AnonymBruker Skrevet 26. mars #21 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.30): Lærerplanen til St.vegvesen var bedre før, før kjøringen i trinn 4 ble delt opp i to. Mange som mener. Men konsulenter må jo bevise at de gjør noe. Om det er formålstjenlig i praksis er ikke like prioritert. Anonymkode: 28e30...98a Ekspander Tror ikke du har helt peiling på det du skriver, for kjøringen i trinn 4 har alltid vært delt opp i to. Helt siden 2005 da trinn 4 ble innført, altså har det vært to kjøreturer i 20 år. Det har vært noen små endringer i læreplanen siden 2005, men de er såpass små at man nesten må være kjørelærer for å finne dem. Anonymkode: 0239b...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #22 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.09): Kjørelærer skal ikke godkjenne den obligatoriske opplæringen, bare sørge for at du gjennomfører den. Det er ikke krav om at du skal bestå. Så din lærer plikter å melde dette inn til statens vegvesen så lenge du har gjennomført. Han har ikke lov til å kreve at du skal kjøre dette på nytt så lenge du har fullført. Dette må du fortelle læreren din hvis han mener du må ta det på nytt. I tilfelle må du kontakte tilsynet i det området du tilhører og klage på Trafikkskolen. Tilsynet i Statens vegvesen passer på at trafikkskolene gjør jobben sin og vil veldig gjerne vite det dersom noen gjør ting de ikke har lov til. Anonymkode: 0239b...b97 Ekspander Det stemmer at gjennomført obligatorisk opplæring skal meldes inn til statens vegvesen, og dermed ikke skal gjennomføres på nytt. Det høres jo også ut som at det skjer i dette tilfellet (Ts sier jo at hun ikke må ta det på nytt) At neste del av obligatorisk opplæring ikke gjennomføres er lærers plikt å påse om ikke kjøringen var i henhold til krav i forskrift/læreplan. Jfr trafikkopplæringsforskriften §7-3 Det vanlige vil være at lærer krever en ekstra kjøretime (eller om nødvendig flere) for å sjekke nivået/øve det som manglet, og deretter gjennomføre siste del av obligatorisk opplæring. Gjennomføringen av 413 høres derimot litt tvilsom ut. Det er godt beskrevet i læreplanen både gjennomføring og krav. Om gjennomføringen ikke er i henhold kan en prat med faglig og/eller daglig leder ved aktuell skole være stedet og starte. https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/handboker/hb-v851.pdf Hadde dette skjedd på de skolene jeg kjenner til ville lærer strekt seg langt for å finne en tid i løpet av få dager for å få på plass det siste før førerprøve, avlysning av prøven ville normalt ikke skjedd umiddelbart om kjøring fram til dette punktet hadde vært i henhold til mål og krav. Alle kan ha en dårlig dag og da skal det ikke være noe problem å rette opp prestasjonen en dag eller to senere. Anonymkode: 6013a...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #23 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.02): Fordi den andre eleven sugde seg fast i svingene, jeg ba om pauser men vi "måtte rekke tilbake til skolen" så jeg satt der uggen da. Det var ikke et alternativ. ts Anonymkode: d8aeb...794 Ekspander Da skulle strengt tatt ikke han ha fått gå videre i opplæringen heller😅 Anonymkode: 28e30...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #24 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 17.08): Det stemmer at gjennomført obligatorisk opplæring skal meldes inn til statens vegvesen, og dermed ikke skal gjennomføres på nytt. Det høres jo også ut som at det skjer i dette tilfellet (Ts sier jo at hun ikke må ta det på nytt) Anonymkode: 6013a...e69 Ekspander I innlegg 7 skriver TS at kjøreskolen fortsatt ikke har bestemt seg for om hun besto eller må ta det på nytt. Jeg kan ikke se i noen av TS sine innlegg at hun har fått ny beskjed om noe annet 🤷♀️. Det er derfor jeg har svart som jeg har gjort, nemlig at lærer ikke kan nekte innmelding eller tvinge TS til å gjennomføre på nytt. Anonymkode: 0239b...