AnonymBruker Skrevet 23. mars #161 Del Skrevet 23. mars Selvfølgelig skal man være stolt av fagbrev! Det er ikke "bare" et fagbrev, det er en utdanning med praksis og mye teori! Jeg er stolt av mitt fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfag hvor jeg fikk bestått meget godt. Anonymkode: a5d53...772 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #162 Del Skrevet 23. mars Happyflopp skrev (På 21.3.2025 den 23.38): Det avslørte du deg selv .... Nei det hadde dere ikke dessverre når du ikke engang evner se forskjell på praktiske " ferdigheter " og tyngre akademisk utdanning som krever en annen kapasitet enn å vise frem en bakt kake eller en enkel oppgave om å skifte bleie på en gammel dame Men å sette punktum, og komma, det er vanskelig? Avslørt meg selv?? For hva? Gud hjelpe meg for en holdning til andre mennesker. Du kan neppe ha det så bra, som må rakke ned på andre. Jeg bryr meg katta om hvilken utdanning noen har. Det trengs ikke høy iq for å skjønne at vi trenger alle typer utdanning. Både fagbrev, de som har jobbet seg oppover, og de med mange års utdanning. De jeg har stor respekt for er de som skjønner dette, og evner å la være å rakke ned på andre. En av mine nærmeste venninner har master, påbygging av ulike fag etter dette. Underviser på høyskole, har tatt x antall vekttall, i godt voksen alder. Dvs, aner ikke hvor høyt hun er utdannet. Men. Hun skryter aldri, ser aldri ned på noen, nevner aldri sin høye lønn, og har en mann med fagbrev… Som elektriker. Lønna hans er nesten på høyde med hennes, sånn om det skulle telle. Anonymkode: 339af...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #163 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men å sette punktum, og komma, det er vanskelig? Avslørt meg selv?? For hva? Gud hjelpe meg for en holdning til andre mennesker. Du kan neppe ha det så bra, som må rakke ned på andre. Jeg bryr meg katta om hvilken utdanning noen har. Det trengs ikke høy iq for å skjønne at vi trenger alle typer utdanning. Både fagbrev, de som har jobbet seg oppover, og de med mange års utdanning. De jeg har stor respekt for er de som skjønner dette, og evner å la være å rakke ned på andre. En av mine nærmeste venninner har master, påbygging av ulike fag etter dette. Underviser på høyskole, har tatt x antall vekttall, i godt voksen alder. Dvs, aner ikke hvor høyt hun er utdannet. Men. Hun skryter aldri, ser aldri ned på noen, nevner aldri sin høye lønn, og har en mann med fagbrev… Som elektriker. Lønna hans er nesten på høyde med hennes, sånn om det skulle telle. Anonymkode: 339af...eb1 Det er når man lager sammensurium av samfunnsbehov, samfunnsverdier, individbehov, egne verdier, bias, misunnelse, stolthet og mye mer og ikke ser forskjell på sak og person at det blir vanskelig å ha en dialog og det ER nødvendigvis ikke motsetninger mellom alt jeg har lastet opp. Kan se verdien av både høyere utdanning og fagbrev både på individ og samfunnsnivå. Kan se både behovet for høyere utdanning og fagbrev både på individ og samfunnsnivå, det ene nivå er en persons verdi og det andre nivået en annen persons nivå. Kan se både at det er for få og for mange som tar fagbrev og vi kan se at det er for få og for mange som tar høyere utdanning, det mangler hele tiden personer innenfor mange yrkesgrupper. Mitt inni dette kommer jo mine personlige meninger. Jeg har hevdet at for få med yrkesfag har tatt høyere utdanning og at for mange som nok burde tatt yrkesfag har tatt bachelor. Noen sikter for høyt og noen sikter for høyt. Det er mange som nå studerer som er første generasjon med høyere utdanning, det sier seg selv hvor sterkt yrkesfag står. I Finnmark har 70 % søkt yrkesfag vgs. Høyt utdannede flytter kun midlertidig til Finnmark. Er det bra med en sånn ubalanse ? Så til mine personlige behov. Mine behov er læring, jeg hadde ikke fått mine behov mettet med yrkesfag, verken faglig eller sosialt. Det er ikke det samme som å snakke ned yrkesfag for alle. Jeg valgte jo bort phd, jeg fant at master var nivået for meg, for min mann var phd passende og han er professor. Han underviser fra ferske studenter til phd studenter, for han er selv noen i post doc uselvstendige forskere. Han ser jo noe relativt til hva han har behov for i sin forskningsgruppe. Vi var første i våre familier med høyere utdanning og VI har merket at vår utdanning gjør at vi ser ulikt på ting og synes det er frustrerende kjedelig å diskutere med familiemedlemmer. Som andre har sagt så har de ikke opplevd det samme. Heldig. Min erfaring er jo ikke den eneste sannheten og man kan fint være kompatible med ulikt utdanningsnivå. Det er bare at det ikke er min erfaring. Andre kan ha annen erfaring, begge deler kan stemme. For min del har jeg sett Dunning Kruger effekten litt for mye. Anonymkode: c4d2e...2af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #164 Del Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er når man lager sammensurium av samfunnsbehov, samfunnsverdier, individbehov, egne verdier, bias, misunnelse, stolthet og mye mer og ikke ser forskjell på sak og person at det blir vanskelig å ha en dialog og det ER nødvendigvis ikke motsetninger mellom alt jeg har lastet opp. Kan se verdien av både høyere utdanning og fagbrev både på individ og samfunnsnivå. Kan se både behovet for høyere utdanning og fagbrev både på individ og samfunnsnivå, det ene nivå er en persons verdi og det andre nivået en annen persons nivå. Kan se både at det er for få og for mange som tar fagbrev og vi kan se at det er for få og for mange som tar høyere utdanning, det mangler hele tiden personer innenfor mange yrkesgrupper. Mitt inni dette kommer jo mine personlige meninger. Jeg har hevdet at for få med yrkesfag har tatt høyere utdanning og at for mange som nok burde tatt yrkesfag har tatt bachelor. Noen sikter for høyt og noen sikter for høyt. Det er mange som nå studerer som er første generasjon med høyere utdanning, det sier seg selv hvor sterkt yrkesfag står. I Finnmark har 70 % søkt yrkesfag vgs. Høyt utdannede flytter kun midlertidig til Finnmark. Er det bra med en sånn ubalanse ? Så til mine personlige behov. Mine behov er læring, jeg hadde ikke fått mine behov mettet med yrkesfag, verken faglig eller sosialt. Det er ikke det samme som å snakke ned yrkesfag for alle. Jeg valgte jo bort phd, jeg fant at master var nivået for meg, for min mann var phd passende og han er professor. Han underviser fra ferske studenter til phd studenter, for han er selv noen i post doc uselvstendige forskere. Han ser jo noe relativt til hva han har behov for i sin forskningsgruppe. Vi var første i våre familier med høyere utdanning og VI har merket at vår utdanning gjør at vi ser ulikt på ting og synes det er frustrerende kjedelig å diskutere med familiemedlemmer. Som andre har sagt så har de ikke opplevd det samme. Heldig. Min erfaring er jo ikke den eneste sannheten og man kan fint være kompatible med ulikt utdanningsnivå. Det er bare at det ikke er min erfaring. Andre kan ha annen erfaring, begge deler kan stemme. For min del har jeg sett Dunning Kruger effekten litt for mye. Anonymkode: c4d2e...2af Jeg er enig med deg og opplever det samme. Anonymkode: a6705...621 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 24. mars #165 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er når man lager sammensurium av samfunnsbehov, samfunnsverdier, individbehov, egne verdier, bias, misunnelse, stolthet og mye mer og ikke ser forskjell på sak og person at det blir vanskelig å ha en dialog og det ER nødvendigvis ikke motsetninger mellom alt jeg har lastet opp. Kan se verdien av både høyere utdanning og fagbrev både på individ og samfunnsnivå. Kan se både behovet for høyere utdanning og fagbrev både på individ og samfunnsnivå, det ene nivå er en persons verdi og det andre nivået en annen persons nivå. Kan se både at det er for få og for mange som tar fagbrev og vi kan se at det er for få og for mange som tar høyere utdanning, det mangler hele tiden personer innenfor mange yrkesgrupper. Mitt inni dette kommer jo mine personlige meninger. Jeg har hevdet at for få med yrkesfag har tatt høyere utdanning og at for mange som nok burde tatt yrkesfag har tatt bachelor. Noen sikter for høyt og noen sikter for høyt. Det er mange som nå studerer som er første generasjon med høyere utdanning, det sier seg selv hvor sterkt yrkesfag står. I Finnmark har 70 % søkt yrkesfag vgs. Høyt utdannede flytter kun midlertidig til Finnmark. Er det bra med en sånn ubalanse ? Så til mine personlige behov. Mine behov er læring, jeg hadde ikke fått mine behov mettet med yrkesfag, verken faglig eller sosialt. Det er ikke det samme som å snakke ned yrkesfag for alle. Jeg valgte jo bort phd, jeg fant at master var nivået for meg, for min mann var phd passende og han er professor. Han underviser fra ferske studenter til phd studenter, for han er selv noen i post doc uselvstendige forskere. Han ser jo noe relativt til hva han har behov for i sin forskningsgruppe. Vi var første i våre familier med høyere utdanning og VI har merket at vår utdanning gjør at vi ser ulikt på ting og synes det er frustrerende kjedelig å diskutere med familiemedlemmer. Som andre har sagt så har de ikke opplevd det samme. Heldig. Min erfaring er jo ikke den eneste sannheten og man kan fint være kompatible med ulikt utdanningsnivå. Det er bare at det ikke er min erfaring. Andre kan ha annen erfaring, begge deler kan stemme. For min del har jeg sett Dunning Kruger effekten litt for mye. Anonymkode: c4d2e...2af Slike tråder koker uansett ned til enkelte menneskers evige behov for bekreftelse, og andres behov for å gi bekreftelse som en form for omsorg. Det har ingenting med utdannelsen i seg selv å gjøre. De vil høre «Du er viktig», «Du har valgt riktig utdannelse», og «Vi andre ser ikke ned på deg». Dette blir gjentatt om og om igjen i KG-ekkokammeret. De som kommer med uttalelser og poenger som ikke passer inn i narrativet blir avfeid som nedlatende og hetsende. Jeg aner ikke hvorfor disse menneskene tyr til KG for å prøve å bøte på sine mindreverdighetskomplekser. Kanskje fordi det er gratis og lavterskel?. Jeg ville uansett heller prøvd å finne roten til problemet og evt søkt hjelp andre steder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #166 Del Skrevet 24. mars En må ikke glemme verdien av høyere utdanning på andre områder også, utover at vi alle skal være kapitalistiske horer for ledere på jobben. Den verdien jeg henviser til gir mer kritiske statsborgere som kan skille på bedre måter løgn fra sannhet, og galskap / vrangforestillinger fra realiteten. Altså, lavere sjanse for å ende opp som en Frepperistisk Trump-ist jævel 😂 Det er en grunn til at den oransje bavianen går til et massivt angrep mot alt som er relatert med høyere utdanning og kunnskap i USA. Det er den ene tingen. Den andre tingen er at det er lavere sjanse for å ende opp som dement blant annet hvis man har en mer avansert jobb og avanserte problemstillinger i hverdagen. https://www.forskning.no/demens-utdanning/hver-sjette-over-70-ar-har-demens-lav-utdanning-gir-3-til-6-ganger-okt-risiko/2238192 Høyere utdanning gir dermed både en helsemessig og samfunnsrelatert gevinst. Vi kan legge til en tredje faktor her: Politikere babler plutselig om hvor viktig yrkesfag og fagbrev er, men de samme politikere kunne aldri tenkt seg å ta disse jobbene selv, eller å anbefale barna sine å ta fagbrev-relaterte stillinger. Med andre ord, "de formuende" på toppen, være seg politikere eller næringslivs-Sveits-fuckers er jo de som trenger en hel haug med fagbrev-sauer som kan utføre tunge jobber for dem og når det ikke er bruk for fagbrev-sauene lenger, så satser man på at de kreperer så fort som mulig. Noe de også gjør faktisk, for de med høyere utdanning pleier å leve lenger i snitt. Vi vet at menn med høyere utdanning lever hele 7 år lenger enn menn med kun grunnskole. For kvinner er forskjellen 5 år. https://www.forskning.no/helse-royking-forebyggende-helse/menn-med-hoy-utdanning-lever-syv-ar-lenger/502656 Anonymkode: b4a25...afd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #167 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): En må ikke glemme verdien av høyere utdanning på andre områder også, utover at vi alle skal være kapitalistiske horer for ledere på jobben. Den verdien jeg henviser til gir mer kritiske statsborgere som kan skille på bedre måter løgn fra sannhet, og galskap / vrangforestillinger fra realiteten. Altså, lavere sjanse for å ende opp som en Frepperistisk Trump-ist jævel 😂 Det er en grunn til at den oransje bavianen går til et massivt angrep mot alt som er relatert med høyere utdanning og kunnskap i USA. Anonymkode: b4a25...afd Det er selvsagt et godt poeng. Men jeg tror den jevne nordmann med fagbrev, altså uten høyere utdanning, har større evne til dette enn den jevne Trump velger. Det er svært mange der borte som har droppet ut av skole på en langt lavere nivå enn noe som tilsvarer et norsk fagbrev. Så selv om det du sier er helt riktig, er det nok ikke så relevant i forhold til norske forhold. Heldigvis! Anonymkode: 6c8fd...32f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #168 Del Skrevet 25. mars Nei, det er STRENGT forbudt! 🙄 Anonymkode: 7dc34...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Portia Catonis Skrevet 25. mars #169 Del Skrevet 25. mars Kan du være stolt av det? Absolutt! Kan du forvente at andre blir imponert av det? Nei. Kan du forvente at enkelte folk ser ned på deg? Ja. Det kommer alltid til å være noen som ser ned på deg uansett hvilken jobb og utdannelse du har. Trikset er å ikke måle din egen verdi ut ifra andres meninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Et menneske Skrevet 25. mars #170 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.39): Noen jeg kjenner som har høyere utdanning enn fagbrev, mener jeg har en tulle utdanning, siden jeg kun har fagbrev i helsefag. Stemmer det at det er en dårlig utdanning? Men jeg er stolt av fagbrevet mitt. Anonymkode: d4f64...440 Kan personen uten ditt fagbrev utføre jobben din? Hvis ikke, så kan du noe som personen ikke kan. Det bør du være stolt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå