Gå til innhold

Hvor mye trekker en vvs tank pr måned når den ikke blir brukt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært hjemmefra i 9 uker, og når jeg reiste slo jeg av all varme og lys og lot varmtvannstanken stå på+ kjøleskapet.

Likevel har jeg fått strømregning på rundt 250-300,- pr per måned.

Trekker virkelig varmtvannstank og et litt eldre kjøleskap så mye?

Anonymkode: a5c4c...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trekker mer enn man skulle tro. Har ingen nummer å utgi, men jeg var også borte x antall uker, men likevel ble en del strøm brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ardenus skrev (1 minutt siden):

Trekker mer enn man skulle tro. Har ingen nummer å utgi, men jeg var også borte x antall uker, men likevel ble en del strøm brukt.

Jeg ønsket egentlig å ha null strømutgifter da jeg var bortreist, men fikk beskjed av alle rundt meg om å ikke slå av varmtvannstanken på grunn av bakterier i vannet, og at det ville koste like mye å varme opp varmtvannstanken som det jeg eventuelt sparte.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ønsket egentlig å ha null strømutgifter da jeg var bortreist, men fikk beskjed av alle rundt meg om å ikke slå av varmtvannstanken på grunn av bakterier i vannet, og at det ville koste like mye å varme opp varmtvannstanken som det jeg eventuelt sparte.

Ts

Ja det stemmer det ja

Anonymkode: 009ef...a57

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit jeg ikke hvilken strøm avtale du har, men 300 kr i måneden tilsvarer et time forbruk på ca.300- 400w pr time.

kjøleskapet trekker mellom under 100W/t (moderne) til over 300W/t (gammelt) og går omtrent halvparten av tiden (kommer an på omgivelses temperatur).

hjemme hos meg går varmtvannsberederen 1 til 2 timer i døgnet om den ikke er i bruk det utgjør ca 80 til 160W/t.

så totalt kan dette stemme godt. husk at alt blir til varme i boligen.

Endret av Handerrefyren
rettet feil
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (1 time siden):

Nå veit jeg ikke hvilken strøm avtale du har, men 300 kr i måneden tilsvarer et time forbruk på ca.300- 400w pr time.

kjøleskapet trekker mellom under 100W/t (moderne) til over 300W/t (gammelt) og går omtrent halvparten av tiden (kommer an på omgivelses temperatur).

hjemme hos meg går varmtvannsberederen 1 til 2 timer i døgnet om den ikke er i bruk det utgjør ca 80 til 160W/t.

så totalt kan dette stemme godt. husk at alt blir til varme i boligen.

Har Fortum sin vanlige strømavtale

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har Fortum sin vanlige strømavtale

Ts

strømmen i Norge er priset på en litt rar måte,  Fastleddet avregnes etter gjennomsnittet av de tre høyeste døgnmaksene i måneden. dette kommer som fastledd fakturert måneden etter. slik at forbruket sist måned bestemmer endel av prisen denne måneden.

så kommer pris pr Kw/t i transport (energileddet) den er også noen øre billigere om natten (22-06)

deretter kommer strømprisen, til sist kommer strømstøtten som er 90% av prisen over 93,75 øre ink mva.

komplisert er det og forbruket sist måned påvirker strømprisen denne måneden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke finne på å slå av varmtvannstanken i hvert fall, det er en veldig dårlig idé.

Men har du ingen panelovner på? Jeg hadde ikke turt å reise i fra hus/leilighet uten litt varme på vinteren. 

Anonymkode: 91582...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du må ikke finne på å slå av varmtvannstanken i hvert fall, det er en veldig dårlig idé.

Men har du ingen panelovner på? Jeg hadde ikke turt å reise i fra hus/leilighet uten litt varme på vinteren. 

Anonymkode: 91582...a1c

Ingen panelovner på nei og siden leiligheten ligger i 3 etg i bygård med leiligheter under, over og ved siden av, blir det ikke så kaldt at rør fryser.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prisen på strømregning sier svært lite. 
Det er forbruket som kan vurderes. 

Hvor gammel varmtvannstank er det, hvor stor den er, og hvor godt isolert den er vil påvirke hvor mye strøm den krever for å vedlikeholde vanntemperaturen. 
En eldre varmtvannstank kan ha mye mer varmetap til omgivelsene. En tank som står i ett kaldt rom vil kunne kreve mer strøm enn en som står i normal romtemperatur. 

Anonymkode: 93889...83e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er strømforbruket i perioden? Kostnaden sier egentlig ikke så mye. Fastleddet er fort på 120kr/mnd. Så kommer effektleddet, og ligger du på 2-5kWh intervallet er det rundt 170kr/mnd. Så kommer strømforbruket på toppen sammen med nettleia. 

En moderne varmtvannsbereder på 200l har et varmetap på rundt 70W, og vil slå seg av og på i intervaller for å holde temperaturen oppe. Et helt moderne kjøleskap med energiklasse C bruker 77kWh i året (LG kjøleskap GLT71SWCSX (hvit) - Elkjøp | Elkjøp). Inkludert nettleie og alle avgifter, samt rimelig høy strømpris er det godt under 200kr/årlig. Et kjøleskap med energiklasse E bruker rundt 120-150kWh årlig. Eldre kjøleskap med gammel energimerking kan bruke en god del mer strøm enn dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte regne litt på hvor mye vår tank bruker (300L, ganske ny), og nå på vinteren hvor det stort sett er 15 grader der den står, så bruker den ca 0,5kwt hver 3. time. Dvs 4kwt i døgnet og ca 120kwt i måneden. Alt av kjøleskap (2stk), frysere (2 små og en stor gammel), og andre ting som må stå på, bruker maks 0,2kwt i timen. Så dette blir da 144 kwt på en måned. Totalt blir dette 264 kwt. Jeg regnet på at vi betalte litt over 1 krone per kwt i okt, nov, des 2024 (strøm + nettleie, uten fastledd). Så dette ville da blitt ca 300 i dette + fastledd på 125kr. Totalt 425kr. 

Nå vet jeg ikke hva du har tatt med i beregning på kostnad på strøm da. Men om du har tatt med alt av nettleie, så stemmer jo sikkert 250-300kr for en tank på 200L og et gammelt kjøleskap. Fastleddet på nettleia er jo nesten halvparten her.

Om dette bare er rene strøm-kostnader uten nettleie, så er det noe høyt, men da har du sikkert heller ikke tatt med strømstøtta, den kommer på nettleieregninga hos oss i alle fall. 

Det er som flere nevner, forbruket og ikke prisen du må se på. 

Anonymkode: 14ea9...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...