Gå til innhold

Er det lov å være stolt for kun et fagbrev.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det handler ikke om forutsetninger.

Hvis du tror man får dannelse, refleksjon og selvstendig tenking av høyere utdanning alene så er du et godt bevis på at så ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 9c921...128

Gud du har så tungt for ting .... Nytter ikke diskutere med folk uten hjerner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det over ble i overkant spydig, selv om jeg er dels enig. Jeg har fagbrev i helsefag, og bachelor og master på uni. Jeg liker helsefagjobben, men selve utdanningen bidrar ikke til subjektivering (danning, refleksjon, autonomi, selvstendig tenking osv). Jeg personlig hadde ikke trivdes med fagutdanning alene. 

Anonymkode: a6705...621

Hva legger du i danning? Jeg har studert i årevis selv, men opplever at det meste av det der kommer med livserfaring, ikke utdanning. 

Anonymkode: 85046...24d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (Akkurat nå):

Gud du har så tungt for ting .... Nytter ikke diskutere med folk uten hjerner 

Det var ikke en spesielt dannet måte å uttale seg på😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var ikke en spesielt dannet måte å uttale seg på😂

Igjen, så roter du . Klarer du virkelig  ikke skille innlegg og brukernavn her inne ?  Ja du har virkelig tungt for ting , og derfor er det godt at det finnes enkle måter å sysselsette enkle folk som deg  på .  Du må ikke være så flau for at du ikke er så skarp , du kan alltid brukes som.et dårlig eksempel vet du . Så helt ubrukelig er du ikke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en fot i begge verdener. Jeg har en bror som er thoraxkirurg med legekone. De jobber begge enormt mye, barna har måttet lage middag selv fra de var 10-11 og spesielt far legger enormt med press på dem om at det eneste som er bra nok er en høy utdanning med mye status. Jeg ser at foreldrene er drevet av indre motorer, de trener mye og kan mye. Men de plages med tidsklemme, de ser svært lite til barna og aner stort sett ikke hvor de er. Men ja, de setter stadig pers på Birken og logger seg stadig inn på duolingo for å lære seg nye språk. 

Jeg er også god venn med flere teknikere på jobben min, som har fagbrev. Der er det mye hjertevarme og omsorg, de trives på jobb men har mye energi igjen til barna når de kommer hjem. De bor på langt billigere plasser og har dermed flottere hus og hage enn thoraxkirurgene på Oslo Vest. De snakker stolt om sønnen som skal på lærlingintervju og fremstår å ha en ro i kroppen uten å stadig måtte presse seg, bevise noe. 

Jeg tenker at alle er like lykkelige. Det vi må gjøre er å akseptere at vi er ulike  og å ikke rangere mennesker. Det å ha en mastergrad i gresk mytologi betyr ikke automatisk at man er et bedre menneske enn f eks en tømrer. 

Anonymkode: c2fd0...17a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva legger du i danning? Jeg har studert i årevis selv, men opplever at det meste av det der kommer med livserfaring, ikke utdanning. 

Jeg er ikke enig. Har man ikke knagger å henge kunnskapen på, så er det utfordrende å feks ta del i demokratiet, se ting fra flere sider osv. Det er feks mye sort hvitt tenkning fra livets harde skole, der har ikke livserfaring hjulpet på hverken a eller b. Et annet eksempel er Trump-velgere, som stort sett har et lavt-utd.nivå, og som faller for propaganda over en lav sko. 

Jeg er to ikke imot yrkesutdanning, på noen måte, men det er ikke for meg. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Happyflopp skrev (3 minutter siden):

Igjen, så roter du . Klarer du virkelig  ikke skille innlegg og brukernavn her inne ?  Ja du har virkelig tungt for ting , og derfor er det godt at det finnes enkle måter å sysselsette enkle folk som deg  på .  Du må ikke være så flau for at du ikke er så skarp , du kan alltid brukes som.et dårlig eksempel vet du . Så helt ubrukelig er du ikke .

Så du mener at menneskeverd måles i antall vekttall, mastergrader og professortitler? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Signerer denne. Helsefagarbeidere og andre med fagbrev utfører livsviktige oppgaver mens mange med master sitter på rumpa med deilig hjemmekontor og utfører "arbeid" som ikke betyr noe som helst. Ny design på fiskegrateng-emballasjen, åååhh så viktig...

Lurer på hvor mange masterutdannete kontorrotter som brukte flere år av arbeidslivene sine på å skape verdens mest udugelige og farlige Helseplattform.... 

Tror alle de bitreste menneskene er på kg

Anonymkode: 9a4bc...bf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke enig. Har man ikke knagger å henge kunnskapen på, så er det utfordrende å feks ta del i demokratiet, se ting fra flere sider osv. Det er feks mye sort hvitt tenkning fra livets harde skole, der har ikke livserfaring hjulpet på hverken a eller b. Et annet eksempel er Trump-velgere, som stort sett har et lavt-utd.nivå, og som faller for propaganda over en lav sko. 

Jeg er to ikke imot yrkesutdanning, på noen måte, men det er ikke for meg. 

Men klarer du å forstå at alle har ulike behov? Kan en elektriker og en helsefagarbeider få lov til å leve lykkelige liv med barna sine uten at du anser dem som mindreverdige og uvitende? Hvorfor dette behovet for å dømme andre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men klarer du å forstå at alle har ulike behov? Kan en elektriker og en helsefagarbeider få lov til å leve lykkelige liv med barna sine uten at du anser dem som mindreverdige og uvitende? Hvorfor dette behovet for å dømme andre? 

Jeg har aldri sagt at de er mindreverdige - jeg har jo fagbrev som helsefagarbeider selv! Det eneste jeg har sagt er at jeg, personlig, ønsket «mer» utdanning, og at yrkesutdanning alene ikke kunne gi meg det jeg ønsket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så du mener at menneskeverd måles i antall vekttall, mastergrader og professortitler? 

Mener man det hvis man ser at noen er stolt av fagbrevet, mens en selv ikke synes det er noe spesielt med master, men det gir mye nyttig lærdom som livserfaring ikke kan gi.  For meg er fagutdanning å sikte for lavt. Jeg har jo ikke siktet meg inn på medisin heller, jeg har jo innsett egne begrensninger.  Jeg har valgt ut fra interesser og forutsetninger. Det er min mening at noen sikter for lavt og mange sikter for høyt. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at de er mindreverdige - jeg har jo fagbrev som helsefagarbeider selv! Det eneste jeg har sagt er at jeg, personlig, ønsket «mer» utdanning, og at yrkesutdanning alene ikke kunne gi meg det jeg ønsket. 

Det samme, for MEG ville ikke fagutdanning være nok og det visste jeg fra ungdomsskolen når jeg møtte ungdommer som gikk yrkesfag.  

Anonymkode: c4d2e...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et fagbrev betyr at du mestrer et praktisk, og produktivt, yrke. Vær stolt over det! 
Min mann har en bachelorgrad fra før av og skal nå ta et fagbrev innen noe han faktisk interesserer seg for.

Anonymkode: b7d9f...414

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig bra. Jeg klarte ikke å fullføre 1 år på videregående engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fordi? 
Tenk deg du skal ha en elektriker. Satt på spissen. Du kan velge mellom en med «doktorgrad». Vanvittig god, teoretisk utdanning, men har aldri tatt i et sikringsskap, eller dratt en ledning. Eller, en med teoretisk utdanning, og to års praksis.

Regner med du slipper inn den med kun teori? Jeg ville vel valgt på en noen måte..

Jeg mener de som har fagbrev, skal være stolte. De kan både teori, og praksis, i yrket de skal utøve. Jeg har jobbet i en bedrift med to ledere med høyskoleutdanning, men som aldri hadde jobbet i den type bedrift de skulle drifte. Det gikk til h, det. 
Lønnsmessig så kan en komme vel så høyt, med et fagbrev. Ungene her tjener godt over snittet, tross de «bare» har fagbrev. De er stolte, det er vi foreldrene også. De har forresten ikke flere hundre tusen i studiegjeld, heller.

Anonymkode: 339af...eb1

Fordi et fagbrev er ikke akkurat en stor bragd. Jeg har bachelor. Er ikke noe å være stolt av det heller. Er ikke spesielt vanskelig 

Anonymkode: bc7a0...b47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har fagbrev i renholdsoperatørfaget og er stolt over det. Vi er 7 renholdere på min arbeidsplass og jeg er eneste med fagbrev. De andre er ikke interessert i å ta det. De kan jo vaske sier de 

Anonymkode: 4cde7...6f4

For noen underlige folk du jobber med. Har de ikke hørt om fagbrevtillegg? Så de sier altså nei takk til høyere lønn. Gratulerer, du kan dokumentere din kompetanse i motsetning til kollegaene dine og du kvalifiserer til tillegg i lønn som fagutdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (2 timer siden):

Haha, nå var det vel du som rotet, da det ikke var meg som svarte deg denne gangen. Kanskje du må lære deg å skille innlegg og brukernavn selv?

Anonymkode: 9c921...128

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Disse vennene dine er litt sosialt tilbakestående med en slik uttalelse, ja det er et særs dårlig karaktertrekk å hevde seg selv ved å rakke ned på andre. Så kan vel oppsummere med at de ikke er så smart som utdannelsen skulle tilsi.

Alle som bidrar til at samfunnet går rundt skal være stolte, og helsearbeidere er absolutt med på å få samfunnet til å gå rundt, og trengs for å yte service til alle, uansett hvilken utdannelse de måtte ha.

Samme hvilken utdannelse vi måtte ha, så ville vi først merke at renovasjonsarbeideren var borte/eller streiket, og i mye større grad enn vi hadde merket at til eksempel språkforskere med universitetsutdannelse var borte. Men viktigst av alt er at vi har bruk for alle, og burde sette pris på at folk velger ulikt når det kommer til utdannelse og jobb. 

Selv er jeg sjøkaptein, men overstyrmannen kunne forsåvidt tatt over mine oppgaver, men uten kokken ombord så hadde vi fort fått problemer. 

Anonymkode: 667b9...b84

Så viktig poeng 👏👏👏. Uten alle i salg / service , restaurant og renhold stopper Norge 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe som heter «bare» fagbrev. Det er imponerende og viktig, og du gjør noe mange andre ikke hadde klart.

Jeg er jurist, og min mann har fagbrev i elektro. Det han kan er vanvittig mye mer nyttig og til dels også mye vanskeligere enn det jeg driver med. 

Anonymkode: b016d...51d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi et fagbrev er ikke akkurat en stor bragd. Jeg har bachelor. Er ikke noe å være stolt av det heller. Er ikke spesielt vanskelig 

Anonymkode: bc7a0...b47

Master ikke er spesielt vanskelig det heller. Det betyr ikke at man ikke burde være stolt av både fagbrev, bachelor og mastergrad. 

Anonymkode: b016d...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Happyflopp skrev (5 timer siden):

Det er så morsomt at det er det eneste kortet dere med vgs nivå evner å bruke  til oss med høy utd " , du har dårlig selvbilde , du er ikke trygg i deg selv bla bla .. " jo faktisk.. men noen må sette blant annet deg på plass som virkelig tror VGS et å betrakte som utdanning , når jeg ( og folk flest ( var ferdig på VGS og opparbeidet meg høye karakterer for videre studier , var ikke engang utdanningen min påbegynt , men din var ferdig! . Mens du / dere trenger sympati fordi dere innerst inne vet at det verken er en utdanning eller kreves særlig ambisjoner eller evner for å fullføre noe på ett slikt lavmål nivå . 

Du driver også forresten siterer feil person , og blander mitt innlegg med vedkommendes Et tydelig tegn på at du bør holde deg  på videregående nivå , og har funnet den riktige hylla i livet 🤣👍 du får henge opp diplomet ditt over senga 😆😂 

Du har mange tegnsettingsfeil, til å ha så høg utdanning. 
Som jeg skrev til en annen. Ville du hatt en håndverker med kun teoretisk utdanning, til å gjøre jobb hjemme hos deg? En elektriker, rørlegger, tømrer med MASTER (!!!!), men null praksis? Eller spist på en restaurant med en kokk med MASTER, men ingen praksis.
Kan det være en grunn til at det ikke er MASTER for å ta lappen, men mye praksis? 
Tenker jeg velger de med praksis, men så er jeg litt sær, jeg da. 
Forresten så er de fleste på skattetoppen her, mennesker med fagbrev, (evnt de som gikk ut i jobb etter ungdomsskolen, og jobbet seg frem til å starte eget firma. Ungene våre har fagbrev, og tjener over snittet, rundt 800.000,-, som er langt mer enn en del med høyere utdanning. De har heller ikke studielån. 
Slik du skriver, og fremstiller deg selv, er du nok et stort troll, eller en som mener du er bedre enn andre. 
Du kan jo og drodle på hvordan arbeidsstedet ditt hadde sett ut, hvis ingen hadde vasket. Evnt ingen tømmer søppel osv. Det hadde fått større konsekvenser, enn om mange andre hadde stengt ned, streiket.

Anonymkode: 339af...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...