Gå til innhold

Er det lov å være stolt for kun et fagbrev.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Happyflopp skrev (5 timer siden):

Det er så morsomt at det er det eneste kortet dere med vgs nivå evner å bruke  til oss med høy utd " , du har dårlig selvbilde , du er ikke trygg i deg selv bla bla .. " jo faktisk.. men noen må sette blant annet deg på plass som virkelig tror VGS et å betrakte som utdanning , når jeg ( og folk flest ( var ferdig på VGS og opparbeidet meg høye karakterer for videre studier , var ikke engang utdanningen min påbegynt , men din var ferdig! . Mens du / dere trenger sympati fordi dere innerst inne vet at det verken er en utdanning eller kreves særlig ambisjoner eller evner for å fullføre noe på ett slikt lavmål nivå . 

Du driver også forresten siterer feil person , og blander mitt innlegg med vedkommendes Et tydelig tegn på at du bør holde deg  på videregående nivå , og har funnet den riktige hylla i livet 🤣👍 du får henge opp diplomet ditt over senga 😆😂 

Wtf ?! Er det mulig å være SÅ usympatisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Happyflopp logga ut etter å ha dritt seg ut litt lenger oppe her. Ikke for å ta feil av brukerne, men for å gjøre det i et innlegg som shamer det å ta feil av brukerne. 

Anonymkode: 9c921...128

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi et fagbrev er ikke akkurat en stor bragd. Jeg har bachelor. Er ikke noe å være stolt av det heller. Er ikke spesielt vanskelig 

Anonymkode: bc7a0...b47

Hvorfor er det en større bragd å lese seg til noe, enn å gjøre noe praktisk OG noe teoretisk i samme eksamen? Da må en kunne to, ulike ting? Den ser jeg absolutt ikke. Tåpelig holdning. En må kunne være stolt av det en får til, uansett hva en velger. 
Mange med fagbrev, hadde fint greid en master. Nå i år, er faktisk søknadstallene for vgs, 54% yrkesfag. Regner med de blir stolte av seg selv, når de har bestått fagbrevet.

Anonymkode: 339af...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har mange tegnsettingsfeil, til å ha så høg utdanning. 
Som jeg skrev til en annen. Ville du hatt en håndverker med kun teoretisk utdanning, til å gjøre jobb hjemme hos deg? En elektriker, rørlegger, tømrer med MASTER (!!!!), men null praksis? Eller spist på en restaurant med en kokk med MASTER, men ingen praksis.
Kan det være en grunn til at det ikke er MASTER for å ta lappen, men mye praksis? 
Tenker jeg velger de med praksis, men så er jeg litt sær, jeg da. 
Forresten så er de fleste på skattetoppen her, mennesker med fagbrev, (evnt de som gikk ut i jobb etter ungdomsskolen, og jobbet seg frem til å starte eget firma. Ungene våre har fagbrev, og tjener over snittet, rundt 800.000,-, som er langt mer enn en del med høyere utdanning. De har heller ikke studielån. 
Slik du skriver, og fremstiller deg selv, er du nok et stort troll, eller en som mener du er bedre enn andre. 
Du kan jo og drodle på hvordan arbeidsstedet ditt hadde sett ut, hvis ingen hadde vasket. Evnt ingen tømmer søppel osv. Det hadde fått større konsekvenser, enn om mange andre hadde stengt ned, streiket.

Må si jeg stusser over dette innlegget her. Hvordan kan du sitte der og skrive at folk med MASTER ikke har erfaring fra praksis? Det stemmer jo i flere tilfeller ikke i det hele tatt. Synes det er tåpelig hvordan du og flere her snakker ned folk som har tatt master. Det finnes samfunnsnyttige mastere med praksis og, bare så at du vet det. F.eks lærerutdanninger (blant annet).

Hilsen ei som synes all utdanning er viktig!

Anonymkode: a72ed...223

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det krever innsats, kunnskap og disiplin å oppnå et fagbrev. Det skal man være stolt av. De som ikke anerkjenner dette, viser bare sin egen ignoranse.

Anonymkode: 7050a...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du være stolt over fullført utdannelse og fagbrev! GRATULERER! 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Alice123 skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig skal du være stolt over fullført utdannelse og fagbrev! GRATULERER! 🥳

Enig, ingen skal måtte føle på at utdanningen de har tatt ikke er bra nok. Har man fullført noe er det all grunn til å være stolt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må si jeg stusser over dette innlegget her. Hvordan kan du sitte der og skrive at folk med MASTER ikke har erfaring fra praksis? Det stemmer jo i flere tilfeller ikke i det hele tatt. Synes det er tåpelig hvordan du og flere her snakker ned folk som har tatt master. Det finnes samfunnsnyttige mastere med praksis og, bare så at du vet det. F.eks lærerutdanninger (blant annet).

Det er ikke helt sånn ment, og jeg er enig i at all utdanning er viktig. Men de som har fagbrev, har ganske mye praksis de to årene de er på skolen, og to års sammenhengende praksis etterpå. Det er mye mer enn bla lærerutdanning, og mange andre utdanninger. 
Jeg kjenner godt til bhg- lærer, og flere av de får seg en overraskelse når de begynner å jobbe. De har en del praksis, men på langt nær slik at de får kjenne hverdagen. Mulig det er en av årsakene til at de færreste holder mer enn fem år i yrket. De jeg kjenner, og som har slutta etter to- tre år, sier i alle fall det. (-jobbet i bhg i over tjue år)

Som sagt er jeg helt enig i at alle yrker viktige, uansett utdanningsgrad. Jeg er bare så drittlei de som mener de er bedre enn eks den som vasker på jobben hos dem. Vi holder ikke bhg åpen lenge, hvis ingen vasker. De med høy utdanning må også ha ungene sine hjemme, hvis det skjer, i likhet med en med fagbrev.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg stusser også.

Det finnes også studier som krever praksis for å få grad som ikke er profesjonsutdanning, men som ikke inngår i selve studiet. Sivinggrad (master) NTNU krever 12 uker arbeidslivserfaring f. eks.  

Flere masterutdanninger krever arbeidslivserfaring/praksis som en del av opptakskravene, men hvor bachelor ikke hadde praksis som MBA, Erfaringsbasert master i ledelse og administrasjon, master i organisasjon og ledelse, master i offentlig administrasjon for å nevne noen.

Anonymkode: c4d2e...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke helt sånn ment, og jeg er enig i at all utdanning er viktig. Men de som har fagbrev, har ganske mye praksis de to årene de er på skolen, og to års sammenhengende praksis etterpå. Det er mye mer enn bla lærerutdanning, og mange andre utdanninger. 
Jeg kjenner godt til bhg- lærer, og flere av de får seg en overraskelse når de begynner å jobbe. De har en del praksis, men på langt nær slik at de får kjenne hverdagen. Mulig det er en av årsakene til at de færreste holder mer enn fem år i yrket. De jeg kjenner, og som har slutta etter to- tre år, sier i alle fall det. (-jobbet i bhg i over tjue år)

Som sagt er jeg helt enig i at alle yrker viktige, uansett utdanningsgrad. Jeg er bare så drittlei de som mener de er bedre enn eks den som vasker på jobben hos dem. Vi holder ikke bhg åpen lenge, hvis ingen vasker. De med høy utdanning må også ha ungene sine hjemme, hvis det skjer, i likhet med en med fagbrev.

Blir rart å sammenligne mengden praksis med utdanninger på ulik nivå når ansvarsområdene etter ferdig utdanning er så ulik. Det kan nok stemme at det er større steg fra praksis barnehagelærer til å være pedagogisk leder enn fra BUA til å jobbe i barnehagen. Ansvarsområdet er vesentlig ulikt.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men du kan lett ha ufaglærte ansatte i både barnehagen til å jobbe med barn og til å vaske.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du kan lett ha ufaglærte ansatte i både barnehagen til å jobbe med barn og til å vaske.  

Jeg har nemlig vært en slik ufaglært som har vasket i barnehage. (har jobbet som ufaglært innen renhold i fabrikk, kontor, matbutikk med ferskvare, barnehage, helse) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du mener at menneskeverd måles i antall vekttall, mastergrader og professortitler? 

Anonymkode: c2fd0...17a

Gud bedre , du som babler om menneskeverd ...  Vil snakker kognitiv kapasitet , forståelse , evne til å lære og forstå ... På ett  høyere nivå enn vgs ... Det er det utd handler om , mens du babler om at , buhu de som mener vgs nivå er dårlig sier jeg ikke er verdt noe som menneske .. du klarer jo ikke skille mellom.noennverdens tid , for et idiotisk nek du er 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det handler ikke om forutsetninger.

Hvis du tror man får dannelse, refleksjon og selvstendig tenking av høyere utdanning alene så er du et godt bevis på at så ikke er tilfelle. 

Jo det handler om det , hva man har evner til å ikke . Bare en dårlig unnskyldning alt annet piss som lures av de....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.39):

Noen jeg kjenner som har høyere utdanning enn fagbrev, mener jeg  har en tulle utdanning, siden jeg kun har fagbrev i helsefag. Stemmer det at det er en dårlig utdanning? Men jeg er stolt av fagbrevet mitt. 

Anonymkode: d4f64...440

M65: Norge trenger fler med fagbrev, en klok professor ved BI sa for noen år siden at vi lider av en bachelor- og master-sykdom i Norge. Jeg er enig. 

Vær stolt av ditt fagbrev, og av din profesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener man det hvis man ser at noen er stolt av fagbrevet, mens en selv ikke synes det er noe spesielt med master, men det gir mye nyttig lærdom som livserfaring ikke kan gi.  For meg er fagutdanning å sikte for lavt. Jeg har jo ikke siktet meg inn på medisin heller, jeg har jo innsett egne begrensninger.  Jeg har valgt ut fra interesser og forutsetninger. Det er min mening at noen sikter for lavt og mange sikter for høyt. 

Det samme, for MEG ville ikke fagutdanning være nok og det visste jeg fra ungdomsskolen når jeg møtte ungdommer som gikk yrkesfag.  

De tillegger oss meninger og ytringer vi ikke ikke har sagt , ser de er fæle til det disse fagskole / vgs folka som er stolte av det . De om det ..dere om det , vi andre sikter høyere , og begynner ikke syte og tute av at dere håner oss , og mener vi høyt utdanna mangler empati og alt mulig fordi vi er så akademiske . Der blander jo alle mulige begreper . Ett tegn på at dere aldri ville klart noe annet enn vgs nivå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, nå var det vel du som rotet, da det ikke var meg som svarte deg denne gangen. Kanskje du må lære deg å skille innlegg og brukernavn selv?

Vel , ser du ikke forskjellen  på dette engang ??! Anonym bruker og anonym bruker , mens jeg har ett brukernavn .  Der lurte du deg selv gitt 💩

Hva er din unnskyldning denne gangen 🤣 for et nek du er 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (5 minutter siden):

Vel , ser du ikke forskjellen  på dette engang ??! Anonym bruker og anonym bruker , mens jeg har ett brukernavn .  Der lurte du deg selv gitt 💩

Hva er din unnskyldning denne gangen 🤣 for et nek du er 

Du svarte anonymbruker, og trodde det var meg. Det var det ikke, det var en annen. Det var du, under ditt brukernavn, som svarte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke at et fagbrev i BUA eller helsefag er noe å skryte av.

Anonymkode: 1da68...2b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Happyflopp logga ut etter å ha dritt seg ut litt lenger oppe her. Ikke for å ta feil av brukerne, men for å gjøre det i et innlegg som shamer det å ta feil av brukerne. 

🤣 Nuvel , du kan ikke engang se forskjell på " brukernavnet happyflopp og anonym bruker , mens det til mitt forsvar her inne er tusen anonymbruker med samme enkle mentalitet som syter og trenger ros , medlidenhet og sympati etter å ha kjempet med nebb , tårer og klør for å såvidt ha klart å fullføre vgs 💩 

Så håper du føler deg lur , du som nå lurte deg selv i døra 💩🤣  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...