AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Hei! Bare lurer på en ting. Utleie er skattefritt inntil 20 000kr i året: «det tilfellet du leier ut hele boligen og inntektene dine er 20 000 kroner eller mindre per år, så vil utleieinntektene også være skattefrie.» - men skal det fortsatt føres inn i skattemeldingen hvis man har leid ut for 20 000 et år? Eller skal jeg kun legge inn i skattemeldingen alt over 20 000? Anonymkode: 0adce...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars Du trenger vel ikke legge inn skattefrie inntekter, det har skatteetaten ingen interesse av… Anonymkode: f88f0...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hei! Bare lurer på en ting. Utleie er skattefritt inntil 20 000kr i året: «det tilfellet du leier ut hele boligen og inntektene dine er 20 000 kroner eller mindre per år, så vil utleieinntektene også være skattefrie.» - men skal det fortsatt føres inn i skattemeldingen hvis man har leid ut for 20 000 et år? Eller skal jeg kun legge inn i skattemeldingen alt over 20 000? Anonymkode: 0adce...001 Legg inn det du har fått inn, det er ikke en spesielt vanskelig post. Om du legger inn mindre enn hva som er mimumbeløp for å skatte, så blir du ikke trukket noe. Om du har leid ut for mer enn maksbeløpet for hva som er skattefritt så blir du trukket, om ikke er det omvendt. Ganske enkle greier, egentlig. Anonymkode: 060e2...e2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #4 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Legg inn det du har fått inn, det er ikke en spesielt vanskelig post. Om du legger inn mindre enn hva som er mimumbeløp for å skatte, så blir du ikke trukket noe. Om du har leid ut for mer enn maksbeløpet for hva som er skattefritt så blir du trukket, om ikke er det omvendt. Ganske enkle greier, egentlig. Anonymkode: 060e2...e2b Tydeligvis ikke så enkelt når de to svarene man får er ulike. Spørsmålet er hvis jeg legger inn 20 000 i utleieinntekter, om det da tas utgangspunkt i at disse 20 000 er i tillegg til de 20 000 man har leid ut for skattefritt? Eller om de tar utgangspunkt i at de 20 000 er alt jeg har tjent på utleie, og derfor ikke skattes av uansett. Anonymkode: 0adce...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Del Skrevet 21. mars Er ikke grensen for 2024 10 000 kr? Anonymkode: dbfa6...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #6 Del Skrevet 21. mars Meg over, tok feil, det var visst kortidsutleie. Anonymkode: dbfa6...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Meg over, tok feil, det var visst kortidsutleie. Anonymkode: dbfa6...bbf Korttidsleie er skattefri 10 000 i 2024, 15 000 fra 2025 (sånn i tilfelle noen andre leter her etter svar). Deretter skatter man av 85%. Men melder inn det skattbare beløpet om jeg har forstått det rett. Anonymkode: ba208...18a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #8 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tydeligvis ikke så enkelt når de to svarene man får er ulike. Spørsmålet er hvis jeg legger inn 20 000 i utleieinntekter, om det da tas utgangspunkt i at disse 20 000 er i tillegg til de 20 000 man har leid ut for skattefritt? Eller om de tar utgangspunkt i at de 20 000 er alt jeg har tjent på utleie, og derfor ikke skattes av uansett. Anonymkode: 0adce...001 Hvis du legger inn 20 000 trekkes du ikke. Legger du inn 21 000 trekkes du for skatte delen av den tusenlappen, osv. Anonymkode: c6f39...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tydeligvis ikke så enkelt når de to svarene man får er ulike. Spørsmålet er hvis jeg legger inn 20 000 i utleieinntekter, om det da tas utgangspunkt i at disse 20 000 er i tillegg til de 20 000 man har leid ut for skattefritt? Eller om de tar utgangspunkt i at de 20 000 er alt jeg har tjent på utleie, og derfor ikke skattes av uansett. Anonymkode: 0adce...001 Hvis du har tjent mer enn 20 000 på utleie skal du legge inn hele totalbeløpet, ikke trekke fra 20 000. Så hvis du har tjent 40 000 totalt på utleie så skriver du 40 000, ikke 20 000. Hvis du bare skriver 20 000 så tror skatteetaten at det er totalen for året og så får du dobbelt skattefritt, som er feil og en restskattbombe. Anonymkode: 59225...4de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Del Skrevet 22. mars Du skal legge inn summen du har tjent. Sånn er det med alle inntekter. Anonymkode: 9ee95...dfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 16:44 #11 Del Skrevet lørdag kl 16:44 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du skal legge inn summen du har tjent. Sånn er det med alle inntekter. Anonymkode: 9ee95...dfb Dette Anonymkode: ab92b...90e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå