Gå til innhold

Er jeg fæl som håper familiemedlemmer heller dør enn å havne på sykehjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ett familiemedlem som var veldig klar på at han ønsket aldri å sette sine bein på sykehjem. Heldigvis fikk han oppfylt ønske sitt om å dø hjemme i sin egen seng. Nå var det akutt sykdom i forbindelse med alderdom som var årsaken til dødsfallet. Men jeg er glad han døde på den måten.  
når den tid kommer at resten av slekta dør, så håper jeg også de får dø hjemme uten langvarig sykdom.

Anonymkode: 821fd...668

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber innen helsevesenet. Bla sykehjem og legekontor. Jeg vil ikke på sykehjem. Jeg vil helst dø sittende i sofaen eller når jeg er ute og går.

Anonymkode: 63cf5...fe9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du burde finne deg en annen jobb.

Anonymkode: c7340...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper alle jeg er glad i, og meg selv, dør av plutselig og uforutsett hjertestans mens de fremdeles er friske nok til å bo hjemme men samtidig så skjøre at det er kort vei til sykehjem.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være dere tenker litt annerledes når dagen faktisk kommer, når dere ikke lenger greier dere helt alene hjemme, og dere ville vært kjempe takknemlig for en plass på et sykehjem. Sånn var det for min farmor. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror det er stor forskjell på by og land der. 

Jeg ønsker å dø i søvne uten forvarsel, altså å sovne inn. Uten å innom institusjon først. 

Anonymkode: 19697...05d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er uendelig glad vi fikk beholde mamma de ekstra årene hun var på sykehjem, selv om det var tungt. På det siste var vi der dag og natt på skift. Hadde gitt mye for bare noen minutter ekstra med mamma, selv avmagret, med svelgvansker og delvis dement. Elsket henne så uendelig høyt. Hun var seg selv like fullt. Hvert sekund var verdifullt. Hun kunne nesten ikke snakke på slutten, men vi sang henne inn i døden. Hun var redd men jeg var der. Jeg ble hennes mamma og fikk gitt litt tilbake av alt hun ga ❤️

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi et fint og nytt sykehjem, og stort sett flotte ansatte. Veldig god og hjemmelaget mat. Det arrangeres stadig bingoer, konserter o.l. Min mor fikk to mnd der, men da var hun svært syk og sengeliggende. Før det, tok vi oss av henne hjemme i 6 år (slagrammet).

Alle disse årene har jeg tenkt på de som er gamle og syke, bor alene, og egentlig ikke har noe liv. Får hjelp til dusj en gang i uka, og noen kommer og varmer Fjordland og smører skiver. Har tenkt på de mange tusen som ikke har pårørende i nærheten, og ikke får besøk. Så fryktelig ensomme og redde de må være ❤️.

Tror heller jeg ville ha valgt sykehjem enn å sitte helt alene hjemme, låst fast til senga eller en stol. Kanskje synet er så svekket at man ikke kan lese heller. Vet at min mor syns det var lange dager, selv om hun hadde besøk av pårørende et par timer daglig. Hennes "løsning" ble å sove mye.

Anonymkode: 1fa6b...e12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skremmende at så mange innen helse er negative til sykehjem 

Anonymkode: 31586...790

Du kan få lov å ta deg jobb på et du, turnus i pleien! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fighter83 skrev (13 minutter siden):

Du kan få lov å ta deg jobb på et du, turnus i pleien! 

Sa ikke at de ikke hadde grunn

Anonymkode: 31586...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel derfor det er oppe diskusjon til tider om aktiv dødshjelp. Rett og slett for de eldre pasientene som kun vil ha smerter og bare være et skall. Om man ønsker å avslutte livet før man når dit så kan det være et valg man selv får ta. Å se noen man er glad i visne vekk og ikke være noe annet igjen enn en kropp der næring går inn og ut er jo ikke verdig liv. Jeg ønsker ikke dette for meg selv når den tid kommer. 

Anonymkode: f9b09...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel derfor det er oppe diskusjon til tider om aktiv dødshjelp. Rett og slett for de eldre pasientene som kun vil ha smerter og bare være et skall. Om man ønsker å avslutte livet før man når dit så kan det være et valg man selv får ta. Å se noen man er glad i visne vekk og ikke være noe annet igjen enn en kropp der næring går inn og ut er jo ikke verdig liv. Jeg ønsker ikke dette for meg selv når den tid kommer. 

Og for å sitere meg selv, jeg mener ikke at man skal prioritere aktiv dødshjelp fremfor å utbedre sykehjem og eldreomsorg selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ønsker det jo for meg selv, så hvorfor skulle jeg ikke ønske det for de jeg elsker og er glad i? Jeg så hvordan bestemoren min hadde det da hun tilbrakte sin siste tid på sykehjem, hun ville nok mye heller valgt et litt kortere liv, mot at den siste tiden var av bedre kvalitet i eget hjem. To av mine oldeforeldre gikk bort med skoa på, akkurat som de selv ønsket og håpet. 

Anonymkode: d4546...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

i min kommune har sågar kommunen uttalt at de ønsker redusere sykehjemsplasser til tross for et økende behov for hjelp til eldre og går så langt som å si at du som gammel kan drømme om å få hjelp egentlig så du må selv ta ansvar for ditt liv, så hvem vet om vi en gang HAR et tilbud når den tid kommer? 

https://www.vestlandsnytt.no/nyhende/i/vg1dyp/staten-lovar-innbyggarane-ein-mercedes-men-gir-kommunene-ressursar-til-ein-lada?fbclid=IwY2xjawJJTS9leHRuA2FlbQIxMQABHTsfUN9hyDKDtxRkJXGVK_nE4QUkjnYSM6bTd5d6_S0eUeF3c-uwqY7mgw_aem_Z1bKk1hR2kJPxiVlIzZMSw

Anonymkode: e8acd...817

Tenker du at vi ikke har ansvar for eget liv og planlegging av egen alderdom? 

Anonymkode: 50b45...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er uendelig glad vi fikk beholde mamma de ekstra årene hun var på sykehjem, selv om det var tungt. På det siste var vi der dag og natt på skift. Hadde gitt mye for bare noen minutter ekstra med mamma, selv avmagret, med svelgvansker og delvis dement. Elsket henne så uendelig høyt. Hun var seg selv like fullt. Hvert sekund var verdifullt. Hun kunne nesten ikke snakke på slutten, men vi sang henne inn i døden. Hun var redd men jeg var der. Jeg ble hennes mamma og fikk gitt litt tilbake av alt hun ga ❤️

Jeg kondolerer, men samtidig må jeg få ærlig si at det du beskriver her er jo at din mor ikke hadde det så bra, men at du allikevel er glad hun hadde det slik fordi det ga deg mer tid med henne. Beklager, men i min mening er det veldig egoistisk. 

Anonymkode: 6cce0...2a9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg så hvordan bestemoren min hadde det da hun tilbrakte sin siste tid på sykehjem, hun ville nok mye heller valgt et litt kortere liv, mot at den siste tiden var av bedre kvalitet i eget hjem.

Anonymkode: d4546...ce2

Det er ikke så veldig sannsynlig at det hadde blitt verken kortere eller bedre kvalitet å være hjemme. De fleste ville jo lidd mye mer hjemme, det er derfor de flytter.

Anonymkode: 0fd68...df9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg kondolerer, men samtidig må jeg få ærlig si at det du beskriver her er jo at din mor ikke hadde det så bra, men at du allikevel er glad hun hadde det slik fordi det ga deg mer tid med henne. Beklager, men i min mening er det veldig egoistisk. 

Anonymkode: 6cce0...2a9

Hvis du kaller et liv som pårørende egoistisk så aner du ikke hva du snakker om (,(ikke meg du svarer men jeg har erfaring i å være pårørende)

Anonymkode: cc972...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har flere slektninger som har hatt det bra på sykehjem. Min svigermor var dement, og bodde et sted i mange år. De faste ansatte var veldig hyggelige mot henne (og oss), og kom i begravelsen og gråt. Det var en stor trøst for oss, at de virket som de satte pris på henne som menneske, at hun ikke bare var en del av en slitsom og frustrende jobb. Hun hadde sitt hjem der hos dem, hun var heldigvis ikke bare på oppbevaring. 

Anonymkode: bb70d...64d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kjenner ingen som velger å dø på et sykehjem i stedet for hjemme.

Vet også selv hva jeg ville valgt. 

Man kan fint være flink i jobben sin selv om man vil dø før man havner på hjem. 

Anonymkode: 94113...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...