Maskinfører Skrevet 1. april #61 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 20.31): Kjenner ei som er besøksvenn på aldershjem, er lenge siden de kunne ha ordentlige markeringer som feks julefester eller påskefester, folk er for gamle, syke eller demente. De kan være med og høre musikk og synge, men ikke noe mer. Det er forferdelig trist. Anonymkode: f4297...b57 Det har nok noe med økonomi og gjøre 2
Maskinfører Skrevet 1. april #62 Skrevet 1. april Kjenner mange som jobber på sykehjem og de er redde for å havne der selv om en ser dagens forhold så kan man bare tenke 40-50 år frem i tid nei det må satses mere på eldreomsorg 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #63 Skrevet 1. april Maleficenta skrev (På 31.3.2025 den 13.32): Var hun klar over at hun var døende da? Ja, det visste hun godt. Alt i kroppen virket dårligere og dårligere, og hun raste ned i vekt pga svelgvansker. På slutten var hun redd og gruet seg til å dø. Vi var der 24/7 de siste ukene, så hun visste at hun slapp å dø aleine. Anonymkode: c7340...47c 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #64 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.15): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 Du har helt rett i at norske sykehjem er helt jævlige og at det er tragisk hvordan det er blitt. Har sett det selv med egne øyne. Det du beskriver koker ned til en ting - som alltid: Penger og politikk. Norge har penger på bok og det er i tillegg mange rike svin med norske statsborgerskap, en del av disse forrædere har stukket av til Sveits siden Høyre og FrP åpnet opp veien for de juridisk sett at de kan gjøre det uten at det koster dem noe. De eldre og andre sårbare grupper sultes ut, og det er en villet politikk. Alt rundt verdighet dreier seg i bunn og grunn om økonomi og man får denne fortvilelsen fordi man vet at Norge burde kunnet fått til noe betydelig bedre enn det som er tilfellet per i dag. Jeg synes nesten at eldre som er på "borderline" grensa til å settes av på sykehjem, burde heller få tildelt sin andel av Oljefondet og velge å bruke den summen hvor de vil - blant annet i Norge eller utlandet. Betale for seg selv på en sånn plass som dette med andel fra Oljefondet, det er nice. https://www.hamberleycarehomes.co.uk/care-homes/dorking-manor-care-home/ Og ikke de der søppel-sykehjemmene vi har. Skulle trodd sykehjemmet jeg var innom var et sted i Moldova eller Ukraina og ikke i Norge. Anonymkode: f1460...f6a 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #65 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.15): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 Hei! Jeg jobber på sykehjem. Jeg håper også at mine foreldre slipper å havne på sykehjem, men av helt andre grunner enn du legger frem her. Jeg ville selv vært redd for det, mest for å miste meg selv til demens, men også for å ha hodet i behold og bevitne at kroppen forfaller og at jeg ikke klarer noe selv lenger. Mennesker liker ikke å være avhengig av hjelp. Ingen av oss vil bli vasket nedentil av andre - og ingen av oss vil glemme hvordan vi tar mat til munnen eller ivaretar personlig hygiene. Syns det er trist å høre at du er så mistroisk til personalet på sykehjem. Jeg har hatt mange kollegaer oppigjennom tidene (jobbet i over 10 år i eldreomsorgen), og de færreste snakker til pasienter med babystemme. Mange behandler pasienter med verdighet og respekt, og gjør det beste de kan for pasientene. Mange strekker seg langt og over evne, noe de ikke burde, men som de gjør likevel. Tvang brukes når det er nødvendig. For eksempel om din mor havner på sykehjem - la oss si at hun ikke rekker frem til toalettet. Det kommer avføring alle steder. Hun vet ikke hva hun skal gjøre med dette, finner ikke do, blir stresset, eller kanskje hun ikke skjønner hva som skjer, og prøver å fjerne avføringen med hendene. Det kommer i ansiktet, på møbler, det blir mye rot. Pleier kommer for å hjelpe, men din mor vil ikke ha hjelp, dette fikser hun selv - om man ikke kan bruke tvang, så må din mor bli sittende der med avføring i ansikt og hender. Det er ikke alltid triks fungerer for å få de til å samarbeide. Noen ganger må man bruke tvang. Et etisk dilemma og ett av mange som helsepersonell står i daglig. Du har studert sykepleie selv - så dette burde du vel også vite? Unødvendig tvang og tvang som maktmisbruk er ulovlig, og noe helt annet. Det er ikke ofte at dette er en jobb folk står i fordi de er desperate, da det er en kjempe tung jobb både fysisk og psykisk. Jeg kjenner det på kroppen og hodet, men føler ikke for å bytte jobb enda. Det verste er egentlig mistilliten fra andre. Jeg har ikke tenkt å ramse opp alt vi gjør, alt dere ikke ser, for det betyr ikke så mye, når man allerede har bestemt seg for at vi gjør en dårlig jobb. Så jeg tar heller vare på de mange gode minnene, all latteren og de mange smilene jeg har fått fra takknemlige og glade pasienter, samt ikke minst takknemlige pårørende som ser at vi har gjort det beste for deres foreldre og besteforeldre. Det er så uhyggelig når helsepersonell snakker ned annet helsepersonell, i travle tider med lite folk på gulvet og en usikker fremtid for helsevesenet, spesielt eldreomsorgen med tanke på eldrebølgen. Ingen vil dø og "råtne bort" et annet sted enn hjemme. Alle vil dø med skoene på. Smertefritt, fredelig. Jeg har til gode å oppleve innsovning på sykehjem som uverdig. Det er jobben vår, å følge deg fredfullt ut av livet, du sovner ikke inn alene. Ingen har gjort det på min arbeidsplass, og jeg er ganske sikker på at de som har gått ut av livet, har vært veldig glad for å høre en kjent stemme ved siden av seg og en god hånd å holde i, når deres nærmeste ikke er der. Anonymkode: e27bc...502 3 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #66 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du har helt rett i at norske sykehjem er helt jævlige og at det er tragisk hvordan det er blitt. Har sett det selv med egne øyne. Det du beskriver koker ned til en ting - som alltid: Penger og politikk. Norge har penger på bok og det er i tillegg mange rike svin med norske statsborgerskap, en del av disse forrædere har stukket av til Sveits siden Høyre og FrP åpnet opp veien for de juridisk sett at de kan gjøre det uten at det koster dem noe. De eldre og andre sårbare grupper sultes ut, og det er en villet politikk. Alt rundt verdighet dreier seg i bunn og grunn om økonomi og man får denne fortvilelsen fordi man vet at Norge burde kunnet fått til noe betydelig bedre enn det som er tilfellet per i dag. Jeg synes nesten at eldre som er på "borderline" grensa til å settes av på sykehjem, burde heller få tildelt sin andel av Oljefondet og velge å bruke den summen hvor de vil - blant annet i Norge eller utlandet. Betale for seg selv på en sånn plass som dette med andel fra Oljefondet, det er nice. https://www.hamberleycarehomes.co.uk/care-homes/dorking-manor-care-home/ Og ikke de der søppel-sykehjemmene vi har. Skulle trodd sykehjemmet jeg var innom var et sted i Moldova eller Ukraina og ikke i Norge. Anonymkode: f1460...f6a Du vet ingenting om sykehjem. Anonymkode: e27bc...502 1
AnonymBruker Skrevet 1. april #67 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.15): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 Jeg håper de holder seg friske lenge og en dag sovner inn hjemme om natten uten at de merker det og at det skjer med meg og en dag. Jeg jobbet på eldresenter før. I starten var det så bra, jeg synes beboerene der hadde det veldig bra. Så ble det ny leder, å det gikk bare nedover. Jeg hadde ikke likt å hatt familiemedlemmer der nå. Anonymkode: 10a18...39a 3 2
AnonymBruker Skrevet 1. april #68 Skrevet 1. april AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Du vet ingenting om sykehjem. Anonymkode: e27bc...502 Den var frekk og god. Alle de bildene jeg tok der som pårørende og korte videoer, sikkert fake hele greia, ja. Jeg vet dessverre veldig mye om sykehjem. Nok til at jeg og mange andre håper at vi aldri havner der. Anonymkode: f1460...f6a 1
Maleficenta Skrevet 2. april #69 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Den var frekk og god. Alle de bildene jeg tok der som pårørende og korte videoer, sikkert fake hele greia, ja. Jeg vet dessverre veldig mye om sykehjem. Nok til at jeg og mange andre håper at vi aldri havner der. Anonymkode: f1460...f6a Er heldigvis forskjell på sykehjem. Er ikke alle som er ille. 1
AnonymBruker Skrevet 2. april #70 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 0.09): Tenker du at vi ikke har ansvar for eget liv og planlegging av egen alderdom? Anonymkode: 50b45...bd4 Nei, jeg tenker at kommunen, fylket, storting og regjering bør ha en fornuftig økonomi hvor det er nok hjelp til de som trenger det og ikke legge det ansvaret tilbake på individet som har bidratt til å bygge samfunnets goder i et helt liv for så få ansvaret for egen helse og velferd tilbake på seg selv når helsen svikter. Anonymkode: e8acd...817 2
AnonymBruker Skrevet 2. april #71 Skrevet 2. april Nei, ts, du er ikke fæl. Heldigvis slapp mine foreldre å havne på sykehjem. Jeg er veldig takknemlig for det. Anonymkode: eb11b...a2b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #72 Skrevet 23. oktober Takk for at du har tatt opp temaet, TS. En veldig viktig sak å diskutere! Anonymkode: d0c6f...919
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #73 Skrevet 23. oktober Klassiker på KG: Pårørende opplever noe uverdig for sine kjære på sykehjem. Helsepersonell, eller snarere «helsepersonell», iler til for å fortelle at hos oss har alle det så bra og nordmenn er bortskjemte og du kan bare ta deg av moren din selv hvis du ikke er fornøyd. Vel, jeg har vært pårørende OG jobbet på sykehjem, ikke innen pleie. I begge roller har jeg sett at noen av de verste menneskene der ute havner nettopp som pleiere på sykehjem. Flere av dem hadde neppe klart seg i en annen type jobb uten massiv tilrettelegging. Mens andre pleiere igjen er kognitivt fungerende, men bare gir faen. Anonymkode: d6823...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #74 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 17.30): Du har helt rett i at norske sykehjem er helt jævlige og at det er tragisk hvordan det er blitt. Har sett det selv med egne øyne. Det du beskriver koker ned til en ting - som alltid: Penger og politikk. Norge har penger på bok og det er i tillegg mange rike svin med norske statsborgerskap, en del av disse forrædere har stukket av til Sveits siden Høyre og FrP åpnet opp veien for de juridisk sett at de kan gjøre det uten at det koster dem noe. De eldre og andre sårbare grupper sultes ut, og det er en villet politikk. Alt rundt verdighet dreier seg i bunn og grunn om økonomi og man får denne fortvilelsen fordi man vet at Norge burde kunnet fått til noe betydelig bedre enn det som er tilfellet per i dag. Jeg synes nesten at eldre som er på "borderline" grensa til å settes av på sykehjem, burde heller få tildelt sin andel av Oljefondet og velge å bruke den summen hvor de vil - blant annet i Norge eller utlandet. Betale for seg selv på en sånn plass som dette med andel fra Oljefondet, det er nice. https://www.hamberleycarehomes.co.uk/care-homes/dorking-manor-care-home/ Og ikke de der søppel-sykehjemmene vi har. Skulle trodd sykehjemmet jeg var innom var et sted i Moldova eller Ukraina og ikke i Norge. Anonymkode: f1460...f6a Det der er å generalisere! Det finnes mange sykehjem som er utmerket, rundt her jeg bor er det god mat og gode forhold og jeg ville ikke frykte å ende der. I media er det de dårlige sykehjem vi får høre om og da tror folk at det er slik overalt. Anonymkode: cc972...aad 1 1
Maleficenta Skrevet 23. oktober #75 Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Klassiker på KG: Pårørende opplever noe uverdig for sine kjære på sykehjem. Helsepersonell, eller snarere «helsepersonell», iler til for å fortelle at hos oss har alle det så bra og nordmenn er bortskjemte og du kan bare ta deg av moren din selv hvis du ikke er fornøyd. Vel, jeg har vært pårørende OG jobbet på sykehjem, ikke innen pleie. I begge roller har jeg sett at noen av de verste menneskene der ute havner nettopp som pleiere på sykehjem. Flere av dem hadde neppe klart seg i en annen type jobb uten massiv tilrettelegging. Mens andre pleiere igjen er kognitivt fungerende, men bare gir faen. Anonymkode: d6823...1e4 Jeg har sett en annen side da forøvrig. Eldre som ønsker sykehjem men må bli hjemme pga mangel på plass og går hjemmespl hjem til seg som knapt nok har tid til å stikke foten inn døra før de må gå igjen og at resten av dagen sitter de i fn stol til neste tilsyn av hjemmespl. Og som har pårørende som er sykt slitne fordi de må hjelpe med veldig mye fordi personen knapt nok er istand til å bo hjemme 6
Virrevirrevapp Skrevet 23. oktober #76 Skrevet 23. oktober Du kan jo håpe på det du vil. Døden blir som den blir, uansett. Heldigvis bestemmer ingen av oss over den.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #77 Skrevet 23. oktober Har hatt 5 familiemedlemmer på sykehjem. Alle ønsket å avslutte det, men fikk ikke dø. De bokstavelig talt råtnet opp og var som levende lik. Morfin på slutten hos alle med unntak av en som døde i søvne. Jeg gleder meg faktisk til vi får robotisert hjemmesykepleien og sykehjemmene. Da kan helsepersonell ha overoppsyne og ta det sosiale/hyggelige, mens robotene kan ta resten. Diagnosene vil bli mye mer presise og vi kan innføre menneskeverd igjen. Om jeg blir så syk at jeg havner på sykehjem før den tid, så vil jeg nok mest sannsynligvis ønske døden velkommen. Ja til aktiv dødshjelp… Anonymkode: b4f5f...b7b 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #78 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har hatt 5 familiemedlemmer på sykehjem. Alle ønsket å avslutte det, men fikk ikke dø. De bokstavelig talt råtnet opp og var som levende lik. Morfin på slutten hos alle med unntak av en som døde i søvne. Jeg gleder meg faktisk til vi får robotisert hjemmesykepleien og sykehjemmene. Da kan helsepersonell ha overoppsyne og ta det sosiale/hyggelige, mens robotene kan ta resten. Diagnosene vil bli mye mer presise og vi kan innføre menneskeverd igjen. Om jeg blir så syk at jeg havner på sykehjem før den tid, så vil jeg nok mest sannsynligvis ønske døden velkommen. Ja til aktiv dødshjelp… Anonymkode: b4f5f...b7b Ja, hvis den dagen kommer at de som styrer pengene forstår at det er nødvendig at noen også skal ta seg av det sosiale og hyggelige har vi kommet et stort steg i riktig retning. Dette må vel innebære at det går opp for de på toppen at de faktisk en dag kan havne i samme situasjon sjøl… Vi håper! Anonymkode: d0c6f...919
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #79 Skrevet 24. oktober Man vet jo aldri hvordan helsa til folk blir, og det er ikke alle som havner på sykehjem. Det er heller ikke alle som havner på sykehjem som har det fælt og råtner bort, det kommer jo an på tilbudet i kommunen. Mine to bestemødre var spreke og klare i toppen langt inn i alderdommen, men fikk to ulike avslutninger. Den ene levde hjemme og klarte seg selv med litt hjelp fra hjemmehjelpen (renhold). Hun flyttet nærmere sentrum da hun var i slutten av 80-årene (etter litt press fra oss i familien), og da kunne hun selv gå til både butikk og legesenter, pluss at hun kom nærmere andre venner og familie. Hun var kun på sykehjem i et par korte perioder for rehabilitering etter hofteoperasjon, men flyttet hjem etterpå begge gangene. Hun levde til hun var godt inn i 90-årene, og hadde noen få dager på sykehus før hun døde. Hun rakk "heldigvis" ikke å havne på sykehjem. I vår kommune er ikke sykehjemstilbudet noe å rope hurra for. Min andre bestemor var både sprek, ungdommelig og klar i toppen til langt opp i 80-årene. Da ble hun dement. Hun levde en god del år etter diagnosen, og demensen ble holdt i sjakk ei stund med medisin, men da hun kom i 90-årene var hun så preget av sykdommen at hun måtte på sykehjem, og hun døde noen år senere. Hun fikk veldig godt stell på sykehjemmet, men det hjelper jo ikke når man rammes av demens og mister seg selv. I dette tilfellet hadde man kanskje kunne ønsket at hun hadde dødd før hun ble så dement at hun ikke kjente igjen sine egne barn en gang. Du er ikke fæl som tenker sånn, for veldig mange kommuner har et elendig tilbud for eldre. Det verste er jo at det er mange syke og skrøpelige eldre rundt i landet som trenger sykehjemsplass som ikke får det. De få plassene som er igjen etter nedskjæringer er forbeholdt demente og terminale pasienter. Folk over 90 som er klar i toppen men ikke klarer verken å kle på seg selv eller lage seg mat, kan få nei til sykehjemsplass fordi de ikke er syke nok. Jeg synes det er enda verre med gamle enker og enkemenn med skrøpelig kropp og skrantende helse som må be familien om hjelp fordi kommunen ikke kan tilby dem plass på sykehjem. Eller eldre par som må være sykepleiere for hverandre fordi kommunen ikke har ressurser til å hjelpe dem. Nå kommer snart den omtalte eldrebølgen for fullt, så nå er det på tide å ruste opp sykehjemmene, hjemmesykepleien og kanskje også vurdere å ta tilbake gamlehjemmene så sykehjemmene kan være forbeholdt de sykeste og mest pleietrengende. Anonymkode: 26ab4...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #80 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.28): Tidligere var "gammelhjem" et sted hvor folk kunne være i 20 år. De var fortsatt ganske oppegående, det var arbeidsstue hvor de drev med aktiviteter og de var sosiale sammen. Nå er vel gjennomsnittlig "liggetid" 2-3 år og alle er svært syke og/eller demente. Jeg er enig; håper jeg dør med skoene på. Det var traumatisk å besøke min mor der for få år siden. Eimen av urin, eldre mennesker som bare hang i hver sin stol, pasienten som alltid skulle rømme hjem og ba om hjelp osv. Haff.... Anonymkode: 6b282...323 «Gamlehjem». Anonymkode: 5cf23...05c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå