AnonymBruker Skrevet 24. oktober #81 Skrevet 24. oktober Jeg skal aldri på sykehjem. Det ER sikkert. Jeg tenker jo at det er JEG og ingen andre som bestemmer når jeg skal dø. Det kjennes veldig greit ut. Jeg har kontroll. Det kommer til å skje den dagen jeg ikke orker mer med dette livet. K59 Anonymkode: b6ce7...18a 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #82 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 20.31): Det er jo ikke alle sykehjem som er et helvete å bo på! I mitt nærområde er det tre sykehjem med fantastisk trivsel. Det er de dårlige vi hører om men det vil ikke si at de fleste er dårlige sykehjem. Anonymkode: cc972...aad Jeg har selv vært kursinstruktør på et sykehjem i Oslo. Jeg ble positivt overrasket over atmosfæren der. Det var et trivelig sted Sykehjem er jo for mennesker som ikke kan ta vare på seg selv. Men når de først ikke klarer det, er jo dette bedre enn å gå hjemme med hjemmesykepleie som kommer innom fire ganger om dagen. Faren til en venninne måtte på sykehjem grunnet demens. Han er nesten nitti. Han kan gå, men kan ikke lenger være hjemme fordi han stikker av og gjør mye galt hjemme. Det er for risikabelt. Han trives kjempebra på sykehjemmet. Når min venninne ringer hører hun høy latter i bakgrunnen. Han har fått seg noen venninner han henger med på stedet. De henger alltid sammen. Så alt er ikke bekmørkt. Det er noen lyspunkter også ved eldreomsorgen. Anonymkode: 77ab1...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #83 Skrevet 24. oktober Skulle ønske vi var som de utenlandske når det gjelder eldreomsorgen. Min nabo er en araber på 75 år. Og det er ikke måte på hvordan hun blir ivaretatt av barn,barnebarn,nevøer og nieser. Hun er dullet i omsorg hun. I motsetning til meg som knapt for besøk av ungene. Anonymkode: eadfd...71a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #84 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skulle ønske vi var som de utenlandske når det gjelder eldreomsorgen. Min nabo er en araber på 75 år. Og det er ikke måte på hvordan hun blir ivaretatt av barn,barnebarn,nevøer og nieser. Hun er dullet i omsorg hun. I motsetning til meg som knapt for besøk av ungene. Anonymkode: eadfd...71a Men ville du ønsket at dine barn og barnebarn skulle ta seg av hele deg når din helse sviktet? Ville du at de skulle hjulpet deg med de mest intime ting? Jeg hørte noe om at grunnen til at flere fra minoritetsland ikke ønsket å sende sine gamle på sykehjem ikke handlet om kjærlighet og respekt. I flere kulturer er det sett på som en stor skam å sende dem vekk. Det betyr ikke at de er mer glad i dem av den grunn, bare at ikke vil leve med skammen ved å la noen andre ta over ansvaret, selv om den eldre selv ville ha ønsket det. Anonymkode: 77ab1...0cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #85 Skrevet 24. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skulle ønske vi var som de utenlandske når det gjelder eldreomsorgen. Min nabo er en araber på 75 år. Og det er ikke måte på hvordan hun blir ivaretatt av barn,barnebarn,nevøer og nieser. Hun er dullet i omsorg hun. I motsetning til meg som knapt for besøk av ungene. Anonymkode: eadfd...71a Enig med deg. Men din nabo har sannsynligvis innprentet dette i barna sine fra dag én, at man tar vare på sine eldre selv. Det er noe annet med norske barn som vokser opp med at sykehjem er helt normalt. De ser sykehjem i nærmiljøet, de går i klasse med noen som har en mor som jobber på sykehjem, de hører snakk om at nå har bestemoren til Anne kommet på sykehjem, de har klassekamerater som velger helsefag på skolen, og så videre. Så til slutt blir det naturlig for dem også at det er samfunnets jobb å ta seg av eldre. Utlendinger som jobber på sykehjem har forresten langt i fra samme omsorg og mentalitet for norske eldre som de har for sine egne. Deres innstilling er at mennesker som er så lite verd at ikke engang familien vil ha dem, de fortjener ikke god pleie. Anonymkode: d6823...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #86 Skrevet 24. oktober Nei, TS du er ikke fæl. Jeg personlig ønsker heller ikke å havne på sykehjem! Anonymkode: 9e6c3...65d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #87 Skrevet 24. oktober Min mor på over 80 som greier seg selv bra nå. Sier hun er livredd å bli satt på hjem. Da hun selv har jobbet mange år i tjenesten. Vondt å se hvor redd hun er for det. Hun håper selv hun dør med skoene på som hun sier😢 Anonymkode: 31845...5f0
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #88 Skrevet 24. oktober Fra Adressa: "– Du sier i praksis at enkelte ganger så får dere ikke gitt den hjelpen og omsorgen dere vil gi - fordi dere ikke kommer ned på prioriteringslista? spør Jan Christian Vestre (Ap). – Det skjer hver dag. Dusjing for eksempel, det har vi slutta med for lenge siden, sier Nypen." Dette gjelder Øya Helsehus i Trondheim. Det står ikke så bra til ved byens sykehjem (betalingsartikkel) Anonymkode: eb11b...a2b 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #89 Skrevet 24. oktober Jeg har kun lest første side i tråden. Men, dere overdriver noe voldsomt. Jeg har slektninger som har trivdes svært godt på sykehjem. De var ikke i stand til å bo alene lenger. De satt stor pris på felleskapet, omsorgen, aktivitetene og faktisk også maten. Men, vi er veldig positive og høflige i min slekt. Det kommer vi langt med. Anonymkode: e0284...ded 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #90 Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 20.12): Utlendinger som jobber på sykehjem har forresten langt i fra samme omsorg og mentalitet for norske eldre som de har for sine egne. Deres innstilling er at mennesker som er så lite verd at ikke engang familien vil ha dem, de fortjener ikke god pleie. Anonymkode: d6823...1e4 Dette stemmer ikke i det hele tatt! Har jobbet med mange utlandske, og den store majoriteten av dem gjorde en meget god innsats for pasientene. Anonymkode: 2f30e...519 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #91 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 20.12): Enig med deg. Men din nabo har sannsynligvis innprentet dette i barna sine fra dag én, at man tar vare på sine eldre selv. Det er noe annet med norske barn som vokser opp med at sykehjem er helt normalt. De ser sykehjem i nærmiljøet, de går i klasse med noen som har en mor som jobber på sykehjem, de hører snakk om at nå har bestemoren til Anne kommet på sykehjem, de har klassekamerater som velger helsefag på skolen, og så videre. Så til slutt blir det naturlig for dem også at det er samfunnets jobb å ta seg av eldre. Utlendinger som jobber på sykehjem har forresten langt i fra samme omsorg og mentalitet for norske eldre som de har for sine egne. Deres innstilling er at mennesker som er så lite verd at ikke engang familien vil ha dem, de fortjener ikke god pleie. Anonymkode: d6823...1e4 Hvis alle skulle tatt seg av foreldrene sine istedenfor å sende dem på sykehjem, hadde ikke samfunnet bestått. Det hadde ikke fungert, hvis man har en annen jobb man få søke permisjon fra. Hvis jeg skulle tatt meg av foreldrene mine hadde jeg måttet få pleiepenger, og selv da måtte jeg nok ha belaget meg på hjelp fra hjemmetjenesten og andre familiemedlemmer i tillegg. Det hadde blitt et voldsomt styr å passe på en vandrer som kunne stikke av når som helst. Jeg ser for meg en stor koordinasjon med politiet og hjelpemannskaper fra Røde Kors som stadig måtte inn i Nordmarka for å hente min far med jevne mellomrom. Jeg vet at moren min ikke ville likt at jeg skulle ta meg av henne og stelle henne hjemme. Hun vil bevare sin verdighet så lenge som mulig. Dessuten har et sykehjem bedre medisinsk beredskap. Der jobber det fagfolk som tar seg av medisinering og kan utføre sårstell, kateterisering og alt som jeg som ikke har helsefaglig utdanning ikke kan begi meg i kast med sånn uten videre. Selv om mange utlendinger velger så langt det er mulig å ta vare på sine familiemedlemmer selv, er ikke det nødvendigvis fordi de kjenner mer omsorg for dem enn om de skulle vært innlemmet i norsk kultur. I flere kulturer blir det sett på som en stor skam å sende sine pårørende vekk. De er ikke nødvendigvis mer glad i dem for det, de vil ikke sende den bort i frykt for å bli oppfattet som dårlige mennesker av de som kommer fra samme kultur. Jeg er sikker på at mange ikke ønsker å ta stellet på sine egne foreldre og hadde vært lettet om de fikk aksept for at det var greit å sende dem på sykehjem. Anonymkode: 77ab1...0cf 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #92 Skrevet 26. oktober AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 10.25): Hvis du kaller et liv som pårørende egoistisk så aner du ikke hva du snakker om (,(ikke meg du svarer men jeg har erfaring i å være pårørende) Anonymkode: cc972...aad Så du synes det er bedre at en skal lide for at den pårørende skal få noen ekstra minutter? Hva om det var en uhelbredelig sykdom? Man skal holdes i live uansett horrible smerter fordi pårørende skal få litt mer tid med vedkommende? Anonymkode: 1ff74...56b 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #93 Skrevet 26. oktober Kjæresten jobber på det sykehjemmet som blir sett på som blant de beste i byen. Allikevel blir ansatte tvunget til å bryte lover og regler pga de ikke har mulighet til annet med det budsjettet, som naturlig nok fører til at de ikke er i nærheten å få den hjelpen de har krav på. Det er så mye skremmende jeg hører at jeg håper jeg er i stand til å ta litt eget liv om jeg blir så dårlig at jeg må på sykehjem Anonymkode: 56df6...d29 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober #94 Skrevet 26. oktober Jeg har heldigvis bra erfaring med sykehjem/hospits som mine besteforeldre har bodd på. Det virket som de fikk bra omsorg den siste tiden de bodde der og at de ble aktivisert osv. Nå var det ikke snakk om flere år de bodde der da, kun den siste tiden. Det tenker jeg er innafor, de fleste blir syke og surrete mot slutten av livet og da er det godt å bli tatt vare på. Man må huske på at også mange lever under uverdige forhold hjemme hos seg selv. Hjemmetjenesten har enormt tidspress og klarer ikke følge opp brukere som er demente og syke godt nok. "Problemet" i dag er jo egentlig at folk lever lenge med sykdom på grunn av moderne medisin. Og pårørende har ofte ikke mulighet til å ta seg av dem. Anonymkode: 8f0d5...05d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå