Gå til innhold

Er det lov å være stolt for kun et fagbrev.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så klart skal du det!  Uten fagbrev går ikke Norge rundt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg føler vel at du er på rangstigen over meg som er sykepleier. Vi blir uglesett så det holder. 

Anonymkode: 847e8...655

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du vet vel at landet vårt ikke hadde gått rundt uten fagarbeidere? Så man skal være takknemlig for alle som bidrar til å bremse epidemien med "mastersyke".

Anonymkode: 31da3...d3f

Men det hadde ikke funket med kun praktikere med 0 matte og allmennkunnskap heller. Det er en ekstrem antiutdanningsholdning blant folk.   Det er ikke noe spesielt med høyere utdanning, men man overvurderer ikke i like grad sin manglende kompetanse som f.eks helsefagsarbeidere. 

Anonymkode: c4d2e...2af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen av de med høyere utdanning er jo så vekkreiste i *Mastertåken* at de knapt greier og skifte en lyspære hjemme.

Satt det på spissen, så er det ikke de med masteren eller bacheloren i hånden som skaper verdiene i dette landet, det er det arbeiderene som gjør.

Men de liker og tro at de er spesielle, siden de tross alt har en master i ett eller annet intetsigende.

Anonymkode: c25dc...d0f

Men snu på det, ville du at de skulle tatt en praktisk utdanning når interessen for det boklige er større?  Jeg kan ikke heller se at helsefagsarbeideren nødvendigvis er bedre til å skifte lyspæren enn meg.  Mye handler om interesse mer enn selve fagbrevet.    Jeg har selv jobbet flere år som ufaglært både som hjemmehjelp og innen renhold og sett så mye rart og det viste hvilket nivå fagbrevet lå på og jeg var virkelig ikke imponert.  Det er altså ikke min master som gjør at jeg ikke er imponert over  et fagbrev, det startet lenge før det. Jeg var som sagt ufaglært og det var alle motstridende beskjeder jeg fikk fra de såkalt faglærte som skremte meg og formet mitt syn på yrkene.  Det verste var alle med helsefagsutdanning som gikk og klaget over alle sykepleierne og jeg kunne jo både se og høre forskjell i kompetanse i møter. 

Du har virkelig ikke lest svarene. De med fagbrev er stolte, de med master har ofte ikke samme behov for bekreftelse.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har både fagbrev, bachelor og master og jeg er uten tvil stoltere av fagbrevet enn de andre fordi det er LETT å lese seg til en master, det er mye ARBEID i å bestå et fagbrev.. 

Anonymkode: 0f371...a91

Til dels enig om ikke så bastant og udelt som deg. Jeg har ikke master, men jeg har fagbrev og bachelor. I sum var nok bacheloren mer krevende da den inneholdt en del litt vanskelige regnefag. De var i alle fall tøffe om man skulle helt til topps på karakterskalaen. Men når det er sagt så var det deler av den bacheloren som definitivt var enklere enn mye av det jeg måtte lære for å få fagbrevet. 

Tulleutdanninger då tenker jeg mer på noen av greiene de serverer på Blindern. I alle fall om du går inn og ser på enkeltemner man kan ta. Der er det jaggu mye unyttige greier altså. Og har man nok av disse så kan man jo sette det sammen og kalle det en utdanning.... 

Anonymkode: 6c8fd...32f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt lov å være stolt for et fagbrev og det bør du være. Men slutt å omtale deg som en som kun har fagbrev.

Det er del helsefagarbeidere med denne holdningen at de er noe kun. Som går år og dager i jobben på sykehuset og ikke kan svare på et enkelt spørsmål eller utføre en enkel handling før de skjuler seg bak at de skal hente en sykepleier, overlate til en  sykepleier og slik viser ofte for mye usikkerhet, for de er kun. De helsefagarbeiderne som er flinkest er også stolte og bevisste på hva de kan, og omtaler seg aldri med kun. Så vær stolt!

Anonymkode: 1fb97...531

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men snu på det, ville du at de skulle tatt en praktisk utdanning når interessen for det boklige er større?  Jeg kan ikke heller se at helsefagsarbeideren nødvendigvis er bedre til å skifte lyspæren enn meg.  Mye handler om interesse mer enn selve fagbrevet.    Jeg har selv jobbet flere år som ufaglært både som hjemmehjelp og innen renhold og sett så mye rart og det viste hvilket nivå fagbrevet lå på og jeg var virkelig ikke imponert.  Det er altså ikke min master som gjør at jeg ikke er imponert over  et fagbrev, det startet lenge før det. Jeg var som sagt ufaglært og det var alle motstridende beskjeder jeg fikk fra de såkalt faglærte som skremte meg og formet mitt syn på yrkene.  Det verste var alle med helsefagsutdanning som gikk og klaget over alle sykepleierne og jeg kunne jo både se og høre forskjell i kompetanse i møter. 

Du har virkelig ikke lest svarene. De med fagbrev er stolte, de med master har ofte ikke samme behov for bekreftelse.  

Du sier noe der... Mange av de jeg kjenner som har fagbrev har fått det rammet inn og det henger på hedersplass hjemme hos dem. Jeg har aldri sett noen ramme inn Bachelor- eller mastergraden sin.

Jeg husker da jeg fikk min bachelormappe i hånda. Jeg følte meg lettet for at det var overstått, men stolt? Nei... Ikke et sekund. Jeg er mye mer stolt av potteplantene mine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har både fagbrev og master, er like stolt av begge utdannelsene. Det er jo bare ulike måter å oppnå kompetanse på. 

Anonymkode: 51d32...5e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart du kan være stolt, du har jo fullført noe du har fått papirer på, forhåpentligvis innen noe du også stortrives med. Vi har alle ulike kvaliteter og de aller fleste yrker trengs, både de med fagbrev og de med doktorgrad. 

Anonymkode: df3c5...2bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Noen jeg kjenner som har høyere utdanning enn fagbrev, mener jeg  har en tulle utdanning, siden jeg kun har fagbrev i helsefag. Stemmer det at det er en dårlig utdanning? Men jeg er stolt av fagbrevet mitt. 

Anonymkode: d4f64...440

Jeg har doktorgrad men har full respekt for folk med fagbrev. Du har like stor grunn til å være stolt av fagbrev som andre har over sin utdannelse. 

Anonymkode: 58241...77e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Noen jeg kjenner som har høyere utdanning enn fagbrev, mener jeg  har en tulle utdanning, siden jeg kun har fagbrev i helsefag. Stemmer det at det er en dårlig utdanning? Men jeg er stolt av fagbrevet mitt. 

Anonymkode: d4f64...440

Vær stolt av utdanninga di og ikke minst den utrolige viktige jobben du har utdannet deg til! Hilsen sykepleier med master

Anonymkode: 84289...152

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og mastergrad og synes den du snakket med er en tulling.

Har noen ting jeg er stolt av i livet, men ikke spesifikt denne type prestasjoner. Men det er bare meg - fordi tja. Jeg vektlegger ikke det så høyt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (39 minutter siden):

Du sier noe der... Mange av de jeg kjenner som har fagbrev har fått det rammet inn og det henger på hedersplass hjemme hos dem. Jeg har aldri sett noen ramme inn Bachelor- eller mastergraden sin.

Jeg husker da jeg fikk min bachelormappe i hånda. Jeg følte meg lettet for at det var overstått, men stolt? Nei... Ikke et sekund. Jeg er mye mer stolt av potteplantene mine.

😆😆😆😆😆😆

Sånn er jeg og. «PLANTEN HAR FÅTT BABYPLANTE!!!!!!»

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Knirke skrev (35 minutter siden):

Litt for at man ikke får sånn diplom som fagbrev, kun vitnemålet. Min manns phd diplom derimot er ganske stor og fancy med forseglet pynt osv. Den ligger likevel i en kasse i boden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all grunn til å være stolt. Liker du yrket ditt og utfører jobben din på en god måte bør du være enda stoltere!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo for fader være stolt av utdanningen! Jeg er dritstolt av mannen min som tok fagbrev i høst som godt voksen. Jeg tok nylig master og han tok fagbrev, vi jobbet begge hardt for utdanningene våre. Vært stolt!

Anonymkode: a72ed...223

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Happyflopp skrev (5 timer siden):

For det første er ikke videregående nivå noe å betrakte som utdanning . 

Mange mener fagbrev er for de litt " enkle" som ikke klarte verken komme inn på ett studie eller tok en lettvint løsning på vgs . 

Jeg har store krav til meg selv og ville følt meg særdeles mislykket med å ha fullført vgs og kalt det utdanning , men noen har ikke høye krav til seg selv . 

Lavstatus , dårlig betalt , gå på gulvet jobb hele livet . Men er man lykkelig slik , go for it 🫣🤭

For noen bedritne holdninger du har. Holdningene dine er langt mer lavstatus enn noe fagbrev og jeg ser ned på deg som menneske.

Anonymkode: 2fa66...9d9

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig stolt over fagbrevet til sønnene mine. De tjener begge bedre enn meg, som har høyere utdanning. Husker under utdannelsen deres, jeg forsto ikke faget og oppgavene deres i det hele tatt. Langt utenfor mitt fagområdet. 

Fagarbeidere trengs! 

I år er det faktisk flere enn noensinne som som søker yrkesfag.https://www.udir.no/tall-og-forskning/statistikk/statistikk-videregaende-skole/analyser/2025/fortsatt-okning-i-sokere-til-yrkesfag/

Anonymkode: 8ccb9...010

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å si det sånn, denne vennen din ville merket det betraktelig mer i sitt liv dersom man i et par døgn tok bort alle fagarbeiderne som indirekte er i vedkommendes liv, enn dersom man tok bort alle med master. Alle er viktige. Kirurgen får ikke gjort noe som helst uten helsefagarbeideren som forbereder, renholdspersonalet som vasker operasjonsstua, koordinatoren som planlegger, masterpersonen på regnskap som ordner det finansielle, +++. Fagbrev eller master, vi trengs alle mann, og den som ikke ser verdien av oss alle for at vi sammen får dette fungerende får ta det på sin kappe. 

Du kan være stolt TS. Vennen din kan også være stolt, av masteren sin, men ikke av holdningene sine. 

Anonymkode: 9c921...128

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (5 timer siden):

For det første er ikke videregående nivå noe å betrakte som utdanning . 

Mange mener fagbrev er for de litt " enkle" som ikke klarte verken komme inn på ett studie eller tok en lettvint løsning på vgs . 

Jeg har store krav til meg selv og ville følt meg særdeles mislykket med å ha fullført vgs og kalt det utdanning , men noen har ikke høye krav til seg selv . 

Lavstatus , dårlig betalt , gå på gulvet jobb hele livet . Men er man lykkelig slik , go for it 🫣🤭

Vi får håpe du får jobbet med det dårlige selvbildet ditt, og også kommer dit en gang at du kan finne ekte trygghet i deg selv :) Ingen er så fattige som den som kun er rik på penger, status og holdninger som du viser.

Anonymkode: 9c921...128

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...