Gå til innhold

Hva burde jeg ha i et beredskapslager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Susanne82 skrev (På 23.3.2025 den 23.45):

Mange viktig ting som nevnes her.

I forhold til matberedskap er det beste og enkleste tipse å handle for flere uker av gangen. Lag meny for de neste ukene og fyll opp med det du trenger. F.eks hver andre uke. Det meste holder i flere uker uåpnet/i kjøleskap og mye kan fryses. Det sparer du både tid og penger på, i tilegg til at dere alltid har nok mat for å klare dere en god stund om man brått ikke skulle komme seg på butikken. De fleste har havregryn og knekkebrød samt noen hermetikk i sitt vanlige kosthold, så da trenger man ikke bekymre seg så mye for det. 

Å kjøpe inn masse mat kun for at det er lang holdbarhet er ingen god ide. Da endre det til slutt i søpla. 

Her utgår knekkebrød i mitt beredskapslager da jeg ikke tåler det så godt.

Anonymkode: 5f7c9...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis en må flykte pga krig eller naturkatastrofer,får dere da med dere alt dere samler opp nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis strømmen blir borte hvordan får vi da handlet? Hvorfor kontanter? 

Anonymkode: 8d68b...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kontanter er greit uansett i tilfelle kortterminalene ikke funker. 

Anonymkode: 500d7...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis en må flykte pga krig eller naturkatastrofer,får dere da med dere alt dere samler opp nå ?

Det er vel av mindre betydning. Dersom man må flykte må man prioritere, og om det er såpass til krise så kommer jeg ikke til å grine over at jeg måtte sette igjen flere liter vann og noen kilo ris, for å si det sånn. 

Anonymkode: 5249e...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Slarti skrev (På 25.3.2025 den 10.47):

"moderne" hermetikk er i papp, ikke i metall.
Tab er en gammel oppfinnelse.
"hermetikk" i papp har holdbarhet på 12mnd.
Hermetikk i metall kan ha holdbarhet på 5år pluss.
Folk spiser ennå RSP som ble laget på 70-80tallet.

Hadde dem lagret dette i papp og ikke i en helt tett metallboks hadde holdbarheten blitt elendig.

Ekte hermetikk Kokes etter den er forseglet slik at innholdet er sterilt.
Vanskelig å koke en boks i papp.

Så "moderne" papp er største skvipet som eksisterer.

Selv er jeg fan av Dryteck (kjent som REAL turmat)
Har en del av dem militære utgavene liggende på hytta.
7 års holdbarhet.
og jeg spiser dem også, så har en naturlig rullering.
Bare tilsett vann så har du mat næringsrik mat.

Mat som er lagret i papp regnes ikke som hermetikk, så det er meningsløst å skille mellom skikkelig hermetikk, og det dere kaller «moderne hermetikk». 

Anonymkode: 5249e...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men har også forskjellige kniver, øks og annet våpen.

Screenshot_20250327_211318_Samsung Notes.jpg

Anonymkode: 500d7...fe5

Bra liste. Jeg har også papptallerkener, pappkopper og bambusbestikk på min sånn at jeg ikke trenger å bruke vann på å vaske av det. Og så kan det brukes til å få fyr i peisen når det har tørket. Og så skal jeg kjøpe grill med sidebrenner/e. Og ekstra gass.

Får ikke håpe jeg trenger ett år med bind og tamponger. 😊

Anonymkode: 8b03b...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sukker, eddik, salt. 

3 viktige konserveringsmiddel som en lett glemmer. 

Hjelper ikke å ha frysen full av kjøtt, om det blir bedervet etter 3 dager uten strøm, sukker er essensielt til sylting, eddik til feks sursylting av grønnsaker. 

Om en skal leve i beredskap over tid, må en også ha kunnskapen til å konservere maten, og her tror jeg kunnskapshullene kan vere store. 

Lag gjerne ein beredskaps-perm, med informasjon og legg ilag med kriselageret.

Anonymkode: 95b42...f83

Jeg har tenkt på et lite aggregat som går på bensin. Til å koble til et fryseskap da eventuelt. Eneste problemet er at bensinen blir dårlig etter en stund. Så den må jo kontinuerlig rulleres da. Og så går bare mer og mere av forskjellige maskiner på strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig ikke, men hvis så ille skulle skje, at man må flykte, så har man i det minste muligheten til å få med seg nok mat til noen dager. Det er nettopp i begynnelsen av en katastrofe dette vil være viktigst, da det er i den perioden hvor det vil være vanskeligst å få hjelp. Etter noen dager vil det normalt komme på plass noe av den mest grunnleggende hjelpen.

I den mest akutte fasen er det dessuten veldig viktig at alle som faktisk kan greie seg selv, har forberedt seg slik at de faktisk greier seg selv. For i den mest akutte situasjonen vil myndigheter ha mer enn nok med å ta seg av de som ikke kan ta vare på seg selv, og akutte skader o.l. Da er det helt meningsløst å være frisk og oppegående og ikke ha giddet å gjøre minimal forberedelse selv, slik at man ikke belaster andre/myndighetene unødvendig.

Skjer det svært alvorlige hendelser så er det ekstra viktig å opprettholde næringstilgang til å begynne med, slik at man har mer energi til å bidra der man kan i samfunnet.

Det er vel den store skillnaden... mellom de som velger å ta ansvar for det de kan ta ansvar for selv, de som tenker lenger enn bare egen navle og nesetipp - og de som tror alle andre og myndighetene skal ordne opp for dem i en krise.

Det er dessuten ikke uten grunn at alle blålysetater (helse, politi, brann), forsvaret, og så mange andre som har samfunnskritiske oppgaver stadig snakker om og øver praktisk på å takle situasjoner som de ikke har opplevd, eller sjelden opplever. Skal man prestere godt i en kritisk situasjon, så kan forskjellen mellom liv og død være hvordan man takler situasjonen. Og alt tilsier at de som har forberedt seg mentalt har langt større sjanse for å komme godt ut av det enn de som har benektet at noe kan skje og heller ikke har villet forberede seg.

Anonymkode: 260bc...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg får med meg over en uke med vann og mat, samt utstyr for å koke vann.
Får ikke med meg alt, men i de fleste tilfeller er det ikke nødvendig å flykte.
Man kan fort ende opp med strømbrudd som varer i flere dager pga naturkatastrofer eller cyberangrep.
Da er det veldig kjekt å ha ting på stell.
Ikke er det dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Finland åpner 300 beredskapsbutikker rundtom i landet. Og norske myndigheter vurderer det samme. Da må du ha kontanter regner jeg med. 

Håper norske myndigheter gjør det samme. Finland er så flinke på beredskap. Men hvorfor bare 300, hvorfor ikke alle butikker i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor bare 300, hvorfor ikke alle butikker i landet.

For prisen på alle lagrene med drivstoff og alle aggregatene dem trenger ville blitt sykt dyrt.

Det skal være maks 5 mil til nærmeste butikk med beredskap.
Så tror det er et fint kompromiss.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Betalingssystemene bak bank terminalene kan ryke uten at strømmen gjør det.
Visa/MC/Diners kan bestemme seg for å stenge ned i x land etter press fra statsledere.
BankAxept vi bruker i Norge kan ryke pga for eks en feil med en oppdatering. (har faktisk hendt)

Mange butikker har reserveløsninger for å handle om nett og strøm er kaputt.

For ikke å glemme.
Kanskje naboen din som har et lite lager med mat og andre nødvendige ting er villig til å selge noe til deg.
Kanskje du er så heldig at det er noen som produserer matvarer i nærheten som er villig til å selge deg noe.

Man trenger over hode ikke strøm for å handle noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Bra liste. Jeg har også papptallerkener, pappkopper og bambusbestikk på min sånn at jeg ikke trenger å bruke vann på å vaske av det. Og så kan det brukes til å få fyr i peisen når det har tørket.

Har du prøvd å fyre med papptallerkener? Brenner ikke veldig godt syns jeg. 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Og så skal jeg kjøpe grill med sidebrenner/e. Og ekstra gass.

Får ikke håpe jeg trenger ett år med bind og tamponger. 😊

Anonymkode: 9dca8...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 23.47):

Bare kjøp mer av det dere allerede spiser. Ingen poeng med et lager med mat dersom det ikke brukes og rulleres. 

Så det smarteste er å bare kjøpe ekstra av det dere allerede bruker slik at dere har mat en stund dersom det skulle skje noe. F.eks for en måned, evt bygge på for flere måneder.

Anonymkode: 7ae00...885

Alt dette beredskapslager tullet har jo ikke noen hensikt ? Vann i Norge, det er jo bare å sette ut en bøtte og du har 10 liter drikkevann på noen timer :) Mat for noen dager har man da uansett. Ha noe større beredskapslager er bortkastet, de fleste vil da aldri rullere på dette, og det blir uspiselig til slutt. De siste 100 år har man behov for dette ? 0 ganger selv under 2 verdenskrig.

Skjer det noe veldig alvorlig snakker man ikke dager men kanskje måneder og år, ingen kan ha slike beredskapslagre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (23 minutter siden):

Alt dette beredskapslager tullet har jo ikke noen hensikt ? Vann i Norge, det er jo bare å sette ut en bøtte og du har 10 liter drikkevann på noen timer :) Mat for noen dager har man da uansett. Ha noe større beredskapslager er bortkastet, de fleste vil da aldri rullere på dette, og det blir uspiselig til slutt. De siste 100 år har man behov for dette ? 0 ganger selv under 2 verdenskrig.

Skjer det noe veldig alvorlig snakker man ikke dager men kanskje måneder og år, ingen kan ha slike beredskapslagre. 

Da tenker du enkelt om du tror vi ikke har hatt eller får bruk for. Vet ikke hvor du bor men du bor hvertfall ikke på et rasutsatt sted der du kan risikere å bli fast over lang tid pga ras, du har ikke hatt langvarig strømstans eller vært syk over lengere tid med ingen til å handle for deg. 

Meningen er jo å greie seg noen dager til man får oversikt. Jeg vet om flere som ikke greier seg uten å handle to dager i uka og det syns jeg er tragisk. Og det som er mest tragisk er at de ikke skjønner selv hvor risikabelt det er . 

Førøvrig finns det mange preppere som har mat for et år eller mer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da tenker du enkelt om du tror vi ikke har hatt eller får bruk for. Vet ikke hvor du bor men du bor hvertfall ikke på et rasutsatt sted der du kan risikere å bli fast over lang tid pga ras, du har ikke hatt langvarig strømstans eller vært syk over lengere tid med ingen til å handle for deg. 

Meningen er jo å greie seg noen dager til man får oversikt. Jeg vet om flere som ikke greier seg uten å handle to dager i uka og det syns jeg er tragisk. Og det som er mest tragisk er at de ikke skjønner selv hvor risikabelt det er . 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja helt klart, men dette er jo mennesker som er ekstreme på det, og rullerer på mat forrådet hele tiden. Blir det atomkrig, trenger man ikke mat lengre, da trenger man faktisk å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvis jeg skulle bli syk uten å få handlet mat,så kontakter jeg da bare en matbutikk her som leverer mat hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg skulle bli syk uten å få handlet mat,så kontakter jeg da bare en matbutikk her som leverer mat hjem.

Og du tror at det finnes overalt? Her gjør det ikke det derfor har jeg et solid lager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti skrev (21 timer siden):

Jeg får med meg over en uke med vann og mat, samt utstyr for å koke vann.
Får ikke med meg alt, men i de fleste tilfeller er det ikke nødvendig å flykte.
Man kan fort ende opp med strømbrudd som varer i flere dager pga naturkatastrofer eller cyberangrep.
Da er det veldig kjekt å ha ting på stell.
Ikke er det dyrt heller.

Problemet er at om alle skal lagre bensin og gass hjemme kommer antall ulykker og branner til å gå i taket. Selv de som har enebolig. Lagre større mengder bensin, gass er ikke lovlig heller. Hadde ikke sovet godt i et hus eller leilighet der man lagret bensin og gass. Denne opphausingen hva i alle dager er poenget med et. Gi heller faen i å hisse til mer krig. Blir det en fullskala krig ? Du kan bare glemme dette uansett. Da vil jeg heller ha masse våpen til å kunne forsvare meg og mine med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (19 minutter siden):

Problemet er at om alle skal lagre bensin og gass hjemme kommer antall ulykker og branner til å gå i taket. Selv de som har enebolig. Lagre større mengder bensin, gass er ikke lovlig heller. Hadde ikke sovet godt i et hus eller leilighet der man lagret bensin og gass. Denne opphausingen hva i alle dager er poenget med et. Gi heller faen i å hisse til mer krig. Blir det en fullskala krig ? Du kan bare glemme dette uansett. Da vil jeg heller ha masse våpen til å kunne forsvare meg og mine med. 

Hva får deg til å tro at jeg har lagre større mengder bensin?
Du vet at bensin er ferskvare og ikke kan lagres?

Man trenger ikke lagre større mengder bensin for å preppe heller.

Og hvem har sakt at jeg hisser til krig?

Jeg prepper for at jeg og min nære familie skal klare oss i en uke eller 4 om ting går til helvete.
Er for øvrig ikke mange mnd siden folk var uten strøm og veg i flere dager i Norge.

Er det å faktisk tenke på egen overlevelse det samme som å hisse til krig?

Jeg må bare beklage at du tolker min enkle prepping som at jeg hisser til mer krig.
Så beklager så meget at jeg bryr meg om min nære familie, og at jeg vil overleve det neste strømbruddet midt på vinteren.
Beklager at jeg vil overleve om det går et ras over veien som gjør at vi ikke får inn matvarer eller andre nødvendige ting på lengre tid.
Beklager så ekstremt meget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...