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #25 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 17.08): At neste del av obligatorisk opplæring ikke gjennomføres er lærers plikt å påse om ikke kjøringen var i henhold til krav i forskrift/læreplan. Jfr trafikkopplæringsforskriften §7-3 Anonymkode: 6013a...e69 Ekspander Her viser du til lærers plikt til å avvise elever som ikke har tilstrekkelige kjøreferdigheter til å kunne gjennomføre den praktiske obligatoriske opplæringen på en meningsfull måte, det stemmer. Men dette gjelder ikke i TS sitt tilfelle. TS er ferdig med den praktiske obligatoriske opplæringen og det gjenstår bare de siste to timene med refleksjon og oppsummering i klasserom. TS kan ikke avvises fra dette fordi det ikke er praktisk opplæring 👍. Anonymkode: 0239b...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #26 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 17.08): Det stemmer at gjennomført obligatorisk opplæring skal meldes inn til statens vegvesen, og dermed ikke skal gjennomføres på nytt. Det høres jo også ut som at det skjer i dette tilfellet (Ts sier jo at hun ikke må ta det på nytt) At neste del av obligatorisk opplæring ikke gjennomføres er lærers plikt å påse om ikke kjøringen var i henhold til krav i forskrift/læreplan. Jfr trafikkopplæringsforskriften §7-3 Det vanlige vil være at lærer krever en ekstra kjøretime (eller om nødvendig flere) for å sjekke nivået/øve det som manglet, og deretter gjennomføre siste del av obligatorisk opplæring. Gjennomføringen av 413 høres derimot litt tvilsom ut. Det er godt beskrevet i læreplanen både gjennomføring og krav. Om gjennomføringen ikke er i henhold kan en prat med faglig og/eller daglig leder ved aktuell skole være stedet og starte. https://www.vegvesen.no/globalassets/fag/handboker/hb-v851.pdf Hadde dette skjedd på de skolene jeg kjenner til ville lærer strekt seg langt for å finne en tid i løpet av få dager for å få på plass det siste før førerprøve, avlysning av prøven ville normalt ikke skjedd umiddelbart om kjøring fram til dette punktet hadde vært i henhold til mål og krav. Alle kan ha en dårlig dag og da skal det ikke være noe problem å rette opp prestasjonen en dag eller to senere. Anonymkode: 6013a...e69 Ekspander Reagerer ikke også du på at denne læreren har med seg 3stk. i bilen..? Høres ut som en luring denne læreren. Anonymkode: 28e30...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #27 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.01): Hei Jeg fikk ikke godkjent 4.1.3 "avsluttende kjøring" men 4.1.2. "kjøring i landevegsmiljø" gikk kjempebra men læreren mener at 413 ikke var bra nok. Var med to andre elever og jeg var kjempe bilsyk og jeg hadde ikke brukt GPS. Jeg er uenig, og det er drit dyrt. Må avlyse oppkjøringen min på fredag. Synes ikke at det er rettferdig. Har 4.1.4 på onsdag men det er vel heller ingen vits..... Kan jeg klage på noe her? Anonymkode: d8aeb...794 Ekspander Mye bedre du ikke får godkjent enn at du får godkjent og så stryker på noe senere, eller at du ender i en ulykke….fordi du ikke har lært nok. Anonymkode: ecf51...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #28 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.15): Reagerer ikke også du på at denne læreren har med seg 3stk. i bilen..? Høres ut som en luring denne læreren. Anonymkode: 28e30...98a Ekspander Jo, det er virkelig ikke bra hvis det stemmer at de har vært 3 elever i bilen. Absolutt ikke greit. 2 er greit, 3 er ikke lov. Var dere 3 elever i bilen TS? Anonymkode: 0239b...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #29 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 18.21): Mye bedre du ikke får godkjent enn at du får godkjent og så stryker på noe senere, eller at du ender i en ulykke….fordi du ikke har lært nok. Anonymkode: ecf51...360 Ekspander Er ikke nødvendigvis ikke stopper. Hvis elev iflg lærer har tvilsom totalkvalitet kan han nekte å la eleven få en førerprøve ved hans skole. Ts blir sur og kontakter en annen skole. Og det samme gjentar seg. De vil se at Ts har en tilstrekkelig totalkompetanse og forutsetning for bestå.. Så i mildeste fall må Ts belage seg på flere kjøretimer. Anonymkode: 28e30...98a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #30 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 16.51): Tror ikke du har helt peiling på det du skriver, for kjøringen i trinn 4 har alltid vært delt opp i to. Helt siden 2005 da trinn 4 ble innført, altså har det vært to kjøreturer i 20 år. Det har vært noen små endringer i læreplanen siden 2005, men de er såpass små at man nesten må være kjørelærer for å finne dem. Anonymkode: 0239b...b97 Ekspander 4.1.2 og 4.1.3 som er ren kjøring er i dag delt i to turer. Det er ikke altfor mange år siden man tok begge på en dag. Med Oslo skoler dro man ofte til Charlottenberg. Så du har en påstand som overhode ikke stemmer. Anonymkode: 28e30...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars #31 Del Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 21.13): 4.1.2 og 4.1.3 som er ren kjøring er i dag delt i to turer. Det er ikke altfor mange år siden man tok begge på en dag. Med Oslo skoler dro man ofte til Charlottenberg. Så du har en påstand som overhode ikke stemmer. Anonymkode: 28e30...98a Ekspander Det kan tenkes at noen skoler tidligere kjørte begge turene på en dag, men det var fremdeles to turer med veldig ulike mål. Det har som tidligere nevnt alltid vært delt i to turer, at noen har valgt å kjøre begge på samme dag betyr jo ikke at det plutselig bare ble en tur. Anonymkode: 0239b...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #32 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 21.37): Det kan tenkes at noen skoler tidligere kjørte begge turene på en dag, men det var fremdeles to turer med veldig ulike mål. Det har som tidligere nevnt alltid vært delt i to turer, at noen har valgt å kjøre begge på samme dag betyr jo ikke at det plutselig bare ble en tur. Anonymkode: 0239b...b97 Ekspander La oss si at jeg faktisk har vært tilknyttet 7 forskjellige trafikkskoler igjennom min karriere. Frem til kravet fra st.vegvesen om at turene skal kjøres på to forskjellige dager så ble de på samtlige av disse skolene tidligere utført på én dag. Tilbaketuren inneholdt det som også idag kreves. Planlegging av rute utført av elev for tilbaketuren. Fokus på dette idag, om planlegging av ruten gjøres hjemme av elev mellom turene. Dessverre så skjønner mange mindre av Gps og GoogleMaps og evt bruk av streetview. Planleggingen blir derfor heller svak, og temaet må stjeles fra selve kjøringen i del 2. Det er svært delte meninger om dette fokuset på tur 2, både blant elever og kjørelærere. Tur 2 kunne med hell blitt benyttet mer som en generalprøve, altså på lik linje for hvordan en førerprøve ser ut. Da er blandet trafikalt miljø, skilt-orienteringen og forståelsen av dette et must. Gps kunne heller som tema vært gjenstand for samtaler med elever på den teoretiske første del. Kalt 4.1.1. Også jeg er enig i dette. Dessuten får mange ikke tilstrekkelig kvalitet på den første kjøreturen, 4.1.2. Miljø landevei. Grunnen er nettopp at trinn 4 sin kjøre del er kappet i to etter min mening. Da burde denne tur 2 i et slikt tilfelle fortrinnsvis blitt lagt til fortsatt et landeveis miljø. Altså en vurdering i samspill mellom lærer og elev.Dette får ikke trafikkskolene lov til å utføre av st.vegvesen. De er pliktig til å kjøre etter en fastsatt rute som er innlemmet i skolens interne læreplan. Denne ruten kreves av st.vegvesen skal inneholde et blandet kjøremiljø, samt denne planleggingen av ruten fra elevens side. Dette er såpass tvangsstyrt i lovverket at dette overhode ikke er tilpasset og vurdert individuelt opp mot og sammen med den respektive elev. Det paradoksale i st.vegvesen sin læreplan er nettopp fokus på en individuell læring, vurdering og variasjon overfor hver enkelt elev. De har jo forskjellige erfaringer og forutsetninger. Slikt sett kan denne læreplanen til st.vegvesen oppfattes inkonsekvent og rent ut selvmotsigende. Slikt som dette må en lærer for all del ikke pipe om overfor st.vegvesen, da risikerer du å få på pukkelen og kanskje miste bevilgningen din. Tankene mine går i retning Øst-Tyskland.😂 Anonymkode: 28e30...98a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå