AnonymBruker Skrevet 21. mars #41 Skrevet 21. mars Nå er der jo så moderne å kalle det for bokollektiv og ikke sykehjem. Jeg jobber på bokollektiv for demens, der skal de ha samme tilbud som sykehjem i bunn og grunn. Og hos oss har de det bra! De har fine rom, god mat, medvirkning i hverdagen, pårørende kommer og går som de vil. Vi som jobber der ville jo gjerne hatt bedre tid og flere på jobb, men innimellom har vi så bra tid at vi kan gjøre artige ting med brukere. Om alle steder var sånn! Sykehjemmet ved siden av er ikke av samme grad, men det er et forsterket hjem hvor alle har store adferdsproblemer. Så om det blir en realitet en gang, så må jeg se ab plassen før jeg tar stilling til det. Anonymkode: 5896e...501 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. mars #42 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men er det ikke sånn i mange tilfeller? At de folka som ikke får jobb andre steder, de må jobbe på sykehjem og gror ofte fast der. Anonymkode: 14959...411 Som sykepleier selv, må jeg si at det ikke stemmer bestandig. Hadde startet med sykehjem før jeg vendet tilbake til sykehus pga jeg ikke klarte å endre arbeidsmåte men... det jeg så på den avdelingen jeg var på var at det var mange dyktige pleiere som hadde jobbet der i flere år som hadde overraskende gode bakgrunn. Flere hadde vært avdelingsledere men gikk tilbake til vanlige pleiearbeid, sammen med fag og utvikling spl som har fra før masse gode kunnskaper men kun jobbet på gulvet.... har lite å si synes jeg at "de ikke får jobber andre steder", de burde heller ha andre nyttige arbeidsoppgaver men, pga belastning/budsjett/mye annet, jobber de kun på gulvet.... Det er sånne mennesker som klarer å gjøre en endring i hverdagen til gamle mor og far. Anonymkode: 34de1...662 2
Perelandra Skrevet 22. mars #43 Skrevet 22. mars Tråden er ryddet for selvmordstanker. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen. Med omtanke og hilsen Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 23. mars #44 Skrevet 23. mars Altså,hvis man lever lenge og blir gammel så er det med sviktende helse. Hørselen blir dårlig, kanskje borte. Du ser dårlig. Knærne og beina vil ikke bære deg lengere. Du orker ikke å se på tv,du får det ikke med deg uansett. Klarer ikke å lese, husker ikke om det er lørdag eller onsdag. Du må ha hjelp til å regulere magen,for tarmene har nesten sluttet å fungere.Det er vanskelig å holde en kopp,for hendene er svake og skjelver. Da er det er det en trygghet at du bare kan dra i snora og så kommer det noen. Du er med på felles måltider,får hjelp til stell og toalettbesøk. Friske oppegående mennesker undervurderer noe som så selvfølgelig som å komme på toalettet! Man er ofte mett av dage og orker ikke å ha masse aktiviteter. Det er bra nok å sitte litt på terassen og kjenne 🌞. Jeg jobber selv på sykehjem og synes det er som et hotell. Tror mange ikke er klar over hvordan andre mennesker lever bare en liten flytur unna. Vi har blitt fryktelig bortskjemte og rike i dette landet! Anonymkode: 0a8e5...9f9 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars #45 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.15): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 Enig. Og om man legger inn det samlede kunnskapsnivået på "helsearbeidere" her inne på kg, så håper jeg virkelig at inhen havner i det norske helsevesen. Anonymkode: da805...f9b
AnonymBruker Skrevet 23. mars #46 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.28): Tidligere var "gammelhjem" et sted hvor folk kunne være i 20 år. De var fortsatt ganske oppegående, det var arbeidsstue hvor de drev med aktiviteter og de var sosiale sammen. Nå er vel gjennomsnittlig "liggetid" 2-3 år og alle er svært syke og/eller demente. Jeg er enig; håper jeg dør med skoene på. Det var traumatisk å besøke min mor der for få år siden. Eimen av urin, eldre mennesker som bare hang i hver sin stol, pasienten som alltid skulle rømme hjem og ba om hjelp osv. Haff.... Anonymkode: 6b282...323 Signerer denne. De som får plass på sykehjem har halvannet bein i graven allerede. Alle er sterkt pleietrengende eller har langtkommen demens. Og nordmenn flest er altfor fisefine til å ta seg av sin aldrende befolkning. De vil heller sitte på rumpa på hjemmekontoret og produsere nettsider og reklamer for produkter som ingen trenger, slik at verdensklimaet kan ødelegges enda litt mer. Forlanger 5 % lønnsøkning hvert eneste år, jobber halv dag hver eneste fredag og sutrer fordi far ikke får førsteklasses stell på sykehjemmet. Anonymkode: 07590...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #47 Skrevet 30. mars Jeg tenker det er mye god omsorg i den tanken, jeg. Ikke bare på grunn av sykehjemmenes tilstand, men også pasientenes tilstand når de først får plass der. Anonymkode: b8e8e...5e3
AnonymBruker Skrevet 30. mars #48 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 10.35): Ingen ønsker at noen skal bli pleietrengende vel? Jeg vil helst slukne midt i en fantastisk orgasme, men mannen håper ikke det skjer. Enda jeg har prøvd å fortelle at han da vil ha verdens beste sjekketriks til neste. "Jeg er så bra at det muligens tar livet av deg"... Fra spøk til alvor, jeg har aldri hørt om noen som ønsker at de selv eller nærmeste skal bli pleietrengende og life mot slutten av livet..? Anonymkode: d80ec...082 Helt riktig. Jeg jobber i helse, og vil ikke på sykehjem. Hvis jeg kommer dit, er det fordi kropp eller hodet ( eller begge deler) ikke fungerer lengre. Jeg håper at hjertet mitt stopper når alt det andre stanser opp. Ja, det er spesielle lukter, og det ser trist ut på sykehjem, men det er fordi pasientene er svært syke og pleietrengende. Ikke fordi personalet ikke bryr seg. Hvem ønsker å leve lenge nok til å bli helt pleietrengende? Tror ikke noen vil det. Men om man likevel lever, er det godt at man blir ivaretatt. Anonymkode: 3c9d3...3c6 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars #49 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 0.44): Jeg kondolerer, men samtidig må jeg få ærlig si at det du beskriver her er jo at din mor ikke hadde det så bra, men at du allikevel er glad hun hadde det slik fordi det ga deg mer tid med henne. Beklager, men i min mening er det veldig egoistisk. Anonymkode: 6cce0...2a9 Egoistisk å ville holde liv i mammaen min? Det er mye en skal høre før ørene detter av. Hun var selv imot aktiv dødshjelp før hun ble syk, og hadde diskutert lignende saker med meg, feks min bestemors død, så jeg viste godt hennes standpunkt på området. Hun ville leve så lenge som overhodet mulig. Lenge før hun ble terminal/døende, avtalte vi i familien med sykehjemmet at vi ikke kom til å be om sykehusinnleggelser hvis hun ble forverret, kun holde henne på sykehjemmet. I den forstand forlenget vi ingenting. Men det at hun fikk fast plass på sykehjem, forlenget nok livet hennes med noen år (blant annet fordi de var dyktige med ernæring, pleie og medisiner). Som jeg ser på som på sin plass. Kunne aldri ha tilgitt meg selv om pappa en gang hadde kommet hjem fra jobb og funnet henne stein død ved spisebordet hjemme (av sult, fordi hun glemte å spise), antageligvis ville han ha strøket med selv også. I stedet fikk han kommet til hektene, og vi fikk mange stunder sammen som familie, før han fikk tatt et verdig farvel noen år seinere. Vi fikk også tatt farvel med henne på måter som er innafor med hvordan hun oppdra oss. Anonymkode: c7340...47c 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #50 Skrevet 31. mars Mange innen eldreomsorg gjør en kjempejobb! Helt utrolig at du ikke kan se det. Det er helt ufattelig krevende å ta seg av personer med langtkommet demens med få ressurser. Anonymkode: 9cce5...ab9 3 1
Maleficenta Skrevet 31. mars #51 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.23): Snittet på hvor lenge man er på sykehjem før man dør er 1-2 år. Og da har man virkelig kommet så langt at man ikke klarer ta vare på seg selv, og det også er alt for krevende for familien. Men du ønsker heller en brå og uventet død? Eller hva er alternativet, tenker du? Anonymkode: 79847...366 Brå og uventet død er jo det som er beste måten for vedkommende selv 2
Maleficenta Skrevet 31. mars #52 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 21.06): Jeg er uendelig glad vi fikk beholde mamma de ekstra årene hun var på sykehjem, selv om det var tungt. På det siste var vi der dag og natt på skift. Hadde gitt mye for bare noen minutter ekstra med mamma, selv avmagret, med svelgvansker og delvis dement. Elsket henne så uendelig høyt. Hun var seg selv like fullt. Hvert sekund var verdifullt. Hun kunne nesten ikke snakke på slutten, men vi sang henne inn i døden. Hun var redd men jeg var der. Jeg ble hennes mamma og fikk gitt litt tilbake av alt hun ga ❤️ Anonymkode: c7340...47c Selvopptatt av deg. Skjønner at du ikke ville miste henne men hva med hva som hadde vært mest komfortabelt for henne? 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #53 Skrevet 31. mars Maleficenta skrev (1 minutt siden): Selvopptatt av deg. Skjønner at du ikke ville miste henne men hva med hva som hadde vært mest komfortabelt for henne? Hun var selv aldri opptatt av komfort. Vi hadde diskutert døden hele livet. Nattasangen min som barn handla om å akseptere natta - og døden. Anonymkode: c7340...47c
Maleficenta Skrevet 31. mars #54 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun var selv aldri opptatt av komfort. Vi hadde diskutert døden hele livet. Nattasangen min som barn handla om å akseptere natta - og døden. Anonymkode: c7340...47c Aldri opptatt av komfort? Ingen ønsker å ha det vondt 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars #55 Skrevet 31. mars Maleficenta skrev (6 minutter siden): Aldri opptatt av komfort? Ingen ønsker å ha det vondt Hvorfor tror du at du vet bedre enn meg min egen mors tanker om døden? Anonymkode: c7340...47c 1
Maleficenta Skrevet 31. mars #56 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor tror du at du vet bedre enn meg min egen mors tanker om døden? Anonymkode: c7340...47c Var hun ikke dement da hun døde? Man mister seg selv og har ikke samme meninger og tanker når man er stein dement
AnonymBruker Skrevet 31. mars #57 Skrevet 31. mars Maleficenta skrev (3 minutter siden): Var hun ikke dement da hun døde? Man mister seg selv og har ikke samme meninger og tanker når man er stein dement Ja, hun var dement. Og blitt opptatt av mye rart, men ikke å få lov til å dø. Hun var feks opptatt av hvordan vi skulle feire bursdagen hennes, og å ikke bli skilt. Anonymkode: c7340...47c
AnonymBruker Skrevet 31. mars #58 Skrevet 31. mars Spørsmålet er vel heller om hvor bra livskvalitet man har om man blir gammel og syk? å havne på sykehjem er vel ikke drømmesituasjonen, men er det bedre å bo hjemme? med hjemmesykepleie som kommer fire ganger i døgnet, som ikke har tid til spørre hvordan det går? Blir jeg gammel og syk håper jeg at jeg har nok penger til å bo på et privat sykehjem med mer personell som kan aktivisere meg. Anonymkode: 77ab1...0cf 3
Maleficenta Skrevet 31. mars #59 Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, hun var dement. Og blitt opptatt av mye rart, men ikke å få lov til å dø. Hun var feks opptatt av hvordan vi skulle feire bursdagen hennes, og å ikke bli skilt. Anonymkode: c7340...47c Var hun klar over at hun var døende da?
AnonymBruker Skrevet 1. april #60 Skrevet 1. april Maleficenta skrev (På 31.3.2025 den 6.29): Var hun ikke dement da hun døde? Man mister seg selv og har ikke samme meninger og tanker når man er stein dement Kan du la det gå da og ikke mase på denne brukeren. Det kan være vondt og sårt for henne. Det er lov å være uenig men man kan la det gå. Anonymkode: 2c755...8d2 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå