Gå til innhold

Er det lov å være stolt for kun et fagbrev.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (6 minutter siden):

M65: Norge trenger fler med fagbrev, en klok professor ved BI sa for noen år siden at vi lider av en bachelor- og master-sykdom i Norge. Jeg er enig. 

Vær stolt av ditt fagbrev, og av din profesjon.

Jeg mener altfor FÅ har master, hadde hatt godt av større bredde på master. Mastersyken er fordi for mange går inn i høyere utdanning uten å være godt nok forberedt.

Det er også litt utfordrende at yrkesutdanning er lite forskningsbasert, lærere i yrkesfag har lite pedagogikk. Det er for få høyt utdannede inn teknikk og industri i skoleverket.  Mangel på kvalifiserte lærere i yrkesfagene er utfordrende og så er kravene for å komme inn på enkelte yrkesfag veldig lavt.   

Anonymkode: c4d2e...2af

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det en større bragd å lese seg til noe, enn å gjøre noe praktisk OG noe teoretisk i samme eksamen? Da må en kunne to, ulike ting? Den ser jeg absolutt ikke. Tåpelig holdning. En må kunne være stolt av det en får til, uansett hva en velger. 
Mange med fagbrev, hadde fint greid en master. Nå i år, er faktisk søknadstallene for vgs, 54% yrkesfag. Regner med de blir stolte av seg selv, når de har bestått fagbrevet.

Anonymkode: 339af...eb1

Det avslørte du deg selv .... Nei det hadde dere ikke dessverre når du ikke engang evner se forskjell på praktiske " ferdigheter " og tyngre akademisk utdanning som krever en annen kapasitet enn å vise frem en bakt kake eller en enkel oppgave om å skifte bleie på en gammel dame 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stusser over dette innlegget her. Hvordan kan du sitte der og skrive at folk med MASTER ikke har erfaring fra praksis? Det stemmer jo i flere tilfeller ikke i det hele tatt. Synes det er tåpelig hvordan du og flere her snakker ned folk som har tatt master. Det finnes samfunnsnyttige mastere med praksis og, bare så at du vet det. F.eks lærerutdanninger (blant annet).

Hilsen ei som synes all utdanning er viktig!

Anonymkode: a72ed...223

De skal dessverre snu og vende på alt fordi de føler seg svært tråkket på , det er de som begynner sjikkanere folk med høy utd og ilegge oss at vi " mobber de " mens de snakker like mye drit om master phd ...  

Enkle mennesker , går ikke ann forholde seg til slike . De vil ikke evne eller forstå noen gang ... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du svarte anonymbruker, og trodde det var meg. Det var det ikke, det var en annen. Det var du, under ditt brukernavn, som svarte. 

Anonymkode: 9c921...128

Igjen .. jeg ser du ikke evner forstå hva jeg skrev til deg ....  

Men siden du er såpass enkel 

1 og 1 er like tall , ganske vanskelig skille , men du klarer altså ikke  Skille ( se forskjell på ) 1 og 2 , som faktisk er ulike .

Ble kanskje for dypt og innviklet for deg dette . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var ikke en spesielt dannet måte å uttale seg på😂

Anonymkode: 85046...24d

Happyflopp skrev (5 timer siden):

Igjen, så roter du . Klarer du virkelig  ikke skille innlegg og brukernavn her inne ?  Ja du har virkelig tungt for ting , og derfor er det godt at det finnes enkle måter å sysselsette enkle folk som deg  på .  Du må ikke være så flau for at du ikke er så skarp , du kan alltid brukes som.et dårlig eksempel vet du . Så helt ubrukelig er du ikke .

Dette er deg, Happyflopp, under ditt brukernavn, som svarer på anonymkode som slutter på 24d. Du tror det er meg. Det er det ikke. Du blander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal være kjempestolt! 

Husker da jeg var ferdig hjelpepleier i 2001, jeg var SKIKKELIG stolt:) 

Anonymkode: 23b59...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er deg, Happyflopp, under ditt brukernavn, som svarer på anonymkode som slutter på 24d. Du tror det er meg. Det er det ikke. Du blander. 

Anonymkode: 9c921

Du tok ikke poenget nei , stakkars fortapte sjel .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (3 minutter siden):

Du tok ikke poenget nei , stakkars fortapte sjel .  

Tror ikke du tok ditt eget poeng heller jeg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det en større bragd å lese seg til noe, enn å gjøre noe praktisk OG noe teoretisk i samme eksamen? Da må en kunne to, ulike ting? Den ser jeg absolutt ikke. Tåpelig holdning. En må kunne være stolt av det en får til, uansett hva en velger. 
Mange med fagbrev, hadde fint greid en master. Nå i år, er faktisk søknadstallene for vgs, 54% yrkesfag. Regner med de blir stolte av seg selv, når de har bestått fagbrevet.

Anonymkode: 339af...eb1

Ja, mange med fagbrev hadde fint greid en master, men hadde hadde først måtte ta et påbygningsår for opptak til høyere utdanning, så bachelor før master. 

Kan godt også si at det er for få med tekniske fagbrev innen høyere utdanning.  Men å hoppe rett fra fagbrev til master, absolutt ikke.  Jeg har jobbet lenge nok innen universitetssektoren til å se hvordan ulike grupper av studenter har ekstremt ulike forutsetninger på grunn av bakgrunn.  Flere helsearbeidere sliter med praksis i sykepleie for de klarer ikke å ta til seg de økte kravene og ny tilnærming. Har fratatt en del helsearbeidere studieretten. 

60 % gutter har i år altså søkt til yrkesfag, 47 % jenter. På program som bua og helse er det 80-90 % jenter, elektro under  10% jenter.  over 70 % søker yrkesfag i Finnmark. 

Det er ikke rart det er økning for maken til pushing av yrkesfag på ungdomsskoleelever er utrolig. Har to barn og har vært på flere utdanningsmesser og vært på skolebesøk og er nesten skremt av hvor sterkt studiespes nedsnakkes og yrkesfag hylles til skyene.  Det er også veldig stor mangel på realfagskompetanse, men det blir lagt minimal vekt på f.eks matte. Finnes jo til og med skoler som regnes som studiespes som ikke engang tilbyr r1 matte, knapt t1 matte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det vanlig å være «stolt» av utdanning? Jeg har master, men tenker ikke at det er noe jeg er stolt av. 
Fagbrev, bachelor, master… Samfunnet har behov for all kompetanse som bidrar til at maskineriet går rundt! 
Det vi derimot ikke trenger er flere på trygd. 

Anonymkode: f2c9f...a50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det vanlig å være «stolt» av utdanning? Jeg har master, men tenker ikke at det er noe jeg er stolt av. 
Fagbrev, bachelor, master… Samfunnet har behov for all kompetanse som bidrar til at maskineriet går rundt! 
Det vi derimot ikke trenger er flere på trygd. 

Anonymkode: f2c9f...a50

Ja, for noen er det veldig stolthet i definere hva som er nok, andre ser utdanning som en selvfølge og nivået man velger er basert mer på interesser og forutsetninger.  Det er blant annet opptakskrav til både vgs, bachelor, master og phd og det utelukker mange på veien.  

Det ER et problem at det teoretiske nivået på yrkesfag er lav- for de som kanskje kunne tenke seg til å lære mer. Det er også en utfordring at svært mange fortsatt synes det er for mye teori i yrkesfag og dermed faller fra. Men fellesfag som norsk, engelsk, samfunnsfag ++ må til for at det er en viss allmennkunnskap, for meg hadde det vært skremmende å avslutte disse fagene etter 10 års skolegang.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.39):

Noen jeg kjenner som har høyere utdanning enn fagbrev, mener jeg  har en tulle utdanning, siden jeg kun har fagbrev i helsefag. Stemmer det at det er en dårlig utdanning? Men jeg er stolt av fagbrevet mitt. 

Anonymkode: d4f64...440

Jeg har fagbrev i renhold, mange reagerer med "finnes det virkelig fagbrev i renhold? Du skal bare vaske?" 

Jeg er stolt og vet at hva det egentlig innebærer. 

Anonymkode: 2ddd8...82c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (22 timer siden):

Gud bedre , du som babler om menneskeverd ...  Vil snakker kognitiv kapasitet , forståelse , evne til å lære og forstå ... På ett  høyere nivå enn vgs ... Det er det utd handler om , mens du babler om at , buhu de som mener vgs nivå er dårlig sier jeg ikke er verdt noe som menneske .. du klarer jo ikke skille mellom.noennverdens tid , for et idiotisk nek du er 

Men det kan jo meget godt hende at de som har fagbrev har kognitiv kapasitet, og evne til å lære og forstå selv om de ikke har valgt høyere utdanning. 

Selv var jeg relativt voksen før jeg tok min høyere utdanning, og gjorde det sylskarpt. Stort sett A med en og annen B. Med andre ord gode evner til å lære og forstå. Men dette skjedde når jeg var 36. Frem til jeg var 34 tenkte jeg ikke tanken på høyere utdanning en gang, ville bare fortsette med jobben som fagbrevet hadde gitt meg. 

Men jeg hadde jo like stor evne til å lære og forstå i alle årene mellom fullført fagbrev og påbegynt utdanning. Jeg bare valgte bort å bruke den til å studere. Helt til jeg plutselig ombestemte meg. 

Det tror jeg gjelder ganske mange. De aller fleste med fagbrev er i stand til å ta høyere utdanning og har evnen til å lære og forstå det som trengs om de ønsker det. 

Anonymkode: 6c8fd...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg var stolt men nå har så mange rakka ned på yrket mitt og fortalt at jeg ikke er verdt noe, at jobben min kan hvem som helst gjøre. Så fagbrevet er ikke verdt noe for meg lenger. Veldig mye lønnsmessig utgjør det heller ikke. 

Anonymkode: 01950...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men det kan jo meget godt hende at de som har fagbrev har kognitiv kapasitet, og evne til å lære og forstå selv om de ikke har valgt høyere utdanning. 

Selv var jeg relativt voksen før jeg tok min høyere utdanning, og gjorde det sylskarpt. Stort sett A med en og annen B. Med andre ord gode evner til å lære og forstå. Men dette skjedde når jeg var 36. Frem til jeg var 34 tenkte jeg ikke tanken på høyere utdanning en gang, ville bare fortsette med jobben som fagbrevet hadde gitt meg. 

Men jeg hadde jo like stor evne til å lære og forstå i alle årene mellom fullført fagbrev og påbegynt utdanning. Jeg bare valgte bort å bruke den til å studere. Helt til jeg plutselig ombestemte meg. 

Det tror jeg gjelder ganske mange. De aller fleste med fagbrev er i stand til å ta høyere utdanning og har evnen til å lære og forstå det som trengs om de ønsker det. 

Forskjellen er at du fikk behovet for å lære i form av høyere utdanning, du dro nytte av din livserfaring når du studerte. 

Det som ER kjensgjerning er at teorien på yrkesfag ikke er studieforberende som på studiespes program. 

Selv om mange med fagbrev er i stand til høyere utdanning og læring så starter man med et lite handicap i det akademiske løpet når teorigrunnlaget fra vgs ikke er på samme nivå, spesielt matte og norsk. Sier ikke at det er umulig. Ikke uvanlig at mange som senere velger høyere utdanning senere etter flere år i arbeidslivet har et helt annet driv og motivasjon fordi de har tydeligere plan og mål med utdanningen, her kommer blant annet livserfaring inn. Veien kan likevel være brattere.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt. Fagbrev er kjempebra det

Anonymkode: d4904...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forskjellen er at du fikk behovet for å lære i form av høyere utdanning, du dro nytte av din livserfaring når du studerte. 

Det som ER kjensgjerning er at teorien på yrkesfag ikke er studieforberende som på studiespes program. 

Selv om mange med fagbrev er i stand til høyere utdanning og læring så starter man med et lite handicap i det akademiske løpet når teorigrunnlaget fra vgs ikke er på samme nivå, spesielt matte og norsk. Sier ikke at det er umulig. Ikke uvanlig at mange som senere velger høyere utdanning senere etter flere år i arbeidslivet har et helt annet driv og motivasjon fordi de har tydeligere plan og mål med utdanningen, her kommer blant annet livserfaring inn. Veien kan likevel være brattere.  

Joda... jeg skjønner alt dette. Selv om jeg tror det man lærer i påbygg holder som utg punkt til de fleste utdanninger som ikke har spesielle opptakskrav.

Poenget mitt var bare at min evne til å lære og forstå ting var jo den samme før jeg tok utdanningen som etter. Og hadde jeg valgt bort utdanning hadde jeg fremdeles hatt de samme forutsetningene. Jeg hadde bare valgt å ikke bruke de til utdanning. 

Og jeg tror ikke jeg er så himla spesiell at jeg har så utrolig mye mer evner enn andre som tar fagbrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.39):

Noen jeg kjenner som har høyere utdanning enn fagbrev, mener jeg  har en tulle utdanning, siden jeg kun har fagbrev i helsefag. Stemmer det at det er en dårlig utdanning? Men jeg er stolt av fagbrevet mitt. 

Anonymkode: d4f64...440

Jeg orker ikke lese alle innleggene, men roper JA! Lurer på hvilken utdanning de har som er mer samfunnsnyttig. 

Anonymkode: bd95b...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mastergrad og er omringet av så mange andre med mastergrad +++ at det ikke er noen som er stolte over det utover akkurat da man leverte den.

Jeg blir mer imponert over de som har fagutdanning, fordi de har spisset kompetansen sin tidlig og er mye mer brukandes i sitt fagfelt enn jeg noen gang kommer til å bli (samfunnsvitenskapelig master, jobber i urelevant yrke). Fagarbeidere er nevenyttige, praktiske og kunnskapsrike praktikere, jeg er god på teori og saksbehandling samt en racer i quiz, men i en apokalypse hadde det ikke vært tvil om at akademikere hadde daua mens fagarbeidere hadde klart seg.

Anonymkode: 7fa82...e8a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har mastergrad og er omringet av så mange andre med mastergrad +++ at det ikke er noen som er stolte over det utover akkurat da man leverte den.

Jeg blir mer imponert over de som har fagutdanning, fordi de har spisset kompetansen sin tidlig og er mye mer brukandes i sitt fagfelt enn jeg noen gang kommer til å bli (samfunnsvitenskapelig master, jobber i urelevant yrke). Fagarbeidere er nevenyttige, praktiske og kunnskapsrike praktikere, jeg er god på teori og saksbehandling samt en racer i quiz, men i en apokalypse hadde det ikke vært tvil om at akademikere hadde daua mens fagarbeidere hadde klart seg.

Anonymkode: 7fa82...e8a

Du har vel hørt om uttrykket nød lærer naken kvinne at spinne. Jeg tror ikke fagbrevet i renhold hadde vært mer nyttig i krise enn min master og 6 års sommerjobb innen renhold…

NOEN fagbrev hjelper i en krise, men jeg kjenner da mange med phd som også hobbysnekrer, eller har praktisk hobby, det er ikke alltid fagbrevet, det er interessen og erfaringen og villighet til å ha ting som yrke.  Jeg liker ikke praktiske ting som hagearbeid og snekring, men vil ikke si jeg er dårlig, sette sammen Ikeamøbler er enkelt, men mye mangler jeg både interesse og erfaring, men gitt tid for læring så et det ikke teorien som er vanskelig.  Derimot elsker jeg innendørs håndarbeid som sying, strikking, brodering, hekling, men ikke har jeg vurdert det som yrke, trives for godt ved datamaskinen min for det.  

Jeg er også passe god på saksbehandling og har hjulpet foreldre, familie og venner med å formulere klager og svarbrev. Synes ikke det er unyttig. Jeg koser meg også med quiz, det er fordi jeg ser læring i det meste og dermed plukker opp info, jeg var interessert i quiz lenge før jeg begynte å studere, men ønske om å lære drev jo ønsket om mer enn bare vgs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...