ensomme.  Lykke til❤️

Anonymkode: a7655...eb9

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sorthstudios skrev (8 timer siden):

Dette. Jeg har vært alvorlig syk i mange år, og har aldri vært deprimert, selv i perioder der jeg ikke har forlatt senga i måneder. Jeg fokuserer på alt som er positivt hele tida, hver minste lille ting, som at taklampa mi er nydelig, senga er myk, kaffen lukter så godt, kjeksen er så god, osv osv. 

Det er ALLTID noe fint å fokusere på, hvis man bestemmer seg for det. 

Anonymkode: 33262...8be

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du lever med opp til flere kroniske sykdommer som du ikke får noen behandling for. Er det logisk å tro at livet skal være godt da?

Du må ta ansvar for helsen din. Voksen mann som klager over at han har det så vondt, men ikke går til legen? Ikke behandling, ikke medisiner? Skal man ta det på alvor?

Anonymkode: 651b1...c91

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...