Olaug Olsen Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars (endret) Heldigvis blir det snart varmere i været. Sneen er i ferd med å forsvinne. Jeg løper jevnlig ca 1 - 2 timers turer. Da har jeg med mat i form av banan, brød og vann. I fjor skulle jeg forsøke meg på en noe lengre tur. tror ca 30 km. Husker jeg var sliten dagen etter, og lurer på om det kan ha vært på grunn av for lite salt. Jeg ser at det fins tips om elektrolytter, salt og sportsdrikker. Kan man lage sine egne sportsdrikker? Jeg er ikke i poweradesegmentet. Den der blå flasken kommer jeg aldri til å kjøpe. Men om jeg lager noe av Resorb væskeerstatning brusetabletter appelsin 2x10 stk, som fås på apotek, hvor mye av dette stoffet må jeg drikke på en vanlig løpetime da? Når jeg skal løpe lenge, spiser jeg en halv skive med ost, hver halve time, og drikker små slurker innimellom. Jeg har en Camelback. Skal jeg blande dette greiene i vannet jeg drikker, eller bør jeg ha det ved siden av? Kanskje ha to poser i camelbacken, en med vann og en med elektrolytter? Hvor mye lektrolytter? Har hørt at det skal være en greie å spise gelebjørner også, for å få i deg nok sukker? Hvordan gjør andre dette? Endret 20. mars av Olaug Olsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars Hvorfor spiser du ost under økt? Du må holde på veldig lenge (over 4 timer) for at kroppen skal kunne benytte seg av fett under trening. Karbohydrater er tingen. Anonymkode: 61d24...fe2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars Kan være for lite salt/dehydrering eller for lite påfyll av energi i etterkant? Jeg bruker elektrolytter som jeg blander i en flaske vann, men drikker det kun før og etter langturer. Løper opp mot 25 km de lengste turene og klarer meg uten vann underveis om jeg fyller på før og etter, men det er selvsagt avhengig av temperatur og intensitet. Har med gels og lovehearts Du kan sikkert bruke resorb, men jeg ville drukket det enten før eller etter økta. Ta med saft eller lignende om du føler at du går tom for energi. Anonymkode: ca6fc...a95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet 21. mars Forfatter #4 Del Skrevet 21. mars (endret) Jeg skal forsøke Resorb. Jeg øver på å spise og drikke underveis, fordi jeg ønsker å utvide distansene mine. Jeg spiser skiver med ost, og har halve bananer stappet ned i seggen som jeg spiser hver halvtime. Har også med kvikklunch og vann. Dette er velprøvd mat på turer, og jeg ser ingen grunn til å endre. Men salt og elektrolytter må inn i opplegget, gjerne etter løping. Så takk for tipset AnonymBruker! Endret 21. mars av Olaug Olsen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snabeltann Skrevet lørdag kl 18:15 #5 Del Skrevet lørdag kl 18:15 Jeg bruker dette, smaker godt og er friskt å drikke. Løper med vest med to drikkeposer. En med vann og en med vann og pulver. Funker fint! En teskje i en pose (250 ml). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metalbitch Skrevet lørdag kl 18:21 #6 Del Skrevet lørdag kl 18:21 Druesukker, Sponser gums (istedet for gels og kransekakestenger 😋 Salt bruker jeg ikke, men tar en brusetablett med elektrolytter når jeg kommer hjem. Men powerade funker veldig bra det altså, men den gule, ikke den blå. Jeg tror du får i deg for lite kalorier-kroppen rekker ikke å nyttegjøre seg det du spiser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-venter- Skrevet lørdag kl 18:25 #7 Del Skrevet lørdag kl 18:25 Jeg blander bare flasker med salt og sukker i. Ca en halv ts salt og en ts sukker på litern. Finnes nettsider og apper som kan regne dette ut for deg etter planlagt innsats. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet lørdag kl 18:45 #8 Del Skrevet lørdag kl 18:45 Olaug Olsen skrev (På 20.3.2025 den 19.00): Heldigvis blir det snart varmere i været. Sneen er i ferd med å forsvinne. Jeg løper jevnlig ca 1 - 2 timers turer. Da har jeg med mat i form av banan, brød og vann. I fjor skulle jeg forsøke meg på en noe lengre tur. tror ca 30 km. Husker jeg var sliten dagen etter, og lurer på om det kan ha vært på grunn av for lite salt. Jeg ser at det fins tips om elektrolytter, salt og sportsdrikker. Kan man lage sine egne sportsdrikker? Jeg er ikke i poweradesegmentet. Den der blå flasken kommer jeg aldri til å kjøpe. Men om jeg lager noe av Resorb væskeerstatning brusetabletter appelsin 2x10 stk, som fås på apotek, hvor mye av dette stoffet må jeg drikke på en vanlig løpetime da? Når jeg skal løpe lenge, spiser jeg en halv skive med ost, hver halve time, og drikker små slurker innimellom. Jeg har en Camelback. Skal jeg blande dette greiene i vannet jeg drikker, eller bør jeg ha det ved siden av? Kanskje ha to poser i camelbacken, en med vann og en med elektrolytter? Hvor mye lektrolytter? Har hørt at det skal være en greie å spise gelebjørner også, for å få i deg nok sukker? Hvordan gjør andre dette? Det er jo ikke rart du blir sliten hvis du har løpt 3 mil og ikke er vant til å løpe så langt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olaug Olsen Skrevet lørdag kl 20:55 Forfatter #9 Del Skrevet lørdag kl 20:55 Takk for nyttige tips. Jeg tror jeg skal gå for to poser i drikkesekken i framtiden, og et eget spise regime dagen etter, med mye hvile og kalorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet mandag kl 23:44 #10 Del Skrevet mandag kl 23:44 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.08): Hvorfor spiser du ost under økt? Du må holde på veldig lenge (over 4 timer) for at kroppen skal kunne benytte seg av fett under trening. Karbohydrater er tingen. Anonymkode: 61d24...fe2 Ost har både karbohydrater , salt, fett og protein og pålegg gjør det bedre å spise brødskiva. Ost er mye mindre klissete enn syltetøy, og fett forbrenner man hele tiden, men jeg er enig i at karbohydrater er mest mangelvare og mange prøver å trene seg opp til å spise 80 gram karbohydrater i timen. Når jeg sykler lange turer så prioriterer jeg matopplevelsen, Et veldig godt rikholdig smørbrød med ost og mye annet er fine saker. Trenger jeg ekstra karbohydrater så kan jeg også kjøpe en Solo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå