AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Vi er to voksne og to tenåringer Anonymkode: 8665f...ecf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars Beredskapslager for hva? Anonymkode: a6870...cfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars https://radio.nrk.no/podkast/debatten/l_54854396-4c74-48be-8543-964c74e8be72 Anonymkode: 221a2...818 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 20. mars #4 Del Skrevet 20. mars (endret) Rent vann. og mat med lang holdbarhet. En måte å varme/lage mat på om strømmen er gåen (gassbrenner for tur funker fjell) Medisiner og førstehjelpssutstyr. samt en måte å holde seg varm på. Nødstrøm til telefonen, samt radio med batterier. Edit: brosjyren som kom i posten for ikke lenge siden er veldig fin. Her står egentlig alt du trenger, og mengdene du trenger. Endret 20. mars av Slarti 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Del Skrevet 20. mars Slarti skrev (7 minutter siden): Rent vann. og mat med lang holdbarhet. En måte å varme/lage mat på om strømmen er gåen (gassbrenner for tur funker fjell) Medisiner og førstehjelpssutstyr. samt en måte å holde seg varm på. Nødstrøm til telefonen, samt radio med batterier. Edit: brosjyren som kom i posten for ikke lenge siden er veldig fin. Her står egentlig alt du trenger, og mengdene du trenger. Hmm, den brosjyren har ikke jeg sett...kanskje mannen bare kastet den, for han mener dette er bare noe tull. Anonymkode: 8665f...ecf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet søndag kl 07:14 #6 Del Skrevet søndag kl 07:14 Råd om egenberedskap Brosjyrefra DSB (sikkerhetsmyndighetene, Direktoratet for sikkerhet og beredskap) En litt mer omfattende en den som ble distribuert til alle norges husstander. Slik bidrar du til Norges beredskap Man mør ha mat og drikkevann for minimum 3 dager pr snute. Staten sier nå 7 dager. Er ikke så lenge siden folk var uten strøm i over et døgn (var vel faktisk flere døgn i Trøndelag eter en storm) Da er det utrolig kjekt å ha alternativene til varme og mat klar. Med noen vannflasker og alternativ vannkilde er det ikke så vanskelig å skaffe seg en mnd med sikkerhet. Har du hytte så er det en fin måte å ha beredskap på. Ha 3-4 dager med beredskap hjemme, Går ting til helvete så rømmer man til hytta hvor man har vanntilgang (kildevann, elv med rent vann eller egen brønn) Gjerne en hytte som ikke er avhengig av strøm og vann. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:27 #7 Del Skrevet søndag kl 07:27 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.41): Hmm, den brosjyren har ikke jeg sett...kanskje mannen bare kastet den, for han mener dette er bare noe tull. Anonymkode: 8665f...ecf Så ignorant av han. Dvs hvis det blir strømstans i 2-3 døgn så mener han at dere skal snylte på naboer? Dette handler ikke bare om «undergang og krig», men at folk flest ikke kan forvente å bli prioritert f.eks. ved solstormer som slår ut strøm og nettverk. Siden jeg har små barn har jeg også bleier, våtservietter, Paracet stikkpiller, plaster og vanlig førstehjelpsutstyr, to små Legopakker, kortstokk, yatzi og tegnesaker. Har egentlig tatt det jeg pleier å ha med på campingtur noen dager 😅 Anonymkode: 4fb6a...309 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:44 #8 Del Skrevet søndag kl 07:44 Jeg har valgt følgende: 3 liter drikkevann per person per dag + vann til kjæledyrene. 150 liter "urent" vann til vasking, nedskylling av toalett, og diverse. Jeg venter aldri til jeg er tom for medisiner før jeg tar ut ny, jeg har alltid minst en ukes overlapp. Førstehjelpsutstyr med plaster, bandasjer, og annet sårmateriell er alltid oppdatert. Vi har nok ved, og nok gass til å kunne varme opp bolig, og lage mat for minst en uke. Vi har nok batterier, radio som går på batterier, og alltid oppladet powerbank, til å klare oss minst en uke. Jeg er i prosessen med å legge opp en buffer av kontanter. Av mat har jeg alltid: Havregryn, poteter, egg, mel, sukker, og gjær for minst en ukes forbruk (dersom dette var det eneste vi hadde tilgjengelig). Ellers har jeg det som er i skap, kjøleskap og frysere. (Kjølevarer vil vare 3-5 dager før det blir bedervet hvis strømmen går) Mat til dyrene. Litt søtsaker ligger stort sett alltid i skapet. Ut over det har vi stort sett alltid nok drivstoff til bilen for å kunne evakuere 40 mil, hvis det blir nødvendig. Jeg har ved tre anledninger opplevd å ha behov for beredskap (langvarig strømbrudd (4 døgn), innesnødd (ca 3 dager), flom (4 dager)), og har erfart hvor viktig det er å være forberedt på uforutsette ting. Anonymkode: e10a6...bb3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:47 #9 Del Skrevet søndag kl 07:47 Jeg har ferdige middager, dopapir, wipes, førstehjelpsutstyr, ekstra kattemat, 5 dunker vann, lommelykter og "fjøslykt", pledd, ull-klær, batteribank, primus, bind, håndsprit, jod, knekkebrød, pålegg, nøtter, sjokolade, jus, kubbelys, telys, radio, og peis med ved og tennbriketter. Jeg har nok til 1 person og 1 katt i ei uke. Tenker også å ta ut kontanter, kanskje 1500 kr? Og lage nødnummerliste. 4 personer må gange alt opp med 4. Det blir mye vann og middager, blant annet. Anonymkode: 53e41...87c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:21 #10 Del Skrevet søndag kl 08:21 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tenker også å ta ut kontanter, kanskje 1500 kr? 1500? Det holder ikke lenge med dagens priser. Holder knapt nok til en sjokoladeplate og en liter melk. Anonymkode: c7e13...b76 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:26 #11 Del Skrevet søndag kl 08:26 Primus, gass, hermetikk, vann, fyrstikker/lighter, kaffe / te, plaster, smertestillende, ris / pasta, mel, havregryn, posesupper, knekkebrød, stearinlys, sjokolade, nøtter, batterier - er det jeg så langt har. Har også batteriradio, men får ikke inn DAB her jeg bor så den er ubrukelig Anonymkode: 6b857...494 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:32 #12 Del Skrevet søndag kl 08:32 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.41): Hmm, den brosjyren har ikke jeg sett...kanskje mannen bare kastet den, for han mener dette er bare noe tull. Anonymkode: 8665f...ecf For en fjott. Her i nord er det nå helt isolerte bygder der de verken har vei, strøm eller telefonforbindelse pga. snøskred, så uventede ting kan skje når som helst. Anonymkode: 7f922...6c0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:42 #13 Del Skrevet søndag kl 08:42 Les «På vei mot katastrofe» i Dagbladet på nett i dag; kommuner i Finnmark isolert 5 dager, uten strøm et par dager. Flere steder i Norge blir isolert pga ras og uvær. Bare minner på at det skjer hvert år, og at hvor utsatt man er kommer an på hvor man bor. De fleste på sånne steder er nok vant med å ha et lager, særlig på vinteren. Vi bør nok alle tenke at det er lurt med et lager nå, og medisiner og ullklær og å ha oppladet powerbank kan være lurt. Førstehjelpsskrin, vann, hermetikk er lurt. Ellers har vel alt blitt nevnt tidligere i tråden. Har ikke lest gjennom alt. Anonymkode: e4ec8...667 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet søndag kl 09:16 #14 Del Skrevet søndag kl 09:16 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): 1500? Det holder ikke lenge med dagens priser. Holder knapt nok til en sjokoladeplate og en liter melk. Anonymkode: c7e13...b76 Går strømmen får du nok melka ganske fort og du har noe å kjøpe for. Ellers er vel betalingen nede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 17:42 #15 Del Skrevet søndag kl 17:42 Ikke glem grovsalt! Da kan du salte ned og redde noe av det du har i fryser ved langvarig strømbrudd. Og eddik og sukker så kan du sylte ned grønnsaker,frukt og bær. Anonymkode: 9dca8...36f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:20 #16 Del Skrevet søndag kl 20:20 Når en ikke tåler knekkebrød noe særlig,så får jeg vel handle litt havregryn. Anonymkode: 5f7c9...a82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:07 #17 Del Skrevet søndag kl 22:07 Har kjøpt fra nødpakka.no. Veldig enkelt og greit og tar lite plass. Anbefales! Anonymkode: c2232...962 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:16 #18 Del Skrevet søndag kl 22:16 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har kjøpt fra nødpakka.no. Veldig enkelt og greit og tar lite plass. Anbefales! Anonymkode: c2232...962 Reklame er vel ikke helt innafor? Siden virker shady som fy. Det står ikke innholdsfortegnelse på «maten» engang og 3,5 L vann er LANGT unna nok til en uke, Anonymkode: 5651e...9bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet søndag kl 22:27 #19 Del Skrevet søndag kl 22:27 Gjerne alliere seg med naboer, venner og familie også. Det er lov å støtte hverandre om det skulle trenges. Og huske å kjøpe inn det som folk liker å spise. Dumt å måtte spise leverpostei på boks en uke om man heller ville hatt ost på tube eller makrell i tomat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:37 #20 Del Skrevet søndag kl 22:37 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 1500? Det holder ikke lenge med dagens priser. Holder knapt nok til en sjokoladeplate og en liter melk. Anonymkode: c7e13...b76 1500 i kontanter holder lenge om man ellers har et lager av det nødvendig. Med mindre du skal ha penger for flere uker. Ja på en vanlig uke bruker vi naturligvis mye mer enn 1500, men i en krisesituasjon hadde vi jo ikke akkurat dratt på shopping. Kontaktene skal være der om man trenger påfyll til den alerede eksisterende beredskapen sin. Eventuelt til bensin og transport. Eller andre brått oppståtte behov. Ikke ukeshandelen liksom eller den nye buksa du har siklet på. Anonymkode: 238a6...346 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå