Susanne82 Skrevet 23. mars #21 Del Skrevet 23. mars Mange viktig ting som nevnes her. I forhold til matberedskap er det beste og enkleste tipse å handle for flere uker av gangen. Lag meny for de neste ukene og fyll opp med det du trenger. F.eks hver andre uke. Det meste holder i flere uker uåpnet/i kjøleskap og mye kan fryses. Det sparer du både tid og penger på, i tilegg til at dere alltid har nok mat for å klare dere en god stund om man brått ikke skulle komme seg på butikken. De fleste har havregryn og knekkebrød samt noen hermetikk i sitt vanlige kosthold, så da trenger man ikke bekymre seg så mye for det. Å kjøpe inn masse mat kun for at det er lang holdbarhet er ingen god ide. Da endre det til slutt i søpla. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars #22 Del Skrevet 23. mars Bare kjøp mer av det dere allerede spiser. Ingen poeng med et lager med mat dersom det ikke brukes og rulleres. Så det smarteste er å bare kjøpe ekstra av det dere allerede bruker slik at dere har mat en stund dersom det skulle skje noe. F.eks for en måned, evt bygge på for flere måneder. Anonymkode: 7ae00...885 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #23 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har kjøpt fra nødpakka.no. Veldig enkelt og greit og tar lite plass. Anbefales! Anonymkode: c2232...962 Det der ville jeg jammen ikke betalt en tusenlapp for gitt... Anonymkode: 7bdee...3ec 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #24 Del Skrevet 24. mars Mange tror at man skal kjøpe mat og så stue det bort innerst i boden så er man redda! Det er helt feil. Et gode beredskapslager er et rullerende lager der man bruker av det og fyller stadig på slik at ingen mat går ut på dato. Anonymkode: 9dca8...36f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #25 Del Skrevet 24. mars Jeg har bestandig vært flink til å handle mat som jeg har på lager. Jeg hater å gå tomt for noe. Så jeg handler alltid flere ting av samme gjenstand. Tannkrem. Såper og slik også. Jeg får nesten angst av det. Så barna viste at det fantes bestandig det dem var tomt for på deres bad f.eks. Så her rulleres det ofte på alt. Jeg har mat bod. Eneste jeg mangler er nødlader som jeg kan lade opp med å dreie rundt. Powerbanken jeg har må lades opp med strøm. Resten har jeg. Ved har jeg masse. Vann har jeg å masse. Vi er bare to i husstanden vår. Men jeg lager til barna mine å i tilfelle dem ikke har nok. Dem har også hunder. Så jeg har nok vann til dem å. Og jeg rullerer på vannet. Anonymkode: 10526...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #26 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har kjøpt fra nødpakka.no. Veldig enkelt og greit og tar lite plass. Anbefales! Anonymkode: c2232...962 Den pakken inneholder altfor lite vann for en uke, så jeg mener reklamen er villedende. Hvordan har du tenkt å greie deg med en 0,5 liter vann pr. dag, når du trenger langt mer + til hygiene? Myndighetene anbefaler at man har minst 3 liter vann pr. dag, og nok vann i slik mengde for en uke, dvs. 21 liter vann for en uke. Som en annen nevner så er det heller ikke innholdsfortegnelse over maten, noe som jeg faktisk tror er ulovlig å ikke ha med. Jeg vurderte nødpakka.no, men slo det helt fra meg, for den er rett og slett ikke god nok, og da er den heller ikke trygg nok etter min mening. Ser man på innholdet, så er den pakka da ganske dyr. Anbefales ikke av meg! Anonymkode: 260bc...f3e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #27 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når en ikke tåler knekkebrød noe særlig,så får jeg vel handle litt havregryn. Anonymkode: 5f7c9...a82 Jeg tåler heller ikke de knekkebrødene jeg finner i butikken. Har derfor handlet inn en del havregryn, som du sier. Jeg har plan nå om å begynne å bake mine egne knekkebrød, men innhold som jeg tåler. Det blir vel en form for lavkarboknekkebrød, med frø og nøtter i, samt litt havregryn, ev. litt emmer eller speltmel. Det er lett å lage og holder seg lenge. Hjemmelagede er dessuten såpass gode at jeg spiser dem (ikke veldig begeistret for knekkebrød generelt). Anonymkode: 260bc...f3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #28 Del Skrevet 24. mars Kan ikke se at noen har nevnt våpen+ammunisjon. Selv har jeg det tilgjengelig. Dersom deler av kritisk infrastruktur bryter sammen over litt tid, så må man dessverre være forberedt på å forsvare seg, sine og sitt. I tillegg har jeg ikke mer ting på lager en at vi får plass i bilen. Har eget komplimenterende lager på hytta. Der har jeg også tilgang på mye rådyr, hjort og elg. Da er våpen hendig. Jeg skjønner at jeg har tatt beredskap til et høyere nivå en det som er vanlig. De jeg kjenner som har lignende løsninger, er stort sett kollegaer fra alle mine år i forsvaret. Anonymkode: acbc0...e65 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #29 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange tror at man skal kjøpe mat og så stue det bort innerst i boden så er man redda! Det er helt feil. Et gode beredskapslager er et rullerende lager der man bruker av det og fyller stadig på slik at ingen mat går ut på dato. Anonymkode: 9dca8...36f I utgangspunktet helt enig! Men ser jeg på mitt kosthold, så består det i hovedsak av ferske varer og ikke UP-mat. Så skal jeg fant ut at jeg måtte ha en del som tåler lang lagring uten at jeg nødvendigvis tåler det. Jeg har derfor valgt å lagre en god del hvit ris, som er holdbar i mange år. Samme med pasta (som for meg kun er nødmat, spiser det ellers ikke). Og så har jeg valgt en del hermetikk. Med hermetikk snakker jeg da ikke om den "moderne" hermetikken, for den er ikke like holdbar. Snakker om ordentlig hermetikk i metallbokser - der holder maten seg i årevis etter datomerking. Nå spiser jeg opp noe tunfisk som gikk ut for 2-3 år siden, og jeg kan ikke kjenne forskjell i smak på den og på nykjøpt i samme merke. Av hermetikk har jeg noe ferdigmiddager som lapskaus, flesk og erter, bacalao, men har i tillegg en del hermetiserte grønnsaker, tunfisk, skinke, sopp og frukt. Sukker og salt holder også lenge, så rullerer ikke det noe særlig. Har i tillegg posesupper o.l., som også holder seg i årevis etter datomerking. Ting som har kortere levetid rullerer jeg, selvfølgelig, som nøtter, havregryn, mørk sjokolade m.m. Det viktigste er at man setter seg litt inn i hvor holdbart ulike ting er, og så tilpasser dette til hva man selv spiser. Å tenke ernæring er også lurt, at man sørger for å få i seg nok proteiner også, og også at man har litt gode ting (som f.eks. hermetisert frukt), hvis det blir en litt mer varig krise. Alt som blir dårlig, det må selvfølgelig rulleres. Viktig å huske på at man oppdaterer div. i medisinskrinet også, slik at det man f.eks. skal stelle sår med fremdeles har virkning, er sterilt osv. Anonymkode: 260bc...f3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #30 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan ikke se at noen har nevnt våpen+ammunisjon. Selv har jeg det tilgjengelig. Dersom deler av kritisk infrastruktur bryter sammen over litt tid, så må man dessverre være forberedt på å forsvare seg, sine og sitt. I tillegg har jeg ikke mer ting på lager en at vi får plass i bilen. Har eget komplimenterende lager på hytta. Der har jeg også tilgang på mye rådyr, hjort og elg. Da er våpen hendig. Jeg skjønner at jeg har tatt beredskap til et høyere nivå en det som er vanlig. De jeg kjenner som har lignende løsninger, er stort sett kollegaer fra alle mine år i forsvaret. Anonymkode: acbc0...e65 For folk flest så kan det bli farligere å ha slike våpen. Man må kunne å bruke slike våpen. Og man må vedlikeholde ferdighetene. Og man må følge lovfestede regler for oppbevaring, skytterprøve osv. Om man er jeger eller hobbyskytter tilknyttet klubb er det vel naturlig å ha våpen. Man skal ikke bagatellisere behovet for å beskyttelse. Men for de fleste så vil det være en langt bedre strategi å tenke sam-beredskap i lokalmiljøet. Dvs. sørge for å skape seg et godt nettverk, også i lokalmiljøet, ikke bare nærmeste familie/venner. Det er smart å ha en viss oversikt over hvem som kan hva, hvilke ulike ressurser ulike personer og familier har, og også hvordan man kan ta vare på de som har færre ressurser (type syke eller eldre). I en alvorlig og langvarig krise så vil f.eks. mange eldre sitte inne med svært viktig grunnleggende kunnskaper som yngre og middelaldrende flest i dag ikke har. Dette kan gå på grunnleggende ting som dyrking og konservering av mat, fiske (der kan lokalkunnskap om fiskeplasser bli avgjørende). En eldre nabo som er blitt litt skrøpelig kan kanskje ikke gjøre så mye selv, men den har kanskje en hage med mye plass til å dyrke, har kanskje flere frukttrær og bærbusker, har kanskje mer redskaper til å dyrke med. Eller har kanskje god kunnskap om høsting fra naturen, hva som er spiselig og ikke, og hva man kan bruke som tradisjonell folkemedisin på en trygg måte. Skjer en langvarig krise så trenger vi alle og all kunnskap. Se bare på håndarbeid, hvor viktig det vil være - for å reparere klær, for å strikke eller hekle varme klær, kunne rekke opp gammelt og lage nytt. Men også lignende for å lage ulike typer fiskeredskaper, lage garn/ruser m.m. Skjer en krise trenger vi alle, og vi trenger hverandre. Da kommer vil lenger enn om alle skal sitte på egen tue og kjempe mot hverandre i tillegg til mot en ev. ytre fiende. Anonymkode: 260bc...f3e 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #31 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har derfor valgt å lagre en god del hvit ris, som er holdbar i mange år. Samme med pasta (som for meg kun er nødmat, spiser det ellers ikke). Og så har jeg valgt en del hermetikk. Med hermetikk snakker jeg da ikke om den "moderne" hermetikken, for den er ikke like holdbar. Snakker om ordentlig hermetikk i metallbokser - der holder maten seg i årevis etter datomerking. Anonymkode: 260bc...f3e To ting: Tror mange fyller på med masse pasta, men dette krever jo generelt mer vann under tilberedning enn ris, gjør det ikke? Og med "moderne" hermetikk, tenker du da på hermetikk som har "tab"? Anonymkode: 7bdee...3ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #32 Del Skrevet 24. mars I tillegg til det folk har allerede skrevet - Jeg tenker sukker og kaffe. Dette er varer som kan bli umulig å få tak i (kan ikke produseres i Norge). Så da har du noe verdifullt du kan bytte med naboer! Anonymkode: 3834b...d3d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #33 Del Skrevet 24. mars Vi har lagret div boksemat og toroposer, det er ikke mat vi spiser til vanlig men det går helt greit hvis vi må. Vi har veldig lite kjøkken så alt utover det vi trenger for noen dager må lagres i utvendig kjeller. Ellers har vi ris og pasta som ikke krever lang koketid (i tilfelle vi må koke på vedovn eller propan). Vann har vi i mengder, batteri, stearinlys, radio med FM og dab. Medisiner er også viktig å ha. Anonymkode: e176b...f7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #34 Del Skrevet 24. mars Vi har alt som er anbefalt å ha pluss ganske mye mer. Skal oppdatere i disse dager, for noe har gått ut på dato. Har også ved og gass, både hjemme og på hytta. Mannen lenger opp her som mener det er tull med beredskapslager må jo virkelig bo under en stein. I min levetid, 44 år, har vi aldri vært nærmere en krig enn nå. Jeg kjenner flere som jobber høyt i det militæret og samtlige har sagt til familie og venner" Hvis du ikke allerede har beredskapslager, er tiden for å ordne det NÅ." Det er urolige tider. Anonymkode: 4fd63...771 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #35 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): To ting: Tror mange fyller på med masse pasta, men dette krever jo generelt mer vann under tilberedning enn ris, gjør det ikke? Og med "moderne" hermetikk, tenker du da på hermetikk som har "tab"? Anonymkode: 7bdee...3ec Nei, tenkte på disse: https://www.gilde.no/produkter/000000005000007074 På den andre siden, denne lille porsjonen med lapskaus inneholder 11 ulike typer konserveringsmidler, så det kan jo hende maten varer evig og at den som spiser den også blir konservert Jeg har lurt på om hermetikkbokser med en slik "tab" kanskje har kortere holdbarhet, men av det jeg har testet ut til nå så har jeg ikke merket noe på mat som gikk ut på dato for et par år siden. Anonymkode: 260bc...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 24. mars #36 Del Skrevet 24. mars Anbefaler, helt på ekte, boka "I tilfelle dommedag. Enkel beredskap for vanlige folk". Den er morsom og tidvis satt veldig på spissen, men har faktisk også mange gode, praktisk råd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #37 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): 1500 i kontanter holder lenge om man ellers har et lager av det nødvendig. Med mindre du skal ha penger for flere uker. Ja på en vanlig uke bruker vi naturligvis mye mer enn 1500, men i en krisesituasjon hadde vi jo ikke akkurat dratt på shopping. Kontaktene skal være der om man trenger påfyll til den alerede eksisterende beredskapen sin. Eventuelt til bensin og transport. Eller andre brått oppståtte behov. Ikke ukeshandelen liksom eller den nye buksa du har siklet på. Anonymkode: 238a6...346 Du tenker ikke at prisene går opp i en krisesituasjon? 🫠 Anonymkode: 0bd50...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #38 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Den pakken inneholder altfor lite vann for en uke, så jeg mener reklamen er villedende. Hvordan har du tenkt å greie deg med en 0,5 liter vann pr. dag, når du trenger langt mer + til hygiene? Myndighetene anbefaler at man har minst 3 liter vann pr. dag, og nok vann i slik mengde for en uke, dvs. 21 liter vann for en uke. Som en annen nevner så er det heller ikke innholdsfortegnelse over maten, noe som jeg faktisk tror er ulovlig å ikke ha med. Jeg vurderte nødpakka.no, men slo det helt fra meg, for den er rett og slett ikke god nok, og da er den heller ikke trygg nok etter min mening. Ser man på innholdet, så er den pakka da ganske dyr. Anbefales ikke av meg! Anonymkode: 260bc...f3e Sertifisert av NATO. Godt nok for meg. Anonymkode: c2232...962 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #39 Del Skrevet 24. mars Har en del,men på langt nær ikke nok. Måtte byttet ut lagret et par ganger pga av utgått dato. Har også lite penger,så ikke råd til all verden. Men siden jeg har barn,må jeg bare. Har vann,radio,batteri,primus,gass,førstehjelpsskrin,jodix,kniv,gaffateip,hyssing,dunker jeg skal fylle diesel på,hermetikk,posesupper,pålegg med lang holdbarhet,knekkebrød,sjokolade,nøtter,kjeks Anonymkode: 23ff9...71c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #40 Del Skrevet 24. mars Trenger bare en ting: gønner! Anonymkode: eb18c...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå