Gå til innhold

Regnbuehinnebetennelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen som har erfaring med det? Siden jeg har en revmatisk sykdom har jeg fått beskjed at jeg må være obs på infeksjoner i øyet da regnbuehinnebetennelse kan forekomme.

Nå har jeg hatt rødt øye noen dager men antatt at det er øyekatarr da det ikke gjør spes vondt (bare litt svie/irritert).

Men så ble jeg plutselig bekymra for om det likevel kan være regnbuehinnebetennelse.  Skal ringe legen i morgen, men er det noen som har erfaring med dette? Kan man ha det selv om det ikke gjør skikkelig vondt? Og når det sies at man må sørge for behandling raskt, betyr det at man bør dra på legevakta asap ved mistanke eller ok at man ser an et par dager? 

Anonymkode: 0ff88...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, jeg har hatt det tre ganger. Den ene gangen gjorde det ikke vondt i det hele tatt, de andre gangene var det mer sånn rusk i øyet følelse. 

Du kan ikke se det an noen dager, da kan du skade synet ditt. 

Anonymkode: a4d8b...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du merker om du har regnbuehinne-betennelse. Pupillen slutter å reagere på lys og det gjør kjempevondt.

Det må behandles, men varige skader kommer først etter mange dager. Da er det pupillen som gror fast. Det skjer ikke så fort 

Anonymkode: e8d9a...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du merker om du har regnbuehinne-betennelse. Pupillen slutter å reagere på lys og det gjør kjempevondt.

Det må behandles, men varige skader kommer først etter mange dager. Da er det pupillen som gror fast. Det skjer ikke så fort 

Dette stemmer ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette stemmer ikke. 

Jo. Du fikk det behandlet tidlig. Det ville blitt vondt for deg også. 

Det er viktig å behandle det, men ingen grunn til skremselspropaganda heller. Det er utrolig få som får varige skader av dette 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo. Du fikk det behandlet tidlig. Det ville blitt vondt for deg også. 

Det er viktig å behandle det, men ingen grunn til skremselspropaganda heller. Det er utrolig få som får varige skader av dette 

Nei. 

En av gangene hadde det gått lang tid før det ble oppdaget. Det var fare for sammenvoksing og jeg fikk forbud mot trening og ble sykemeldt. 

Både min øyelege og min revmatolog understreker at dette er en alvorlig tilstand, og man vet ikke på forhånd hvor raskt sykdommen utvikler seg. Dette er heller ikke en tilstand som går over av seg selv, altså ingen grunn for å se det an. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kjente det som et trykk i øyet da jeg hadde regnbuehinnebetennelse, ingen svie eller rødhet. Men siden du er ekstra utsatt er det like greit å ta en telefon til legevakta, så vurderer de om du bør komme inn til en sjekk. Det bør i tilfelle behandles så fort som mulig.

Anonymkode: 6b746...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sønnen min har hatt regnbuehinnebetennelse i kombinasjon med annen sykdom. Han hadde fått svekket syn før han merket noen form for symptomer, og hadde ingen smerter. Hadde absolutt ikke tatt noen sjanser med dette hvis jeg var deg. 

Anonymkode: fd96b...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det noen som har erfaring med det? Siden jeg har en revmatisk sykdom har jeg fått beskjed at jeg må være obs på infeksjoner i øyet da regnbuehinnebetennelse kan forekomme.

Nå har jeg hatt rødt øye noen dager men antatt at det er øyekatarr da det ikke gjør spes vondt (bare litt svie/irritert).

Men så ble jeg plutselig bekymra for om det likevel kan være regnbuehinnebetennelse.  Skal ringe legen i morgen, men er det noen som har erfaring med dette? Kan man ha det selv om det ikke gjør skikkelig vondt? Og når det sies at man må sørge for behandling raskt, betyr det at man bør dra på legevakta asap ved mistanke eller ok at man ser an et par dager? 

Anonymkode: 0ff88...144

Har du fått en slik beskjed, og i tillegg har øyeplager, så skal du kontakte enten fastlegen eller dirkete til øyelege dersom dette er beskjeden du har fått. Du antar ikke at dette er en bagatell, før noen som kan øyesykdommer sier at det er en bagatell. 
Ring fastlegen i morgen straks de åpner telefonen og få en hastetime. 

Anonymkode: 1de98...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva og hvem som merker hva, kan ikke du sitte på nettet og avgjøre. Mennesker er ulike. 
Jeg merket ikke at jeg hadde netthinneløsning, før øyelegen sa jeg hadde det. 

Anonymkode: 1de98...de8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde det mange ganger i en periode på et par år. Har ingen andre sykdommer, og ante ikke hva det var første gangen. Første gangen var det veldig vondt, men trodde det var øyekatarr og ventet en uke før jeg gikk til legen fordi jeg håpte det ville gå over. Det gjorde det ikke og pupillen ble ujevn og kantete. 

De andre gangene var det ikke vondt, men jeg kjente det igjen ved at rødheten på øyet var rundt pupillen. 

Et arsenal av prøver ble tatt, og jeg har verken leddgikt eller noe annet. Har vært symptomfri i 10 år. Synet ble ikke skadet.

Anonymkode: 717f4...bd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...